Jag tycker att de elektriska motorvärmare som finns att montera på nya bilar är skräp.
På bilar som har äldre motorer går det ju att montera blockvärmare även om dessa är alldeles för kraftlösa. Det finns helt enkelt inte plats för tillräckligt stora värmeavgivare.
På nyare motorer som har anliggningsvärmare är det ju ännu värre. Dessa värmer oftast inte mer än ett stearinljus!
En elektrisk motorvärmare borde ha en effekt på 1400-2300W. Med den effekten skulle en kupe´värmare knappast behövas.
Ska man ha en riktig motorvärmare idag är man hänvisad till en bränsledriven med dess höga kostnad och den är ju inte lika miljövänlig som en elektrisk.
Jag minns en chef som jag hade en gång för många år sedan som ännu längre tillbaka hade enligt honom världens bästa värmare.
Ett vanligt fotogenkök som han placerade under oljetråget där det fick stå och värma oljan en halvtimme, därefter vevade han igång motorn och ställde in köket, fortfarande brinnande, i kupe´n.
En kvart senare kunde han åka, utan att skrapa rutor, i en varm och skön bil.
Det gick bra på den tiden, det fanns minimalt med plast och stort utrymme i framsätet.
Hmm, men det kan nog bero på lite var man bor också kanske. Blir inte allt vatten i systemet varmt med motorvärmare idag?