Miljövänligt fordonsbränsle

6 inlägg 0 nya
Miljövänligt fordonsbränsle

Jag har sedan 1970-talet varit förespråkare för gas som fordonsbränsle.
Jag ansåg då att LPG var ett avsevärt bättre bränsle än bensin och diesel och den åsikten delades av åtskilliga yrkesbilister som taxi osv.
Många gick också över till LPG och var väldigt nöjda.
Några taxikillar jag talade med var lyriska över gasen.
En talade om att han kört 44000 mil med sin Volvo, helt utan motorstörningar, vilket var omöjligt med bensin som drivmedel.
Givetvis uppmärksammade skattemyndigheterna detta och införde ett skattesystem som omedelbart gjorde det olönsamt med LPG.

Nu är vi där igen.
Trots en påstått kraftigt ökad utbyggnad av antalet gasmackar så blir det väldiga problem.
Kolla det här:
[url=http://www.pastan.nu/bloggen/skribent/ohlsson]http://www.pastan.nu/blogg...

Tyvärr är det säkert långt till att vi får ett miljövänligt fordonsbränsle och inte verkar det som att statsmakterna har någon önskan att hjälpa till.
Att snacka om miljövård och miljöansvar är ju lätt om det inte får kosta något!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så är det i Sverige, vad tror ni skulle hända med elpriset om alla helt plötsligt skulle börja köra på el? ;)

Får flytta till typ USA om man vill köra billigt. Där kostar ju bensinen 5 kr/L för övrigt.

Det räcker med Canaris, där är det inte särskilt dyrare, mycket närmare till Sverige (om det nu är viktigt?) och vi slipper ju det förskräckliga vädret.

Men varför pratar man bara om miljövänliga bränslen utan att göra något åt det.

Sverige skulle förmodligen kunna bli självförsörjande på fordonsbränsle med rätt miljösatsning.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Jes (ej verifierad)

[quote][b]av:[/b] saabnisse

Sverige skulle förmodligen kunna bli självförsörjande på fordonsbränsle med rätt miljösatsning.[/quote]

Har du verkligen på fötterna här Saabnisse ... (du verkar annars ha det i de flesta sammanhang :o) )
Det här är isf en fråga som borde ha en egen tråd ...

Nej, det är just det här med miljövänligt fordonsbränsle som den här tråden handlar om.

Det har gjorts åtskilliga utredningar om nationellt framställt biobränsle.
Allt från biogas framställt av sopor och gödsel till metan från träavfall och biodiesel.

En hel del av detta produceras just nu men den totala mängden är ändå långt från tillräcklig.
Det kommer att behövas en kraftig utbyggnad av produktions- och distributionsenheter.

Sedan har det spekulerats i hur långt råvarorna räcker.
Här har man bl.a.tittat på möjligheter att hämta alger ur havet (vilket är något begränsat för Sveriges del med vår korta kuststräcka mot Nordsjön, men vi kan kanske importera, men då faller ju vitsen med att vara självförsörjande).

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Jes (ej verifierad)

Efter lite letande ... fann jag den, artikeln i Vib papperstidning alltså (nr 16 - 2005). En lite gammal tidning förstås men det känns ganska aktuellt ändå.
Där finns att läsa om etanol mm och vårt bränslebehov.

Vad jag förstår kan Sverige, genom att använda outnyttjat jordbruksmark och fram för allt skog ... täcka ca 20 % av behovet. Återstår därmed 80 % att importera. Jag vet inte men menar jag har hört att vi idag själva producerar > 1 % av vårt behov.Etanolen vi har idag lär mest vara importerad från Brasilien.
På ett ställe i artikeln skrivs det att hela behovet kan täckas, långt fram i tiden, men det förutsätter en övergång till lättare, bränslesnålare hybridfordon ... jag skulle tro, åt alla.
Ett första steg måste väl ändå vara att staten (politiken) gör det attraktivt att använda alternativa bränslen, för så är faktiskt inte fallet.

En helt annan sak .... Det är väl inte bara jag som sparar gamla Vib'are? Min hustru förstår inte varför, och det gör egentligen inte jag heller men jag har ännu aldrig slängt en Vib. :o)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.