Vi Bilägares forum

"Motorcyklar har inget i trafiken att göra"

"Motorcyklar har inget i trafiken att göra"

I ViB 7/299 skriver "en erfaren bilist" att motorcyklar bör förbjudas. Nedan är mitt svar till denne:

Grälsjuka insändare, som den erfarne bilistens, bör egentligen inte bemödas med ett svar öht Ett flame bait är just ett sånt...
Jag vill dock klargöra några saker. Den erfarne bilisten tycks uppenbarligen aldrig ha kört mc och som sådan aldrig insett hur splittrad en bilists uppmärksamhet kan vara. Jag ÄR motorcyklist. Jag kör och pendlar med mc året runt, på vintern dubbat, och har sett en del hårresande situationer där bilister varit inblandade. Mer om det senare. Jag gör inga anspråk på att köra perfekt och tänker heller inte anföra att jag kört både bil och mc prickfritt sedan 1991 utomlands så väl som i Sverige och hävda att jag är erfaren och kan köra ordentligt. Det hör nämligen inte hit, man blir aldrig en perfekt förare eller ens fullärd någonsin.

Iaf, som så ofta är fallet anses farten vara skurken. Detta disputerar jag inte, farten har antagligen sin beskärda del av alla olyckor i Sverige. Däremot får man nog inse att många mc-olyckor där bilisten varit orsakande part mestadels berott på bristande uppmärksamhet från bilistens sida eller skymd sikt. Motorcyklisten på sin motorcykel är liten. Ser man en lastbil och en mc komma mot sig, lägger man först och främst märke till lastbilen. Den är ju störst. Dessutom uppfattas små fordon som långsammare. Fenomenet är välkänt och tas upp i de flesta, om inte alla, körskoleböcker. Den erfarne bilisten borde känna till detta. Därför gör man det enkelt för sig genom att kräva att motorcyklar förbjuds, som en slags universallösning.

Mina egna erfarenheter som motorcyklist måste dessvärre ge Trygg-Hansas undersökning i ViB 6/2009 rätt. Enligt SMC, Sveriges MotorCyklister, ser statisktiken likadan ut i hela världen, precis som i Trygg-Hansas undersökning. Under detta års mc-sommarsäsong om ca två månader i Uppland har jag bl.a. redan upplevt följande för att nämna några:

* Kvinna i bil med barn i bilbarnstol i passagerarsätet i en rondells innerfil. Föraren har en hand på ratten och i den andra om en telefon mot örat. Utan tecken börjar bilisten svänga ut ur rondellen och missar mig med tre decimeters marginal.

* Hantverkare i pickup kör på 70-sträcka i en dryg halvmil aldrig längre bakom mig än ca två meter. Jag håller också 70km/h. Ut ur en rondell stannar jag till för att släppa fram gående på obevakat övergångställe, hör hur pickupen bromsar hårt och lyckas få stopp på sitt fordon en decimeter bakom från mig. Senare kör denne person nästan på en cyklist efter att ha kört i mer än 50km/h utanför en skola där det är en 30-gräns.

Jag tror att den svenska trafiken har andra och större problem, än vad som kan lösas genom att förbjuda motorcyklar. Antalet motorcyklar i trafik i Sverige har nästan fördubblats på tio år (ca 296000 mc i trafik 2008 och ca 150000 1999). Motorcykelen är här för att stanna.

Fler bildrullar finns beskrivna på [url=http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2087]http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2087[/url].

Se oss i trafiken, bilister!

/AvG
[Edited on 2009-05-07]

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer