Vi Bilägares forum

Läckande bil

Läckande bil

Jag köpte min Skoda Fabia på normans i Örebro ny hösten -04 och märkte i våras att det fanns pölar på/under golvmattorna. I början trodde jag det var vatten från stövlarna på barnen men bilen läcker fortfarande in vatten trots att den står parkerad på gården. Idag ringde jag till Normans i Örebro och fick höra att de gärna fixade problemet som de verkade känna väl till, det kostade bara 1200:- och då tror jag det var per dörr. Jag har haft gamla risiga bilar av märket Fiat, toyota och aldrig varit med om att de läckt in vatten i kupen.Om det är ett vanligt fel på Skoda Fabia tycker jag det ska gå på garantin eftersom det måste vara ett fabrikationsfel.Får jag betala för det här felet kommer ingen jag känner fundera på att köpa Skoda Fabia och jag kommer snarast byta bil och det blir inte någon Skoda fabia eller närbesläktad. En bil som är 3-4 år och gått ca 4000 mil ska väl ändå inte läcka in vatten i kupen när den står stilla på en parkering, ska Wag koncernen saluföra bilen som billig , bra men behöver ha tak hela tiden det regnar?
Elisabet Tellander Kumla

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Hej!

Självklart skall du inte godta det svaret. Du skall självklart åberopa goodwill.
Det låter som att 1200:- är en billig peng för att få en kund nöjd.

Fråga kundmottageren en gång till. Om svaret förblir detsamma kontakta försäljaren du köpte bilen av.
Fixar inte han/hon till det så blir det försäljningsansvarige på bilfirman.

Det talar mot dig är att bilen ändå är 4-5år? Men onekligen så är det ett konstruktionsfel och då bör Skoda ta på sig detta.
Jag hoppas det ordnar sig!

Uppdaterat: 2008-08-27 13:39
McTar

En bil som¨är fyra- fem år ska givetvis inte läcka in vatten, det här är ju inget generellt Skodafel, måste vara ganska ovanligt.
Kan det vara något annat? Värmeanläggningen? Luktar det sött om vätskan?
Kolla en gång till, prata med firman men ta fram huggtänderna, ofta räknar de med att vi svenskar är så mesiga så vi kan gott betala.
Åk sedan till en annan bilfirma och be om deras åsikter.
Det här är ett typexempel på leverantörer som inte står för sina produkter.
Men, och det är viktigt, det gäller att visa att det just är vatten som läcker in!

Uppdaterat: 2008-08-27 19:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det finns kanske en enkel förklaring. Jag hade en C220 CDI som läcke in på golvet fram. Efterdiverse gissningar om att det var framrutan som läckte kom jag på felet. Löv, barr och annat kommer in genom luftintaget vid torkarna. Det kan sätta igen dräneringen som finns under. När det händer så stiger vattnet i lådan och till slut svämmar det över och in i kupen. Efter ett skyfall i Gbg fanns det ca 2 cm(!) vatten på golvet. Arbetet med att torka bilen invändigt skall vi inte tala om ... (eller: borde inte sån kollas vid service?)

Uppdaterat: 2008-09-02 19:07