Nya Avensis

33 inlägg 0 nya
Nya Avensis

Hej kära bilälskare!

Varit precis inne på AMS hemsida och de har lagt ut nya bilder på nya Toyota Avensis. Vilken snygg bil! Slår säkert nya Audi A4 :)

Fan ta mig om min nästa bil inte blir en japansk. Har en Golf just nu och är skitnöjd, inga fel på bilen, går som en klocka, men snart utökar familjen och då blir det en japanare!! Men det blir ingen Toyota.

Shogun: all heder åt Toyota:)

Det blir en ny Honda Accord kombi eller nya Mazda 6 kombi:)

Gabbe.

Det gör du rätt i ! Köp en japan !

Köp ingen svensk medioker bil du kommer inte att bli nöjd, det har vi sett åtskilliga exempel på. Se Motormännens enkät.

De vinner tester här i Svenska motortidningar, till vilken nytta för de som köper dom och sen inte blir nöjda. Verkar som man sitter lite i knät på svensk bilindustri, men jag är inte imponerad av bilarna. Jag vill att en bil ska vara färdig utvecklad när jag köper den och inte en massa fel på motorer mm som tex Saabs modeller drabbas av, vill man köpa en sådan bil i andrahand och blir man överhuvudtaget av med den till rimligt pris ? Inte enligt Vibilägares senaste nummer om bilars värdeminskning där Saab 9-5 ligger risigt till, och jag tycker inte det är konstigt, vem vill köpa en bil som man inte kan lita på ?

Visst är nya Honda Accord kombi och Mazda 6 kombi fina bilar. Mazda 6 kombi har jag provat, och jag väntar med spänning på nya Accord kombi att få prova denna, gärna med diesel motor. Sedan när du nämner nya Toyota Avensis så ska man nog inte på förhand räkna ut den, jag skulle absolut inte göra det ! Av naturliga skäl, du vet ;o).... Men om det är ett självända mål för dig så varför inte ;o) Man har ju bara släppt en bild på nya Avensis från Toyota, bilen ska ju visas på Paris salongen i slutet av September, ska bli spännande att se bilen även framifrån. Och även hur kombi modellen ser ut.
Men att bilen kommer att ligga bra till i sin klass är jag övertygad om. Även vad gäller krocksäkerhet ligger den säkerligen i toppen hos Euro-Ncap.

Men jag är helt övertygad att du blir nöjd med både Honda och Mazda om du skulle välja dom bilarna, men ett tips är att vänta på nya Avensis ;o)

Nu har sista samurajen talat! :)) Du ger aldrig upp Shogun! Toyota forever:)

Nej, men alltså om vi talar allvar nu, så är det faktiskt så att gång på gång så visar det sig att japanska bilar ligger i topp. Frågade faktiskt en gång Terje Eklund, vad han tycker att man ska köpa för en bil om man önskar en driftsäker och hållbar bil. Hans svar var: köp en japansk!

Gjorde mig lite fundersam så klart eftersom jag som alltid var inne på tyska märken så tänkte jag:
Varför ska jag ha en japansk skit som röstar sönder säkert efter ett par år? Men det är inte riktigt så. Enligt olika verkstäder jag pratade med och en del folk jag frågade som äger japansk bil så visade sig att man har inte så mycket att klaga på vad det gäller rostskyddet. Bilarna klarar sig ungefär som medelbilen.

Jag är en männsika som väljer bil utifrån behov och har inget behov av att visa status genom att köpa ett premiummärke. Och det är ju det jag kommer att göra när jag köper bil nästa gång. Och det kommer att bli en japansk!

Gabbe.

Jag har haft så många olika bilmärken så jag har att jämföra med, därför är jag så självsäker när jag hyllar de japanska bilarna om vi pratar Mazda, Honda,Toyota,Lexus bilar som jag ägt och kört parallelt med europeiska bilar som BMW,MB,Volvo, Saab ingen av de ska vi säga europiska prestige märkena kan nå upp till de japanska märkenas tillförlitlighet, det är min erfarenhet.

Sist hade jag en Lexus Is, den bilen sålde jag samma dag som vi skulle hämta ut våran Toyota Auris 2,2 diesel (tur). Hade också en Toyota Avensis kombi-03 alltså nya modellen till hösten -07. Likaså en Toyota Camry -98.

Jag har som sagt också haft både Mazda och Honda, en Mazda 929 cupe -76, Mazda 626 cupe-82, Mazda 929 combi -86, Honda Accord-86, Honda Accord -90. Honda är en riktigt trevliga bilar att både köra och äga.

Sedan Toyota. Är verkligen ett märke man kan lita på, mer än något annat, min erfarenhet återigen ;o) Det är något rejält över bilarna. Tittar man på detaljer hur de är konstruerade i jämförelse med andra märken så ser man klart tydliga skillnader hur de är konstruerade. Tex elektriska kontakt don tex jämför det med en Renault eller annan hemsk skapelse, inte undra på att Renault och andra franska skapelser kommer långt ner i tillförlitlighets listor. Allt sådant är mycket påkostade på Toyota, därför är det också mycket lite strul med elektroniken.

Ta dej tid att studera sådana detaljer på olika bilar när du är ute och tittar på bilar, du behöver inte skruva isär dom även om jag gjort det men inte i bilhallen givetvis då kan man se stora skillnader i hur det är gjort.

Därför låter jag lite kaxig och självsäker när jag diskuterar Toyota och japanska bilar, för det är skillnad på bilar och hur de fungerar i längden, även om det finns de som inte erkänner det än utan harvar på i gamla spår.

Jag förstår precis vad du menar när du argumenterar och vill få fram att Toyoyta är bäst.

Men är du emot typ tyska eller svenska bilar jättemycket? Har du haft otur med dessa bilar? Var du mycket missnöjd?

Eller är du en perfektionist som tycker att bilen ska inte krångla? Och då så klart är Toyota ett "levande" bevis att detta är möjligt?

Gabbe.

Jag har nog inte mer tur eller otur med mina europeiska bilar än andra har med sina. Det konstiga tycker jag är att man kan harva på i samma spår med samma märke år efter år när man har problem, jag har många många exempel på det. Man kan tillomed försvara märket efter alla problem och vill inte erkänna problemen. Men det går nog mycket prestige i det hela också, en MB ägare kan ju inte erkänna att en "simpel" Toyota är bättre än hans dyra MB, men jag vet att det kan vara så ! Och sådant svider naturligtvis. Men det är bara att läsa statistiken från olika håll att det jag säger är sant, även om vissa inte håller med men det är sådana som i regel harvar på i gamla hjulspår och inte kan ta till sig hur det ligger till i verkligheten.

Bla var jag med och uppmärksammade Vibilägare på MBs rostproblem som det sedan varit en följetång av i Vibilägare genom åren med många förtvivlade MB ägare.

Det är också här jag menar att Vibilägare har huggit i sten när man påstår att Toyota rostar eller rättare sagt kritiserar rostskyddet och att bilarna kommer att rosta. Enligt mig och Toyota mekaniker jag pratat med har man gjort en felbedömning om Toyotas rostskydd, var kan du läsa om missnöjda Toyotaägare där bilarna rostar bort ? Någon gång måste det ju visa sig ! Men var är artiklarna om dem ?! Men det ligger också säkert en heldel prestige i att erkänna att man gjort en felbedömning. Visst kan det hända att en bil rostar, men det är inte något generellt problem att det drabbar alla bilar av en modell.

Jag vet att man hos Toyota Norge hittat rost i golv invändigt på Yaris och Yaris Verso på 2st två bilar !!! Och att man ska kalla in alla bilar av nämnda modeller i Norge och Sverige för kontroll av detta. Och om man hittar något ska det göras vid och lagas och förbättras. Detta beroende på att man drar med sig vatten,snö, slask, salt in i bilen sedan ligger detta och gror, och detta har man hittat på 2 bilar i Norge och gör denna kallelse till alla berörda ägare, vilket är seriöst och bra. Själv har jag inte fått någon kallelse än då jag äger en Toyota Yaris Verso -01. Och detta gäller bilar från 99-05 har jag för mig.

Kanske Vibilägare nu ser sin chans och säger att "vad var det vi sa" i en stor artikel om rostskyddet på Toyota snart i kommande nummer framöver, när man får reda på detta ,kanske av mig här om man läser detta återigen likt MB fallet jag skrev till Boo Wennerberg. För hittills har man inte haft något om detta om Toyotas rostskydd, för mig ligger hund begraven här.

Ja, jag är nog perfektionist i den bemärkelsen att jag tycker att bilar ska fungera så bra som möjligt och så lite besvär som möjligt.

BMWs bilar är enligt mig säkerligen ganska bra som relativt nya, men akta dig när det börjar att bli lite mil på dom. En automat låda i en BMW kan vara färdig för renovering mellan 15000-20000mil medan den är knappt inkörd då på Toyota/Lexus, men varför pratar inte motorjournalister mer om det i sina flotta tidningar. Antagligen för att det inte säljer så mycket lösnr om du har det på löpsedeln, istället ställer man en BMW med bredställ på omslaget av tidningen för att sälja lösnr (Läs AMS). Och visar att denna bilen är helrätt att äga och ökar på BMWs image ännu mer, förstår inte att fler genomskådar detta. Ta en BMW och en Lexus efter 20000mil plocka isär dom i molekyler och se och utvärdera vilken bil som är mest sliten, många kommer att bli överraskade, även motorjournalister. Varför inte detta görs någongång kan man fråga sig......

Ja, jag var nog mest missnöjd med mina MB,pga att det är så dyra bilar och att man kan kräva mer av en sådan bil, eller hur ? Och Bmw bilarna var inte felfria men bättre än MB. Volvo, det finns betydligt bättre bilar än dessa men svensken är konservativ och tror att bilen fortfarande har hög kvalitet.....men det håller på att ändras hos folk. Man får upp ögonen mer och mer.

Man skall inte sticka under stolen med att även BMW har rostproblem.
En kille jag pratat med har en 5serie årsmodell 2002, svensksåld.
Det har BMW bytt motorhuv, vänster framskärm, alla dörrarna utom vänster bak. Bakluckan vet jag inte om den är åtgärdad.
Det åtgärdades alltså på en fem år gammal bil, allt på garantin utan ett minsta gnissel från verkstan.
Man var medveten om problemet.

En granne till mig har en 99:as Camry; brun baklucka.
Han sköter den pedantiskt, ändå har rosten tagit bakluckan i besittning.
Detta från insidan.

Rost ÄR ett stort problem för många tillverkare. Vissa är bättre på att dölja det än andra.

McTar

Denna Camry modell är inte känd för att rosta. Men eftersom det är en granne till dej är det ju lätt att fotografera bakluckan och visa hur det ser ut. Skicka bilder till mig på denna adress [url=http://mailto:ecc@bredband.net]ecc@bredband.net[/url] tack på förhand !

Vilka är bättre på att dölja det än andra ? Och hur gör dom det ?

Nu har du tagit upp något Shogun som jag själv ganska länge har jag funderat på! Det här med vad motorjournalisterna tycker och tänker.

Visst är det konstigt att de försöker hylla Saab och Volvo när verkligheten säger något helt annat? Men om de inte gör det, vem gör det? Du läser inte så mycket om Saab och Volvo utomlands:) Kanske några enstaka artiklar men inte så ofta! Det var skrattretande att läsa Robert Collins blogg eller artiklar om Volvo på Aftonbladet exempelvis, men ser man helheten det enda han kunde komma med var att Volvo är komfortabel! Inget annat! Och kanske rostskyddet var bra:)

Märkligt nog i de största kombitesterna man gör så är det alltid Volvo eller Saab som vinner. Men bilägarna däremot är icke nöjda.

Så jag vet inte, men jag tycker att anledningen till att japanerna bygger så bra bilar som de gör, är att dem var mycket medvetna att bygger man skitbilar så överlever man inte på den europeiska marknaden.

Det är inte så lätt att övertyga svensken eller tysken att vi kan bygga bättre bilar än BMW respektive Volvo! Där ligger hemligheten tror jag. Men japanerna lyckades med det!

Hatar den där kaxiga attityden hos vissa MB eller BMW säljare när man kliver in i bilhallen där står de i den där jävla kostymen och är helt övertygade att de är störst och bäst. Nej, nej, nej, mig kan de inte övertyga!

Men i alla fall, jag går inte så mycket på vad journalisterna säger eller skriver längre. Bilprovningen säger en helt annan sak.
Deras statistik övertygar mig år efter år att en japansk bil är värt att satsa på!

Sköter det på ett snyggt sätt som BMW i det här fallet.
De påpekade att det fanns rost och de ville åtgärda det innan det blev gravrost.
Ägaren blev ju en nöjd kund då de "hjälpt" honom med en tveksamt rostskydd.

Försökte fota bilen i mörkret, blev inte bra. Tar en bild senare och mailar dig shogun.
Men jag kan förklara nu hur det ser ut.

Över registreringsskylten så finns det en horisontell plåt där bla reg.nr-belysningen sitter.
Den är angripen av rost, sedan har det spridit sig upp mot toyotamärket på bakkanten.
Belysningen har ramlat ner från infästningen på vänster sida (antar att hålen blivit större)
Nu har ägaren förökt dölja färgen genom att måla-på ny färg på den bruna.
Bild kommer vid tillfälle.

[Edited on 2008-09-01]

McTar

Gabbe.

Du är helt klart på rätt väg, och visar att du tänker själv !

Sedan vill jag komma med ett tillägg. Man överlever inte på någon marknad om man inte levererar kvalitet och tänker långsiktigt. Och det är det här som är Toyotas styrka att man alltid focuserar och tänker långsiktigt, för att behålla kunderna. Och de gånger man gör ett fel (det har hänt faktiskt)
så är man mycket tillmötes gående och hjälpsamma.

Det är bra att du läser oberoende statistik från källor världen runt, och då brukar man få svaret att det är en japansk bil man ska ha om man ska slippa massa bekymmer.

Jag har slutat att tro på motortidningars tester här i Sverige, visst man får en indikation på hur bilen är i olika egenskaper, men det säger inte ett smack hur bilens kvalitet är ens i det korta loppet. Och att de utnämner en bil till bästa köp, vad f-n hur klarar de sig sen då när ägarna sagt sitt, i regel skit dåligt. Och dett fortsätter år efter år, tror de man är jämnt tappad bakom en vagn, men jag undrar om det inte är så att TV ägda Bonnier har aktier i Volvo, har hört ryktas om det tidigare. Har också tagit upp det på Tvs forum, med ett jävla liv som följd att de min sann inte påverkas och är oberoende blablabla....hehe.

TV brukar hylla Volvo alltid när en ny V70 kommer ut på marknaden och är bäst i test. Ams har alltid en Bmw på omslaget av tidningen i varje nr, eller med innuti tidningen eller annan tysk bil, här märks tidningen ursprung tycker jag. Man medvetet tycker jag ger gratis reklam till Bmw när den är uppställd i bredställ på omslaget på tidningen i nr efter nr. Sådant påverkar många omedvetet och tror att en Bmw är rätt att äga en sådan måste man ha och ger rätt status. Det märks också då Ams läsare får rösta fram vilka bilar de tycker är bäst varje år i tidningen. Tro fasen det när man matas med detta i nr efter nr att man tycker så, om man inte genomskådar det hela......

Visst är det lätt att tycka att den och den bilen är bättre än den andra när man slipper att tänka på vad som kommer sedan efter testet av bilen.
Men hur är den efter 5-10år hur klarar den tidens tand i verkligheten, hur klarar den bilprovningen år efter år, och det är här jag tycker att Toyota är Årets bil varje år, om du förstår vad jag menar ;o) vilket också visar sig år efter år.....

Men jag vet också om Toyota/Lexus försäljare som också är överlägsna och när man kommer så går de in och sätter sig på sitt kontor och låtsas att arbeta med något, detta hände på en alldeles ny öppnad Lexus affär som öppnat nu i sommar i södra Sverige,nämligen i västra Svealand. Jag var in med mina svärföräldrar och tittade på några Lexus bilar och den nybyggda hallen, jag känner till försäljaren sedan tidigare och affären ligger vägg i vägg med Toyota hallen. Han bara nickade och hälsade och gick in och satte sig på sitt kontor som sagt var, har han inte gått kursen hos Lexus hur man behandlar kunder.......? Och du Gabbe, du har rätt han hade en en flott jävla kostym på sig han också. jag hoppas han läser det här och känner sig träffad !!

Det hände också när vi höstas skulle köpa bil. Att jag var in till försäljaren som jag köpt bil av tidigare, ville ha offert som han skulle skicka till oss, fick aldrig någon offfert ! Gör aldrig mer en affär med honom. Så visst finns det rötägg även hos Toyota även om dom inte är många, men de finns !

Pa_Forsgren.

Låter bra att du fotar bakluckan. Vänta tills det blir ljust ute. Det är ju samma Camry som jag hade fast min var ett år äldre och helt rostfri. Att han inte gått till Toyota tidigare och påtalat detta. Toyota brukar vara väldigt generösa med detta om det förekommer.

Kan berätta att jag hade en Toyota Previa GL -92 som jag köpte vid 23000mil 1998. En rost fläck på bakluckan som en femkrona vid gummilisten vid bakluckan så färgen var borta. Åkte till plåt verkstaden för att höra vad de skulle ha för att lacka om bakluckan.

Killen på verkstaden kommer ut och tittar och säger "det här oberopar vi rostskydds garantin på", Va sa jag ! På en bil som gått 23000mil och rostskyddsgarantin gått ut på (sex år då på Toyota) ! De brukar vara väldigt generösa med detta de gånger det händer något sa killen, du ver ju hur snacket går om Toyota sa han. Mycket riktigt stod Toyota för omlackning av bakluckan. Och det tycker jag är generöst, och visst blev jag nöjd ! Körde bilen vidare till 38000 mil innan jag bytte bort den till en fembarns familj och bilen rullar än idag utan problem. Och bilen hade automatlåda.

Så detta snack att rostskyddsgarantier inte gäller är bara snack, om man har med ett seriöst och generöst märke att göra.

Bra Leif, det här har jag skrivit om tidigare, den urgamla Jantelagen härskar ännu!
Vi svenskar ska minsann inte inbilla oss att vi kan något!

Jag tycker att vi ska vara stolta över Saab och Volvo, oavsett om de är USA-ägda så har de ändå en försvarlig mängd medarbetare som har sin sysselsättning i Sverige och som betalar sin skatt i Sverige.

Hur många länder med enbart 9 mille invånare kan stoltsera med fyra bilfabriker ( fem om man räknar in "egget")?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leifer: varför kan inte svenska biljournalister skriva sanningen?

Varför ska det vara så att man betalar nästan en halvmiljon för en jävla bil och det är alltid småfel, elektroniken krånglar, vadå stolta över?
Vad ska man vara stolt över? Jag förstår inte riktigt.

Jag tycker synd om stackarna som äger en SKITstor bil som släpper ut SKITmycket avgaser som kostar SKITmycket att underhålla , exempelvis XC90:))

Jag har min åsikt och det är kanske fel att utrycka vad man tycker på detta forum, vet inte, bryr mig inte riktigt, men statistiken visar något helt annat än att Volvo är bra bilar. Tyvärr.

Saabnisse , ska vi gynna svensk bilinindustri genom att köpa svenskt? Fan heller!Tyvärr.

Ta inte illa upp, det är inte meningen att jag ska såra någon, men tyvärr håller inte din argument.

Och förresten: jag är inte svensk, Leifer.

Men har lärt mig väldigt mycket om ert land under dessa 4 år som jag varit här.

Leifer.

Jag håller inte med på att Volvo och Saab är premium märken, man har försökt att bli det men inte lyckats fullt ut. Man är ett Premium light märke båda två. Man har inte nått upp till premium tyskarna, och absolut inte upp till Lexus premium kvalitet, där har du måttstocken på premium kvalitet och driftsäkerhet, så det ena behöver inte utesluta det andra bara för att man är premium det är Lexus ett bevis på även de billigare modellerna av Lexus som kostar som en Volvo med lite utrustning på Volvon.

Sedan håller jag inte med om ditt resnomang om tjänstebilar. Menar du att inte en tjänste bil får service ? Finns väl inga bilar som får service som en tjänstebil, och om dom gått 3-4000 mil per år varför skulle dom paja då ? Klarar dom inte det ? Då är det inte konstigt om dom får dåliga resultat av ägarna i tex Motormännens rapport nu senast, då är det en brist på kvalitet, speciellt om du påstår att de ska vara ett premiummärke eller rättare sagt har en ambition att vara det så är det än värre. Men jag håller med på att om man vill ha en driftsäker bil och tror att man får det om man väljer Volvo eller Saab så gör man fel val.

Sedan så ser jag inte Volvo och Saab som mer avancerade än tex Mazda 6, Ford Mondeo, Honda Accord, Toyota Avensis, om du menar att dessa är mer driftsäkra för att de är enklare, vad är i så fall enklare på dessa modeller som inte går sönder i konstruktionen i jämförelse mot Volvo och Saab ? Sanningen är den att man inte har den kvalitet som vissa av dessa märken har som jag räknat upp, så enkelt är det utan bortförklaringar ! Det kan vi se hos Motormännen klart och tydligt.

Och återigen Volvo och Saab är inte premium, inte när man presterar som man gör i undersökningar efter undersökningar världen runt hur nöjda kunder är.

Leif: förstår precis vad du menar.

Men du tror du inte att Volvos eller Saabs kvalite har blivit sämre det senaste tiden?
Pratade med en mekaniker för ungefar, ja, 3 år sedan, och han tyckye att Volvos kvalite årsmodeller ´99 och 00 slår Audi, BMW. Nu vet jag inte om detta är sant, eftersom på den tiden var jag inte så insatt i bilvärden , det är något som kanske du vet bättre än jag, men det var överraskande att höra detta ändå.

Visst klagar folk på att om det krånglar en liten sak på bilen, men samtidigt så ska man ta i beaktande att verkstadsbesökningen förekommer ganska ofta på nyare Volvo bilar. Och Volvobilarna är inte riktigt billiga:)

Jag tycker om bilar, Leifer, men jag måste ändå säga att jag gillar inte att Volvo inte är svensk. Det är svenkarnas stolthet på något sätt i bilvärlden. Varför kan inte Volvo bli svensk igen?

Och sedan det här med journalisterna: om de inte hyller Volvo, vem ska göra det? Jo ,det vet jag: svenska folket.

Men är Volvos kvalite tillräcklig bra för att vara stolta över det?

Alltså sköter barnfamiljer som har Toyota sina bilar bra då ? Kör mycket försiktigare över gupp ? Det är inte så att bilarna är bättre från början från fabrik än Volvo och Saab ? Där har du den stora skillnaden. Sedan vad är bytt på en Toyota som är 3-5år mot en Volvo och Saab som gått 12000 mil, antagligen ännu färre delar eftersom bilen från början har en högre inbyggd kvalitet och har rullat utan att delar bytts. På Volvo byts det ju spindelleder, hjullager på bilar som ju knappt gått ett par tusen mil ens.

Du har hela felet i att Volvo och Saab inte har den kvalitet de borde ha när de lämnar fabriken som kunderna borde kräva, men fortsätter man att köpa bilarna ändå så varför ska man bli bättre ? Man klarar uppenbarligen inte att få underleverantörer att leverera den kvalitet på delarna som man behöver för att nå acceptabel kvalitet, sedan kan man försöka prata bort kvalitets bekymmeren med än det ena än det andra hur bilar körs m.m.

Kvalité skiljer sig och tyvär måste jag säga att Volvo eller Saab levererar inte den kvalitén som kunderna förväntar sig.
Synd.

Jag tycker att Volvo eller Saab borde göra fler kundundersökningar, för de verkar inte ha en verklig uppfattning om bilarnas kvalité.
Nu vill jag inte ta upp Toyota om och om igen, men ser du även på andra japanska tillverkare de bryr sig om kunderna.

Turbo är det väl inget speciellt med idag, tekniskt sett, och Volvo har väl inte problem med turbo aggregaten, är det därför bilarna ligger så dåligt till hos motormännen och att kunderna inte är nöjda. Nej det är andra orsaker, kvaliten ! Det är inte miltalen på bilarna heller, men det kan ju vara ett halmstrå att försöka ta tag i och skylla på. Det är den inbyggda kvaliten på bilarna som fattas. Även när bilarna är nya så är inte kunderna nöjda med bilarna heller.

Visst är det så att japanska bilar säljs mer privat, och då väljer man en bil som man kan lita på när man ska betala med egna pengar. Man är inte styrd från sitt företag som man är när man ska välja tjänstebil ofta får man bara välja på Volvo eller Saab, för man har avtal med dom. Då är det inte konstigt att du hittar fler V70 på 20000 mil än Avensis, det säger sig själv ! Men vilka bilar är mest eftertraktade och säljs snabbast på andrahandsmarknaden, och har bäst andrahandsvärde ? Hur många V70 kan du välja på på Blocket ? Hur många står osålda hos bilfirmorna och tickar pengar långa tider. Toyota är utav de märken som säljs snabbast, och står kortast tid hos försäljare och kostar pengar för företaget, därav det höga andrahandsvärdet också.

Spindelleder m.m Jag jämför med Toyota och fortsätter att göra det, eftersom jag känner till det märket bäst mot Renault och Nissan som väl är i samma situation som Volvo är i klorna på Ford. Hur är Toyotas spindelleder, mot andra Volvo tex ?

Jag jämför som sagt med Toyota och har dom som måttstock precis som Volvo och de flesta andra bilföretag har att mäta sig mot, och att man är dit man strävar att nå. Om det är så som du säger att det beror på miltalen att Volvo är sämre, varför strävar man att då att nå Toyotas kvalitet och försöker att annamma deras sätt att bygga bilar överallt inom bilvärlden. Vore man där redan så skulle man väl bara vara nöjda med Motormännens rapport att man är sämre när man vet att det beror på att deras bilar körts längre som du påstår, men jag vet att så inte är fallet.

Nu börjar du att prata mer som ligger närmare verkligheten. Men vem bygger då de bästa bilarna enligt dej eftersom det inte räcker med det japanerna presterar idag, vem presterar bättre och bygger de bästa bilarna när de ska uppfylla så mycket mer enligt dej ? Det här blir ett mycket spännande svar hoppas jag, som är väl underbyggt.

Sedan vet jag inte om jag kan hålla med om att speciellt Volvo lagt krut på design, i mina ögon är det lådor som många andra. E 85 anpassning kan ju inte ta så mycket resurser, är väl en förhållandevis billigt att utveckla för att man inte hade pengar till annat och tog den genaste vägen i det fallet, och skrotade gas bilarna på Fords direktiv. Blir spännande nästa vecka då vi får beslut från Eu i denna fråga.

Att Toyota inte säljer så mycket i Sverige är väl en sanning med modifikation, man är väl trots allt 3:a efter Volvo och VW är det dåligt ? Sedan att de bara skulle anpassa sina modeller för oss en så liten marknad är ju löjligt, det gör ingen annan heller. Så nog verkar modellerna passa oss svenskar när man ligger 3:a i antal sålda bilar, fler än Saab alltså passar Toyota oss bättre i Sverige. Kan man säga/resonera så ?

Sedan anser jag att säkerhetsmässigt ligger man inte efter varken Volvo eller Saab längre, man ligger skulle jag vilja säga i toppen med de senaste modellerna som också är Toyotas mål. Många andra konkurrenter till Volvo och Saab kan också leverera krocksäkra bilar idag, och är inte reserverat bara för Volvo och Saab längre.

Tycker också det ter sig löjligt att man skulle anpassa sig efter våran asfalt när övriga Europa har en annan, men visst det kanske man gör, men är också en kostnads fråga för tillverkaren.

Stolarna är det inget fel på i den Auris vi har nu, och jag är har väldigt långa ben och har många andra såkallat namn kunnigare märken att jämföra med hur man sitter m.m i konkurrent bilar i samma klass tex Golf.

Turbo, kan man väl sätt i om man vill från Toyotas sida, men som du själv säger så stiger då service kostnaderna. Turbo har jag ju i min Auris i dieselversion, men skulle kunna klara mig utan också.

Rostskyddet har jag avhandlat så det drar jag inte upp igen.

Dubbelkopplings låda kan man väl också klämma i om man vill, men kanske inte Toyota är tillräckligt nöjda med dom än vad gäller tillförlitlighet i längden vad vet jag. Kanske man anser att inte det säljs tillräckligt många att det lönar sig att ha det som tillval än på billigare modeller. Jag tror Toyota skyndar långsamt för att vara på den säkra sidan med relativt ny teknik, det ska fungera felfritt länge !

Vad jag vet säljer man just nu Auris med 2,0liters dieseln för 174000kr, vet inte om den är så fruktansvärt dyr mot konkurrenterna, däremot är den diesel jag har dyrare det är sant men den har också mycket avancerad teknik mot många konkurrenters diesel bilar.

Jag vet att man har oerhört höga krav på de delar som ska sitta i bilarna, att det får inte bli fel, tex automatlåda till den dieselmotor som sitter i min Auris med 400 n/m i vridmoment och även i flera andra Toyota modeller och även i Lexus Is, har dröjt tills nu när nya Avensis presenteras. Automatlådorna ska hålla länge det är prioritet ett, och får inte vålla bekymmer efter ett tag med detta kraftiga vridmoment även efter många mil.
Ändå har marknaden skrikit efter en automatlåda till denna motor, bla taxi och lilla jag !

Sedan så har vi när kommer hybriderna från konkurrenterna i Europa och bla Volvo och Saab, de är på gång och då kommer försäljningen att dra igång ordentligt i Sverige på allvar för dessa bilar när Volvo och Saab får fram dom. Men kommer de att vara lika felfria som sina japanska konkurrenter och färdig utvecklade utan bekymmer för konsumenten. Jag väntar på plug-in hybriden att den ska bli färdig och är inte alldeles långt bort.

Jag är glad över att Toyota har den filosofin att man inte ska köpa upp andra bolag, utan växa av "egen kraft" som Fujio Cho uttryckte det för att antal år sedan när det var på modet att köpa upp varandra när han fick frågan. Inte alldeles lyckat alla gånger dessa uppköp, utan det har blivit problem och spänningar.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.