Vi Bilägares forum

Höga co och hc vad göra

Höga co och hc vad göra

Tjena besiktat bilen i dag Mazda 626 v6 -92. CO 1,3 (0,5) HC 168 (100) Lambda 1,0 (0,97-1,03) vad kan detta bero på vad kan jag göra???

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Hej! Justera motorn är ett bra tips. Tändning eller luft-bränslemix kan vara fel. Kolla det på vanlig liten verkstad.
[Edited on 2008-03-05]

Uppdaterat: 2008-03-05 13:56

Om man vill reducera [b]CO[/b]- och [b]HC[/b]-halten, på både nya och begagnade bilar, rekommenderar jag följande internetadresser;

[url=http://www.tripak.se]www.tripak.se[/url] Klicka, antingen på [b]Tester[/b] i vänsterspalten, eller på [b]Avgastester[/b] längst ner i mitten.

[url=http://www.rvs.se]www.rvs.se[/url] Titta i högerspalten, under rubriken [b]MOTORPROBLEM[/b], och klicka där på [b]-Avgaser, CO- och HC-utsläpp[/b]

[url=http://www.rakaror.se]www.rakaror.se[/url] Klicka först på [u][b]Effektivare än ett extraktorgrenrör[/b][/u], och sedan på [u][b]Läs om våra kunders erfarenheter![/b][/u]

[Edited on 2010-02-23]

Uppdaterat: 2010-01-25 15:42

Hahaha, ni som skrivit är bara för roliga, inget illa menat :D. Ställa in motorn och köra på V-power/STP??? Hehe

Nä det handlar främst om bilen är välservad eller inte. Så byt olja, stift, luftfilter först och främst, det är högst troligt att du då klarar dig igenom.

Går den ändå inte igenom ändå så kan katalysatorn också vara dålig. Hur går den i övrigt? Bra eller? Gissar på att den går bra då du inte har några extrema värden, då hade man kunnat misstänka lambdasonden, luftmassemätaren tex om den hade gått dåligt i övrigt likaså.

I värsta fall kan du blanda i E85/Etanol. 20-30 % så kommer du igenom.

Uppdaterat: 2010-01-25 16:48

Och givetvis ska den vara ordentligt varmkörd.

Uppdaterat: 2010-01-25 16:54

Det är inte troligt att det är katen som är dålig. Annars hade det gått att köpa en universal katalysator för 700 kr på Biltema.

Som sagt är det till 95 % en service som behövs. Vill man fuska så är det E85 som gäller.

Uppdaterat: 2010-01-25 19:10

Citerar från vad en skrev i tråden:

Har du höga HC-värden så hjälper nödvändigtvis inte E85, kan snarare
bli tvärtom. Höga HC-värden = oförbrända kolväten (oförbränd bensin).
Byt olja, stift och se till att den inte går för fett eller för snålt.
Värm också på katalysatorn innan du åker in. Kör den ordentligt varm.

Höga CO-värden så kan E85 hjälpa dock

Det kan alltså bli tvärtom, jag vågar påstå att det inte är V-powerns förtjänst utan bara att han helt enkelt inte tankade E85 för sina HC-värden. Det är framförallt ett oljebyte som gäller alltså, men även stift är bra om han byter. V-power är bra för turbomotorer, en vanlig sugmotor har i det normala ingen som helst nytta av V-power, väldigt marginellt isf. Dessutom är Shell-mackarna oftast dyra att tanka på och tankar man V-power så blir det ännu dyrare.

E85 ser jag som det sista alternativet då det är fusk och man löser inte problemet utan skjuter bara upp det. Kanske till nästa ägare som får det istället?

Uppdaterat: 2010-01-25 21:05

Vevhusventilatonen kan man lätt kolla om den funkar, tex på min så är där en slang som går in i insuget, du drar av den och så tar du kompressorn och blåser in, sen tar du av oljestickan och känner om det blåser från hålet. Blåser det på fint så är det lugnt med vevhusventen.

Uppdaterat: 2010-01-25 23:09

[url=http://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/article332128.ab]http://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/article332128.ab[/url]

Uppdaterat: 2010-01-26 01:28

Det kan jag göra, men min är en 88B så dom kollar endast CO på tomgång, den var på 0.7 förra året. Nästan besiktning är i Juli.

Uppdaterat: 2010-01-29 20:14

Lambdavärden är bra .. så katalysator och sonder tycks vara okay.
Det höga HC tyder på otillräcklig förbränning, tja även co halten .. vilket tillsammans inte kan åtgärdas fuskvägen med spritinblandning, typ E85. Tvärtom ger E85 motsatta effekten på HC ...
Kolla ditt luftfilter till att börja med .. det ska vara rimligt rent. Spridare kan ställa till med en hel del problem men det är inte lätt för en "vanlig bilägare" att kolla, går bilen som den ska? Kanske svårt att svara på, man blir lätt "hemmablind" på sin bil som successivt går sämre. Drar den mer soppa än vanligt ? ...
Tändsystemet kan också vara boven .. men även här finns flera faktorer som spelar in. Kolla stiften ... är alla 6 lika sotiga, kletiga eller vad de nu är ... eller är de olika? Har du en ohm-mätare kan du kolla kablarna .. Vad värdet ska vara vet jag inte .. men det ska inte skilja mycket mellan dom ... och egentligen ska det skilja lite i proportion till längden på dom.

Det där med Shells V-power och annat Hockus-Pokus bör du inte tro för mycket på, jag är dagligen på petroleumdepå för att lasta mina varor i min tankbil ... Min tankbil är inte märkt Shell .. men det är ibland bilen som står bre've .. Å int' fan får den någon annan vara än det jag får väl? V-power må möjligen ha en tillsats som ger den 99 oktan, vad det nu än må vara? (troligen sprit) .. men att soppan skulle vara renare på någe vis är ju bara löjligt ... Har de renings-filter i bilarna ??
Oktantal är, numera inte relevant .... såvida vi inte tar bort datorboxar och/eller tävlingskör ...... alla moderna bilar kör på E5 (95 oktan). Tankar du 98 eller V-Power (99) slänger du pengar i sjön, det finns ingen anledning att tanka annat än det billigaste.
Börja inte rota med Katalysatorn eller sonderna .. det är näppeligen där problemtet är!

Min sons Mitsubishi Galant -92 (det är bilen som är 92;a .. sonen är 91;a :o) ) har vi precis besiktigat ... med förhöjda värden HC 125 ... CO 2500 0,4 ... Lamdavärdet inom godkänd ... till nöds ..
Vi ska i dagarna börja trolla med dessa problem ... Nu vet jag att även ett litet avgasläckage kan ställa till det för avgasvärden ... Så vi börjar nog där ...

Uppdaterat: 2010-01-29 23:12

Minns TV-serien "Macken" med Roy o Roger ... :o)

Där en kund har kört slut på soppan ... fast han vill ha OK-bensin. Svensk bensin :oD

Uppdaterat: 2010-01-29 23:20

V-Power är utan etanol och levereras separat, inte av min shell-kollega som jag frågade nu på morgonen. Han är emellertid av samma uppfattning som jag ... Det är lika smart att tanka en Mazda 92;a med V-power som att dricka flaskvatten.

Eftersom bilen ifråga har både höga HC och CO värden hjälper det föga med bensin utan etanol, tvärtom faktiskt.

Uppdaterat: 2010-01-30 11:49

Injektion-cleaner är troligen ungefär vad som finns i V-power.

En gammal bil från 92 kan mycket väl behöva rengöras i insprutningssystemet ... där den känsliga delen är spridarna. Med dessa medel kan det dock ta tid för att få effekt såvida man inte alltid använder sådant ... Blir dock onödigt dyrt.

Min sons Mitsubishi lider av samma problem ... men jag försöker nog finna felet utan att tanka och köra upp en massa dyr bensin, troligen i onödan. Bilen Ska fungera på E5 bensin.

Uppdaterat: 2010-01-30 12:12
Citat:

[b]av:[/b] leifer
Inget fel på flaskvatten...

Utom att det kostar oändligt mer än kranvatten ... både i pengar och inte minst i miljö. Liksom att tanka sin gamla billiga men trasiga bil med Superbensin och diverse tillsatser ... så är det i båda fallen mest i onödan.

Skulle nog tro att "Problems" Mazda kräver ett mera handgripligt tag för att klara en ombesiktning ....

Uppdaterat: 2010-01-30 12:35

Teori och praktik går ofta skilda vägar ..

Teori är, när man vet hur det fungerar ... men det inte fungerar ändå.
Praktik är, när det fungerar .... men man vet inte varför ...
Klokt kanske att kombinera teori och praktik ... Inget fungerar och ingen vet varför :oD

Min sons Mitsubishi har motsvarande problem som "Problems" Mazda. Bilarna är lika gamla dock har jag inte miltalet på Mazdan.
Det här vet jag om Mitsubishin, 15000 mil ... varav ca 3000 de senaste 10 åren ... alltså en bil som stått still väldigt mycket. Jag köpte bilen med felet att den gick väldigt dåligt (5000 spänn), ville inte varva och misstände (lät det som) ... enl säljarens mekare skulle felet finnas i tändkablarna som jag noterade, inte var original ... Vis från de gamla VW bubblorna vet jag att det kan vara mycket känsligt med rätt kablar och inte minst hattar ... Så nya kablar a' nästan en tusing ... vilket var i onödan .. Av med spridarna ... lite ström så de öppna och så tryckluft ... Jo, lite pilligt men nu gick den bra ... ett litet tag ... Okay, nytt bränslefilter för knappt 300 spänn, av me spridarna igen ... och nu ble' det bra, går som ett kanonskott (Galant GTi 16v). Lite törstig är den ... nästan 1 l/milen ..
Och nu besiktning ...
CO: 0,0 (0,5) CO 2500 0,4 (0,3) HC 125 (100) LAMBDA 1,02 (0,97-1,03)
I övrigt utan anmärkning .. :oD

Näää, det där med soppan från Shell ... det tror jag inte riktigt är rätta medicinen ... Nu har jag tillgång till mätutrustning så jag kan prova mej fram ... och om jag tröttnar ... lämnar jag uppdraget åt min hovmekaniker ... mot att han, i detalj berättar vad han gjorde.
Eftersom jag redan vet att bilen haft problem med insprutningsystemet ligger det nära till hands att misstänka just det som orsak till de höga värden i avgaserna .. Fast jag har även svetsat lite på en ljuddämpare, ska kolla det igen för även avgas-läckage kan ge fel värden.

Uppdaterat: 2010-01-30 17:21

Det där med diesel har jag mycket svårt att smälta .. för jag hämtar diesel ur samma slang som Preembilen, men tron kan ju flytta berg. Inte för att jag levererar till Jet, för det gör jag inte ... däremot till varje bonde och åkare m.fl som beställer sin diesel från Shell, Statoil, Hydro och en mängd andra mindre leverantörer ... Alla kunder får dock exakt samma vara.Det finns två sorters diesel ... med RME och utan. All annan "diesel" heter egentligen eldningsolja och är grön.
Mitsubishin ska först igenom en ombesiktning, har bara tre veckor på mej. Har full tank E5 soppa från ST1 (fd Hydro). Den har även en flaska injektion-cleaner i sej ... Som sagt, jag har tillgång till en komplett verkstad och kan mäta avgaserna allt eftersom jag fortskrider ... Men det vore väl f** om jag skulle fylla snäckskal i tanken ... bara av nyfikenhet .. :oD ... Jo, jag ska nog ta och göra det, men först brukar jag allvar ... Bilen ska faktiskt fungera på vanlig E5 ....

Uppdaterat: 2010-01-30 18:51

Leifer: För 88B gäller det bara att ha en fastsittande katalysator, den behöver i princip inte vara i så bra skick inuti mm.

Det står endast CO på tomgång, dom varvar heller inte upp motorn eller liknande för att kolla avgasvärdena. Däremot tror jag att dom kan se dom resterande värdena såsom HC & Lambda, men då får man nog fråga efter dom så kanske dom talar om för en vad dom låg på.

Uppdaterat: 2010-01-30 22:13

Nu har sonens mitsubishi fått gå en tid på V-power och några extra supar ki ... jag har ännu inte gjort något annat med bilen.

Jodå, avgasvärdena förändrades faktiskt och mest till det bättre.
Från; CO: 0,0 (0,5) CO 2500 0,4 (0,3) HC 125 (100) LAMBDA 1,02 (0,97-1,03)
Till; CO: 0,0 (0,5) CO 2500 0,2 (0,3) HC 68 (100) LAMBDA 1,11 (0,97-1,03)

CO på tomgång är oförändrat varemot på förhöjd tomgång lägre och godkänt, HC numera godkänt med råge Men LAMBDAvärdet har gått upp över gränsen.
Nu efter morgonkaffet ska jag ut till verkstaden ... Börjar nog med att kolla avgassystemet så det är tätt, har tidigare svetsat lite i bakre dämparen så det är inte helt otroligt att orsaken finns där. Om jag har förstått det hela rätt tyder högt Lambdavärde på att avgaserna innehåller för mycket syre

Uppdaterat: 2010-02-20 10:16

Jes: Byt lambasonden eller luftmassamätaren, troligen något utav dessa komponenter som det är fel på.. Det kan mycket väl bara vara en tillfällighet att värdena har ändrats på det viset speciellt med tanke på att det uppenbarligen är ett annat fel som ligger bakom. Hade alla värden gått till det bättre så hade det varit annorlunda.

Uppdaterat: 2010-02-20 12:22

Om man vill reducera [b]CO[/b]- och[b] HC[/b]-halten, på både nya och begagnade bilar, rekommenderar jag följande internetadresser;

[url=http://www.tripak.se]www.tripak.se[/url] Klicka, antingen på [b]Tester[/b] i vänsterspalten, eller på [b]Avgastester[/b] längst ner i mitten.

[url=http://www.rvs.se]www.rvs.se[/url] Titta i högerspalten, under rubriken [b]MOTORPROBLEM[/b], och klicka där på [b]-Avgaser, CO- och HC-utsläpp[/b]

[url=http://www.rakaror.se]www.rakaror.se[/url] Klicka först på [u][b]Effektivare än ett extraktorgrenrör[/b][/u], och sedan på [u][b]Läs om våra kunders erfarenheter![/b][/u]

[Edited on 2010-02-23]

Uppdaterat: 2010-02-20 13:21

Det fanns mer hål på bakre ljuddämparen, under värmeplåten. Nu lagat och nya värden uppkommer.

CO: 0,0 (0,5) CO 2500 0,3 (0,3) HC 95 (100) LAMBDA 1,01 (0,97-1,03)

Nu blev alltså lambdavärdet bra men CO 2500 farligt högt och HC pendlar från 95 till 114 ... Tror att jag behöver en snäll besiktningsman för att få detta igenom.

Jag höjde tomgången lite och fick stabilare HC-värde men är naturligtvis inte helt nöjd med resultatet. I övrigt noterade jag att jag fick lite olika värden beroende på om bilen stod inomhus respektive utomhus (bäst värden utomhus).
Ger mej till verkstaden igen i morgon, ska nog prova att blåsa rent spridarna

Uppdaterat: 2010-02-20 14:53

Jes: Okej jag förutsatte att det inte var några hål i avgassystemet. När bytade ni olja/stift/luftfilter senast?

Uppdaterat: 2010-02-20 15:02

Olja och filter fick den nyligen då jag köpte bilen i november, ett par hundra mil sedan. Stift och luftfilter ser fräscht ut. Tidigare ägare har nog bytt det mesta i sitt försök att få bilen till att gå som den ska ...
Jag köpte bilen billigt för 5000 kr, den gick väldigt illa. Det visade sej att felet var igensatta spridare och bränslefilter. Efter att jag blåste spridarna med tryckluft, med ström på så de var öppna ... och bytt bränslefilter så går bilen bra.
Den har inte använts så mycket de senaste 10 åren ... ca 3000 mil sedan år 2000 ...

Men att den gillade V-power och/eller ki är ganska uppenbart vill jag tro.

Uppdaterat: 2010-02-20 15:34

Om du hade provat att tanka 95-oktanigt och tagit ut värdena och sen tankat 99-oktan v-power och fått mycket bättre värden
(då UTAN hål i avgassystemet) så hade jag tyckt att det hade varit bra info men hål i avgassystemet kan vända och vrida siffror mycket tyvär.

Uppdaterat: 2010-02-20 15:41
Citat:

[b]av:[/b] Volvo RWD
Om du hade provat att tanka 95-oktanigt och tagit ut värdena och sen tankat 99-oktan v-power och fått mycket bättre värden
(då UTAN hål i avgassystemet) så hade jag tyckt att det hade varit bra info men hål i avgassystemet kan vända och vrida siffror mycket tyvär.

Hål i avgaset var nog detsamma vid besiktningen ... mesta skillnaden är nog luftfuktigheten i väderleken :o)

Uppdaterat: 2010-02-20 20:07

Bytt katalysator, fann att vi hade en sådan liggande ändå.

Nya värden; CO: 0,0 (0,5) CO 2500 0,0 (0,3) HC 003 (100) LAMBDA 1,00 (0,97-1,03)
Perfekt!
Dessa värden är med V-power och ki i tanken. Jag ska göra en test någon gång med vanlig E5 bensin

En liten notis; Nya katalysatorn kommer från en -04;a och är samma som satt på denna -92;a. Det enda som skiljer är att den ena flänsen är vriden 1/8 dels varv. Bara att såga av och svetsa på igen ...
12 år är lång tid i bilvärldens utvecklingsavdelningar så det var lite av en överraskning för mej ... att jag inte behövde modifiera mer än så.

Uppdaterat: 2010-02-25 16:07

Mitsubishin jag hade har jag skickat vidare ... så jag kan inte experimentera mera med den.

Har én bensinare kvar i "stallet" men den saknar katalysator så där får jag ju inget LAMBDA-värde att leka med. Dock kör jag den på Shella-soppa numera, vet inte om det gör någon nytta men det låter ju gott med "ren" bensin. Bilen är från -85 så den är ju snart "veteran" .. och vad V-Power kostar mer än vanlig 95;a är ytterst marginellt med tanke på de få milen jag kör med den bilen. Med andra ord, utan att varken tro eller veta .. men hoppas att V-Power är bättre soppa för min "lilla skutt", så tar jag både reklamen och andras omdömen till mej, tja även på 944 forumet finns delade meningar men övervägande positiva ..

Jo, ditt LAMBDA-värde är perfekt ... 1.00 är vad det ska vara, vilket nog betyder att katten var varm nog

Uppdaterat: 2010-09-05 20:02

Leifer:

Jag besiktiga Volvon med blankt papper för ett par månader sedan med vanlig 95 i tanken och jag fick.

CO: 0.2
HC: 23
LAMBDA: 1.0

Mäter inte på 2500 rpm och egentligen inte heller något annat utom CO på tomgång men jag tittade på tavlan och såg värdena och han kommenterade även att dom var bra. Han sa också att han var imponerad över i hur pass bra skick den är i, speciellt med tanke på att det är en 16v =). Bytade även kamrem + spännare, rullar på den för en månad sen och på Volvo så blev det en hel del strul med att få fram alla delar då det enligt dom var väldigt ovanligt att det kom någon som hade en B234F (16v).

Uppdaterat: 2010-09-06 22:57

Jag har rostskyddat den själv och hade även en del ytrost i vissa skarvar (tex vid främre domkraftsinfästningarna) och dom slipade jag, rengjorde och sprutade på Dinitrols extremt lättflytande medel som är gjort för att spruta på rost för att sen lägga ett skyddslager ovanpå.

Nu har den gått 24700 mil

HC är ju oförbrända kolväten, det värdet kan gå upp om den kanske tar lite olja och inte har bytt olja på ett tag eller om det var längesen den blev servad, annars har jag ingen aning om vad som påverkar riktigt.

Uppdaterat: 2010-09-07 18:54