Vi Bilägares forum

Onödig varvräknare

Onödig varvräknare

Har ofta funderat på varför de flesta bilar är utrustade med varvräknare så länge massor av bilägare av dåligt eget intresse och för dålig info från säjare knappast kan använda värme-/klimatanläggning, hur kan då bilfabrikanter tro att den normale bilägaren har intresse eller användning av varvräknare ? (kostar j trots allt ett antal kronor vid produktionen),
Lars Ulrik

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Favorit i repris detta. Köper man en någorlunda bra bil så ska den
givetvis ha varvräknare, köper man däremot något undermotoriserat skräp
så sätter man inte in en varvräknare för att det vore pinsamt för
kunden att se att han behöver varva 5000 bara för att komma iväg.

Kan inte folk använda klimatanläggningarna? Inget klagomål som jag någonsin hört från någon kund.

Uppdaterat: 2007-10-05 19:34

Jag håller med om att många inte hanterar klimatanläggningen på rätt sätt, men eftersom de inte vet om att de gör fel går de knappast och klagar. För övrigt gör ju klimatanläggningarna också fel alldeles av sig själva: 1) I läge defroster slår vissa på full fläkt och kyla, i avsikt att torka luften. Visst, det är säkert bra en fuktig morgon med plus tio i Milano, men inte vid minus tjugo i Arjeplog. 2) I läge auto envisas många anläggningar med att alltid öppna friskluftsinsläppen och full fläkt när det är varmt, med påföljd att man sitter i ständigt kalldrag. PS: Biltillverkarna och arbetsmiljöverket borde studera statistiken över antal sålda bilar med klimatanläggning och hur många människor som drabbas av inflammationer i mellanörat resp. inflammationer i nackmusklerna! Intressant statistisk korrelation mellan dessa fenomen!

Uppdaterat: 2007-10-06 17:41

Jag skulle dra mig för att köpa en bil utan varvräknare. Använder den för att hålla koll på var max vridmoment finns vid resp växel. Blir miljövänligare så. Nog finns det skäl att ha en varvräknare, även om det inte är helt solklart hur man använder den. 8-)

Uppdaterat: 2008-01-06 18:35

Jag har också undrat över varvräknaren, speciellt på automatväxlade bilar. Där måste den ju bara vara ett onödigt blickfång. Personligen skulle jag hellre vilja ha en riktig klocka där i stället för några fåniga siffror i färddatorn. Saab hade riktiga klockor ända till 9-5 kom.
Jag har en bekant som svarade för bakaxeltillverkningen på Volvo på 1960-talet. Av vissa anledningar tvingades man sänka kostnader för kontroll med 10:- (!) för att man skulle kunna sätta in en varvräknare. Denna hade betydligt högre marknadsvärde än en perfekt bakaxel !

Sedan det här med klimatanläggningen.
Det står i instruktionsboken hur den ska ställas in för att arbeta optimalt och de allra flesta automatiska klimatanläggningar går att programmera om för att passa resp. användare.
Detta kan man i allmänhet göra själv eller det kan göras på märkesverkstaden.

Uppdaterat: 2008-01-08 11:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jajaja...
jag har två bilar. Den ena har varvräknare, den andra har hastighetsmätare. Lögn egentligen, jag börjar om...

Jag har två bilar. Den ena har en STOR varvräknare och en liten hastighetsmätare. Den gillar jag att KÖRA. Den är dyr i drift, den har kostat mig körkortet men jag gillar att köra den.
Den andra är praktisk, har rejäla lastutrymmen, men p.g.a min svaga karaktär drar den mer bränsle än min leksak, axar bara lite mindre men toppar klart under min leksak. Den har en STOR hastighetsmätare och en liten varvräknare, så jag får anstränga ögonen ibland ;-)....

Get it while you can!

Snart är det slut med motorstarka bilar, kineserna kommer!

PS. Varvräknare och automatlåda -Passar inte ihop!

DS

Uppdaterat: 2008-01-08 18:58

Nej, det var precis det jag menade.

Uppdaterat: 2008-01-08 20:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varvräknaren använder jag mest för information. Ingen större egentlig användning för den tycker jag.

Sedan är det en "missuppfattning" att kalla fartmätaren för hastighetsmätare.
Det är en något förlegad term.
Hastighet har alltid en riktning, mäts alltså från ett visst håll, eller en referenspunkt.
Mäter man hastigheten mot bilens bakruta visas en "negativ" hastighet.

Så fort man kör rakt fram visas helt korrekt en hastighet på mätaren i bilen.
Svänger man något på ratten visas farten.
Farten är absolutbeloppet av hastigheten.

Om Du möter en polis på vägen som med laser mäter Din bils hastighet minskar den om Du svänger åt något håll.
Eller hur? Men Din fartmätare visar fortfarande samma fart.

Detta är synpunkter ur den rådande fysiken.. Petitesser?? Javisst.

Uppdaterat: 2008-01-25 09:57