Vi Bilägares forum

Oljenivån i Mazda 6 2,3 Sport varierar

Oljenivån i Mazda 6 2,3 Sport varierar

Hade problem med hög oljeförbrukning i nyköpt beg. Mazda 2,3 Sport modellår 2005. Märkte det genast efter köp och några körda mil. Kollade oljenivån varje gång jag körde även kortare sträckor. Oljeförbrukning 1,5 l på 80 mil på långkörning. Renoverade motorn på begbilsgarantin och den verkar ju OK, har bara kört några mil i stan ännu.

Dan innan jag lämnade in bilen för renoveringen körde jag en sväng på c:a 20 mil och fick då "tillbaka" en halv liter olja. Jag hade som vanligt kollat oljenivån i motorn som stått över natten och det var strax över undre strecket på stickan.

När jag kört de 20 milen och låtit bilen stå över natten var nivån på stickan strax över övre strecket. Var höll den oljan hus tidigare?

Stickan var helt nere vid mätningarna som skedde flera ggr så felmätningar kan uteslutas. Ligger det olja i nåt fack som stickan hamnar i bara ibland? Hur ser oljetråget ut där stickan träffar oljebadet?

Nån mer som haft liknande iaktagelser? Felmätning är kanske boven i oljeförbrukningsdramat runt Mazdas motorer de senaste decenniet.

Uppdaterat: 2012-01-18 13:20

Kommentarer

Ett vanligt problem med Mazda 6 diesel är att om bilen körs korta sträckor och sällan blir riktigt varm i motorn, så hamnar diesel som skulle använts för att rengöra partikelfiltret, istället i motoroljan och späder ut den, plus att den totala volymen på oljan blir allt för stor med tiden! På den verkstaden som jag känner till, fyllde man därför vid oljebytena på med mindre olja.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49

Nu kanske jag kommit nivåboven på spåren.

Jag tänker så här: Oljestickan i sitt rör följer med röret hela vägen ned i tråget och röret omsluter även stickans nederdel. När oljenivån sjunker pga att motorn går rinner olja ut från rörets nederdel. När motorn sedan står still och oljenivån återgår till ursprungliga går inte nivån upp i röret pga mottryck i röret, luften slipper inte ut. Först när stickan lyfts och stoppas ned igen kommer oljan upp till samma nivå som i tråget och kan rätt avläsas.

Oljestickan har en liten O-ring i övre delen och är nog helt lufttät där och släpper inte ut det lilla övertrycket som blir när oljan försöker fylla rörets nederdel.

Felmätningen i detta fall innebär möjligen att för mycket olja fylls på och ska inte skada motorn pga för lite olja så det kan inte vara problemet med oljebrist som dessa motorer har råkat ut för.

Ska testa min teori vid nästa oljenivåkontroll.

Uppdaterat: 2012-01-20 16:21

Ja, den o-ringen tätar väldigt bra och släpper inte upp oljan i röret pga att luften inte kan passera o-ringen.

När man tar upp stickan ur en stillastående motor där oljan haft tid att rinna ned så ligger nivån på stickan på undre strecket. Torkar man av stickan och stoppar ned den igen i botten så får man rätt mängd.

Har nu kört c:a 50 mil och kan inte se nån förbrukning. Blir till att kolla oljenivån vid varje tankning den första tiden tills man blir säker på att den håller nivån. Det bör man ju alltid göra och det är nog till stor del att bilägaren inte ens vet om att detta skall göras i kombination med de långa serviceintervallerna som kvaddat så många motorer. Vilken olja spelar förstås mindre roll än att olja finns. Motorer tenderar att rasa ganska fort när oljefilmen försvunnit.

Testade också katalysatorn kostnadsfritt på Bilprovningen idag och det var perfekta värden. Så katten tål en hel del tydligen. Den tog ju hand om nästan 2 liter olja på 100 mil och nån blårök såg jag aldrig, inte ens efter lång motorbromsning med efterföljande gas. Brukade bli riktiga dimråer kom jag ihåg.

Uppdaterat: 2012-01-27 13:27