Honda Legend erfarenhet?

32 inlägg 0 nya
Honda Legend erfarenhet?

Har någon erfarenhet av Honda Legend? Kanske inte direkt någon vanlig bil. Men om någon har ägt någon delge det här. Har provkört ett flertal gånger och bilen går väldigt fint. Betydligt billigare i pris än tex Lexus. Provade en i Torsdags,ska man slå till?

På vilken grund avråder du? Nej jag har inte mycket pengar. Inte mer än när jag hade Saab 9-5 :o( Det blev ett hål i kassan......hade du avrått ett köp där också om jag frågat?

Det är absolut inga problem med 9-5 före 2006 under förutsättning att de har en ifylld servicebok som bekräftar att de fått rätt service.
F.o.m. 2004 hade ju problemen med oilsludge åtgärdats och det ska inte behöva vara något som helst hinder för en sådan bil.

Men jag håller med om det leifer räknade upp som nackdelar med Hondan, men eftersom Conny älskar japanbilar har han väl lätt att överse med detta och det är ju han som ska ha den och då är det ju bara att önska honom lycka till och hoppas att han får tag i ett bra exemplar.
När det gäller det oftast obefintliga rostskyddet på japanbilar så går det ju att komplettera för några tusenlappar och det får man ju lägga in i kalkylen eller göra som en av mina kompisar, reparera med att tejpa igen hålen med en DN invändigt på bakdörren på sin Toyota. den klarade BP i övrigt utan en anmärkning!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ursäkta mitt inlägg här, den här tråden handlar ju inte om Saab, men som ett svar på leifers fråga kan jag hänvisa till Göran Larssons sida:
[url=http://www.mitt-eget.com/saab/]http://www.mitt-eget.com/saab/[/url]

Han vet i princip allt om Saab 9-5.

Jag vet inte när ändringen infördes på B205 men enligt uppgift Blev det ändrade kurvor på B235 2004 alltså f.o.m. årsmodell 2005.
Kolla även här: [url=http://www.maptun.com/index.php]http://www.maptun.com/index.php[/url]

Men för att inte irritera Conny med Saabskriverier på hans Hondatråd kanske vi ska gå över till en Saabtråd?

Leifer. Du baserar dina uppgifter om Honda Legend på vad? Dyr försäkring!? Helförsäkring 3391kr! Dyrt? Billigt tycker jag förhållandevis. Saab 9-5an kostade över 4800kr. Detta hos Länsförsäkringar. En Corolla verso -03a skulle kosta 3700kr. Man kan anta att det är dyrare reservdelar till Saaben än Hondan när premien är såpass dyr på Saaben. Legend är en förhållandevis billig bil att köpa och mycket bil för pengarna. Har även i dagarna funderat på en Toyota Camry V6 -02a på drygt 9000mil fullservad. Nyss servad för 10000kr enligt sista och enda ägaren av bilen som bara hade positiva omdömmen om bilen att berätta. Nya däck. Och mycket rymlig bil. Kanske något hög förbrukning med v6 och automatlåda, automat är ett krav från min sida på nästa bil. Ska ringa ägaren igen och fråga om förbrukningen på bilen. Svart skinnklädsel. Antracit gråmetallic. Begärt pris på firma 89000kr. Lexus verkar vara svåra att få tag på i rimlig prisklass och då menar jag Lexus Gs300.

Snackar vi nytt eller begagnat? Om begagnat vilka årsmodeller?

Jag hade en granne med just en sådan Camry och han var mycket nöjd.
Den tog rejält med bensin, men det tyckte han att det var värt.
En mycket komfortabel bil som t.o.m. jag som är bortskämd med Saabs stolar satt mycket bra i.
Han körde många mil med den och jag vet inte om han överhuvudtaget behövde några reparationer förutom normal service.

Andrahandsvärdet behöver man väl inte tänka så mycket på.
Den här Camryn är ju så gammal och har gått så långt att den ju ramlat rejält i pris och det gäller ju alla bilar i det här prisläget.
Ska man ha bilen för att åka med den och kör kanske 10000mil innan man byter nästa gång så får man inte mycket för bilen om den inte är extrem på något vis.
Men hur var det, var det inte -02 som var sista året Toyota rostskyddsbehandlade bilarna i Sverige?

Jag kanske måste förtydliga mig lite för att allt ska bli rätt. Honda Legenden jag tittade på blev såld. Jag vill ha en bil som är rymlig med högkomfort som går tyst. Därav mitt intresse för nämnda Toyota Camry V6-02a. Lexus GS 300 finns det inte många av som jag egentligen vill ha i prisklassen runt 100000kr det är de pengarna jag denna gång är beredd att lägga på en bil. Letar efter en Lexus runt -00. Har kommit in en Lexus GS 300 på blocket idag en -02a för 135000kr på 9500mil men så mycket är jag inte beredd att ge.

Pratade idag återigen med förra och enda ägaren till Camryn. Bilen drar vid långkörning 0,85-0,9,visst kanske ganska mycket idag. Kör man i stadstrafik drar den ca 1,05 enligt förra ägaren. Han betecknar bilen som i ny skick och har otroligt många mil kvar att ge, vilket inte jag tvivlar ett dugg på. Bilen har körts mest vid långkörningar och har gått relativt lite därav då man haft 2st bilar i hushållet. Numera har man bara en bil då man blivit pensionärer det blev en Subaru. Bilen har dragkrok som bara använts till att köra bort löv med släpkärra bilen har alltså inte dragit någon tung husvagn eller dyligt, vilket får anses som ett plus bla för automatlådan. Dock ska poängteras att försäkringen var väldigt dyr på denna Camry i jämförelse med Hondan tex 5353kr för helår 2000mil max per år i kostnad vilket gör att den är på samma nivå som en Lexus att försäkra hos Länsförsäkringar. Skaderegleraren på Länsförsäkringar talade sig väldigt varm för Lexus då man inte har ett enda fall maskinhaveri på Lexus. Överlag var alla japanska bilar bra på detta. Han föreslog också Nissan Maxima som är en mycket underskattad bil som man kan få till bra pris med högkomfort.

Camry V6 -02ans modell ska ha kamkedja vad jag fått fram. Jag har dock inte ringt och frågat på Toyota om det än. Men enligt Vibilägares begguide så har sista generationen Camry kamkedja, så jag får tro att det är så. Och läser man vidare i begguiden från Vibilägare vad gäller nämnda Toyota Camry så finns det inget att vara orolig för. Faktiskt en av de bästa bilarna på marknaden, väldigt få anmärkningar på bilprovningen trots långa körsträckor enligt guiden. Något annat hade jag heller inte väntat mig ;o) Vad gäller andrahandsvärdet är jag inte så orolig för det då bilen redan har tappat i värde såpass mycket sedan ny. Och det gäller även bilar som tex Lexus. Men otroligt mycket bilar för pengarna är det. Men visst är det så att bilar med V6 motorer och gamla sortens automatlådor inte är speciellt eftertraktade. Det är väl Toyotas goda kvalitetsrykte och problemfrihet som kan locka trots allt.

Vad gäller rosten är jag heller inte orolig vis av tidigare Toyota jag ägt. Men det stämmer Saabnisse att man slutade med extrabehandling i svenskhamn av rostskyddet kring 2002-2003.

Leifer gör jag affär i Stockholm där bilen finns så kanske du vill se nyförvärvet ? Kanske denna vecka eller rent av imorgon (Måndag då jag då åker tåg till Stockholm om det går några pga vintern) Skriver mer om det här senare under dagen.

Blir ingen resa till Stockholm i morgon pga dåligt väder när man ska åka hem de 35-40milen. Däremot har en intressant Lexus dykt upp. Vad har du för åk nu då Leifer? Har du kvar Audin? Eller är den pensionerad?

Va! Har du skaffat 940, har du glömt allt du skrivit om denna modell tidigare här på forumet? Du uppmanade ju folk att skaffa modernare bilar gärna med framhjulsdrift. Vem minns inte den gamla långa 740 tråden som du var väldigt engagerad i. Och nu åker du 940 själv.....hmmm Trodde aldrig att du skulle sätta din fot eller rättare sagt ända i en 740/940 efter det du har skrivit tidigare. Men visst du fick ju retas med folk.....;o)

Så din syster bor i Värmland, var då? Trevligt landskap med trevliga människor ;o) Åker troligen upp och tittar på denna Lexus eller Camry i Stockholm på Onsdag om allt klaffar som tänkt.

Leifer: RWD är inte överrepresenterade i halkolyckor med dödlig utgång. Speciellt inte Volvo 940. En bil av 155 var en 940 år 2004.

Leifer. Åker upp med bil till Stockholm i morgon. En av mina söner har lovat att följa med och köra bilen. Tågen är inställda. Om du skulle vilja se nyförvärvet vad och om det blir affär skicka ditt telefonnummer till min epost ecc@bredband.net om inte du vill skylta med det här. mvh

Synd att man blev förpassad till Göteborg denna vecka, hade varit kul att se bilen och träffa några av dom man tjafsat med några år.

Leifer: Drar det i ratten för dig? Om man inte har friska stötdämpare så kan jag förstå men jag har inte upplevt det. Kan lika gärna när vi ändå är igång eliminera myten om att framför allt 740 skulle väga mycket och ha ett högt luftmotstånd. 1400 kg som min väger tycker jag inte är så mycket, speciellt inte med dagens mått. En 945a kan dock väga 1550 kg men det är ändå inte så mycket som man annars hade kunnat tro. Jag pratar om tjänstevikten givetvis.

Saab 900 (den gamla) har samma cW-värde som Volvo 740 trots mjukare linjer,
det som skiljer de bilarna mest är frontarean, som är ganska så stor på 740.
Jämför man Volvo 740 mot 940 så kanske man inte ser så stor skillnad men
aerodynamiken är mycket förbättrad med vinklad front och högre bakdel.
Kombin är mera aerodynamisk än sedanen också för övrigt.

Volvo RWD, Leifer.

Detta med vikten på bilar är ganska intressant. Vad den ökat på nyare bilar mot äldre bilar och stora bilar. Du skriver att en Volvo 945 kan väga 1550kg i tjänstevikt. Det gör våran Toyota Auris också kan jag meddela. Och det är det säkert inte många som tror att en Toyota Auris väger lika mycket som en Volvo 945 om de skulle gissa vem som väger mest. Kan ha att göra med krocksäkerhet etc att göra. Ändå satsar många tillverkare på att redusera vikten på bilarna.

Du har mitt mobilnr nu Leifer. Vi hörs!

Shogun: 945 har ändå rejäla balkar och tjock plåt. Jag tror att den mesta extra tyngden ligger i all teknik/utrustning och faktiskt i elektroniken också, här dock delvis ihop

[url=http://www.youtube.com/watch?v=qxvU4OVJ_34]http://www.youtube.com/watch?...

Vittnar lite om pålitligheten/krocksäkerheten ;)

Ett något mer seriöst test än TopGears.

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/krockprov-toyota-yaris-vs-vol...

http://www.alltommotor.se/2.152/2.153/1.16310

Visst har det utvecklats till det bättre.

Jovisst har det utvecklats till det bättre. Däremot så är dom här testen med 945an oehört dementerade. Man valde enligt många en 945a för dess mjukhet bland annat. Helt enkelt för att få fram ett sånt här resultat. Skulle tex 2 st 945or krocka med varandra skulle det inte bli såhär. Sen har vi ju baksätet och där har det ju visat sig att utvecklingen har gått åt det andra hållet..

[url=http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=53-AV_ID=1019208,00.html]http://www2....

"Särskilt dystert är det bland små bilar där utrustningen sannolikt skulle göra störst nytta."

[url=http://media.folksam.se/2009/10/27/bilindustrin-lagprioriterar-barns-sak...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.