Vi Bilägares forum

Motorvärmare

Motorvärmare

Jag har retat mig på att det inte går att montera tillräckligt kraftiga elektriska motorvärmare på moderna bilmotorer.
På äldre motorkonstruktioner monterades ju värmaren i ett hål efter en borttagen frysplugg, men eftersom utrymmet var snålt blev också effekten låg.
På nyare motorer finns ju inga frostpluggar och där måste man använda anläggningsvärmare.
Då tycker man att dessa kunde göras med högre effekt.
Men icke.
Eftersom alla uttag för värmare kan lev. minst 6A (ofta 10A), borde ju värmaren vara på minst 1400W (2300W).
Om motorvärmaren kompletteras med en liten cirkulationspump behövs ingen skrymmande kupe´värmare.
En leverantör av värmare (till Volvo) påstod att värmaren inte fick vara kraftigare dimensionerad än att kokning gick att undvika.
Detta kunde inträffa om värmaren blev ansluten vid redan varm motor, en varm sommardag!
Dumheter, detta kan ju enkelt lösas med en termosäkring, den finns ju på varje kaffekokare.
Det har kommit en liten effektiv kupe´värmare som går att montera nästan hursom helst och som inte tar stor plats, men det löser inte grundproblemet.

Det enda sätt som finns för närvarande att få en effektiv värmare är att montera en bränsledriven, men det är dyrt och inte riktigt miljövänligt även om det är bättre än kallstarter.

Vore trevligt med lite åsikter om detta.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Den förklaring jag fått är att kontaktvärmaren sitter på oljetråget och när den värmer så blir det varmast just där den sitter och inte mot motorns topp.
När det sitter tempgivare lite överallt på nya moderna motorer så får helt enkelt elektroniken "frispel" om det skiljer allt för mycket mellan motordelar. Därför en låg effekt på dessa tvärmare (400W eller liknande).

Själv tycker jag slangvärmare som jag haft på mina äldre bilar har fungerat utmärkt. Konstruktionen med en doppvärmare in i vattenpumpen har
dessutom varit enkel att montera.

/Pär

Uppdaterat: 2008-10-06 12:30
McTar

En av mina gamla chefer som körde bilar från -30 talet berättade att han gick upp tidigt på morgonen och placerade ett tänt fotogenkök under oljetråget, därefter gick han upp och gjorde morgontoaletten, gick ner och satte i startveven (6-voltsystem med cykelgenerator till startmotor), motorn startade på första rycket. Därefter flyttade han fotogenköket in i bilen och gick upp och åt frukost.
Han skrapade aldrig is och åkte till jobbet i en varm och skön bil.
Var det bättre förr?

Uppdaterat: 2008-10-06 23:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre