Vi Bilägares forum

Lackbehandling

Lackbehandling

På en hyfsat ny bil verkar utvänding lackbehandling kosta runt 4000kr (Ditec, MR Cap, Diamondbrite). På MR Cap som jag pratat med fick man räkna med att skyddet håller 1 till 1 ½ år och sen fick man efterbehandla vilket skulle kosta ca 2500kr.

Där jag bor finns det en rekond firma som vaxar bilen tradionellt för 1200kr – har testat en gång och det blev kanon. Dock behöver man ju även här göra det årligen men i längden blir det rätt mycket billigare.

Frågan är om det är värt pengarna med lackbehandling och om det är så mycket bättre än traditionell vaxning?

Tips till ViB – Varför inte lämna in några av era långtest bilar för att testa de olika firmor som erbjuder lackbehandling för att se om det är någon skillnad i pris/kvalite över tid (kan ju även jämföras med en bil som vaxas och en som ni inte gör något alls med)...själv har jag inte lyckats hitta liknande test.

Uppdaterat: 2012-03-16 14:55

Kommentarer

Varje form av lackbehandling är att betala för flärden.
Det är naturligtvis väldigt trevligt med en välvårdad bil, men man ska ha klart för sig att om man byter bilen inom t.ex. sex år, då den oftast fallit i värde till en fjärdedel av inköpspriset, får man inte en krona extra vid inbyte för att den är lackbehandlad.

Men om man säljer bilen privat kan lackbehandlingen, liksom en väl utförd rostskyddsbehandling, medföra att bilen blir avsevärt mer lättsåld!

Uppdaterat: 2012-03-16 15:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har provat både MrCAP och Ditec. Likvärdiga. Beror inte på vilken försegling du väljer utan hur duktig den som gör jobbet är. Just nu har jag DITEC.

Uppdaterat: 2012-04-26 13:05
Alfa Romeo Giulietta M-Air Benzina 2011