Vi Bilägares forum

Ny diesel bil

Ny diesel bil

Jag har börjat titta lite på nya diesel bilar, jag ska använda den som långpendlar bil i första hand sen kommer jag att dra en lätt släp ibland kortare turer. Först provade jag en Opel Corsa 1,3cdti med 90hk 6 vxl gick bra och skapligt tyst finns som miljöbil då med 75hk 5 vxl jag tror dock att den blir lite svag med släp på. Sedan provade jag en Citroen C3 1,6hdi 110hk den var nästan GTi snabb och stark men hade tyvärr för högt väg buller på grov asfalt samt lite dålig kvalitet känsla på inredningen. Citroen C4 1,6hdi egs (halvaut 6 vxl) gick tyst och bra bättre kvalitet känsla än C3 men jag är lite orolig för driftsäkerheten växellådan m,m. Provade en Ford Focus 1,6 tcdi super väghållning, bra kvalitet känsla i reglage m,m men lite dyr med samma utr som C4. Hyndai I30 1,6 diesel 90 hk hög kvalitet känsla med trevligaste motorn av alla provkörda + bra pris. Har också funderat över lite dyrare större bilar (Co över 120g/Km). Provade nya Citroen C5 1,6 hdi, ja man får ju komfort efter storlek det är ju klart gick mkt tyst och bra men då väljer jag nog 2,0 Hdi till den för ca 400 kr året i mer fordonskatt (ca 3800 kr) vilket är mkt mer än miljödieseln bilarnas 2032 kr. Ford vill sälja en ny Mondeo 5dr Titan X utr -07 2,0 tdci (nya modellen) till mig för 242000 kr ca 40000 kr rabatt, har ej provat den men ska. Ok nog svamlat. Hjälp mig med tips på en bra pålitlig komfortabel prisvärd diesel bil med "låg" fordon skatt. Vågar man köpa en Citroen ? eller Ford ? eller måste man köpa en Bmw 118d eller Audi A3 för att det ska hålla i hop ? Har tänkt att behålla bilen länge ca 15 år.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Hej! Jag provade oxå flera bilar i klassen o var nära att köpa en miljögodkänd Peugeot 308, som har samma motor och växellåda som Citroeen C4, men finns även med manuell växellåda men då inte miljögodkänd. Den drar nästan lika lite som miljöbilen och ca 300-500 mer i skatt bara och 8000 billigare. Kanske kan vara nått att testa. Golf Bluemotion var oxå trevlig men gillade inte sätena i den, dock har vissa firmor besvär med att sätta drag på den då den går över nån viss vikt enligt en av firmorna jag var på. Den andra firman sa att det inte var några problem.

Uppdaterat: 2008-06-04 16:50

Kollar man pris, kvalitet, dragförmåga, förbrukning och säkerhet så hamnar Subarus 2.0 diesel högst upp för mig... (Legacy/Outback). Skulle faktiskt inte våga köpa Peugeot/Citroen efter för många fel på dessa.

Uppdaterat: 2008-06-05 10:49

Jag har nu provat Subaru Outback dieseln, den gick mkt bra, där får man ju alla goda egenskaper på en gång samt att man behåller låga drifts kostnader. Säljaren rekomenderade Outbacken för Legancy kombi pga bättre komfort , lägre vägljud, bättre andrahands värde. Outbacken ger mig mest vill ha känsla och ser man till utr/pris så är inte 285000 kr så farligt. Andra mellan klass bilar är nya C5 och Toyota Avensis då kommer man undan med ca 250000 kr med måste ha utr men man får ju inte med Subaruns 4-hjuls drift.

Uppdaterat: 2008-06-10 11:44

inghus, jag tror inte du blir besviken om du köper en sådan :)
Provkörde själv alla 4x4 bilar då jag skulle handla en helt ny bil och det blev en Outback -06. Skulle jag byta bil idag blev det en Outback diesel, men jag skulle gärna vilja ha automatlåda och den har inte kommit ännu.
Gillar man Outback på sommarväg så skall man slå till direkt. På vinterväg finns inget bättre.

Uppdaterat: 2008-06-11 10:51

Har nu provat nya Mazda 6 med 2 liters Diesel 6 vxl man combi, den gick mycket bra och har ett tilltalande pris med all utr man behöver och lite till. Tyvärr har motorn kamrem som skall bytas vid 10000 mil. Provade också Nya Citroen C5 med 2,0 diesel med automat och hydralisk fjädring, gillar den stålfjädrande versonen bättre då den hydraliska fjädringen inte hänger med riktigt över skarvar och vissa gropar i vägen med ett ljudligt klonk frän hjul upphängningen. C5 kostar i detta utförande lika mycket som Subarun medan Mazdan är ca 40000 kr billigare.

Uppdaterat: 2008-06-26 11:17

Kul att provköra bilar :)
Och vettigt inför köp. Jag gjorde detsamma, men eftersom jag kör på fläckvis is/snö 4-5 mån per år blev det ett lätt val då Subaru gick mycket säkrare på vägarna. Tycker man inte att man behöver 4x4 så håller Mazda också hög kvalitet. Hur tyckte du komforten var i Mazda?
Citroen är det enda roliga franska bilmärket, men jag vet inte om jag skulle våga efter bekantas missöden/reparationer med sin Citroen C5.

Vad blir nästa provkörning?

Uppdaterat: 2008-06-27 11:08

Jag hade tagit det lite lugnt med Subaru, om jag skulle köpa bil. Dyr och rostkänslig. Sett flera Imprezor, runt -00, som har rost på skärmarna. Provkörde en Outback med nya dieseln = bilen var verkligen NY. Trots det var det rejält rostigt på avgassystemet, mer än på min Peugeot, som fick det bytt för ca. 4 år sedan.

Du vågar absolut köpa Citroen. Jag har systermärket Peugeot och är mycket nöjd. Citroen har inte haft större problem än andra märken de senaste 20 åren. De gör kvalitativa och bekväma bilar till bra pris. Jag tycker att du ska provköra C5 med gashyraulisk fjädring igen. Det finns sportläge på den, om du vill ha mer direkt och fast vägkänsla. Dessutom gör fjädringen så att du kan lasta i hur mycket som helst (eller ha ett tungt släp tillkopplat) utan att bilen tyngs ner. Det gashydrauliska systemet håller längre än ett konventionellt med stötdämpare och fjädrar. Läs gärna tester på Vi Bilägares sida och Teknikens värld. Vi Bilägare testade C5 i förra/senaste numret.

Ford Mondeo ingår ju i Vi Bilägare teststall, och den har tydligen överraskat rejält med stor komfort och bra väghållning, till ett bra pris, liksom Citroen C5. Köper du en C4 med man. låda så får du inte 10 000 i miljöbilsavdrag, men däremot får du 10 000 i lägre pris = samma. Den drar lite lite mer, men då har du en normal låda som ska hålla fint utan krångel. PSA-märkena har bra växellådor, även om spaken kan kännas sladdrig i Peugeot.

Mvh

Erik

Uppdaterat: 2008-06-28 22:20

Förresten, Inghus, min svärfar har just köpt bil med mina rekommendationer, och efter mycket kollande och bollande blev det en Corsa 1,3 CDTI. Mycket bra småbil; säker, bra rostskydd, snål och mycket bra inköpspris. Att den är klen under 1750 varv är inget problem, om man lär sig att varva ungefär som på en bensinare när man startar. Lugnt och fint, så är det inga problem. Vill du ha mer effekt på ett snällt sätt, så kan du KCR-trimma bilen = 15% mer kraft och 5% mindre förbrukning, ungefär. De tar över motorgarantin då. Alltså - kolla Corsa igen. Helt överlägsen i sin storleks- och prisklass.

Vill du ha en större/bekvämare bil så blir mitt tips C4, med eller utan EGS. Den kan KCR:as också, om man vill. Då bör förbrukningen på den manuella sjunka från0,47 till 0,45, som på EGS:en. En Cittra bör dock rostskyddsbehandlas extra, om du vill ha bra rostskydd i många år. Dessa bilar är väl mina tips. Säkra, bekväma och prisvärda, särskilt Corsan. Lite taskigt lårbenstöd i Corsan bara. C4:ans kamremsbytesintervall är tydligen 24 000 mil, så det är ju inget att gnälla om. Corsa har kedja. Om jag kört långt och haft råd, så skulle jag välja C4 av dessa två. Dum instrumentering bara, med digital display centralt placerad. Trams.

Lycka till!

/Erik

Uppdaterat: 2008-06-28 22:29

Tack för era svar. Ja Corsan är den små bil jag skulle välja om jag enbart skulle jobb pendla, men jag tror inte den orkar med mitt gamla tungdragna kapell släp med snöskoter på upp till Funäsdalen (30 mil) 1 gång om året, 1,3 liter Fiat motor skulle nog få gå med fullt turbo tryck hel resan då. Hyndai I30 1,6 diesel har bästa motorn i Golfklassen tycker jag men tycker bilen är lite slätstruken utseende mässigt. C4 Egs hade högst komfort, instrumenteringen tyckte jag var tydlig och kul men som sagt bilens driftsäkerhet och andra handsvärde är ju ett ?. I mellan klassen så står det mellan Toyota avensis 2,0 diesel (+ kvalitetkänsla. -Lite seg motor) , Mazda 6 2,0 diesel (+Prisvärd,Väghållning.-Långt till Mazda verkstad). Citroen C5 2,0D (+Snygg,Komfort.-Dyr,Hållbarhet?) Subaru outback D.(+fyrhjulsdrift,Motorn,Utrustning,driftsäkerhet..-Dyr,rostskydd). Ford mondeo 2,0Cdti (+Väghållning,utrymme,servicekostnader.-Andrahandsvärde,kvalitet) Jag skall prova nya Honda Accord diesel samt Lexus IS 220 D också innan jag bestämmer mig efter årskiftet.

Uppdaterat: 2008-06-30 02:59

Ja nya Avensis hinner jag också vänta på innan jag bestämmer mig. Visst är det 1 klass på matrialen i Lexus och jag klarar mig med utrymmena men den vinner ju inga tester pga av motorn som är väldigt toppig i ett smalt register tillsamman med en allt för högt växlad låda. finns med lägre växlad sportlåda men då åker co halten med skatten upp. Skall åka till Lexus och prova själv, då blir nästan nytt begangnat ett alternativ.

Uppdaterat: 2008-07-01 09:28

Lexus IS220D provad med man 6 vxl sportlåda. Gick bra men jag blev inte överförtjust i motorns gång egenskaper (Toyota 2,2D 177 hk) och att ljudnivån var inte bättre än nya Mazda 6 men ok. Ja kraven ökar ju dyrare bil man provar. Förarplatsen upplevde jag som lite trång men den ska ju ge lite spotiga vibbar. Men till det positiva är ju en överlägsen kvalitet kännsla, som att bilen skall hålla i evigheter, sen är den ju otroligt snygg också. Års skatten med sport lådan är höga 5700 kr medan den för högt växlade normal lådan ger en skatt på mer humana 4100 kr men då går inte 6 vxl att lägga i före 120 km/h, försäljaren rekomedera mig att vänta till i höst då en ny utväxlad låda ersätter dessa två med bibehållen körbarhet samt låga co utsläpp. Priset är ju rätt bra med tanke på kvalitet samt utrustning 289000 kr samt att dom nu erbjuder skinnpaket för bara 2000 kr extra (normalt 20000 kr).

Uppdaterat: 2008-07-05 10:19

Ja då har jag provat nya Honda Accord tourer med diesel. Snygg bil med premium känsla men vad det lät högt (diesel knack) om motorn vid snabb acceleration, det får mig att välja bort denna tills honda har fixat till denna miss. Annarsn kvalar bilen in i miljöklass Euro 5 (2011pf). Funderar också på Sonata diesel som Hyndai rear bort tycker den ser rätt skaplig ut, är det någon som kört någon ?

Uppdaterat: 2008-09-14 22:26

Ska kolla Accord, den är ju snygg. Men jag undrar om den räcker till, men det får vi se.

Uppdaterat: 2008-09-15 00:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Körde igår Bmw 118D. ja Bmw kan ju bygga motorer som både har bra vrid samt är lite varvvilliga, komforten tyckte jag var hyggligt med tanke på bil storlek men inte om man jämför med lika dyra nya Citroen C5. Kvalitet känsan är också skaplig dock ej i Lexus Is 220d klass. Sedan provade jag en Hyndai Sonata Diesel -07 som gått 400 mil som demo bil, Mycket bil för lite peng men bilen kändes redan lätt begagnad tror att den har lite av old generation Hyndai över sig men säkert en bra bil.
Shogun: Vad tycker du om motorn i din Toyota 2,2 D4D ? Har ju provat Lexus Is 220D med Sport lådan tidigare och blir lite tveksam om jag missat något då bil tidningarna total sågar Lexusen med denna motor, fick ju titeln "stinkbomben" av Auto motor sport lista på bra och dåliga bilar.

Uppdaterat: 2008-09-16 12:22

Hej! Om du har tänkt ha bilen länge ca 15 år så skulle jag välja bort de franska bilarna. Opel går också bort vad är kvar av den efter 10-15 år...? Om jag vore du skulle jag satsa på Mazda 6 (har haft 2st själv förut=mkt hållbara bilar) eller Audi A3 TDIe kanske Honda. [Edited on 2008-09-17]

[Edited on 2008-09-17]

Uppdaterat: 2008-09-17 11:56

Det var väl ett litet konstigt resonemang. Mazda 6 kom 2002, om du haft två på den tiden så är det inte så länge så att fel uppstått?
Den Mazda 6 som VIB långtestat bytte ju Mazda båda bakskärmarna efter det att ena först försökt att lagas. Den var 3-4år tror jag...

Uppdaterat: 2008-09-17 15:08
McTar

Förklaring...jag har haft två begagnade Mazda 626 och en begagnad Mazda 6 och vet flera som kört Mazda 626 / 6 i många år utan större problem, men fel blir det nog mer eller mindre på alla bilar så småningom. Senaste 5 åren har jag kört V70 just nu 2,4D manuell och är mycket nöjd snittar 0,61 blandad körning. (man kan äga fler än en bil samtidigt....så att alla förstår resonemanget....).

[Edited on 2008-09-18]

Uppdaterat: 2008-09-18 09:13

Ok! Då är jag med.
Fråga: Klarade du dig från rosten i bakskärmarna?

Uppdaterat: 2008-09-18 10:34
McTar

Jag har en citroen c4 2007 med man låda 1.6 bensinare sx pack,och är supernöjd med bilen.rekommenderar den verklgen.Jag gav 139000 för den, helt splitter ny,det var väl en bra affär!Har inte krånglat med någonting,står ute året runt.Jag vet,det är ingen dieselknack!

Uppdaterat: 2009-02-05 11:40

Jag har en citroen c4 2007 med man låda 1.6 bensinare sx pack,och är supernöjd med bilen.rekommenderar den verklgen.Jag gav 139000 för den, helt splitter ny,det var väl en bra affär!Har inte krånglat med någonting,står ute året runt.Jag vet,det är ingen dieselknack!

Uppdaterat: 2009-02-05 11:50

Subaru verkar ha oförtjänt dåligt rost-rykte. Nya modeller är helgalvade från fabrik och jag har inte sett någon rostig nyare Subaru om man bortser från avgassystemet som tyvärr inte är rostfritt. Efter alla bekantas problem med franska bilar skulle mitt val vara lätt, men man hoppas att ni blir nöjda och att bilen förblir felfri :)

Uppdaterat: 2009-02-05 14:13

Jag har sett en rostig Impreza typ -00 här i mina trakter. Och provkörde en Legacy/Outback boxerdiesel och tittade undertill. Inte vackert. Modellen var helt ny - premiär, och trots det var avgassystemet lika rostigt som på min 9 år gamla Peugeot, d.v.s. en del angrepp här och var!!!! På en NY bil!

Dessutom - PSA och japanarna gillar att förlita sig på galvanisering enbart som rostskydd. Men den tunnas ut och försvinner efter typ 3-5 år. Och då finns inte mycket skydd kvar.

Mitt tips om du vill ha bil länge - och till "lägre" ägandekostnad (se [url=http://www.bilradgivning.se]www.bilradgivning.se[/url] för jämförelseexempel) är att du köper Toyota eller franskt och extrabehandlar mot rost direkt. Franska bilar har inte samma kvalitetsKÄNSLA som tyska, men de håller bra. Tyska bilar går bra, när de går. När de inte går blir det skitdyrt.

Min 406:a -00 har gått snart 20 000 mil och har låga driftskostnader. Gubbabil, men bekväm. Och knappt rostig. Då har jag gjort enkla rostskyddsbehandlingar några gånger hos mekaniker.

Glöm inte att kolla serviceintervall, servicepriser och reservdelspriser. Tror Toyota ligger bäst till där. Vet det. Franskt därefter. Svenskt och tyskt är i särklass dyrast, enligt undersökning i något nummer av Teknikens Värld förra året typ.

Mvh

Uppdaterat: 2009-02-11 14:47

Men finessen med att köpa svenskt eller tyskt är att de bilarna oftast är så vanliga att det finns massor av billiga beg, bildelar till dem.
Samt att de av samma anledning går att få reparerade på en väldig mängd verkstäger som håller avsevärt lägre priser än märkesverkstäder.
Dessutom finns det mycket piratdelar till dem.

Uppdaterat: 2009-02-11 16:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag struntar nog i ny bil (-09) och köper en 3 års 6000 milare för halva priset istället, eller kanske en ny -08 lagerbil till super rea. Lexus IS220D -06 kan jag köpa för 150000 kr nu PoK ( 225000 kr samma bil i våras) tex, men jag väntar lite till och ser om priserna kan sjunka ännu mer. Vilken tur att Arvskiftet drog ut på tiden så jag inte handlade bil i Maj -08. Undrar om nya Citroen C5 kommer att reas ut dom säljer dåligt med bilar nu enl min lokala Citroen Säljare. Volvo har ju sänkt priserna på lagerbilar kraftigt. Det är ju helt klart köparens marknad.

[Edited on 2009-02-13]

Uppdaterat: 2009-02-13 18:39

Du gör nog helt rätt. Om någon månad är det nog ännu lägre priser, men vänta inte för länge, när vårsolen kommer brukar det spritta till, folk blir lite till sig i trasorna och priserna stiger.

Uppdaterat: 2009-02-13 19:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja Lexusen är nog den som är mest kvalitets bil för pengarna, en Outback diesel kommer att kosta flis att köpa länge till pga hög efterfrågan på ev beg exemplar. Har bara service plats för den i garaget då min fina veteran står där (Lincoln Coupe -68). Hoppas Lexusen är skaplig på vinter då den har bakhjuls drift men den väger ju sina 1700 kg som trycker ner dubbdäcken i snön.

Uppdaterat: 2009-02-15 14:35

Jag gillar inte alls Lexus p.g.a. bakhjulsdriften, men jag gillar inte några bakhjulsdrivna bilar, jag har lite dålig erfarenhet av dem, sladdriga MB och BMW och jag tyckte inte Lexus var bättre, de passar helt enkelt inte vårt klimat och absolut inte på de vägar jag kör.
Jag trivdes med Camry, men den slutade T. att sälja i Sverige. Varför?

Uppdaterat: 2009-02-15 16:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu har jag tittat på 6 st Beg och provat en ny -09 med nya mellan utväxlingen ,denna gång blev det rätt (tredje gången gillt lexus) co/ km 179g. dvs körbar 6 vxl i 90 km/h med lägre skatt. Men det kommer en uppdaterad motor nu i vår som tillsammans med nya utväxlingen ska ge ett utsläpp på 156 g/km. Har nu alltså kört alla 3 utväxlingarna. 1: bas/executive -06 = Väldigt högt växlad lägger du i 6 an i 90 så dör nästan motorn men kör du i momsad motorvägs fart (140km/h 2000 rpm) så går den som tåget. fördel är låg skatt och förbrukning i hög fart (co 168g). 2: Sport modellen -06 + alla modeller 07-08 har låga utväxlingen med höga skatten (co 195g) = Helt klart körbar 6 växl i svenska landsvägs farter men högre förbrukning. 3: mellan utväxlingen ersätter de andra två och som jag tycker är helt perfekt kompromiss. Fick ett bra netto pris (265000 kr) på demo -09 (200 mil) så det blev ett bra alternativ till de beg -06. Det beror nog på att den uppgraderade motorn kommer in i bil hallen snart den kommer att kosta 305000 kr (skinn & metallic.) Undrar vad man kan pruta ner den till vid ren affär i dag ?

Uppdaterat: 2009-04-04 22:07

Här är en länk [url=http://www.automotorsport.se/news/16847/lexus-is-220d-får-sänkt-förbrukning--148-g/km-co2/]http://www.automotorsport.se/news/16847/lexus-is-220d-får-sänkt-förbrukning--148-g/km-co2/[/url]
Pressens negativa kritik är nog en kombination av "fel" utväxling på den testade -06 Excutiven och på -06 Sport modellen extrema däck (18/245) med stötigt Sport chassi som gjorde bilen oharmonisk i det blöta väglaget då. Den dröga tvära kopplingen på 06-08 blir bra efter några 1000 mil tycker jag efter provkörningarna. -09 hade bra kopling redan som ny upplevde jag. En automat som måste hålla för dieselns vrid finns ju redan i IS-F V8 modellen en 8 stegs sport automat, men den kanske kostar flis. Ok jag blev Lexus frälst efter dessa två provkörnings dagar då jag kollat in bilarna i detalj och sett vlka bra rejäla kontruktions lösningar den har. En fråga är Lexus Is 220D har en orginal monterad Eberspächer som tillsatta värmare, en sådan går ju att uppgradera till parkerings värmare (tidur/fjärr) Lexus vill ha 18000 kr för det ? Volvo tar ju bara någon tusenlapp för samma sak. Det brukar ju kosta ca 20000 kr att få en komplett värmare monterad när en sådan saknas helt. Ja ja det blir väl att köpa ett uppgraderings kit direkt av Eberspächer och koppla in. Hur är det på Toyota Shogun ? borde vara samma lösning som Lexus.

Uppdaterat: 2009-04-06 13:42

Efter 1,5 år av provkörningar av olika ny bilar i olika storleks och status klasser så föll valet till slut på en 2009 demo Lexus IS 220D Business vit pearl med svart skinn inredning, som gått 230 mil, det får bli min pendlarbil framöver nu. Det som avgjorde var kvalitets känslan och förhoppningsvis bra funktions kvalitet, komforten (tyst), sen att den är riktigt snygg också är ju ett +. Dragkrok monterar bilfirman, i höst planerar jag en extra rostskydds behandling och vinter hjul får jag väl köpa sedan innan vintern går nog ner till 16 tum då med 205 bredd. Ja det här var ju lustigt då första bilen jag provade för 1,5 år sedan var en Opel Corsa 1,3 cdti.

Uppdaterat: 2009-05-10 12:09

Jag hämtar den om två veckor ca, den är metallic vit, tror ej att denna metallic ska sänka värdet på bilen för färgen skuld jag tycker den är snygg och elegant går ej att jämföra med vanlig vit som dock börjar bli modern igen. Bilen är manuell går ej att få automat än men jag väljer dock att växla själv och lägre Co2 utsläpp.

Uppdaterat: 2009-05-10 16:20

Ja en Ditec behandling kanske är bra men först en rejäl rostskydds behandling innan Vintern.

Uppdaterat: 2009-05-13 11:22

D-tech behanding redan utförd av bilfirman då den togs ut som demo bil. Vad bra.

Uppdaterat: 2009-05-18 18:16

Ja jag tror det är en behandling i flera steg, Har inte varit så insatt i dessa behandlingar då jag förr tyckte att en vanlig polering/vaxning dög bra men har nu hört att Ditech ska var mycket bra specielt till en Lexus som enl hörsägen ska ha en lite vek lackering som lätt drar på sig stenskott m,m.som denna behandling ska skydda mot (härdning). Hämtar bilen 8 Juni.

Uppdaterat: 2009-05-23 17:00

Hämtade bilen den 8 Juni och kört ca 100 mil. Lexusen går mkt bra. Diesel förbrukningen är 0,69 liter milen vid landsvägskörning i 120 km/h men det går väl ner när den gått över 1000 mil men det är den värd, kvalitet väger (1750 kg tjänstevikt) detta var jag beredd på då det flesta klagomålen från Engelska Lexus forumet just handlade om hög bränsle förbrukning på IS220D. Tror inte Vw Passat Gt tdi 170 hk dsg jag provade går att köra på halvlitern heller i 120 km/h. Hur som helst är jag mycket nöjd när jag kör Lexusen och ser den snygga spegel bilden av bilen i skyltfönsten och känner mig mkt trygg med framtida lång pendlar resor, ibland mitt i natten. Fattar knappt att det är sant att jag fick denna facelift -09 230 mil demo till Golf tdi pris, känns som att äga en dubbelt så dyr bil än vad jag betalt för. Tack Holmgrens bil i Jönköping för en god affär där kommer jag att handla igen när det blir aktuellt. Ska nu bara ge den en extra rostskydds behandling (Dinitrol nybils skydd).

Uppdaterat: 2009-06-13 19:33