Vi Bilägares forum

HJÄLP! Vilken bil ska vi ta?

HJÄLP! Vilken bil ska vi ta?

Hej!

Vi håller på att leta bil till min mamma. Hon sålde saaben från 89 eftersom den drog över litern, inte roligt med dagens bensinpriser, och kör inte tillräckligt många mil för att diesel ska löna sig... =)
Nu är det så att budgeten håller förmodligen inte för mer än ca 15,000. Skulle uppskatta om ni kunde ge tips, här är våra önskemål:

* Bensinförbrukning under en liter milen
*Åtminstånde medelsäker
*Vi har en hund i labradorstorlek som skall kunna få plats i bagagen, behöver ej vara jätterymligt då hon inte åker med långa sträckor. Dock skall det ju finnas fönster, typ halvkombi. (Vi vill inte ha henne i baksätet.)
*Fyradörrars

Vi har funderat på
*Renault Megane (halvkombi) ca 96-98
*Nissan Almera (kombimodellen.) 97

Vet ni något om dessa två ovanstående modeller? Hur är det med reparation och reservdelar, rostskydd??

Tack på förhand! Behöver hjälp det är kris!

Och har ni något annat bra förslag på bil? Och säg inte golf III för det vägrar hon... =)

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Ford Focus kombi årsmodell -00 är rymlig, trevlig, snål och det enda problemet är egentligen att -99 hade problem med rost på dörrar. Hittar du en fin låg-milare för ca 50' så tror jag nog det blir rätt val. Billiga reservdelar och kvaliteten ligger högre än Renault och Nissan. "Trots att det är Fårrd"
:)

Uppdaterat: 2008-06-12 10:26

Tack!
Men nu var det ju så att vi skulle ha en billigare bil, upp till ca 15 000 (femtontusen) och vill ej ta lån!

Uppdaterat: 2008-06-12 13:04

Jag var inne och kollade på blocket, det myllrar ju av bilar i det här prisläget.
Det fanns ju Golf, Vento, Opel Astra, Ford Focus, Nissan, Daewoo osv. Det finns hur många som helst. Bara att välja och vraka.
Men tänk på att i det här prisläget kan man inte begära så mycket och man måste vara ganska duktig på att bedöma kvaliten på resp. bil för att inte gå på en mina.
En av de största minorna man kan gå på är kamremmen. Om et är remdriven kamaxel, ta reda på när den byttes senast. Vissa bilar typ VW t.ex. är det enkelt och därför billigt att byta rem på och de håller dessutom länge medan t.ex. Opels rem, (som visserligen inte heller är särskilt dyr att byta) håller väsentligt kortare tid. Men det finns motorer som det verkligen är dyrt att byta rem på.
Kolla rosten, här kan du knappast räkna med att hitta några rostbefriade bilar, men se till att den inte behöver rostlagas i första taget.
Kom ihåg att det praktiskt taget alltid är billigare att laga mekaniska skador än att börja laga rost. Även en defekt motor kan ju, om inte bilen är för ovanlig, lätt och billigt skaffas från bildemonteringsanläggningarna.
Personligen skulle jag i det här prisläget försöka hitta en så udda bil som möjligt.
Ju mer udda bilen är ju billigare brukar den vara, d.v.s. nyare bil, lägre miltal.
Det är inte säkert att det är det vettigaste, det är inte säkert att det egentligen blir billigast i längden, men det kan förmodligen bli det roligaste valet.

Uppdaterat: 2008-06-12 22:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo den där Meggan verkar ju prisvärd,speciellt som kamremmen är bytt och det är ju en ganska modern och säker bil också med airbags m.m.
Min svåger hade en sån här, samma årsmodell. Jag åkte med några långkörningar och tyckte det var en trevlig bil trots att jag vanligen underkänner allt som det inte står Saab på [b];-)[/b].
Jag tycker också att den här modellen är väsentligt snyggare än den senaste, men det är ju en smaksak.
Men det är ju riktigt att går man upp till 25000:- får man absolut ett bättre urval även om det finns mycket skräp där också.

Vore roligt att få reda på vad det blev.

Uppdaterat: 2008-06-15 11:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre