Vi Bilägares forum

Huvudmönster i däck ?

Huvudmönster i däck ?

På Vägverkets hemsida står det följande:
"[b]Mönsterdjup på "sommaren"[/b]
Däck ska ha ett kvarvarande mönsterdjup på minst 1,6 mm i däckets huvudmönster.

Då undrar jag vad som skall räknas som huvudmönster och vad som inte räknas dit....

Anledningen till att jag undrar är att jag har ett däck som pga lite dålig hjulinställning börjar närma sig 1,6mm ute i ena kanten medan övriga ca 90% av däcket är helt ok....nu är framvagnen justerad för ett jämnare slitage...

//Micke

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Om huvudmönster i däck

Det är riktigt att det står att "däck får inte vara mer nött än att det kvar-varande profildjupet i huvudmönstret uppgår till 1,6 mm". Men det står faktiskt också …."i de mittersta 75 % av slitbanans bredd". Såvitt jag förstår av din beskrivning så lär du kunna åka vidare med
dina däck, även om det inte är den allra bästa lösningen. Frågan är också om inställningen av framvagnen kan bli optimal om däcken är extremt snedslitna.

Med vänlig hälsning

Erik Rönnblom

[Edited on 2008-09-11]

Uppdaterat: 2008-09-11 17:15

Jo jag tror att inställningen av framvagnen kan bli optimal även om däcken är snedslitna, men själv skulle jag lägga dessa däck bak.
Är de snedslitna men har ett i övrigt fullgott mönster passar de säkert bra som bakdäck.

Uppdaterat: 2008-09-11 20:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dom får gå månaden ut så ska jag dra på vinterdäcken sen. Sen hamnar dom bak nästa år , iaf inledningsvis sen får jag se om det kanske blir fyra nya lite senare nästa säsong.

Tack för bra svar iaf :)

//Micke

Uppdaterat: 2008-09-12 09:56

Herrarna ovan har givit micke bra och korrekta svar. Ang mönsterdjupet....[b] När mina däck har passerat "godkänt" brukar jag ta fram vinkelslipen.[/b] De sista 2 - 5 mm gummi som täcker däckväven (korden) är till för att skydda korden. Gör såhär: Följ det gamla mönstret och slipa bort 1 - 2 mm. Slipa inte så djupt att korden skadas! 500 mil extra på 15 minuter till en begränsad kostnad för elförbrukningen Farligt? Har slipat i 30 år och är 58 nu.... (Kör oftast inte fortare än jag behöver.Bilen maxxar 130km/tim.) Ökad punkteringsrisk? Fyra punkor under de senaste 30 åren ... Ingen av punkorna kan härledas till vinkelslipningen. Bilprovningen ser..? Har aldrig hänt! (Man slipar givetvis "snyggt"!) [b]Korden håller ihop däcket[/b] ---- inte gummit.

[Edited on 2008-10-15]

Uppdaterat: 2008-10-15 21:58

Uppenbarligen bor Du i nån sort glesbygd. Förmodligen kör Du aldrig över 70. Antagligen har du aldrig har du aldrig kört i tät trafik.
Varför kryper Du inte tillbaks under den sten där Du verkar höra hemma? De 3-5 mm gummi Du raljerar om är ofta vad som behövs för att överleva en snabb inbromsning. Jag betvivlar att Du någonsin behövt bromsa....

Jag

Uppdaterat: 2008-10-21 17:16

V Frölunda är ingen direkt glesbygd. Dessvärre kör jag som de flesta på-väg-till-jobbet-Göteborgare i tät trafik med hastigheter 10-20 km/tim ÖVER tillåten hastighet.
Jag har fått för mig att de som kör Formel 1 har helt mönsterfria däck för att få bästa fäste, åtminstone vid torr vägbana. Heter det slicks?
Jag medger dock att jag även som ung fartsyndare ALLTID höll (och håller) ett "lagom" avstånd till framförvarande bil. Därmed uteblir oftast risken att behöva göra snabba inbromsningar (som dessutom sliter gummi i onödan.)
Tjockleken på gummit kan rimligen inte påverka "överlevnadsgraden". Däremot gummiblandningen. Koreanska plastdäck sitter inte på någon av mina 12 bilar.

Uppdaterat: 2008-10-22 00:09