Vi Bilägares forum

Miljöbilars koldioxidutsläpp, bluff eller sanning?

Miljöbilars koldioxidutsläpp, bluff eller sanning?

Jag tycker att man ser väldigt många miljöbilar som så lägligt har ett koldioxidutsläpp på 119g/km.
Är det inte lite mystiskt att de hamnar precis under den magiska 120g-gränsen? Kan man verkligen lita på att det rör sig om så lite utsläpp från en sådan bil? Jag är tveksam.
Vilken körstil är det som gäller och hur är det med last? Är den ingen miljöbil längre om man till exempel har en passagerare med?

Uppdaterat: 2011-09-05 02:54
It's a very good idea to leave a sinking ship

Kommentarer

Att de har ett utsläpp på 119 är ju inte så konstigt när gränsen ligger på 120g/km.
I praktiken är nog utsläppet betydligt större liksom bränsleförbrukningen alltid är större än den uppgivna.
Men värdet på 120 är ju något som mupparna varit med och fastställt.
Om det är något högre drabbas man ju inte ekonomiskt av det på samma sätt som med en högre bränsleförbrukning.

Uppdaterat: 2011-09-05 08:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bilarna mäts enligt EU körcykeln, som utförs i labb med idealiska förhållandet. Inga förbrukare igång och under 20 plusgrader. Effektuttaget är också mycket litet vilket gynnar dieselmotorn och även gör skillnaden mellan små och stora motorer liten. Den skarpa gränsen på 120 g gör att tillverkarna optimerar för att precis komma under 120 g. Men i verkligheten är förhållanden aldrig detsamma och förbrukningen betydligt högre. För att få de sista grammen sätter biltillverkarna ofta in lättrullande däck. Inget fel i detta, men problemet uppstår om ägaren byter till annan typ av däck. Då är inte bilen miljöklassad längre. För att en dieselbil ska få vara miljöklassad borde föraren köra enligt de förhållanden som gäller i EU cykeln. Men egentligen borde en fossildriven bil aldrig vara miljöklassad och det finns all anledning att kritiserar regeringens miljöpolitik. Tyvärr ger bilmedia sällan kritik till politikernas ensidiga gynnande av dieselbilen och istället blivit ett språkrör för oljeindustrin.

Det finns inga miljöbilar, det finns bara miljöbränsle.

Uppdaterat: 2011-09-05 09:53

Jo naturligtvis borde hybridbilarna hyllas mer än dieseldrivna.
Men om man ser på hur de tas emot så står det ofta "visserligen går bilen att köra en sträcka på enbart el, men när batteriernas el tar slut startar en gammaldags bensinmotor och hjälper till. Varför är det inte en diesel?"
T.o.m. där lobbar man för dieseln, men det är ju inget som säger att en diesel i en hybridbil skulle vara mer miljövänlig.
Det bästa vore väl en hybrid med gasdriven laddmotor.

Uppdaterat: 2011-09-08 11:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad gäller partiklar är det förvånande att media inte uppmärksammar mätmetoden hur partiklar mäts. Mätmetoden mäter nämligen vikten partiklar. För snabbast resultat om gränsvärdet överskrider förbjuder man t ex dubbdäck. Dubbdäck ger stora partiklar som snabbt ger resultat i mätningen. men samtidigt anses de minsta partiklarna från en dieselmotor betydligt farligare. Men dieselbilarna har ingen politiker mod att förbjuda på vissa gator men det skulle vara mer motiverat än förböd av dubbdäck.

Det är bara okunnigt att tro att dieselmotor skulle på nåt sätt vara mer modern än en ottomotor. Jag är inte säker på att gas och hybrid är bästa lösningen. Hybridtekniken fördyrar liksom gasanpassningen och bilarna blir orimligt dyra. Ottomotorn i en hybrid kan istället gå på etanol, som är enklare och billigare, och är etanolen rätt kravställd är miljöprestandan där mycket bra.

Uppdaterat: 2011-09-08 11:29