HUSABERGS Paradigmskiftesmotor!

19 inlägg 0 nya
HUSABERGS Paradigmskiftesmotor!

När[b] HUSQVARNA[/b], år 1986, lade ner sin motorcykeltillverkning i Sverige, bildades några år senare, det svensk-österrikiska ([b]KTM[/b]) MC-märket [b]HUSABERG[/b].

Den italienska MC-tillverkaren [b]CAGIVA[/b], köpte- och tog över [b]HUSQVARNAS[/b] motorcykeltillverkning, vilken därmed flyttades ner till norra Italien.

Jag vet inte varför[b] HUSQVARNA[/b] slutade med sin motorcykelproduktion. Jag tror inte, att [b]HUSQVARNA[/b] överhuvudtaget, beträffande deras övriga sortiment, såsom vitvaror o trädgårdsmaskiner, har någon tillverkning förlagd i Sverige.

[b] HUSABERGS nyskapande[/b] enduro-motorcykel[b]motor[/b] (encylindrig motor) [b]inleder ett paradigmskifte inom motorkonstellationer[/b]. De svenska [b]HUSABERG[/b]-motorkonstruktörerna, har placerat vevaxeln ovanpå växellådan, och dessutom lutat cylindern 70 grader framåt. Med dessa förutnämnda, radikala motorförändringar, har ingenjörerna både lyckats centrera tyngdpunkten på motorcykeln, vilket har resulterat i en bättre manöverbarhet, och frambringat mer dragkraft i motorn.

Om[b] SAAB[/b] och[b] VOLVO[/b] tänker, att fortsätta med radmotorkonceptet, skulle jag rekommendera denna nya HUSABERG-motorkonfiguration, vilken de säkerligen har resurser till, att kunna konstruera- och producera för sina framtida bilmodeller.

Som jag ser på det hela, finns det tre fördelar med att placera ovannämnda motorkonstellation i en bil, nämligen;
1. Man kan placera både motor och växellåda direkt ovanpå drivaxlarna, utan att behöva inkräkta på motorhuven.

2. Motorn och växellådan hamnar längre bak, vilket är viktigt, med hänsyn för, att försöka uppnå den optimala viktfördelningen 50/50 mellan fram- och bakaxeln.

3. I och med, att cylindern är lutad sjuttio (kanske kan luta den ännu mer, om nu det skulle vara ytterligare fördelaktigt) grader framåt, kommer det, att resultera i en intensivare dragkraft, d.v.s, bilen vill mera framåt.

Om nu [b]SAAB[/b] och [b]VOLVO[/b] har tänkt, att vidareutveckla radmotorn, kan jag inte tänka mig en bättre motorkonfiguration än[b] HUSABERGENS[/b].

Ja, man kanske skulle vidarebefodra ovannämnda till [b]SAAB[/b] och [b]VOLVO[/b]!

[Edited on 2010-02-10]

Liggande radmotorer är inte direkt någon nyhet inom fordonsindustrin, det har funnits länge på bussar och lastbilar och säkert även på personbilar om man går bakåt och forskar i historien.
Att placera motorn ovanpå växellådan är ju inte heller nytt, det gjorde ju Alec Issigonis på Austin/Morris Mini och även Saab på sin 99a.
Det går inte direkt att överföra ideer från mc till bil.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur är det med boxermotorer, dom är väll liggande om nåt? ^^. Motor ovanpå växellådan är inte så praktiskt heller precis.

saabnisse
Varför går det inte, att överföra idéer från MC till bil?

Volvo RWD
Att det inte är praktiskt med motorn ovanpå växellådan, förmodar jag, att du menar när man ska meka med växellådan.

[Edited on 2010-02-03]

saabnisse
Alec Issigonis Austin/Morris Minis motor, hade helt riktigt motorn ovanpå växellådan, men jag tror inte, att den var lutad 70-grader framåt.

Nej varför skulle den luta?
Den fick ju plats ändå.
det är ju ingen större vits med att luta motorn framåt när den är tvärställd, hade det varit det hade vi nog sett det på många märken.
Nu lutar ju de flesta bakåt, dels för att nå ner höjden och dels för att få växellåda och slutväxel längre fram.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse

Samtliga [b]Husabergs [/b]enduro-motorcykelförare intygar, att i och med cylinderns 70-graders lutning framåt, har det blivit en intensivare framåtdragkraft i motorcykeln, vilket säkerligen hade skett i en bil också.

Jag är helt övertygad om, att varför ingen (tror jag) annan än [b]Austin/Morris Mini[/b] hade/har motorn (tvärställd) ovanpå växellådan, beror på, att det är opraktiskare när man ska meka med växellådan.

Jag hävdar bestämt, trots ovannämnda, att [b]Husaberg-motorkonceptet[/b] på tvären i en bil, hade varit det bästa.

Jo, men du tror ju på RVS och Slick 50 också.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse

Gå in på internetadressen; [url=http://www.rvs.se]www.rvs.se[/url] Se sedan i vänsterspalten, och klicka där på [b]VÅRA KUNDER BERÄTTAR
[/b]
Dessa ovannämnda referenser, kan du själv kontakta genom e-post.

Varför skulle samtliga kunders erfarenheter, vara lögn?

Jag tror inte, att referenserna ovan är sponsrade av [b]RVS[/b], för, att sedan i gengäld fara med osanning.

[Edited on 2010-02-12]

Metallkeramik: Men du, det kan lika gärna vara RVS själva som har skrivit om dom "erfaranheterna". Vad vet vi?

Jag citerar: "RVS-tekniken är en ny behandlingsteknik som gör det möjligt
att bygga upp ett mycket slitstarkt metallkeramiskt (jobbar du där =)?) skikt på maskindelars
slitageutsatta ytor och därigenom väsentligt förbättra
mekanismens skick samt skydda den effektivt mot framtida utslitning."

"Ytorna blir mycket hårda, betydligt hårdare än
de flesta stållegeringar och dessutom näst intill perfekt jämna."

Jag som ändå kan en del om bilar och som har läst materiallära kan säga utan några som helst tvivel att detta är rena rappakaljan.

Ett "slitstarkt" metallkeramiskt skikt? Man menar på fullaste allvar att det ska bildas ett "slitstarkt" skikt av något som man häller i?

Nej du, metallkeramik, jag går inte på sån där reklamsmörja om RVS.

Jag håller mig till min mossiga sten i fullmåne, de gånger jag springer runt den minskar bränsleåtgången med flera procent!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Volvo RWD och saabnisse

Om ni har vägarna förbi [b]Solna[/b], rekommenderar jag en tur in till [b]Bultjätten AB[/b] på [b]Hagalundsgatan 19[/b].

Hos [b]Bultjätten[/b], kan ni [b]granska[/b] en [b]RVS-behandlad Mitsubishi Galant-motor invändigt[/b], närmare bestämt [b]cylinderväggarna, kolvringarna[/b] och [b]samtliga lager[/b].

Med andra ord, [b]en bild[/b] (denna är t.o.m i verkligheten) [b]säger mer än tusen ord[/b].

[Edited on 2010-02-12]

Prova mossiga stenen, men kom ihåg att springa motsols, nej, jag menar motmåns!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leifer: Det enda oberoende testet jag lyckats hitta: [url=http://www.rvs.se/tekn_varld/tek_vard_110.html]http://www.rvs.se/tekn_va...

Jes (ej verifierad)

RVS har tydligen, enl artikeln en effekt.
Förbryllande vill jag mena ...

Nej, jag tycker det framgår ganska klart att RVS inte har någon effekt.

Mossiga stenen är överlägsen.

Den enda bevisat fungerande tillsatsen som jag hört talas om var den som vissa begagnade bilhandlare använde sig av på 1930-talet, främst för att få tystare växellådor och diff.klumpar.
Den tillsatsen var billig, kallades bl.a. för SSP och bestod till största delen av sågspån.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag vet, det här har jag haft kontakt med ända sedan slutet av 1970-talet och jag tror lika mycket på det som sågspånet.
Men det finns ju faktiskt fortfarande kvar så det går tydligen att sälja.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Haha det här är ganska underhållande :-).

"Tomma tunnor skramlar mest", det stämmer nog ganska bra in här. Snacket påminner ganska mycket om TV-shop, har ungefär samma trovärdighet hos mig som detta ;-). Livet blir inte bättre för att man köper en magskakare eller som i detta fallet, olja.

Leifer: Gammal bil eller inte, byter man alla oljor regelbundet så behöver man inte sånt. Jag är kritisk, även till de medlet som ska mjuka upp packningar, oljor såsom atf olja fyller samma funktion. 5-56 och WD-40 torkar ut gummit, det gör inte en vanlig olja och därför tror jag inte på omega 917.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.