Vi Bilägares forum

Miljömupp?

Miljömupp?

När jag tankade i dag kostade 95 oktan 9:54 och E85 9:49 !
Jag har jämfört med förbrukning och kommit fram till att det måste skilja 4-5:-/liter, beroende på bilmodell, för att det ska gå jämnt upp ekonomiskt.
Visserligen får man upp till 50hk extra i en Saab turbo vid körning på E85, men behöver man det?

Man måste nog vara en väldigt indoktrinerad miljömupp för att betala 3-5:- extra per mil i bränslekostnad och jag undrar om det är många som gör det för närvarande?
Dessutom är det ju inte så säkert att just E85 är tillräckligt miljövänligt!

Jag hoppas att det kommer fler gasdrivna turbomodeller än de nyligen introducerade Opel Zafira och VW Passat.
(Är man van vid turbo är det svårt att acceptera sug-suck!)

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Det är nog inte många som tänker på miljön nu när dom tankar o etanolen är svindyr jämfört med bensinen.
Jag har en focus och körde bara på etanol och kände mej duktig och miljömedveten men pluskan styr tyvärr och nu kör jag bara på bensin och har glömt miljön.
Det är nog så för dom flesta! jag kör 3000 mil om året så det blir ju en slant man sparar av att köra på bensin.
Om det bara var lite dyrare skulle jag välja etanolen men politikerna vill ju ha det såhär o då får dt bli bensin.
Självklart är inte etanolen ett hållbart alternativ med etanol iframtiden men kaske som en övergång till någotannat en liten tid.

Uppdaterat: 2009-01-01 00:32

Jag valde att köpa mig en billig beggad offroad-mc och dubbade däck att ha till jobbet under vintern, istf att sitta själv i familjekombin. I köerna på vägen till jobbet är det mer regel än undantag att man ser en ensam person i en stor bil...

Nu var det inte miljön enbart som styrde mig till mc-köp, utan mer att jag ville köra mc året-runt och de ekonomiska aspekterna. Att samvetet känns bättre när man inte transporterar en massa luft i onödan och miljötänket samt att jag tar mig fram till jobbet på en bråkdel av tiden jmfm bil, är lite av en bonus. Bågen, en encylindrig 600:a drar ca 0.6l/mil (rikare inställd för att starta bättre när det är kallt) i stadstrafik under vintern och kostar runt en hundring i bensinkostnader varje månad. Försäkringen kostar knappt 300kr/mån.

Bilen tankar jag pre-mctid full en gång i månaden för ca 800kr och försäkringen kostar ca 500kr/mån. Jag tjänar in motorcykelns inköpskostnad på ett par år.

På vår/sommar/höst kör jag redan mc sen innan.

Bilen har fått stå en hel del sen offroad-inköpet, typ 29 dar av månadens runt 30/31. Enda nackdelen är att batteriet på regelbunden basis laddar ur på bilen. 8-/

Kort sagt, pengarna talar, precis som ovanstånde inlägg skriver.
[Edited on 2009-01-19]

Uppdaterat: 2009-01-19 17:50

Jag läste i senaste Ny Teknik att engelsmännen satsar på butanol som ju är bedtydligt mer energirikt än etanol.
De anser sig ha hittat en ekonomiskt försvarbar metod till framställning från biomassa.
Det kanske är framtidens bränsle?
Eller är det att göra metanol av naturgas eller biogas?
Om man nu inte kör på gasen direkt.

Uppdaterat: 2009-02-08 21:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre