Ny diesel bil

43 inlägg 0 nya
Ny diesel bil

Jag har börjat titta lite på nya diesel bilar, jag ska använda den som långpendlar bil i första hand sen kommer jag att dra en lätt släp ibland kortare turer. Först provade jag en Opel Corsa 1,3cdti med 90hk 6 vxl gick bra och skapligt tyst finns som miljöbil då med 75hk 5 vxl jag tror dock att den blir lite svag med släp på. Sedan provade jag en Citroen C3 1,6hdi 110hk den var nästan GTi snabb och stark men hade tyvärr för högt väg buller på grov asfalt samt lite dålig kvalitet känsla på inredningen. Citroen C4 1,6hdi egs (halvaut 6 vxl) gick tyst och bra bättre kvalitet känsla än C3 men jag är lite orolig för driftsäkerheten växellådan m,m. Provade en Ford Focus 1,6 tcdi super väghållning, bra kvalitet känsla i reglage m,m men lite dyr med samma utr som C4. Hyndai I30 1,6 diesel 90 hk hög kvalitet känsla med trevligaste motorn av alla provkörda + bra pris. Har också funderat över lite dyrare större bilar (Co över 120g/Km). Provade nya Citroen C5 1,6 hdi, ja man får ju komfort efter storlek det är ju klart gick mkt tyst och bra men då väljer jag nog 2,0 Hdi till den för ca 400 kr året i mer fordonskatt (ca 3800 kr) vilket är mkt mer än miljödieseln bilarnas 2032 kr. Ford vill sälja en ny Mondeo 5dr Titan X utr -07 2,0 tdci (nya modellen) till mig för 242000 kr ca 40000 kr rabatt, har ej provat den men ska. Ok nog svamlat. Hjälp mig med tips på en bra pålitlig komfortabel prisvärd diesel bil med "låg" fordon skatt. Vågar man köpa en Citroen ? eller Ford ? eller måste man köpa en Bmw 118d eller Audi A3 för att det ska hålla i hop ? Har tänkt att behålla bilen länge ca 15 år.

Hej! Jag provade oxå flera bilar i klassen o var nära att köpa en miljögodkänd Peugeot 308, som har samma motor och växellåda som Citroeen C4, men finns även med manuell växellåda men då inte miljögodkänd. Den drar nästan lika lite som miljöbilen och ca 300-500 mer i skatt bara och 8000 billigare. Kanske kan vara nått att testa. Golf Bluemotion var oxå trevlig men gillade inte sätena i den, dock har vissa firmor besvär med att sätta drag på den då den går över nån viss vikt enligt en av firmorna jag var på. Den andra firman sa att det inte var några problem.

Kollar man pris, kvalitet, dragförmåga, förbrukning och säkerhet så hamnar Subarus 2.0 diesel högst upp för mig... (Legacy/Outback). Skulle faktiskt inte våga köpa Peugeot/Citroen efter för många fel på dessa.

Jag har nu provat Subaru Outback dieseln, den gick mkt bra, där får man ju alla goda egenskaper på en gång samt att man behåller låga drifts kostnader. Säljaren rekomenderade Outbacken för Legancy kombi pga bättre komfort , lägre vägljud, bättre andrahands värde. Outbacken ger mig mest vill ha känsla och ser man till utr/pris så är inte 285000 kr så farligt. Andra mellan klass bilar är nya C5 och Toyota Avensis då kommer man undan med ca 250000 kr med måste ha utr men man får ju inte med Subaruns 4-hjuls drift.

inghus, jag tror inte du blir besviken om du köper en sådan :)
Provkörde själv alla 4x4 bilar då jag skulle handla en helt ny bil och det blev en Outback -06. Skulle jag byta bil idag blev det en Outback diesel, men jag skulle gärna vilja ha automatlåda och den har inte kommit ännu.
Gillar man Outback på sommarväg så skall man slå till direkt. På vinterväg finns inget bättre.

Har nu provat nya Mazda 6 med 2 liters Diesel 6 vxl man combi, den gick mycket bra och har ett tilltalande pris med all utr man behöver och lite till. Tyvärr har motorn kamrem som skall bytas vid 10000 mil. Provade också Nya Citroen C5 med 2,0 diesel med automat och hydralisk fjädring, gillar den stålfjädrande versonen bättre då den hydraliska fjädringen inte hänger med riktigt över skarvar och vissa gropar i vägen med ett ljudligt klonk frän hjul upphängningen. C5 kostar i detta utförande lika mycket som Subarun medan Mazdan är ca 40000 kr billigare.

Kul att provköra bilar :)
Och vettigt inför köp. Jag gjorde detsamma, men eftersom jag kör på fläckvis is/snö 4-5 mån per år blev det ett lätt val då Subaru gick mycket säkrare på vägarna. Tycker man inte att man behöver 4x4 så håller Mazda också hög kvalitet. Hur tyckte du komforten var i Mazda?
Citroen är det enda roliga franska bilmärket, men jag vet inte om jag skulle våga efter bekantas missöden/reparationer med sin Citroen C5.

Vad blir nästa provkörning?

Jag hade tagit det lite lugnt med Subaru, om jag skulle köpa bil. Dyr och rostkänslig. Sett flera Imprezor, runt -00, som har rost på skärmarna. Provkörde en Outback med nya dieseln = bilen var verkligen NY. Trots det var det rejält rostigt på avgassystemet, mer än på min Peugeot, som fick det bytt för ca. 4 år sedan.

Du vågar absolut köpa Citroen. Jag har systermärket Peugeot och är mycket nöjd. Citroen har inte haft större problem än andra märken de senaste 20 åren. De gör kvalitativa och bekväma bilar till bra pris. Jag tycker att du ska provköra C5 med gashyraulisk fjädring igen. Det finns sportläge på den, om du vill ha mer direkt och fast vägkänsla. Dessutom gör fjädringen så att du kan lasta i hur mycket som helst (eller ha ett tungt släp tillkopplat) utan att bilen tyngs ner. Det gashydrauliska systemet håller längre än ett konventionellt med stötdämpare och fjädrar. Läs gärna tester på Vi Bilägares sida och Teknikens värld. Vi Bilägare testade C5 i förra/senaste numret.

Ford Mondeo ingår ju i Vi Bilägare teststall, och den har tydligen överraskat rejält med stor komfort och bra väghållning, till ett bra pris, liksom Citroen C5. Köper du en C4 med man. låda så får du inte 10 000 i miljöbilsavdrag, men däremot får du 10 000 i lägre pris = samma. Den drar lite lite mer, men då har du en normal låda som ska hålla fint utan krångel. PSA-märkena har bra växellådor, även om spaken kan kännas sladdrig i Peugeot.

Mvh

Erik

Förresten, Inghus, min svärfar har just köpt bil med mina rekommendationer, och efter mycket kollande och bollande blev det en Corsa 1,3 CDTI. Mycket bra småbil; säker, bra rostskydd, snål och mycket bra inköpspris. Att den är klen under 1750 varv är inget problem, om man lär sig att varva ungefär som på en bensinare när man startar. Lugnt och fint, så är det inga problem. Vill du ha mer effekt på ett snällt sätt, så kan du KCR-trimma bilen = 15% mer kraft och 5% mindre förbrukning, ungefär. De tar över motorgarantin då. Alltså - kolla Corsa igen. Helt överlägsen i sin storleks- och prisklass.

Vill du ha en större/bekvämare bil så blir mitt tips C4, med eller utan EGS. Den kan KCR:as också, om man vill. Då bör förbrukningen på den manuella sjunka från0,47 till 0,45, som på EGS:en. En Cittra bör dock rostskyddsbehandlas extra, om du vill ha bra rostskydd i många år. Dessa bilar är väl mina tips. Säkra, bekväma och prisvärda, särskilt Corsan. Lite taskigt lårbenstöd i Corsan bara. C4:ans kamremsbytesintervall är tydligen 24 000 mil, så det är ju inget att gnälla om. Corsa har kedja. Om jag kört långt och haft råd, så skulle jag välja C4 av dessa två. Dum instrumentering bara, med digital display centralt placerad. Trams.

Lycka till!

/Erik

Tack för era svar. Ja Corsan är den små bil jag skulle välja om jag enbart skulle jobb pendla, men jag tror inte den orkar med mitt gamla tungdragna kapell släp med snöskoter på upp till Funäsdalen (30 mil) 1 gång om året, 1,3 liter Fiat motor skulle nog få gå med fullt turbo tryck hel resan då. Hyndai I30 1,6 diesel har bästa motorn i Golfklassen tycker jag men tycker bilen är lite slätstruken utseende mässigt. C4 Egs hade högst komfort, instrumenteringen tyckte jag var tydlig och kul men som sagt bilens driftsäkerhet och andra handsvärde är ju ett ?. I mellan klassen så står det mellan Toyota avensis 2,0 diesel (+ kvalitetkänsla. -Lite seg motor) , Mazda 6 2,0 diesel (+Prisvärd,Väghållning.-Långt till Mazda verkstad). Citroen C5 2,0D (+Snygg,Komfort.-Dyr,Hållbarhet?) Subaru outback D.(+fyrhjulsdrift,Motorn,Utrustning,driftsäkerhet..-Dyr,rostskydd). Ford mondeo 2,0Cdti (+Väghållning,utrymme,servicekostnader.-Andrahandsvärde,kvalitet) Jag skall prova nya Honda Accord diesel samt Lexus IS 220 D också innan jag bestämmer mig efter årskiftet.

Inghus.

Om du ska bestämma dig efter årsskiftet så kanske du hinner att få prova nya Toyota Avensis som kommer någongång nästa år, skulle tro att den får högre andrahandsvärde än den nuvarande modellen som faktiskt är på utgående, visst säkerligen väl utprovad vid detta laget. Avensis är en fin bil, desseutom Sveriges krocksäkraste bil enligt Folksam.

Nya Honda Accord är säkerligen också en mycket fin bil, för att inte tala om Lexus Is 220d här snackar vi klass på bil ! Men tyvärr ett mycket litet baksäte som knappt är användbart när jag provsatte den bakom mig själv som jag vill sitta i framsätet, men då har jag mycket långa ben. Men mycket bra kvalitet i material m.m i inredningen. Har inte provat nya Subaru diesel än men den är säkerligen fin den också, och att man inte blir besviken, så får man ju fyrhjulsdrift. Något som också kommer på nästa generation Toyota Avensis, så kanske det är värt att vänta på nästa generation Avensis som skulle jag tro presenteras på Paris salongen i höst.

Ja nya Avensis hinner jag också vänta på innan jag bestämmer mig. Visst är det 1 klass på matrialen i Lexus och jag klarar mig med utrymmena men den vinner ju inga tester pga av motorn som är väldigt toppig i ett smalt register tillsamman med en allt för högt växlad låda. finns med lägre växlad sportlåda men då åker co halten med skatten upp. Skall åka till Lexus och prova själv, då blir nästan nytt begangnat ett alternativ.

Lexus IS220D provad med man 6 vxl sportlåda. Gick bra men jag blev inte överförtjust i motorns gång egenskaper (Toyota 2,2D 177 hk) och att ljudnivån var inte bättre än nya Mazda 6 men ok. Ja kraven ökar ju dyrare bil man provar. Förarplatsen upplevde jag som lite trång men den ska ju ge lite spotiga vibbar. Men till det positiva är ju en överlägsen kvalitet kännsla, som att bilen skall hålla i evigheter, sen är den ju otroligt snygg också. Års skatten med sport lådan är höga 5700 kr medan den för högt växlade normal lådan ger en skatt på mer humana 4100 kr men då går inte 6 vxl att lägga i före 120 km/h, försäljaren rekomedera mig att vänta till i höst då en ny utväxlad låda ersätter dessa två med bibehållen körbarhet samt låga co utsläpp. Priset är ju rätt bra med tanke på kvalitet samt utrustning 289000 kr samt att dom nu erbjuder skinnpaket för bara 2000 kr extra (normalt 20000 kr).

Ja då har jag provat nya Honda Accord tourer med diesel. Snygg bil med premium känsla men vad det lät högt (diesel knack) om motorn vid snabb acceleration, det får mig att välja bort denna tills honda har fixat till denna miss. Annarsn kvalar bilen in i miljöklass Euro 5 (2011pf). Funderar också på Sonata diesel som Hyndai rear bort tycker den ser rätt skaplig ut, är det någon som kört någon ?

Inghus.

Jag provade nya Accord diesel Tourer (kombi) förra veckan. För att ta det negativa först så var det knattrandet från dieselmotorn speciellt när man just startat. Så det var ett skönhetsfel i jämförelse med min Toyota Auris 2,2diesel, samma motor som Lexus Is 220d. Sedan kunde baksätet vara rymligare liksom bagageutrymmet. Men det var också det enda negativa jag kan komma på. I övrigt så imponerar nya Accord på mig, jag skulle mycket väl kunna leva med knatteret från motorn, bilen har så många andra kvaliteer att det uppväger. Men ska det bli en diesel så får det bli med automatlåda som kommer i Januari 2009.

Ta inredningen som verkligen andas premium, vad ska motorjournalister klaga på nu på japanerna när inredningen är både snyggare och mer välgjord än tyskarna ? Nu är man definetivt ett premium märke, när ska Saab och Volvo nå dit ?

Just nu är Honda Accord Tourer min favorit i mellan kombi klassen, men billig är inte bilen i Executive utförande och diesel ca 310 000kr så tillkommer automatlåda ca 15 000kr inte billigt, men heller inte dyrt jämförelsevis vad man får för pengarna mot andra......

Ska kolla Accord, den är ju snygg. Men jag undrar om den räcker till, men det får vi se.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Körde igår Bmw 118D. ja Bmw kan ju bygga motorer som både har bra vrid samt är lite varvvilliga, komforten tyckte jag var hyggligt med tanke på bil storlek men inte om man jämför med lika dyra nya Citroen C5. Kvalitet känsan är också skaplig dock ej i Lexus Is 220d klass. Sedan provade jag en Hyndai Sonata Diesel -07 som gått 400 mil som demo bil, Mycket bil för lite peng men bilen kändes redan lätt begagnad tror att den har lite av old generation Hyndai över sig men säkert en bra bil.
Shogun: Vad tycker du om motorn i din Toyota 2,2 D4D ? Har ju provat Lexus Is 220D med Sport lådan tidigare och blir lite tveksam om jag missat något då bil tidningarna total sågar Lexusen med denna motor, fick ju titeln "stinkbomben" av Auto motor sport lista på bra och dåliga bilar.

Inghus.

Ja det är det som är lite märkligt att motorn kan upplevas så olika i olika modeller motorn sitter i. Den sitter ju i Auris, Avensis,Rav 4, och Lexus Is 220d, kanske någon mer som jag inte vet om. Jag och min fru tycker att den passar bra i Aurisen. Du kan köra på sexans växel i 85-90 km/h, vid 80km/h vill växlingsindikatorn att du växlar ner till femmans växel. Du pratade också om att lådan kommer att ersättas framöver i Lexus is 220d. Vad jag inte kan förstå är hur du kan lägga i sexans växel först i 120km/h, när du kan köra på sexan i Aurisen mellan 80-90km/h ?! Motorn verkar passa bra i Auris. Sedan så är den rymlig om man ska vara ärlig behöver man en större bil så många gånger ? Men den är heller inte direkt billig i inköp, men vi trivs med bilen, man sitter mycket bra i bekväma stolar och vägegenskaperna är bra, bilen har ju en helt annan bakhjulsupphängning än vanliga Auris modeller med mindre motorer.

Det är märkligt för man har inte testat denna Auris med största dieselmotorn i svensk motorpress än efter över ett och etthalft år !

Och är mycket förvånad över det man skriver om motorn i Lexus Is 220d, det liksom stämmer inte när man jämför med våran Auris. Men försäljaren som vi köpte bilen av sa att motorn upplevs också helt annorlunda i Rav 4 inte alls lika harmonisk där.

Men det märkliga är också att ägare till Lexus Is 220d är mycket nöjda med motorn när man pratar med dom.

Inghus åk och prova Auris med 2,2 liters dieseln får vi höra vad du tycker om den, och det är ju du som avgör hur bilen är och inte en motorjournalist som skrivit ner motorn i Lexus Is 220d, vilket känns lite märkligt.

Mvh Shogun

Hej! Om du har tänkt ha bilen länge ca 15 år så skulle jag välja bort de franska bilarna. Opel går också bort vad är kvar av den efter 10-15 år...? Om jag vore du skulle jag satsa på Mazda 6 (har haft 2st själv förut=mkt hållbara bilar) eller Audi A3 TDIe kanske Honda. [Edited on 2008-09-17]

[Edited on 2008-09-17]

Det var väl ett litet konstigt resonemang. Mazda 6 kom 2002, om du haft två på den tiden så är det inte så länge så att fel uppstått?
Den Mazda 6 som VIB långtestat bytte ju Mazda båda bakskärmarna efter det att ena först försökt att lagas. Den var 3-4år tror jag...

McTar

Förklaring...jag har haft två begagnade Mazda 626 och en begagnad Mazda 6 och vet flera som kört Mazda 626 / 6 i många år utan större problem, men fel blir det nog mer eller mindre på alla bilar så småningom. Senaste 5 åren har jag kört V70 just nu 2,4D manuell och är mycket nöjd snittar 0,61 blandad körning. (man kan äga fler än en bil samtidigt....så att alla förstår resonemanget....).

[Edited on 2008-09-18]

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.