Vi Bilägares forum

Motorvärmare

Motorvärmare

Jag tycker att de elektriska motorvärmare som finns att montera på nya bilar är skräp.
På bilar som har äldre motorer går det ju att montera blockvärmare även om dessa är alldeles för kraftlösa. Det finns helt enkelt inte plats för tillräckligt stora värmeavgivare.
På nyare motorer som har anliggningsvärmare är det ju ännu värre. Dessa värmer oftast inte mer än ett stearinljus!

En elektrisk motorvärmare borde ha en effekt på 1400-2300W. Med den effekten skulle en kupe´värmare knappast behövas.

Ska man ha en riktig motorvärmare idag är man hänvisad till en bränsledriven med dess höga kostnad och den är ju inte lika miljövänlig som en elektrisk.

Jag minns en chef som jag hade en gång för många år sedan som ännu längre tillbaka hade enligt honom världens bästa värmare.
Ett vanligt fotogenkök som han placerade under oljetråget där det fick stå och värma oljan en halvtimme, därefter vevade han igång motorn och ställde in köket, fortfarande brinnande, i kupe´n.
En kvart senare kunde han åka, utan att skrapa rutor, i en varm och skön bil.
Det gick bra på den tiden, det fanns minimalt med plast och stort utrymme i framsätet.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Hmm, men det kan nog bero på lite var man bor också kanske. Blir inte allt vatten i systemet varmt med motorvärmare idag?

Uppdaterat: 2010-01-20 16:49

Nix, skräpvärmarna höjer bara temperaturen med några grader.
En tillverkare jag talade med påstod att kylvätskan aldrig fick överstiga 100grader och det kan den göra om man parkerar en varmkörd bil i juli och ansluter värmaren!
Det finns varken termostat eller termosäkring i värmarna.

Uppdaterat: 2010-01-20 17:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Motorvärmaren i sig självt borde väll ha en viss temperatur typ +60-70 grader kanske? Om man lät motorvärmaren stå på över natten så kanske det går? Har ingen bil med motorvärmare för tillfället så kan ej kolla men tänkte dock köpa en till nästa vinter så man undrar ju :p.

Uppdaterat: 2010-01-20 17:56

Motorvärmaren i sig blir nog varm, men det är ju meningen att den ska värma motorn!
Det gör den inte! Inte ens om den är kontinuerligt inkopplad klarar den att hålla plusgrader i motorn när tempen sjunker mot -20.
Skräp.

Det var faktiskt bättre med de slangvärmare som fanns på 50-60-talet, de hade väsentligt högre effekt, men det finns inte många bilar idag där det finns plats för dem.

Uppdaterat: 2010-01-21 11:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse: Både Calix och Defa har motorvärmare på 1500-2000W att välja på (finns på mekonomen). Borde inte dom vara tillräckliga?

Uppdaterat: 2010-01-21 14:07

Tyvårr är det inga av dessa som går att montera, det finns inte plats!
De som monteras av Saab är betydligt klenare.

Uppdaterat: 2010-01-22 09:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur pass stora är dom ungefär? Har inte tittat på dom i verkligheten, tänkte på om någon dom skulle få plats på den undre slangen på 740in kanske. Där är ganska så mycket plats faktiskt.

Uppdaterat: 2010-01-24 20:18

Där finns ju hur mycket plats som helst, en slangvärmare finns med hög effekt och den går bra att montera på nedre kylarslangen.

Det som inte är bra är blockvärmarna, som monteras efter det att en fryssäkring i blocket avlägsnats, eftersom det inte finns plats inne i blocket för en tillräckligt lång doppvärmare.
Men absolut säst är anliggningsvärmarna som används på nyare motorer som saknar fryssäkringar.

Uppdaterat: 2010-01-25 09:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min son har en Webasto i sin dieselSaab, den funkar helt perfekt.
Värmarna är ju avsevärt mindre nu än för tjugo år sedan.

Jag har en Webasto bensinvärmare ligger som var monterad i en Simca 1100, jag plockade ur den då bilen såldes eftersom jag upplevt den som det absolut bästa komforttillbehör jag haft.
Jag tänkte montera den i min nästa bil som blev en Saab, men den fick givetvis inte plats!
Och givetvis inte i mina nästa Saabar!

Min nästa Saab, som säkert blir en diesel, kommer att vara utrustad med en sådan.

Uppdaterat: 2010-01-29 16:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den går utmärkt att montera i 940.

Och ja, just Webasto har oftast varit en värmare som enbart värmer kylvätskan och när värmaren går igång startar den också kupevärmarfläkten automatiskt.
Därför är den lite enklare att montera mekaniskt, man behöver inte ta upp några stora hål i torpedväggen, men den är lite puligare att koppla in elektriskt.

De nyare modellerna har också fjärrstyrd start, alt. anger man när man ska hämta bilen så räknar värmaren ut när den ska gå igång i förhållande till utetempen.

Uppdaterat: 2010-01-30 11:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om du hittar en beg. som du kanske får kosta på ett nytt glödstift/tändstift på kan du nog få den för 2000-5000:- beroende på modell.
Är du sedan händig och monterar själv klarar du dig med kostnaden för lite slangar klämmor och kagel för ett par hundralappar.

Men ska du låta montera in en helt ny kan det gå på mellan 13000-20000:-.

En mycket komfortabel, men tyvärr svindyr pryl.
[url=http://www.blocket.se/jonkoping/Diselvarmare_bensinvarmare_25652705.htm?ca=8]http://www.blocket.se/jonkoping/Diselvarmare_bensinvarmare_25652705.htm?ca=8[/url][url=http://www.blocket.se/skaraborg/Dieselvarmare_Bensinvarmare_Motorvarmare_25690866.htm?ca=8&w=3]http://www.blocket.se/skaraborg/Dieselvarmare_Bensinvarmare_Motorvarmare_25690866.htm?ca=8&w=3[/url]

Uppdaterat: 2010-01-31 10:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är ju inget jag kan svara på.
Det beror ju helt på vilka polare du har.
Det kan ju kosta allt från en platta öl till 8000:-.
Kolla runt!

Uppdaterat: 2010-02-01 19:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leifer: Ett tips är att inte leta fel hos bilen. Något som jag själv kan känna igen mig i. Oh vad va de som lät? Oj oj nu måste jag hänga upp mig på de. Lite överdrivet men ändå ;). Slutade med det och vips så vart det inga fel på bilen efter det.

Uppdaterat: 2010-02-02 00:12

Ja då är det nog ett nytt hjullager som gäller sen då, HF. Har aldrig bytt ett hjullager men efter att ha sett på Wheeler Dealer så vet jag att på en Audi Quattro från 1986 så e de ett mindre projekt nästan och det krävs mycket utrustning. Din bil har ju gått långt, då kan sådana grejor som man annars inte byter så ofta ge sig lite sådär efter hand.

Dom hade också ett ljud därbak som kanske påminner om det ljudet du har. Det gick bort när dom bytte hjullagret.

[Edited on 2010-02-02]

Uppdaterat: 2010-02-02 01:42

Såhär kan det se ut med en Webastovärmare

[url=http://[URL=http://forumbilder.se][IMG]http://forumbilder.se/images/0c201075623PM2eff.jpg[/IMG][/URL]][URL=http://forumbilder.se]
[Edited on 2010-04-02]

Uppdaterat: 2010-04-02 21:56

Väcker tråden till liv igen.....
Motorvärmare, har kollat blockvärmare från Calix och Defa, är det någon skillnad på dessa?
Verkar som det bara finns block till min bil, och frågan är om det ens är värt besväret när man läser tester på blockvärmare?

Uppdaterat: 2014-12-09 11:28
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Glöm blockvärmare, de är inte värda installationskostaderna.
Får du inte plats med en rejäl slangmonterad värmare är det bättre att avstå eller satsa ordentligt på en bränsledriven brännare typ Webasto eller Eberspächer.
Jag har provat många typer av värmare, från olika elektriska, el/vacuumstyrda bränslebrännare (VW typ 1, Tatraplan) modernare bränsleeldade och även fotogenkök! En bekant höll värmen i sin VW-buss med vedkamin.
Det absolut bästa är en brännare, svindyr? Javisst, men enormt värdefull.
Lite OT har jag en kompis med en V70D, köpt beg. med en fabriksmonterad brännare som fungerar utmärkt. Han använder den aldrig!
Den kräver nämligen att man läser instruktionsboken!

Uppdaterat: 2014-12-09 20:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Uppskattar feedbacken saabnisse, har försökt googla på tester och de flesta verkar ungefär dela din uppfattning om att det inte är värt kostnaden.
Tyvärr är detta det enda som erbjuds på min bil.

Fick pris på 7000 för blockvärmare och kupevärmare monterat och klart (calix) men då jag står i carport och ändå slipper skrapa rutor så hoppar jag nog över detta.
Är det någon annan som har några erfarenheter av blockvärmare (både positiva och negativa)?? Känns ju som jordens största scam när man läser på forum och i tester.

Uppdaterat: 2014-12-12 13:06
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.