Vi Bilägares forum

Lackskydd vs Vax, gör det själv pris

Lackskydd vs Vax, gör det själv pris

En vanlig företeelse idag är att man "vaxar" sin bil, men hur bra är vaxet egentligen? Ett riktigt bra vax kan hålla upp till 6 mån, typ bananvax men det kostar också därefter. Dom flesta vaxer typ Sonax, Turtle håller i drygt 1 månad och tåler avfettning väldigt dåligt.

Ett lackskydd håller betydligt längre, man brukar säga minst ett år. Lackskydd (Fireglaze tex) tåler dessutom avfettning.

Finns ingen anledning att hålla på att vaxa när man kan lackskydda? Förstår inte poängen riktigt med vax faktiskt.

Jag köpte mig grejor för att kunna Polera/Lackskydda min bil. Detta paket fanns inte när jag köpte grejorna i somras men det här är att rekommendera.

http://www.prorecond.se/webshop/index.php?act=viewProd&productId=361

Då får du Polermedel som du behöver. Antingen om bilen är matt eller om det bara handlar om tvättrepor som ska bort tex. Dom har iallfall fått bra kritik och det är dom medlena många såkallade proffs använder. Det följer även med ett bra lackskydd som är väldigt bra, Fireglaze, det håller mycket bra (minimum 1 år). Även en mikrofiberduk följer med, du behöver dock minst 2 enligt mig, en för att torka av polermedel med och en att torka av lackskyddet med. Dom är även tvättbara. Du får också med ett medel som kallas för Sanego final touch, det ska du spruta på för att få bort alla polerrester (viktigt innan du lägger på lackskydd).

Jag använde den mjuka mikrofiberduken, den blåa på bilden alltså till att torka bort Sanego final touch med men det kanske är bättre att man köper någon annan hårdare till det ändamålet då den blåa var lite känslig, går bra till att torka av lackskyddet med dock och den rekommenderar jag att du använder till att torka av lackskyddet med också då den är väldigt mjuk och snäll mot lacken.

Lackskyddet ska du lägga på och det ska sitta i en timme innan det torkas av. Polering/lägga på lackskydd ska göras med maskin, en dubbelhätta kostar 300 kr på Biltema, då får du med en vit hätta som du lägger på lackskydd med. Sen får du köpa en gul och en blå till (finns på procrecond) som du även kan läsa är till för polering, en för den lite finare poleringen och den andra som ska ta de grova. Kostar 40 kr st ungefär.

Blå för högfinish polering: http://www.prorecond.se/webshop/index.php?act=viewProd&productId=172
Gul för grovare polering: http://www.prorecond.se/webshop/index.php?act=viewProd&productId=170

Totalt kostar detta med frakt och sådant drygt 1600 kr. Betydligt billigare i längden då du har medel för många år framåt. Är det något jag missat så säg till ^^

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Det är som alltid beroende på hur länge man tänker behålla bilen.
Helt klart är att de lacker som används idag är väsenligt bättre än de som var vanliga för t.ex. femton år sedan och speciellt metallic har ju länge haft betydligt bättre lvslängd på glansen beroende på de många lagren klarlack.
Men idag har även solidlacker extra skydd med klarlack.

Jag ha en bekant som hade en Audi 100, vit solidlack, jag tror det var -88 eller -90 års modell. Han hade aldrig vaxat bilen, bara tvättat i en automat med roterande borstar med tillsatt sköljvax i automaten, ungefär var annan vecka.
Efter femton år kollade jag bilen och frågade om den var omlackad, den var hur blank som helst!
Nix men han höll på med en lackbättring på höger framskärm som inte gick så bra, men detta har jag skrivit om tidigare.

Det kanske inte alltid är nödvändigt med lackbehandling.

Uppdaterat: 2010-01-06 13:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse: Hans Audi 100 lär vara full med tvättrepor, tur är väll ett den vita färgen gör att dom inte syns så tydligt. Hade det varit en svart bil eller en bil med mörkare lack, då hade den inte sett så fin ut. Automattvättar med roterande borstar tar väldigt hårt på lacken.

Uppdaterat: 2010-01-06 13:41

Leifer: Jag skulle säga att man ska upprepa behandlingen efter 1 år. Man kan vänta längre men vill man vara säker på att man har ett skydd så kan man köra en ny behandling efter 1 år. Viktigt är såklart då att polera före för att få bort alla tvättrepor och dylikt så att man inte bara lägger på lackskyddet direkt på.

Lacken är ju sen inte allt på bilen heller, slitna och oxiderade plast och gummilister ser ju inte heller så kul ut. Då kan man köpa

http://www.prorecond.se/webshop/index.php?act=viewProd&productId=244

Håller riktigt bra till skillnad från medel som man kan köpa på Mekonomen/Biltema/Autoexperten/Macken mfl som inte erhåller någon hållbarhet att tala om. Dom här produkterna kostar ju, men det är sådana här medel som rekondfirmor/proffs använder.

Man kan även använda varmluftspistol på lister, kofångare osv. Funkar jättebra det också. Man får vara försiktig bara.

Uppdaterat: 2010-01-06 13:50

Leifer: Fireglaze innehåller tempraflex, är det plast? Temperaflex är en typ av glassplexin, ett ämne som är mycket tåligt mot kemikalier m.m, det är vad jag har läst.
Aja men jag vet att det lackskyddet andas i vart fall. Grundjobbet är inte heller så svårt att göra själv, speciellt inte om bilen har varit behandlad sen innan.

Uppdaterat: 2010-01-06 13:53

Leifer: Jag tror att dom här "nano-teknologiprodukterna" mest är marknadsföring när det gäller bilvårdsprodukter idag. Det låter häftigt och avancerat och det är meningen att det ska förknippas med just den produkten för den är mycket bättre än alla föregående utan någon sådan "teknologi". Jag tror inte dom är så bra än faktiskt, behöver nog utvecklas mer först.

Den skulle jag kanske provat, men nu har jag redan köpt Fireglaze som för övrigt kostade nästan lika mycket (400 kr). Har bara behandlat 2 gånger hitentills så det är väll kanske 5-6 ggr kvar innan jag behöver köpa något nytt lackskydd :P. Skyddet är utmärkt och jag har inget att klaga på. Fireglaze är dessutom rekommenderat av många rekondare som jag har pratat med, det fanns helt enkelt inga frågetecken och därför köpte jag det också för att jag visste vad jag betalade för.

Uppdaterat: 2010-01-06 14:11

Jag är väldigt skeptisk till allting som det står "nano" på.
Jag läste en vetenskaplig utredning om just nanoprodukter, där man ifrågasatte deras verkan på mänskliga organ.
Partiklarna är så små att de går rakt genom huden och man vet inte hur man påverkas.
Det hjälper inte med plast/gummihanskar, nanopartiklar går genom dessa också.
Molekylerna ligger helt enkelt för glest och verkar som ett hönsnät för nanopartiklarna.

Sedan är det ju en annan sak om det verkligen finns några nanopartiklar i vaxet annat än som reklamsnack på förpackningen.

Uppdaterat: 2010-01-07 11:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse: Såsom du säger det så låter det skrämmande likt just hur atomer beter sig. Liknande om du skulle utsättas för kraftig radioaktiv strålning.

[Edited on 2010-01-07]

Uppdaterat: 2010-01-07 15:04

Japp, det försöker jag också undvika.

Måste du använda vax med nanopartiklar kan det ju vara läge att betala någon du inte gillar så värst att utföra arbetet åt dig.

Uppdaterat: 2010-01-07 16:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre