Vi Bilägares forum

Nya Avensis

Nya Avensis

Hej kära bilälskare!

Varit precis inne på AMS hemsida och de har lagt ut nya bilder på nya Toyota Avensis. Vilken snygg bil! Slår säkert nya Audi A4 :)

Fan ta mig om min nästa bil inte blir en japansk. Har en Golf just nu och är skitnöjd, inga fel på bilen, går som en klocka, men snart utökar familjen och då blir det en japanare!! Men det blir ingen Toyota.

Shogun: all heder åt Toyota:)

Det blir en ny Honda Accord kombi eller nya Mazda 6 kombi:)

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Nu har sista samurajen talat! :)) Du ger aldrig upp Shogun! Toyota forever:)

Nej, men alltså om vi talar allvar nu, så är det faktiskt så att gång på gång så visar det sig att japanska bilar ligger i topp. Frågade faktiskt en gång Terje Eklund, vad han tycker att man ska köpa för en bil om man önskar en driftsäker och hållbar bil. Hans svar var: köp en japansk!

Gjorde mig lite fundersam så klart eftersom jag som alltid var inne på tyska märken så tänkte jag:
Varför ska jag ha en japansk skit som röstar sönder säkert efter ett par år? Men det är inte riktigt så. Enligt olika verkstäder jag pratade med och en del folk jag frågade som äger japansk bil så visade sig att man har inte så mycket att klaga på vad det gäller rostskyddet. Bilarna klarar sig ungefär som medelbilen.

Jag är en männsika som väljer bil utifrån behov och har inget behov av att visa status genom att köpa ett premiummärke. Och det är ju det jag kommer att göra när jag köper bil nästa gång. Och det kommer att bli en japansk!

Uppdaterat: 2008-08-31 23:33

Jag förstår precis vad du menar när du argumenterar och vill få fram att Toyoyta är bäst.

Men är du emot typ tyska eller svenska bilar jättemycket? Har du haft otur med dessa bilar? Var du mycket missnöjd?

Eller är du en perfektionist som tycker att bilen ska inte krångla? Och då så klart är Toyota ett "levande" bevis att detta är möjligt?

Uppdaterat: 2008-09-01 17:23

Man skall inte sticka under stolen med att även BMW har rostproblem.
En kille jag pratat med har en 5serie årsmodell 2002, svensksåld.
Det har BMW bytt motorhuv, vänster framskärm, alla dörrarna utom vänster bak. Bakluckan vet jag inte om den är åtgärdad.
Det åtgärdades alltså på en fem år gammal bil, allt på garantin utan ett minsta gnissel från verkstan.
Man var medveten om problemet.

En granne till mig har en 99:as Camry; brun baklucka.
Han sköter den pedantiskt, ändå har rosten tagit bakluckan i besittning.
Detta från insidan.

Rost ÄR ett stort problem för många tillverkare. Vissa är bättre på att dölja det än andra.

Uppdaterat: 2008-09-01 20:51
McTar

Nu har du tagit upp något Shogun som jag själv ganska länge har jag funderat på! Det här med vad motorjournalisterna tycker och tänker.

Visst är det konstigt att de försöker hylla Saab och Volvo när verkligheten säger något helt annat? Men om de inte gör det, vem gör det? Du läser inte så mycket om Saab och Volvo utomlands:) Kanske några enstaka artiklar men inte så ofta! Det var skrattretande att läsa Robert Collins blogg eller artiklar om Volvo på Aftonbladet exempelvis, men ser man helheten det enda han kunde komma med var att Volvo är komfortabel! Inget annat! Och kanske rostskyddet var bra:)

Märkligt nog i de största kombitesterna man gör så är det alltid Volvo eller Saab som vinner. Men bilägarna däremot är icke nöjda.

Så jag vet inte, men jag tycker att anledningen till att japanerna bygger så bra bilar som de gör, är att dem var mycket medvetna att bygger man skitbilar så överlever man inte på den europeiska marknaden.

Det är inte så lätt att övertyga svensken eller tysken att vi kan bygga bättre bilar än BMW respektive Volvo! Där ligger hemligheten tror jag. Men japanerna lyckades med det!

Hatar den där kaxiga attityden hos vissa MB eller BMW säljare när man kliver in i bilhallen där står de i den där jävla kostymen och är helt övertygade att de är störst och bäst. Nej, nej, nej, mig kan de inte övertyga!

Men i alla fall, jag går inte så mycket på vad journalisterna säger eller skriver längre. Bilprovningen säger en helt annan sak.
Deras statistik övertygar mig år efter år att en japansk bil är värt att satsa på!

Uppdaterat: 2008-09-01 22:49

Sköter det på ett snyggt sätt som BMW i det här fallet.
De påpekade att det fanns rost och de ville åtgärda det innan det blev gravrost.
Ägaren blev ju en nöjd kund då de "hjälpt" honom med en tveksamt rostskydd.

Försökte fota bilen i mörkret, blev inte bra. Tar en bild senare och mailar dig shogun.
Men jag kan förklara nu hur det ser ut.

Över registreringsskylten så finns det en horisontell plåt där bla reg.nr-belysningen sitter.
Den är angripen av rost, sedan har det spridit sig upp mot toyotamärket på bakkanten.
Belysningen har ramlat ner från infästningen på vänster sida (antar att hålen blivit större)
Nu har ägaren förökt dölja färgen genom att måla-på ny färg på den bruna.
Bild kommer vid tillfälle.

[Edited on 2008-09-01]

Uppdaterat: 2008-09-01 23:50
McTar

Bra Leif, det här har jag skrivit om tidigare, den urgamla Jantelagen härskar ännu!
Vi svenskar ska minsann inte inbilla oss att vi kan något!

Jag tycker att vi ska vara stolta över Saab och Volvo, oavsett om de är USA-ägda så har de ändå en försvarlig mängd medarbetare som har sin sysselsättning i Sverige och som betalar sin skatt i Sverige.

Hur många länder med enbart 9 mille invånare kan stoltsera med fyra bilfabriker ( fem om man räknar in "egget")?

Uppdaterat: 2008-09-02 11:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leifer: varför kan inte svenska biljournalister skriva sanningen?

Varför ska det vara så att man betalar nästan en halvmiljon för en jävla bil och det är alltid småfel, elektroniken krånglar, vadå stolta över?
Vad ska man vara stolt över? Jag förstår inte riktigt.

Jag tycker synd om stackarna som äger en SKITstor bil som släpper ut SKITmycket avgaser som kostar SKITmycket att underhålla , exempelvis XC90:))

Jag har min åsikt och det är kanske fel att utrycka vad man tycker på detta forum, vet inte, bryr mig inte riktigt, men statistiken visar något helt annat än att Volvo är bra bilar. Tyvärr.

Saabnisse , ska vi gynna svensk bilinindustri genom att köpa svenskt? Fan heller!Tyvärr.

Ta inte illa upp, det är inte meningen att jag ska såra någon, men tyvärr håller inte din argument.

Uppdaterat: 2008-09-02 12:26

Och förresten: jag är inte svensk, Leifer.

Men har lärt mig väldigt mycket om ert land under dessa 4 år som jag varit här.

Uppdaterat: 2008-09-02 12:52

Leif: förstår precis vad du menar.

Men du tror du inte att Volvos eller Saabs kvalite har blivit sämre det senaste tiden?
Pratade med en mekaniker för ungefar, ja, 3 år sedan, och han tyckye att Volvos kvalite årsmodeller ´99 och 00 slår Audi, BMW. Nu vet jag inte om detta är sant, eftersom på den tiden var jag inte så insatt i bilvärden , det är något som kanske du vet bättre än jag, men det var överraskande att höra detta ändå.

Visst klagar folk på att om det krånglar en liten sak på bilen, men samtidigt så ska man ta i beaktande att verkstadsbesökningen förekommer ganska ofta på nyare Volvo bilar. Och Volvobilarna är inte riktigt billiga:)

Jag tycker om bilar, Leifer, men jag måste ändå säga att jag gillar inte att Volvo inte är svensk. Det är svenkarnas stolthet på något sätt i bilvärlden. Varför kan inte Volvo bli svensk igen?

Och sedan det här med journalisterna: om de inte hyller Volvo, vem ska göra det? Jo ,det vet jag: svenska folket.

Men är Volvos kvalite tillräcklig bra för att vara stolta över det?

Uppdaterat: 2008-09-02 15:57

Kvalité skiljer sig och tyvär måste jag säga att Volvo eller Saab levererar inte den kvalitén som kunderna förväntar sig.
Synd.

Jag tycker att Volvo eller Saab borde göra fler kundundersökningar, för de verkar inte ha en verklig uppfattning om bilarnas kvalité.
Nu vill jag inte ta upp Toyota om och om igen, men ser du även på andra japanska tillverkare de bryr sig om kunderna.

Uppdaterat: 2008-09-02 17:56

Kunde inte ha sagt det bättre själv så jag håller med på alla punkter med dig Shogun!

Tänkte skicka ett nytt inlägg men du fick fram precis det jag ville. Tack.

Uppdaterat: 2008-09-02 22:32

Men du Leifer, nu tycker jag att vi kan då lägga ned hela forumet om du tycker diskusionen kring vilken bil är bäst är sandlåda!
Nu sårar du mig:)

Ursäkta mig att jag säger detta ( och det handlar om inte om att allt Shogun säger håller med ) men på de punkterna han räknade upp så håller jag med med 200 procent. Han kommer med starka argument som alla vet att utifrån Bilprovningens statistik är sant:) Sedan om man vill ändå ha en Volvo så är det fritt fram så klart.

Visst kan man välja bil utifrån smak ,jag äger själv en Golf just nu , ( HADE INTE GOLFEN VARIT MIN DRÖMBIL FRÅN 18 ÅRSÅLDERN SÅ HADE JAG KÖPT EN JAPANSK) men vill jag satsa på komfort, säkerhet och kvalite i framtiden så uppfyller Mazda alla mina krav.

Hur många medelinkomsttagare i Sverige har råd med en ny V70, förresten? Tror inte det är så många.

Uppdaterat: 2008-09-03 09:54

Jag har faktiskt ett jobb också... "Du-vet" det är ganska mörkt på kvällen när man slutat arbeta. Dvs inga bra bilder.
MEN jag har tagit en bild som inte blev bra pga blixt. Den får duga. Skickar den troligen under dagen...

Lite lustigt ändå att du inte tror att en toyota kan rosta.

Priusen klarade inte ens ett år enligt VIB, då var det vitrost.

Uppdaterat: 2008-09-03 09:55
McTar

Shogun: Du har mail!

Varför tror du inte en Camry kan rosta?

Uppdaterat: 2008-09-03 11:04
McTar

Leifer: jag är negativ mot Volvo eftersom enligt kretsen jag känner och bland annat mina arbetskamrater så är det väldigt många som klagar på Volvo. Folk som äger Volvo så klart.

Och enligt Bilprovningen ligger de runt medelbilen. Det jag är mest irriterad på är att dem kostar för mycket men levererar inte den kvalité man betalar för. Sedan kan journalisterna säga vad de vill:)

Uppdaterat: 2008-09-03 11:13

Jag tror DSG-lådan har hjälpt till att få upp försäljningen för VW.

Här i stan så är nog över 50% av alla taxibilar Passat Variant Highline 140hk Diesel DSG.
(Har aldrig sett en Toyota i stan; hur kan det komma sig?)
Jag frågade en åkare varför han valt den bilen:
Han hade inte det sa han, det var ägaren - han körde bara.
Men han skulle skaffa egen bil senare och då skulle det bli en Passat DSG.
Volvo som var alternativet drog alldeles för mycker diesel sa han.
Komfortmässigt så tyckte han att den var tystare än Volvon.

Lite konstigt då VIB:s test säger något helt annat...

[Edited on 2008-09-03]

Uppdaterat: 2008-09-03 11:31
McTar

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

Att välja bil handlar för många inte bara om statistik om
krocksäkerhet eller fel hos bilprovningen, för med statistik kan vad som helst
bevisas. För många handlar det om känslomässiga eller estetiska val, en bil "känns"
inte bra, en annan kanske är snygg. Det finns till och med de som väljer bil
efter sysselsättningsstrategiska val, det vill säga en bil utvecklad och
producerad i Sverige eller åtminstone Europa kan påverka min egen inkomst direkt
eller indirekt. Kvaliteten på dagens bilar är genomgående hög, det finns inga
dåliga bilar längre.
För mig personligen föredrar jag tyska eller vissa
modeller av svenska bilar mest för att jag trivs och känner mig hemma i dem,
asiatiska bilar tycker jag känns plottriga och är sällan snygga. Franska och
italienska bilar är ofta snygga, åtminstone har de en spännande formgivning men
jag har svårt för dem. Amerikanska bilar tycker jag känns omoderna och "på väg
utför".
Mina preferenser vid bilval har inte mycket med kvalitet
eller fel hos bilprovningen att göra utan mer om känslor och att det skall vara
en kombi med automat.

Uppdaterat: 2008-09-04 10:02

Jag har ingen erfarenhet av Avensis mer än som hyrbil vid ett par tillfällen.
Den motsvarade inte alls mina förväntningar, som bil betraktat anser jag att Saab 9-5 och Volvo V70 är överlägsna.
Men det grundar sig enbart på några hundra mil och jag lägger inte in några som helst värderingar om driftsäkerhet eller ekonomi.
Det är dessutom enbart en subjektiv bedömning som givetvis inte kommer att stå oemotsagd!
Men jag har en granne som har en Avensis och hon har haft mer trassel med sin Avensis än jag på min 9-5.
Det säger ju egentligen ingenting, bara att hon haft otur och att jag haft tur, men [i]felfria[/i] är inte Toyota.
Men jag kommer helt klart att kolla den nya Avensis när den kommer och det blir säkert en bra bil, hoppas bara att den blivit lite tystare än föregångaren, den är ju ingen höjdare på våra grova asfaltvägar.

Uppdaterat: 2008-09-06 20:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre