Vi Bilägares forum

Köpångest!

Köpångest!

Hej, är på gång att köpa en bil i 50kkr - 100kkr-klassen. Det blir den första lite dyrare bilen och det är klart att man har lite ångest. Alla har någonting att säga om alla märken och modeller och i slutändan känns det som att man som begagnatköpare står inför ett lotteri där man för ett visst antal kronor kan få hur mycket som helst, eller hur mycket problem som helst.

Det är givetvis skillnader i driftskostnader, men dem kan vi bortse ifrån.

Jag är nog inne på tre spår för tillfället:

1) En mindre bil, typ -04. Har lite dille på att sitta lite högre och Opel Meriva känns spännande. Ca 70 000 kr 5000-9000 mil. Dessutom har den fått goda recensioner. Vissa säger att Oplarna är rostens högborgar, men är det fortfarande så?

2) En japanare, typ -01. Avensis, ca 12 000 mil eller Primera (sista av gamla versionen) ca 9000 mil.

3) En Volvo V70 -00 ca 16 000 mil, eller en V40, ca 12 000 mil.

Hur ska man förhålla sig? Man vill ju att bilen bara ska gå och gå?

Tacksam för alla kommentarer.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Hur ser din budget ut sen för service & reprationer? Exempel 12000 kr/år
- Det är väl den biten jag är mest osäker på. Jag har ingen aning om hur mycket man ska räkna med. Hittat information om vad det kostar att byta klassiska slitdelar som vattenpump och kamrem osv. Men vad ska man räkna med allt som allt med bilmärket och åldern som variablar? Mycket hittar man på nätet, men jag har inte hittat någon övergripande servicejämförelsesida, eller dylikt. Hur ska jag räkna på detta? Är det troligare att en V70 som gått 18 000 har billigare service och rep än en Opel som gått 7000? [i]Tacksam för hjälp framförallt i denna fråga.
[/i]
Hur länge ska du ha kvar bilen?
- Ganska länge troligen, förmodligen minst 5 år.

Ska den vara lättsåld när du sen vill sälja den?
- Japanarna och Volvo håller sig väl rätt fint i värde. Vissa hävdar också att större småbilar som Meriva kan ha ett starkt andrahandsvärde, eller tredjehandsvärde, när folk framöver ska ha snåla bensin men ändå ha plats.

Är ljudisolering viktigt? (meriva är hyfsat bullrig)
- Har hört det och att de också gäller många billiga småkombin. Jag har oftast haft bullriga gamla bilar, eller under långresor ganska tysta hyrda dyrgripar. Det är väl på långresan bullret kan bli irriterande. Men jag tror jag själv är ganska bullerokänslig.

Är bränsleförbrukning ett ämne?
- Nja 0.6-0.85, just nu tänker jag inte på de årsvisa tusenlapparna

Hur viktigt är krocksäkerhet?
- Det är ju inte oviktigt.

Bil utan ESP/antisladd?
- Utifrån de jag kollat på, t ex Merivorna, så tar jag hellre en med givetvis.

Kombi/halvkombi eller sedan?
- Ja oj, kombi ska det vara, hund och sånt.

Uppdaterat: 2008-03-09 16:45

Sådana här val är ju alltid svåra, speciellt om man inte har egna erfarenheter att falla tillbaka på.
Man får många råd ofta grundade på resp. persons uppfattning och subjektiva åsikt om resp. märke.

Mitt råd, som givetvis inte är mer värt än någon annans, är att i den här prisklassen behöver du inte tänka så mycket på restvärdet när du byter.
Ska du ha kvar bilen så länge som fem år är det oftare skicket som avgör priset än vad det är för märke på bilen.

Men ett råd kan jag ge, se till att den bil du köper har kedjedriven kamaxel.
Gummisnoddsdrivna kamaxlar hör till historien, det finns inga nya motorkonstruktioner som har denna kamaxeldrivning.

Uppdaterat: 2008-03-09 17:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för ditt svar också Saabnisse.

Ja, då är vi återigen där: Hur bedöma skicket på en bil? Man läser ju om några dyrare standardfel på olika modeller, men i övrigt får man väl bara hoppas att servicen har gjorts ordentligt. Men sedan skulle en rutinerad provköra, känna och lyssna och där antar jag att man kommer till korta.

Men du Saabnisse, har du något att säga om 9-3:orna 01-02? Har hyrt dem några gånger och gillar ju den enkla och stora känslan i förarmiljön.

Uppdaterat: 2008-03-09 22:24

Jag körde några av den här typen 94-96 som ju hette 900 före faceliften.
De första årsmodellerna var det en del trassel med, jag hade inga stora problem, men det fanns. Nu reparerades och modifierades det ganska välvilligt, kanske för att det var firmabilar, men jag körde en av de tidigaste 01. Den hade gått 22000 mil och den gick bra men kändes lite sliten.
En 01 och 02 är inte riktigt samma bil, det är ju så att varje bilmodell är som bäst alldeles innan den ersätts.

Hittar du en bra, [u]med riktigt ifylld servicebok, [/u]så kan du slå till, men försök hitta en som gått mycket landsväg.
De här modellerna hade, som många andra , en tendens att råka ut för oil-sludge,så det gäller att se till att oljebyten skötts riktigt (serviceboken igen) och de bör heller inte haft för mycket kallstarter utan bör ha motorvärmare.

Oavsett bilmärke, en av de första sakerna man ska titta på är insidan av oljepåfyllningslocket, är det vit/grå/gul gegga där, se upp.
Lite gegga finns nästan alltid, det får man acceptera, men inga mängder.
Däremot gör det inget om oljan på stickan är svart, det blir den väldigt fort.

Lycka till och hör gärna av dig med vad det blev.

Uppdaterat: 2008-03-10 10:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för att ni ger mig (oss) lite mer kött på benen!

Närmast är det ju provkörningar på gång, jag återkommer nog till min ångesttråd innan affärer blir av.

Om någon har något ytterligare att säga om japsarna är det också bra. Nissan har väl en del problem senaste decenniet och den europabyggda Primeran ca 00-01 är också sågad för obekväma säten och oinspirerande miljö - men jag tycker de ofta ser oförskämt fräscha ut in- och utvändigt.

Uppdaterat: 2008-03-10 11:42

Ja, vill du ha ett mindre dyrt bilägande så ska du inte köpa en "fräck" bil. Köp en gubbabil. Toyota har myyyycket bra priser på både bilar och service. Jag rekommenderar att ni köper "Begköpguiden" från ViB, som kostar 129:-. Där finns på s. 204-205 en mycket behjälplig prislista där det står vad servicar kostar och timpriser på olika märkesverkstäder. Teknikens Värld har i ett nummer kollat vad reservdelar som kan behöva bytas vid en mindre krockskada kostar. Strålkastare, kofångare o sånt. Volvo och Saab var i särklass dyrast, följt av de tyska exklusiva märkena. Billigare var Ford, Toyota, Citroën o.s.v. vad jag kommer ihåg.

Meriva bullrar och viner/tjuter om rutan i 70 och uppåt. Känns instabil. Kolla hellre en Opel Corsa/Astra i så fall. Men som sagt - köp Begköpguiden och bläddra och kolla själv.

Angående kamrem så har många bilar i den prisklassen remmar. Det är först nu på senare år man börjar gå över till kedja. Läste i Teknikens Världs miljöbilstest nu senast att Citroën C3 har 24000 mils intervall på bytet, medan Kia Picanto har 9000 mil. Det rör sig om 3000-5000 i byteskostnad oftast. Men VW Passat kan det kosta 12 000 för, så varning där! Min 406:a har byte var 12 000:e mil och det kostar knappt 4000:-.

Uppdaterat: 2008-03-10 15:36

Det mönster jag ser när jag läser begguider och prisguider/-redovisningar i Vi Bilägare och Teknikens Värld är, att av de "vanliga" bilarna så är svenskt och tyskt dyrt/dyrast i sina storleksklasser. Litet undantag för Opel kanske.

Toyota och franskt har jag mycket förtroende för. Lägre status, men mycket bra funktioner och bil för pengarna.

Men glöm inte att det inte finns någon felfri bil. ALLA bilar har fel eller modellrelaterade problem.

Uppdaterat: 2008-03-10 15:42

Ursäkta, men jag trodde du ville ha några synpunkter på Saab 9-3, 01-02 och det var vad jag gav.
Är det inte Saab du är ute efter så finns det ju mycket att välja mellan.
En kompis har en Skoda som han är helnöjd med. VW-grejor med mer utrymme.
Men jag ger fortfarande rådet att köpa en bil med kedjedriven kamaxel. Det spelar ingen roll hur lång bytesintervall det är på remmen, den kan gå av, och gör det ibland, utan förvarning och då blir det med få undantag motorras.
Men vad du köper i den här prisklassen, kolla som jag sagt förut, serviceboken.
Är du fortfarande intresserad av 9-3 och har funderingar finns det mycket att läsa här:
[url=http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml]http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml[/url]

Uppdaterat: 2008-03-10 18:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för japanarkommentarer. Ja, förutom att Nissan-bilarna förmodligen är driftsäkra, så är de ofta gubbkörda - förhoppningsvis lagom lugnt. Kanske är det dags att gå och prova en sådan också. 02 och framåt är dock så hemskans fula med alla instrument och mätare i mitten.

Saabnisse: Ja, jag efterfrågade information om 9-3 som hittills också varit ett alternativ. Har tyckt att det funnits en del billiga lågmilare på marknaden, och eftersom jag trivts ganska bra bakom hyrda Saabar är det ju också en öppning.

Det är ju det - det finns så många alternativ, ingen felfri, alla med sina brister. Om vi ändå levde i Östtyskland och hade en bil att välja? ;)

Min första linje var faktiskt Skoda Fabia Combi 03-04 någonting, men de var nästan för små. Sedan har jag varit nyfiken på Avensis 01-02 ett tag innan Renault Scenic var i fokus ett tag, och nu senast har jag tokläst Opel Meriva. Emellanåt sätter man ögonen på en V70 och blir sugen, och ibland minns man positivt tiden med hyrda Saabars generösa förarutrymmen.

Jag kan bara ödmjukast tacka alla för hjälpen hittills. Närmast ligger nog att provköra Merivan och känna buller av väg och vind, samt gå och kolla in några japanare. (Samt att beställa ViB-guiden och på allvar börja räkna kronor)

Uppdaterat: 2008-03-10 21:10

Min åsikt.
Ska du ha en kombi som är pålitlig och driftsäker så tycker jag att du ska välja en [url=http://www.blocket.se/vi/15378921.htm?ca=21_s]http://www.blocket.se/vi/15378921.htm?ca=21_s[/url]
Varför? Jag tycker att detta är en just pålitlig och driftsäker bil som ändå är rätt pigg och man åker rätt säkert i dom.

Vill du inte ha kombi så tycker jag [url=http://www.blocket.se/vi/15422290.htm?ca=21_s]http://www.blocket.se/vi/15422290.htm?ca=21_s[/url] (den är på mitt jobb och är i väldigt gott skick)

Volvo V40 Nej tack. Dåligt med utrymme.

Saab 9-3. Go åkkomfort men trånga i baksätet.

Audi A4. Välj en avant med 1,8T motorn.
Detta är vad jag föreslår/ Lycka till Henke.

Uppdaterat: 2008-03-10 23:45

Tackar för ytterligare kommentarer!

Ja, jag har ju gått fullständigt på reklam och rykte och tror verkligen att Toyota är kvalitet. Priset är ju också därefter. Men måhända lönar det sig i det något längre loppet.

Det enda jag läst (har inte provkört Corollor själv) som kan vara en stor nackdel är att vissa, t ex Vi bilägare om jag minns rätt, menar att det är taskig körställning för långa - ej ställbar ratt osv. Därför har jag tittat mer på Avensis, och då hamnar man på fler mil och på den tidigare generationen.

Det är irriterande när måste lirka in sig förbi ratten (som svärfars Seat) varje gång, även om körställningen sedan är OK (vilket ju ändå får anses vara viktigast :) )

Uppdaterat: 2008-03-11 00:25

Det enda jag läst (har inte provkört Corollor själv) som kan vara en stor nackdel är att vissa, t ex Vi bilägare om jag minns rätt, menar att det är taskig körställning för långa - ej ställbar ratt osv.
- Jag är 1.90cm lång och jag har inga problem att få plats eller sitta bekvämt i en Corolla. Prova en vetja.
Mvh Henke F

Uppdaterat: 2008-03-11 10:42

Personligen tycker jag att Opel är ett underskattat märke, kolla in denna Vectra -03 för 75tkr.
[url=http://www.blocket.se/vi/15491230.htm?ca=5_s]http://www.blocket.se/vi/15491230.htm?ca=5_s[/url]
(Bra utrymme, bra rostskydd, kanske lite plastig centerpanel men mycket bil för pengarna)

Var det inte Primeran som var en riktigt "rostholk" när VIB kollade en beg. under förra året?
Det var nya modellen...

/Pär

Uppdaterat: 2008-03-11 11:10
McTar