Köpt Lexus GS 300.

7 inlägg 0 nya
Köpt Lexus GS 300.

Hej!

Nu har jag äntligen köpt en Lexus igen. Efter mycket tittande så fick jag tag i en bil jag är nöjd med. Dock var det obalans i framdäcken, men det är nu fixat. Det var bara vikter som släppt från fälgen. Fälgarna ja. Det var ett kapitel för sig, det är inte orginalfälgar till vinterdäcken. Och de hade en egendomlig konstruktion som inte jag och inte killen som balanserade däcken hade sett förut. I bulthålen i fälgen satt det som en exentrisk bricka som troligen gör att fälgen kan passa till olika bilar med olika bultdiameter. Men det var ett helsike att få dit fälgen. Vet ej hur man gör det på rätt sätt för att få dit den på rätt sätt och på enklaste sätt, troligen kanske vi bar oss fel åt, vilket är det troligaste. Är det någon som vet något om dessa fälgar med dessa brickor i bulthålen som träffat på eller hört talas om dom förut. Men jag tycker det var synnerligen korkat, till man får reda på hur man ska göra för att få dit dom enkelt. Men det blev även trångt för hylsan som man drar till hjulbultarna med så det skadade fälgen vid bulthålen.

En utav fälgarna var även tjockare i godset än de övriga tre vid bulthålen! Måste ju vara ett fabrikationsfel. 10mm tjockare var fälgen!
Fälgarnas namn är TSR står så på centrumkåpan. Någon som känner till dessa?

Mvh Shogun/Conny Karlsson

Grattis !! Nu blev man lite avundsjuk.

Tror det du menar kallas för "flytande kona" vet att det finns, men har inte stött på det.

Samma fäljar med olika ET, den ena kanske är utbytt nån gång, kolla till våren om du inte hittar ET på fäljarna.

Rikard.

Du menar att den ena fälgen är tjockare gods vid navet/bulthålen att det ändrar ET måttet? Alltså har den tidigare ägaren fått en fälg som är fel ? För fälgarna är nya i princip och även däcken som var tillverkade 2009. Undrar om jag inte ska kontakta den tidigare ägaren igen och hör när och var han köpte fälgarna och däcken. Han måste ju fått fel fälg, den som är tjockare i godset menar jag. Aha, så man kallar det flytande kona denna extra brickan. Men vad är vitsen med den egentligen och hur ska man bära sig åt för att få på fälgarna rätt på enkelt vis? Ska de liksom justera in sig själva dessa brickor när du sätter i bultarna och skruvar i dom? Ja vad är vitsen med detta tro?

Annars går bilen fint som snus än så länge. Bilen har dragit 0,89l/mil efter första tankningen på dubbdäck 225/55-16. Detta är såklart mest på landsvägskörning och mätt vid pumpen.

Mvh Shogun/Conny Karlsson

Har nu pratat med tidigare ägaren. Däcken och fälgarna köptes i November 2009 och är alltså sprillans nya. Ska också finnas en uppmärkning på brickan samt på fälgen där dessa ska stå mittemot varandra för att det ska bli enkelt att montera. Men jag fattar fortfarande inte vitsen med det. Han skulle också kontakta firman där han köpt däcken och fälgarna att en av dem är tjockare än de andra i godset. Vi får se hur det slutar med denna historia.

Mvh Shogun/Conny Karlsson

Jo samma fälj kan ju finas med olika ET,beroende på villken bil den ska sitta på.
Du har ju 114,3 x 5 (4,5") som är det vanligaste på alla större japaner och många amerikaner, så det finns nog flertalet ET mått att tillgå.

ET 0 betyder att fäljens anläggningsyta mot navet sitter i mitten av fäljen, ET40 betyder att det är flyttat 40 mm utåt.

Jag har inte en aning om vad dom där flytande brickorna ska vara bra för.

Rikard.

Nej, jag förstår inte heller vitsen med dom flytande brickorna än.

Jag har idag beställt en sats med sänkningsfjädrar till bilen. Ska bli intressant att se om det blir någon skillnad på bilen. Det ska det göra trots att jag inte byter stötdämpare, enligt en kille jag pratade med. Men jag var inne på att byta stötdämpare också, då bilen gått ca 15000mil. Men är det inget fel på dämparna och då är det som sagt helt onödigt att byta enligt killen jag pratade med. Men bilen är i sig riktigt mjuk och komfort inriktad. Därför funderade jag på att byta stötdämpare också tillsammans med sänkningsfjädrarna när man ändå plockar isär fjäderbenen så kanske det var lika bra att byta dämparna också tänkte jag.

Toyota var faktiskt billigast på sänkningssatsen 2875:-. Framtagen av TTE för Lexus GS. Därför köpte jag satsen där. Sänker 30mm.

Synpunkter på detta Rikard ? Andra ideer/tips ?

Man vet ju sällan förens man provat, dom lägre fjädrarna kanske bara är lägre, inte hårdare (troligtvis lite hårdare för att inte kunna slå igenom) då borde det inte bli nån större skillnad, förutom att bilen blir snyggare.
På min ena BMW har dom satt på lägre/betydligt hårdare fjädrar med orginaldämpare, och den beter sig väldigt märkligt, både hård och mjuk, vid hård körning känner man hur hjulen slår ifrån utan dämpning när det fjädrar ut, och hela bakvagnen stutsar i sidled.

Till min förra BMW köpte jag först ett lågpriskit (2.995:-) med dämpare/fjädrar, gick platt som en pannkaka på vägen, men känndes ändå inte bra.
Bytte senare till gula Koni (6.500:- bara dämparna) och det blev en Aha upplevelse, mjukare, följsammare men ändå 100% kontroll var hjulen höll på med.

Stötdämpare är en vetenskap, inte bara ett rör med kolv/olja/gas i.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.