Vi Bilägares forum

Köpa småbil - vilken sort är "bäst"?

Köpa småbil - vilken sort är "bäst"?

Hej,

Jag och min fru funderar på att skaffa en bil. Tanken är att det ska vara en småbil/citybil som inte ska användas till och från jobb i första hand utan mest på fritiden.

Vi har en budget på ca upp till 100 000:- men det måste inte hamna så högt och undrar lite vad man ska välja.
Vi har varit och kollat på lite bilar och gillar både Mitsubishi Colt/Suzuki Swift/Hyundai I20.

Anledningen till att vi har tittat på dessa modeller är för att vi är intresserade av något som är driftsäkert och ekonomiskt, med bra kvalitetsrykte - gärna med ett lite bättre baksäte än de allra minsta (typ Micra).

Av dessa 3 vilken är att föredra och varför?
Bör man köpa ny eller begagnad - och isf hur gammal?
Bör vi hellre köpa ett "premiummärke" (Audi, Golf mm) med några år på nacken för samma peng eller hur ska man resonera?

Jag hoppas att det finns några kloka och kunniga personer som kan hjälpa oss med lite råd och tips.

Uppdaterat: 2012-10-22 20:43

Kommentarer

Eftersom ni tydligen ska åka mest i tätort behöver ni ju inte vara så rädda för buller som ju är det största problemet med små bilar.
Av de här bilarna tror jag i20 ger mest, den är ju definitivt rymligast och bekvämast att ta på sig.

Uppdaterat: 2012-10-22 22:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har verkligen Mitsubishi Colt ett bra kvalitetsrykte numera?

Uppdaterat: 2012-10-23 20:36

Annars kan jag rekommendera en VW Polo. Frugan har en sådan och den är förvånansvärt rymlig, praktisk och komfortabel. Du får en 09-10 för din budget.

Uppdaterat: 2012-10-23 20:38

Jag skulle rekommendera prenumeration . Då får man en alldeles ny bil med senaste krocksäkerheten och av valfritt märke och det enda man betalar förutom månadsavgiften är en eventuell skatt och bränsle. Efter hyrestiden lämnar man bara tillbaka bilen och slipper vara bilförsäljare vilket inte är så lätt på en överfull begagnatmarknad där begagnade bilar inte är värde något alls.
Dessutom låser man inga pengar i en längre fram värdelös bil och man kan prova en annan storlek eller modell när man lämnat tillbaka den nuvarande bilen.
http://www.toyota.se/finance/finans_prenumeration3_privat.tmex
Skulle man vilja behålla bilen man prenumererat på så går det bra att köpa loss den ofta förmånligt efter prenumerationstidens slut.

Uppdaterat: 2012-10-24 15:38
Elbil2

I jämförelse med Yaris så framstår ju privatleasing av en Audi A1 för en tusenlapp mindre i månaden som ett trevligare val.

http://www.blocket.se/jonkoping/Audi_A1_1_2_TFSI_86_HK_Sport___1995kr_man_0kr_43505468.htm?ca=7&w=3

Uppdaterat: 2012-10-24 20:40

leifer

Man kan välja 24 månader om man vill ha en kortare prenumerationstid. Speciellt bra är det för yngre bilister som ofta får betala dyra försäkringar bara för att dom är unga och ibland bor i fel områden .många av bilägarna räknar inte in värdeminskningen i sin bilkostnad, och alla av oss kan inte laga bilen själv eller bedömda verkstädernas uppgifter om vad som verkligen behöver åtgärdas på våra bilar vilket gör att bilägandet kan bli dyrt även med en bättre begagnad bil.

Uppdaterat: 2012-10-24 23:41
Elbil2

2006 köpte jag en Mitsubishi Colt. Sju år och 6000 mil senare rekommderar jag Mitsubishi. Fungerat perfekt för resor till och från jobbet. Billigt.
Bra kvalité för en bil för det priset.
Idag kan man köpa 2011:a för 119.000 kr. med 8-års garanti.
Värt att kolla om en billig driftsäker bil är intressant.

Uppdaterat: 2012-10-25 01:04

Previa

En Yaris hybrid på 24 månader kostar 3220 kr/mån + de eventuella tillval man vill ha.

Då tycker jag nog att det är fördelaktigare med an Audi A1 för en tusenlapp mindre i månaden.

Den tusenlappen motsvarar 70 liter bensin.

Uppdaterat: 2012-10-25 10:46

Drygt 200 000 kronor för en bil som rymmer två personer plus deras bagage, om baksätet fälls ner. I baksätet får möjligen två kortvuxna plats, förutsatt att framstolarna skjuts fram ordentligt. I bagageutrymmet ryms då möjligen två smärre väskor men inget mer. Somliga renodlade sportbilar är rymligare.
Skriver SVD om Audi A1
VB skriver " Våra ljudmätningar visar att Yaris bullrar mindre på grov asfalt än i20 gör på slät väg i samma fart. Det är skillnad det!"
Audi A1 har en mycket bra månadskostnad. Men man får då ta i beaktande att bara två vuxna får plats i baksätet .

Uppdaterat: 2012-10-25 11:48
Elbil2

Vet inte om erbjudandet finns kvar men tidigare kunde man leasa en ny Audi A3 Tdi för ca 2600Kr och då ingår försäkring och service. En Clio kan man också privatleasa om man vill ha en mindre bil för ca 1500kr/mån,..men då ingår inte försäkring och service.

Henlin: En helt ny Colt kostar dem pengarna som du pratar om,..en begagnad långt mindre.
Man kan få en mycket fin Colt med 4 år på nacken för under 50.000kr och detta är väldigt bra bilar.

Uppdaterat: 2012-10-25 12:02
PREVIA skrev:

Drygt 200 000 kronor för en bil som rymmer två personer plus deras bagage, om baksätet fälls ner. I baksätet får möjligen två kortvuxna plats, förutsatt att framstolarna skjuts fram ordentligt. I bagageutrymmet ryms då möjligen två smärre väskor men inget mer. Somliga renodlade sportbilar är rymligare.
Skriver SVD om Audi A1
VB skriver " Våra ljudmätningar visar att Yaris bullrar mindre på grov asfalt än i20 gör på slät väg i samma fart. Det är skillnad det!"
Audi A1 har en mycket bra månadskostnad. Men man får då ta i beaktande att bara två vuxna får plats i baksätet .

Givetvis är A1 en liten bil, det var ju liksom det som trådskaparen var ute efter. Och dessutom har Audi betydligt bättre priser på sina privatleasingar

Uppdaterat: 2012-10-25 16:20

Colt 1.3 Exclusive med "automat" -08 drog ca 0,7l/m över 12000 mil.
Byttes ett hjullager fram på garantin vid 6000 mil annars inga fel.
Köptes för ca 130.000kr ( 0712 ) och påkostades en dragkrok.
Byttes in för 42.000kr i Mars -12
Såldes vidare utav handlaren för 49.000kr.

Uppdaterat: 2012-10-25 22:31

Kan inflika med lite synpunkter när det gäller Yaris, då jag just kört c:a 50 i en sådan förra veckan.

På plussidan: rymlig och känns större på vägen än vad den är.
Som många andra lite högre bilar så är den bra att kliva i och ur.
Känns välbyggd, inget knirr eller skrammel (fast plasten på panelen är hemsk ful).

På minussidan: hopplöst trött med 1,0-motorn och därmed inte alls så snål som påstås. Det lönar sig säkert att köpa med större motor.
Irriterande känslig för sidvindar, även små puffar flyttar bilen.
För hård i fjädringen, jobbigt att studsa fram.
Och ingen steglös inställning av ryggstödet - känns 70-tal!

Och... har man ingen som helst ljuddämpning i tak och dörrar? Maken till plåtburk får man leta efter, är de som säljs här lika illa? Ger en utmärkt resonanslåda för vägbullret.

Uppdaterat: 2012-10-29 12:42
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...