Ombyggnad till miljöbil

16 inlägg 0 nya
Ombyggnad till miljöbil

Från den första juli i år blir det enligt uppgift lagligt att konvertera bensindrivna bilar till etanol eller gasdrift.
Det kan ju vara intressant för många som äger en bensindriven bil som kanske bara är några år och alldeles för ny för att byta.
Men vad ska man välja?
Och lönar det sig?

Det mest miljöriktiga är konvertering till gas.
Biogasen är ju ett framtidsbränsle, det riskerar inte att ta slut eftersom det nybildas kontinuerligt och kan närproduceras.
Det ger inget CO2-tillskott.
Även naturgasen är miljövänlig, fastän den ger ett tillskott av CO2 så är det 21 gånger värre om den inte används till energi och den är betydligt renare än några andra fossila bränslen.
Men det finns en hel del problem.

1. Kostnaden, räkna med minst 20000:- för ombyggnad + kanske 10000:- för bilprovningens godkännande (här är jag av erfarenhet pessimist).
Detta innebär, om gasen blir mellan 20-40% billigare än bensin, minst 10000 mils körning innan man går plus (bortsett från miljögärningen) med nuvarande pris på bensin, men det priset kommer säkert att skena iväg uppåt rejält.

2. Utrymmet för gasflaskor.
Våra två vanligaste bilar, Volvo V70 och Saab 9-5, har båda bensintankar som medger mist 70 mils körsträcka.
Skulle samma körsträcka kunna uppnås vid gasdrift kommer det att krävas gasbehållare med 350 liters volym!
Dessa behållare tar naturligtvis för stor plats och de blir tunga så det blir att ha mindre flaskor och att tanka ofta.

3. Tillgången till gas.
Utbyggnad av tankställen pågår kontinuerligt, men bor man på landsbygden, eller i Norrlands inland kan det bli problem.

Konvertering till etanoldrift.
Etanolframställningen har ju kritiserats och farhågor finns för att om t.ex USA går över mer och mer till etanoldrift kommer inte bränslet att räcka till.
Nu har det ju kommit fram förslag på nya tillverkningsmetoder så problemet är kanske inte så stort.
Men visst finns problem även här.

1. Även här blir det en betydande kostnad, även om den blir lägre, men minst 10000:- för ombyggnad och samma 10000:- för godkännande!
Här är det svårare att köra in kostaden för ombyggnad eftersom bränsleförbrukningen ökar med upp till 30% men på köpet får man ju lite högre effekt, ganska mycket högre om det är en överladdad motor.

2. Tätare serviceintervaller och oljebyten. Kanske inte låter så allvarligt men kan ju bli en betydande extrakostnad.

Hur kommer andra handsvärdet att påverkas?
Stiger det eller kommer det att sjunka?

Det vore trevligt att få lite synpunkter på detta.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tror du verkligen andrahandsvärdet blir sämre? Om det finns dokumenterad service på bilen finns det ju egentligen inget som talar emot.
Bilen går ju lika bra på bensin men kör man på etanol får man ju minst 20% högre effekt om det är en överladdad motor.

1. Priset vid pumpen.
Vi kan nog räkna med att etanolen alltid kommer att vara billigare än bensin. Det är alltför många politiker med och bestämmer här och man kommer alltid att se till att bensin blir så dyr som möjligt!

2. Tillgång.
Etanolen kommer inte att ta slut. Det finns en marknad här som inte styrs av araber och det kommer nya tillverkningsmetoder för etanol.

Men jag kommer ändå att hoppas att gasen kommer i första hand!
Jag tror att gasen är det verkliga framtidsbränslet.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varför skulle en konverterad bil få lägre andrahandsvärde?

Förre ägaren har ju tagit kostnaderna för konverteringen och för den nya ägaren är det ju fritt att köra på det bränsle han önskar!
1. Det spelar ingen roll om det blir folkstorm om priset vid pumpen höjs till 20:-/liter, det struntar våra politiker i.

2. Då är det ju bara att tanka bensin, som du säger, och det gäller ju även alla med ickekonverterade bilar. Eller hur?

Och en sak är helt säker, vilket drivmedel vi än tankar, kommer staten att se till att vi får pynta!

[i][b]Men jag kommer aldrig att sluta lobba för gas, förlåt om jag är tjatig, men det är framtidens drivmedel.[/b][/i]

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kom på en sak till som gäller etanolkonvertering.
Om man gör en optimal konvertering av en sugmotor, med höjd kompression, för att fullt ut utnyttja etanolen och därigenom höja effekten tror jag att andrahandsvärdet sjunker rejält.
En sådan motor går inte att köra på bensin utan ombyggnad på nytt.

Jag har alltid tidigare förespråkat diesel, jag har själv haft MD-diesel, men jag gör det inte längre om inte dieseln är ombyggd till gasdrift.
Det har redan aviserats brist på dieselbränsle samtidigt som det finns överskott på bensin.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En konvertering till etanol eller gas förutsätter att den utförs av en ackrediterad verkstad för att få ett godkännande från Bilprovningen.
Då kommer givetvis alla delar som behöver bytas för att tåla resp. bränsle att göras.
Vad det beträffar service så kommer det ju att synas i serviceboken hur den skötts, nya serviceinstruktioner kommer naturligtvis att ges för det nya bränslet.
Och om etanolen eller gasen är slut när man ska tanka och bensinen kostar 20:-/litern så blir det ju inte billigare för den som inte har en konverterad bil!
Nej jag tror inte att en konvertering påverkar andrahandsvärdet negativt. Däremot kan det kanske bli kämpigt att köra in konverteringskostnaden.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är helt givet att tillverkarna kommer med detta påstående, de lever ju på att sälja nya bilar!

När det gäller att trimma in systemet optimalt är det inga större problem för de vanligaste bilmärkena. Enligt flera av de företag som monterar konverteringssatser, har de goda erfarenheter.
Och bilen måste ju gå igenom en registreringsbesikning och godkännas av bilprovningen.
Regeringen har ett förslag som går ut på att tvinga biltillverkarna att behålla tillverkaransvaret även efter ombyggnad.
Maskinskadeförsäkringen gäller om konverteringen gjorts professionellt (enligt uppgift)
Detta gäller både etanol och gas.

Om oljebyten skötts som de ska framgår ju av serviceboken, jag skulle aldrig köpa en beg. bil oavsett drivmedel om den inte hade en rätt ifylld servicebok!

Det finns några länkar:

[url=http://www.gasforeningen.se/FaktaOmGas/Fordonsgas.aspx]http://www.gasfor...
[url=http://www.roadster.se/etanol.html]http://www.roadster.se/etanol.html[/url]
[url=http://www.etanol.nu/]http://www.etanol.nu/[/url]

Det finns fler som sysslar med detta, vi får väl se så småningom vilka företag som blir godkända av myndigheterna.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vi får väl se vad regeringen kommer fram till.
Det ska presenteras ganska snart.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har kört gasbilar i 10 år nu. Samtliga har varit sk. DUAL-FUEL. De har alltså haft både bensin- och gastank. Tidigare var det svårt att få motorn att gå bra på både bensin och gas för att tändningsinställningen är olika men med dagens teknik är det givetvis ett liten microprocessor som fixar det.
Min erfarenhet är bilen drar ca, 20% mer gas än bensin. Då bensin bidrar med viss smörjning medan gasen är helt torr och inte smörjer alls så rekomenderar tillverkarna att man bör köra bilen på bensin ca. en halvtimme i veckan. Min Toyota har ett system så att när motorn är kall så startar den automatiskt på bensin men efter ungefär 10 minuter så slår den över till gas. Det finns även en knapp så att man kan byta när man vill. De båda tankarna är på 60 liter vardera. Gastanken sitter där resevhjulet tidigare satt. Konverteringen kostar AUD 2000:- (ca. SEK 10800:-) om man går till en oberoende verkstad men då gäller inte nybilsgarantin. Toyota tar AUD 3000:- (SEK 16200:-) för i stort sett samma system och då gäller garatin. I konverteringssatsen ingår även specialhärdade ventiler. Då oftast det är ägare som kör mycket som bryr sig om att konvertera så är det lite svårt att jämföra andrahandsvärdet. Min arbetsbil (Toyota HiAce) går ca. 8500 mil per år och gasen har inte medfört några problem.

Jag skulle vilja att några med erfarenhet av konvertering till etanol eller gas kommer in med sina erfarenheter.
Hittills är det ju bara Peter i Sydney som delat med sig av sina erfarenheter av gas och de är ju positiva.
Men det måste ju finnas många här i Sverige som bytt bränsle och det vore intressant att få höra hur det gått.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lifer skrev att etanol "sliter" på motorn och det stämmer. Bränslefilter, motorolja+filter, bensinpumpar och slangar.
Viss bränlefilter och motorolja får man ju byta vilker bränsle man än kör på men etanolen torkar ut slangar och packningar i bränslepumpar o dyl.
Kör själv på etanol och bensin men blandar ca 30% etanol och 70% bensin.
När det kommer en bil som passar mig som drivs av gas och det finns tankställe i närheten (i dag har vi 5½ mil till närmaste gasmack) så kommer jag att köpa en gasbil.

Först vill jag påpeka att jag inte är någon förespråkare för etanol som fordonsbränsle men
jag vill göra ett litet förtydligande när det gäller etanolens skadliga egenskaper.

Det är lite av en myt att etanolen sliter på delar i bränslesystemet.
Jag trodde själv på detta efter att ha tankat 60% E85 i min gamla Saab och fått ett läckande bensinfilter som resultat då jag kört ca 50 mil.

Det visade sig att filtret var helt genomrostat (efter 25000 mil!) och anledningen att det hållit tätt med bensin var att de hartsprodukter som avsatts på filtrets insida löstes upp av etanoltillsatsen.

Det är fel att etanolen torkar ut slangar och packningar, men är de gamla kan det börja läcka just av samma anledning som gjorde att mitt filter läckte.
Det finns dock vissa korkpackningar som inte passar för etanol.
Man behöver inte heller byte bränsletank om den är av plast.

Däremot är det riktigt att det sliter på oljan som måste bytas oftare.

Det här förklaras ingående på: [url=http://www.etanol.nu]www.etanol.nu[/url]

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har ju tidigare skrivit om kostnader för konvertering och här finns ett exempel på ombyggnad av en C5:
[url=http://www.tekniskaverken.se/fordonskonvertering/]http://www.tekniskaver...

45000:-+25% mervärdesskatt! [i]Det blir 56250:-! [/i]
Man måste alltså köra minst 18000 mil innan det börjar gå med vinst.

Man ska alltså betala staten över 11000:- för att bli miljövänlig.
Här har vi ytterligare ett exempel på en skattepolitik som helt motverkar miljötänkandet.

Det visade sig ju i radions intervju av Andreas Carlgren att karln inte hade en aning om fordonsgas.

Det står en del vettigt om fordonsgas här, men hur i hela friden ska man kunna få någon riksdagsledamot att läsa den?
[url=http://www.gasforeningen.se/upload/files/slutlig_%20mål%202010_reviderad%20(2).pdf]http://www.gasforeningen.se/upload/files/slutlig_%20mål%202010_reviderad%20(2).pdf[/url]

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu har jag fått ett prisförslag för konvertering till etanoldrift.
Det kostar mig ca 8000:-, men då får jag förutom högre bränsleförbrukning ca 50hk ytterligare i min 9-5 och vridet ökar men ca 100Nm efersom det är en turbomotor!

Det är effektökning som jag inte behöver men den får jag ändå beroende på konverteringssatsens utformning.
Man tar fram konverteringssatser som går ut på att optimera motorn för resp.bränsle.

Detta är från ett seriöst företag med lång erfarenhet och garantier gäller som vanligt.

Jag har lite erfarenhet av en 9-5 Biopower med lilla motorn, där det skiljer 0,3l/mil i förbrukning vid likartad körning (0,8 bensin resp. 1,1 E85).
Det medför att det för närvarande blir ca 25 öre billigare/mil med E85 än med bensin.

Alltså, redan efter 32000 mil har jag kört in kostnaden för konvertering om man inte räknar med kostader för tätare oljebyten för då måste man ju köra ännu längre.
Oljebytesintervall är för bensindrift 3000 mil eller var 12:e månad.
Oljebytesintervall är för E85 1500 mil.

Märk väl, att jag inte nämnt något om en miljöförbättring eftersom jag tror mer på gas.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, det verkar ju vara ett klipp det där - intjänat redan efter 32 000 mil... Tror tyvärr inte bilen finns då, inte utan omfattande renoveringar och reparationer. Talar av egen erfarenhet.

Jag har läst en rapport från Vägverket där de studerat vad som hände med bensinbilar som tankades med E85/etanol i Australien. Jag tror att slangar och sådant slets mer (uttorkning), men i alla fall så slets ventiler och kolvar (+kolvringar?) hårdare, vilket innebär att de måste bytas ut mot anpassade sådana vid konvertering.

Att konvertera en gammal bil till miljöbil borde vara ett, ur ett miljöperspektiv, alldeles utmärkt miljöarbete.
Jag är tveksam till det miljöeffektiva i att rata sin gamla bil till fördel för en ny bil, om än miljöklassad. 90% av bilens totala miljöpåverkan under sin livstid är ju faktiskt under tillverkningen. Det går åt oerhörda mängder energi för att destruera den gamla bilen och ännu mer för att tillverka den nya. Studier har visat att det tar i genomsnitt 15000 mil för en ny miljöbil att "tjäna in" sin tillverkningspåverkan och börja bli förhållandevis miljövänlig.
Kör man relativt få mil, kan det alltså bli direkt miljöfientligt att köpa en ny bil. Bäst effekt torde det ha att använda bilarna så länge som möjligt, trots att detta naturligtvis talar emot alla globalekonomiska aspekter.

Hellre sladdlös än rådlös.

En utmärkt metod är ju att blandtanka med 50% E85 och resten 95 oktanig bensin.
Det ökar förbrukningen med 0,1-0,2 l/mil men blir ändå lönsamt.
Förutom bättre miljö får man ofta något högre effekt.
Och i motsats till vad några tror påverkar det inte motorn negativt.
Men man bör byta olja var 1500 mil, men det bör man ändå göra oavsett vad som står i instruktionsboken.
Jo, det kan vara ett problem med äldre bilar, etanolen löser vaxlager som kan få gamla slangar och filter att läcka, men det kostar ju inte mycket att förnya.
En sak till, etanol påverkar inte aluminium som vissa har fått för sig.
Om man inte avverkar dessa mil på väldigt kort tid, förstås.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.