Vi Bilägares forum

Nya bud?

Nya bud?

Har med stigande förvåning läst att hastigheterna skall sänkas på "mötesfria vägar". Är det sant? Motivet lär vara att folk kör ihop i slutet.
Kan någon tala om för mig om det är sant? Skall staketvägarnas hastigheter sänkas?

Kalle

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Jo du har hört rätt!
Vad det egentliga motivet är vet väl inte VV själva, men det tråkiga är ju att ingen kommer att bry sig.
Risken att torska för hastighetsöverträdelse på en väg med snören är väl ännu mindre än på andra.
Jag åker dagligen på 110-väg med farthållaren konstant inställd på 116 (gps) och blir kontinuerligt omkörd.
Hur kommer det sig att BMW går så fort?

Uppdaterat: 2008-06-01 16:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tråkigt att erfara ett det är sant. Jag har uppriktigt sagt lite svårt att inse motiven till hastighetsfixeringen i Sverige. Ditt svar kanske ger mig en ledtråd? Hur kommer det sig att du kör med farthållaren inställd på 116? 110 betyder inte att man MÅSTE hålla 110? Å andra sidan kanske mer än 110 vore vettigt ibland?
En avvägning mellan förnuft och dårskap kanske? Själv har jag ingenting emot att köra 200+ när vägförhållanden, trafik och viltfara tillåter det. Som t.ex mellan Älvkarleby och Gävle syd en ljus sommarnatt kl 3 på morgonen.
Det skulle inte falla mig in att göra detta en fredag mellan 16 och 19.

Kalle

Uppdaterat: 2008-06-06 17:20

Numer är vägen fin även söder om Alvkarleby... 5kmh/h visar min hastighetsmätare fel; dvs jag ställer in 115km/h på farthållaren.
Om jag nu inte skulle missa och knappa in 120km/h då herr Blå inte tar överträdelser under 5km/h. Men det är ju ett misstag förstås.

Uppdaterat: 2008-06-08 10:09
McTar

Jo Kalle, anledningen att jag ställer farthållaren på 116 är att det är den gräns där det börjar kosta om Tusse Batong kollar mig och jag är snål.
Den väg jag talar om tillåter ledigt hastigheter på 140-160 vilket också många håller.
Men varför kör så många BMW om mig?
Och Mercedes?
Jag vet ju att min Saab går mycket fortare än många av dessa, men varför skulle jag behöva bevisa det?
"Vaffö gör de på dette viset?"
Är det som Leifer säger att de sotar igen om de går för sakta, eller har de någon form av stressyndrom?

Uppdaterat: 2008-06-10 00:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Herrn behagar skämta? BMW sotar igen? Det problemet var nog bra länge sen numera.
Jag (alltings mittpunkt) har minsann obsevervat hur alla dessa Saab med Turbo kör om mig ideligen! Gissa om jag blir upprörd! En sketen Saab kör om min fina Merca!
Tyvärr för alla som låter sig bli upphetsade, jag struntar i om någon kör om mig. Jag föredrar min oantastltigt säkra körning (JAG ÄR BÄST, JAG ÄR BÄST JAG ÄR BÄST) och låter andra köra förbi. Givetvis har JAG alltid rätt, ett möjligt undantag är när den omkörande känner vägstråckan bättre än jag. Det utgår jag ifrån. Däremot har jag uppriktigt sagt svårt att förstå mig på hastighetsgränserna. 50 håller jag, det verkar nästan alltid motiverat. De andra har jag oftast mycket svårt att förstå (och att hålla), menar över 50 här...

Jag (ta nu inte ovantående alltför allvarligt)...

Uppdaterat: 2008-06-12 19:21

Kan någon av er förklara 80-förarna?
Det är dessa som alltid, oavsett vad som står på skyltarna kör i 80km/h.

Man blir irriterad på dessa på 90 och 110 väg, och har man väl lyckats köra om dem så kommer de i fatt på 50 sträckan.
Om man nu inte vill köra för fort på 90/110, varför gör man det då på 50/70 väg?
Personligen kör jag tvärt om, bryter hastigheten med ett par km/h på 90/110 men håller hastigheten på 50/70. Det finns ju en anledning varför man sänkt hastigheten här.

Så återigen, varför konstant 80km/h?

Uppdaterat: 2008-06-18 12:36

Jag tror deras hastighetsmätare visar alldeles för mycket, de tror de åker i 90.
De flesta bilar har mätare som visar fel.

Uppdaterat: 2008-06-21 19:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Citat:

[b]av:[/b] saabnisse
Jag tror deras hastighetsmätare visar alldeles för mycket, de tror de åker i 90.
De flesta bilar har mätare som visar fel.

Det kan jag också förstå. Normalt är det ca 5-10% fel.

Men varför då 80 på 50-väg?

Uppdaterat: 2008-06-26 17:37

Är inte 80-förarna dom som har lite svårt med förståelsen av lagtext? Den här meningen i trafikförordningen hör till de lite enklare:

"Utom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen (bashastighet)."

Jag gissar att vissa tar fasta på det de förstår och struntar i resten. Varför då 80 istället för 70? Ja, man har väl hört att folk kör i genomsnitt 10 km/h för fort och ingen vill vara sämre än medel...

Uppdaterat: 2008-08-26 17:47

Det är ett "problem" med alla som kör för fort.
Jag har själv testat att försöka köra i 120 km/h (90-väg en fil på vardera håll) och att köra 90 km/h på samma väg till arbetet.
När man kör i 120 får man "stanna" för alla "sölkorvar" på vägen vilket gör att genomsnittshastigheten snabbt minskar.
Jag mätte tidsdifferensen på denna sträcka på ca 9 mil. (Mellan Smålandsstenar och Borås).
När jag försökte hålla 120 istället för 90 km/h tog jag mig fram fyra (4!!) minuter snabbare till arbetet genom att försöka hålla 120 km/h.
Det säger rätt mycket om "fartdårarna" på vägen. Testa själva så får Ni se!!
Det blir säkert mer tid "över" om man kör på motorväg.. Då kanske det lönar sig att gasa på lite..

Nyttan med att köra för fort kan således förklaras enligt följande:

De som kör för fort riskerar dryga böter och körkort.
De kommer inte fram till målet så mycket snabbare för att de kör för fort.
Riskerna ökar att skadas allvarligt vid en olycka.
Förbrukningen av bränsle ökar => Ekonomin blir sämre.
Mer slitage på bil / motor.

Varför kör folk för fort?
- Håll trafikrytmen så kommer Du tryggt fram och behöver inte stressa och hålla koll på kameror mm.

Ingen blir gladare än jag när jag får höra att någon fått fortkörningsböter!! Man måste betala för riskerna man tar!

Uppdaterat: 2008-10-02 15:09

Intressant är det, att läsa era svar.

Jag är naturligtvis världens bäste bilförare och gör aldrig ett misstag. Jag vet att jag "tjänar" kanske 3 minuter i tid genom att hetsa, göra idiotomkörningar osv..
Men,,, jag låtsas aldrig vara "polis" och hindrar vem det än är att köra om, jag ligger aldrig kvar i vänsterfilen om jag ej behöver.
Kort sagt, släpp förbi de som har bråttom, strunta i om de kör "för fort"!

Kalle

Uppdaterat: 2008-10-11 17:12

Jag försöker aldrig uppträda som en polis. Det är helt onödigt och man slösar bara en massa energi på ingenting.
Jag lägger mig gärna i högerkanten om nån har bråttom.. Det bekommer mig inte..
Däremot vansinnesomkörningar är jag helt emot. De är helt enkelt FÖR farliga..
Det är inte ovanligt att man får bromsa för att släppa förbi någon som kör om vid möte..
Faktum är ju att fortkörarna inte är ensamma på vägen, det finns fler som kan drabbas vid en olycka.

Nu när VV har sänkt fartgränsen till 80 på en bra väg blir man lite irriterad, det kan jag hålla med om.
Men det hjälper inte att bli arg och sur över det. Håll trafikrytmen och glid med bara. Oftast går bilkön i 90 ändå..

Jag ville bara poängtera att det finns fördelar med att hålla fartgränserna i mitt tidigare inlägg.
Naturligtvis bestämmer man själv hur viktiga sekunderna är i livet.. vill man köra för fort så är det OK för mig.

Uppdaterat: 2008-10-21 17:27

Vad som jag tycker är värre än alla dessa som lägger på momsen på hastighetsgränserna är dessa stollar som gör vänstersvängar på livligt trafikerade vägar genom att ställa sig på mittlinjen, när det inte finns någon filmarkering, tills mötande passerat innan de svänger över.
Väldigt ofta har det hänt att en bakomvarande försökt köra om eftersom det ju var fritt i mötande körfält och då nitat den vänstersvängande.
Vem är skyldig?
Jo i 99% av alla fall den vänstersvängande!
Varför är de så korkade att de inte stannar till höger på vägrenen och väntar tills det är fritt framför och bakom, i stället för att våga livet?
Och varför i hela friden går inte VV, som är så fixerade vid sina fartkameror, ut och informerar mera om detta?
I många länder är vänstersväng på större vägar förbjudet! Man måste helt enkelt passera avfarten, svänga höger på en mindre väg, vända, köra ut på den större vägen då det är fritt och köra tillbaka och svänga höger.

Uppdaterat: 2008-10-21 23:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre