Leasing är det bra eller dåligt?

3 inlägg 0 nya
Leasing är det bra eller dåligt?

Hej ny som jag är på detta forum och
inte så bra på att söka gamla inlägg, så har ämnet kanske redan
varit uppe.....Men så här är det, jag är lite inne på att
byta bil, har idag en Peugeot partner -07. Den står idag i ungefär
halva nypriset (inbyte på firma). det betyder att jag har
förlorat ca 2700/mån. i värdeminskning, plus amortering, ränta,
skatt och försäkring blir ca 5400:-/mån Är det då fel att
leasa eller prenumerera som Toyota kallar det? En Toyota Avensis
kostar strax under 4000:-/mån  plus bilskatten 1170:- då ingår
föräkring, vinterdäck och service i 3 år eller en Prius för
ca 4700/mån plus bilskatt 360:- med försäkring, vinterdäck och
service i 3 år Det som tillkommer är en deposition på 10 000:-
men det återbetalas efter avtalstiden.Visst man betalar ju
inte sin värdeminskning varje månad som en räkning men det är ju
ändå pengar som man förlorar när man byter bil. Om man som jag
inte kan köpa ny bil kontant så blir det ju en hög månadskostnad
hur man än gör, alternativet är väl att åka i gamla bilar som
inte tappar så mycket mer i värde, eller behålla den jag har men
är lite trött på att åka "skåpbil" man har blivit lite
bortskämd att åka någorlunda nytt och bekymmersfritt.Det
var lite tankar och funderingar som jag har. Är tacksam för tips
och råd.Johnny

Jag tycker att du har sunda funderingar.
De flesta brukar inte räkna med värdeminskningen utan den kommer som en obehaglig överraskning när det är dags att byta bil.
Om man som du helt riktigt räknar ut den totala månadskostnaden blir man ju skrämd. Det är oerhörda summor för de flesta för att hålla sig med ny bil.
Leasing för företagskunder är ju alltid mest lönsamt och problemfritt, men för privatkunder är det lite mer komplicerat.
Mycket beror på hur mycket man kör, man kan ju anta att ju längre körsträcka man har under dessa tre år, ju mer lönsamt blir det.
Just försäkring, däck och service kan ju uppgå till ganska stora summor beroende på bilmodell.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Toyota har haft ett samarbete med någon reklamfirma så att en del prenumeranter
har då fått en lägre månadsavgift när man som motprestation låtit reklamfirman täcka delar av bilen med reklam.Jag vet inte om det varit en landsomfattande eller bara en i Stockholm förekommande sak eller om det fortfarande existerar.
Reklamfirman valde ut kunder efter var och hur man använde bilen osv.
I en äldre bil har man sämre krockskydd och drar oftast mer bränsle.
Det kanske är lättare att se vad bilen kostar om man är skuldfri efter tre år än om man skall hosta upp nya pengar som vi flesta kanske gör när vi byter bil.
[Edited on 2009-11-07]

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.