Vi Bilägares forum

hjälp om beg köp

hjälp om beg köp

hej, har tänk att köpa beg bil halvkombi, har tittat på följande bilsmärke

-Ford Focus 1.8 Flexifuel 5-d års model mellan 07-08
-Mazda 3 1.6, eller 2.0 5-d års model mellan 06-08
-Kia Ceèd 1.6 5-d års model mellan 07-08
-Honda civic 1.4 i-vtec eller 1.8an 5-d års model mellan 07-08
-Opel Astra 1.6 Enjoy 5-d års model mellan 07-08
-Volkswagen Golf 1.6 5-d eller 1,4 Tsi 140hk 5-d års model mellan 07-08

Jag vet ingenting om bilar, jag är ny medlem i forum.
Jag har läst och tittat mycket hos bilhandlare, men problemet är vilken märke av bilar är bra och har myndre fel när det gäller begbilar.
jag har sett en opel astra 1.6 enjoy-07 halkombi som ser bra ut, jag har inte provkör än men det verkar att den har dåligt rykte om rost osv.
Opel är billigare än andra märke i listan och är tillverkat i tyskland då undrar jag om det ät mycket skillnaden mellan opel och vw golf som båda är fråm samma land.
En kompis till mej sade att tyska bilar är bra, det var därför jag valt det billigaste variant som opel, men sen tänkte jag okej ligger jag lite extra pengar och köper en vw golf men just nu har dem problem med AC.
Vilken märke rekommenderar ni som har haft sånna märke.
Hoppas att ni kan hjälpa mej, jag blir förvirrad och får huvudverk på allt jag läser.
:o)

Uppdaterat: 2010-11-12 23:23

Kommentarer

Du har hört att Opel har rostproblem.
Glöm det, Opel har haft rostproblem, stora sådana, men i dag har de ett av de bästa rostskydden av alla bilar som nämnts här.
Även VW har ett mycket bra rostskydd, men absolut inte japanerna.
Köper du däremot en japansk eller asiatisk bil bör du räkna med en omedelbar extrakostnad på ca 5000:- för en rostskyddsbehandling om du tänker ha bilen kvar några år.
Men har du tur är den redan utförd.

Välj gärna också en bil med kedjedriven kamaxel.
Det finns motorer med bra remdrift, men risken finns alltid att remmen pajar även om bilen är ganska ny.

Kolla även kostnader för försäkring, service och reparationer (alla bilar går sönder) för den bil du väljer.

Uppdaterat: 2010-11-13 09:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej Nedkopplad, tack för att du svarade.

jo, På listan satt jag inte toyota Auris därför att det är min fru som gillar det. =:o), jag har också hört att karossen är tunn och har dåligt rostskydd.
Sen fråm listan bilarnas som jag gillar mest är: Mazda 3, Honda civic , Volkswagen Golf ,Renault Mégane III 1,5 dCi och toyota var med i början men jag har märkt att dem har ingen skyddlister på sidodörrar om man vill bli lite praktisk när det gäller att skydda bilen på parkering.
Honda civic har ingen skydd heller, så vill jag satsa på dem bilar med bra skydd och bland dem som finns i lista var Opel astra, vw golf och mazda 3 och Renault Mégane III 1,5 dCi som glömde jag skriva, när det gäller halvkombi bilar.
Vi har inga barn så halvkombi bil räcker för båda två so länge.=:O)
Här på sajten säger att man ska välja en bil som är billigt att serva och underhålla, och min fru gillar inte stora kombibilar som volvo och sabb, hon är dåligt för att parkera stora bilar jejeje hoppas jag att hon inte läser vad jag har skrivit, jeejee
Min farsa har en subaru forester, han är mycket stolt på sin bil, jag har redan provkör hans bil och han vill att jag ska satsa på en subaru men det är dyrt om bilen har ingen garanti kvar med service och sånt.
Sen läste jag om kamrem och kamkedja och blev ännu mer förvirrad, vilken att dem två skulle jag välja.
Det var bra att du nämnde om kedjedriven kamaxel, det ska jag tänka på när jag kollar på bilar.
försäkring kollar jag på compricer.com som görs en sökning på vilken som är billigast i deras register, om ni vet en annan det är bara att säga till..
Sen undrar jag, jag brukar tittat på blockets, bilhandlare , bytbil.com om man vill köpa bil, men en kompis till mej sade att jag kunde hitta också på KVD kvardammen aktion,.
Sen kollade jag lite då och då och på vissa bilar var redan lite skadad som bilder vissat, nu förstår ni varför blir jag förvirrad att satsa på en bil på aktion om jag är ingen bilmekaniker som kan fixa det själv.
jag uppskattar mycket er hjälp, det är inte lätt att välja och köpa bil.
Men om ni kommer med bra tips och råd, jag är öppen att höra det.Tack
MVH
alexander2012

Uppdaterat: 2010-11-14 01:23

Hej leifer tack för dina frågor, ska vi se...
jag tror att min fru och jag kommer att köras kanske 1500-2000 mil per år, grejen är att som ni alla vet när vi får en ny leksak brukar vi andvända mycket, och jag är oroligt för att min fru har redan planerat vilka platser och affärer hon vill besöka i hennes drömmar.
Ni förstår exakt vad jag menar med kvinnor ufff! nä det inte lätt vi har inte äns skaffat bil och hon vill åka hit och dit. ejejjeeeee :o)
Vi kommer att köras stadstrafik,och då och då lite långt resor, det är därför vill jag ha en driftsäker begbil, vårt budget är ca 100 000.- för att köpa bil, kanske lite till det beror på bilsmärke.
jag menar att på vissa bilar kanske är det värt att lägga lite extra pengar än andra, men om vi hittar runt vår budget det är okej
Bilen kommer att användas av två personer,tyvärr!
Igår var jag trött och skrev fel medlems nickname, men jag tackar för att ni har varit snälla och svarat.
Jag har kikat lite på länken du lagt och det var mycket intressant, jag ska berätta till min fru om detta.
Kanon bra förslag...
Vi får se vad det blir tack för allt.
MVH
alexander2012

Uppdaterat: 2010-11-15 01:42

Efter att ha läst ABs senaste bilbilaga kom jag på att jag tidigare kunde ha föreslagit en Saab 9-5.
Det är en gammal konstruktion, men från 2005 utan barnsjukdomar, bekväm och trevlig att köra, fortfarande en av de säkraste och den går att köpa till ett väldigt bra pris.
Men den kanske är lite stor?
Och den är inte den mest ekonomiska i stadstrafik, på långkörningar kommer den bäst till sin rätt, det är inte svårt att komma ner till 0,73/mil på bensin och dieseln kan klara sig med 0,55.
Under förutsättning att man kör ekonomiskt.
Tyvärr har den en del egenskaper som gör att man gärna gasar lite för mycket och när turbon jobbar mycket kan det gå åt lite för mycket soppa.

Volvo V70 är ungefär lika i många punkter, men blir något dyrare genom högre inköpspris och något högre servicekostnader.
Förbrukningen är ganska lika och den är lika bekväm, men den är inte lika rolig att köra.
Jag har lång erfarenhet av både Saab och Volvo.

Men som leifer skriver, känner du någon mekare eller verkstad som du kan anlita, hör med dem.
De kan säkert ge dig ett tips, de pratar säkert inte i egen sak för att få så mycket jobb som möjligt, jag vet ingen bilreparatör som vill ha besvärligt arbete.

Uppdaterat: 2010-11-15 10:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej saabnisse

Jag har kört saab 9-5 men det var länge sen, det var en tjänstebil och jag upplevde precis som du säger att man gärna vill gasa lite för mycket.

jag läser fortfarande alla artiklar som jag kan hitta på nätet angående om begbil,jag kollar på bilar som inte har gått mer än 10K mil, gärna runt 4k mil,5 k mil och 6k mil max.

Sen kollar jag att bilen har haft en ägare, men under tiden jag kollade på en annons märkte jag längst ned att det brukar stå ( I samarbete med CARFAX ).
Kikade jag sajten, de erbjuder tjänster som samlar data om svenskregistrerade bilar.

Carfax raporten innehåller information från flera olika databaser i och utanför Sverige. Vi samarbetar med flera olika organistaioner från försäkringsbolag, lokal och internationell polis, återförsäljare, service och reparations anläggningar, bildelsbutiker till statliga insititutioner. Detta gör CARFAX till en oberoende och pålitlig källa för fordonshistorik, vår prioritet är att göra ditt begagnat köp så säkert som möjligt.

Man kan kontrollera bilen på tre enkla steg, men på den sista steg måste man betala Få hela fordonsrapporten för endast 49kr. och 5 rapporten för 99:-
Sen undrar jag om jag kan begära att billsäljaren visar mej fordonshistorik och se hur ofta har den varit på service och vilka reparationer har den fått.

Jag som komsument har rätt att veta hur många händelser finns på bilen, innan jag tar det sista beslut.
Är det någon som vet lite om det, om det stämmer? Brukar ni göra det eller hoppar ni över det fullständiga information ?
hoppas jag har gjort rätt resonemang eller har jag glömt något?

Om man köper en begbil som är Flexifuel ( bensin/etanol ), hur sparsam är de bilar ( bränsle förbrukning) i verkligheten om de klassas som miljöbilar.
Har läst flera artiklar om bilägare som har haft lite klagomål att såna bilar är lite törstiga med etanol än bensin.
Om en privat person säljer sin miljöbil som är skattefree i 5 år, och ägaren har haft bilen i 2 år.
Kan jag ärva det som blir kvar som andra ägare oavsett om jag köper privat eller hos bilhandlare?
någon har hamnat i en sånt situation.
MVH
alexander2012

Uppdaterat: 2010-11-18 00:15

Rent teoretiskt kan du räkna med ca 30% högre förbrukning med E85 än med bensin, men i praktiken kan det variera mellan 20-50% beroende på bil.
Här har faktiskt turbomotorerna en fördel, min erfarenhet är att de går att få snålare med E85 än sugmotorerna.
Men det är klart, är man gasglad och utnyttjar den högre effekten som E85 ger på en turbomotor är det inte säkert att det blir så snålt.

Carfax känner jag inte till, men det myllrar av olika typer av företag som försöker tjäna pengar på bilköpare.
Det är ju inte säkert att det är ett skojarföretag, de kan ju vara seriösa, vi får hoppas att det finns någon som har mer erfarenhet som svarar.

Du har givetvis rätt att begära fordonshistorik och en komplett ifylld servicebok, men bliförsäljaren har ingen skyldighet att visa dig detta.
Men nobbar han så är det ju bara att nobba köpet.
Men det går ju också att ta kontakt med föregående ägare om man gör affär med bilhandlare.

Jag är säker på att skattefriheten följer bilen och inte ägaren.

Uppdaterat: 2010-11-18 10:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På denna nivå kommer en bil aldrig att bli en direkt sparbössa.
Och först och främst, undvik halvkombi eller sedaner.
Den stora massan finner denna typ av kaross som för liten eller för opraktisk även om dom egentligen inte behöver en kombi varje dag.
Håll dig till det som är lätt att sälja, dvs. en sk. herrgårdsvagn.
Undvik etanol som för tillfället dras med stora driftstörningar...

Hatar du bilar och bilkörning helt och vill du att det löpande ska kosta så lite pengar som möjligt så är Toyota ett starkt kort.
Tråkigare bilar får man leta efter med båda ljus och lyckta.

Jag hade sneglat på en tidig V50 1,6D..
Denna kom innan "flashiga" DRIVe.. vilket eg. är samma bil utan småfixen och det högre priset.
Svenskarna har aldrig gillat snik.
Men DRIVe har helt plötsligt blivit stekhet....

Dom är ganska ovanliga. Men ska du göra en någorlunda vettig affär så leta där.
Snål är den dessutom och (upplevt och i praktiken) betydligt piggare än en Ford Focus 1,8F.

Känner en meck? Du måste ha en i familjen.. Och knappt då..
Gör det själv eller betala vad det kostar är min filosofi.
Snålkorvar och bekanta...
Skomakarens barn....

Uppdaterat: 2010-11-18 21:41

Personligen hade jag överhuvudtaget inte ens tittat på annat än japanska eller koreanska bilar i den här klassen. Mycket driftsäkra och prisvärda. Hyundai i30/Kia Ceed, Mazda 3, Mitsubishi Lancer eller Honda Cicic. Mitubishin är rymligast men har en trött motor om man inte väljer VX modellen. Jag tror nog Mazda 3 är den bästa kompromissen. Går bra och är hyfsat rymlig.

Uppdaterat: 2010-11-19 01:45

Jag förstår inte riktigt motståndet mot E85 här och inte heller motståndet mot turbo.
Det är inga stora problem under förutsättning att man byter olja i rätt tid och när det gäller mycket stadstrafik gäller det ofta.
Och glöm inte att om man har en bil som går att köra på E85 så kan man även köra på bensin som för närvarande är mer lönsamt.
Men jag kan hålla med att om man har mycket stadskörning behöver man knappast turbo, då är man mer i behov av en automatväxlad låda.

Uppdaterat: 2010-11-19 09:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

E85 är ett politiskt fiasko av enorma proportioner.
Och lobbyisterna från dum/grönabilisterna är en stor faktor i detta fall.

Jaja, hur som helst är det största problem att folk vill göra en miljövänlig insats utan att göra någon insats själv.
Det jag menar är att man vill inte offra något som är värdefullt för att att vara miljövänlig.
Byta handtag när man tankar, check! Lätt! Så långt kan vi gå.... Men inte..

Bilarna av idag är för stora och onödiga.
Men vi måste ha plats för 5 pers och packning för lika många VARJE DAG som vi åker till jobbet, ensamma.

Ska du göra någon insats el. påverkan så köp en lätt bil oavsett bränsle.
Du måste då räkna in frakt, däckslitage, bromsslitage och allmänt förbrukande av resurser för att bearbeta 1 ton material istället för 2 ton material.
Hyr bil när ni ska till fjällen för en vecka om den ni brukar dagligen är för liten.

Uppdaterat: 2010-11-19 20:33

Toyota Corolla är så tråkig att man somnar bara man hör namnet. Mazda 3 bjuder på ljusår mer körglädje och lika bra driftsäkerhet och ekonomi. Den finns dessutom med dieselmotor.

Uppdaterat: 2010-11-21 11:36

Köp en opel eller en beg Saab 9-3 eller 9-5 mycke bil för pengarna även kia är ett allternativ. Toyota dyr i inköp men låga servicekostnader.
Bilar med många fel Renault och VW = Elektronik och bromsar.
Volvo går också bort dyra och mycket sämre kvallite dom sista åren , mycket dyra mil

Uppdaterat: 2010-11-22 10:39

Jag rekommenderar Ford Focus därför att den har trevliga köregenskaper,bra fjädring,den har ESP som standard from 2005 och
den har bra kvalitet.Jag har kört 22000mil-15000mil med Focus årsm 01
och 7000mil med Focus årsm 06.Jag har förutom årlig service och byte
av 3 glödlampor inte behövt reparera någonting.

Uppdaterat: 2010-11-22 20:15

Hej, Nu är jag tillbaka, jag fick vila hjärnan lite grann.
Jag har också uppdaterat mej på allt ni har skrivit och från min synpunkt ser jag att alla har rätt.
Ni har nämnd viktiga faktorer att tänka på när det gäller att välja en begbil, det relevanta fakta.
I förra helgen bjöd jag till middag en bekant som är motor ingenjör, vi fick ställa lite frågor till honom angående bilsmärke,motorstyrka,bränsle förbrukningen osv.
Generellt har han samma uppfattning som ni har, det var en sak han nämnde så jag tyckte var intressant.
Han sade att det skulle kunna förekomma att en bil mätarställning har blivit manipuleras, att vissa säljare ändrar mätarställning på verkstad.
Han varnade oss att kolla noga att bilen har komplett ifylld servicebok och att siffrorna stämmer med boken eller att nyckeln till bilen brukar det lagras i minnen (chip) och när man sätter nyckel på ett speciell instrument på verkstad då visar den reella miltal .(den här biten hängde jag lite grann).
Tyvärr fick vi avbryta ämnen på grund att kvinnorna fick den lysande idè att prata om nånting annat.
En kollega till min hustru berättade till henne att det var också viktigt färgen man väljer på den bil man ska köpa, hon påstår att ifall en skada i bilen inträffas, på verkstad har de ibland problem att matcha tonfärgen på lacken.
Vilka färger tycker ni är lättas att fixa som t.ex. Repor, bucklor, den här är nytt jag hade inte tänkt på det, ska man välja mörka eller ljusa färger på bilen eller vilka fäger ska man helst undvika?
Jag undrar om en sak när det gäller stötskyddlister på sidodörrar på bilar, finns det att köpa lösa som är universal (standard) som kan passa till de flesta fordonstyp.
Ifall om jag väljer en bil som saknas stötskyddlister, hade jag tänk att kanske köpa såna med tanken att det skulle finnas olika modeler (storlek och färdig lackerat) skyddlister men tycker ni att man kan skada lacken eller att man kan förstöra bilens utseende.Har någon försökt att göra det och har han fått bra resultat, hur skyddar ni sina bilar på parkeringen.
-Leifer. Har nämnd en nackdel med Toyota är väl dock högt andrahandsvärde (vilket kan vara en fördel när man själv ska sälja sen), och jag skulle tillägga att dem har gåt mycket också.
Jag har läst mycket om flera artiklar om högt ljudnivå,vägbuller och ljudisoleringen, att de flesta bilar har det här problemet, vad jag har förstått kommer ljudet från motor eller däck och att här i sverge på svenska vägar har vi grova asfalt då dyker den här fenomen.Hur kan man undvika det på ett lämpligt sätt.
MVH
alexander2012

Uppdaterat: 2010-11-28 02:03

När det gäller bättring av skador är man mycket duktigare på billackerarsidan idag än för t.ex. tjugo år sedan.
Jag köpte en gång en ny fransk bil i silvermetallic, f.ö. den enda bil jag ägt i denna tråksvenska kulör, som när jag hämtade ut den hade en lackskada stor som en handflata på motorhuven.
Försäljaren lovade naturligtvis omedelbar omlackering.
Tyvärr lackades endast huven, hela bilen skulle behövt en omlackning för det var aldrig samma kulör på huven och bilen i övrigt.
Ibland var huven ljusare än bilen, ibland mörkare.
För ett antal år sedan fick jag en parkeringsskada på en sex år gammal Golf som därför fick ny framskärm.
Skärmen lackades i originalkulören "Jadegrϋn metallic" och det syntes absolut ingen kulörskillnad.
Men det kan bli problem.
En bekant har en S80 i kulör "Månsand" en ganska oansenlig beigeaktig färg.
Hans bakdörr blev påkörd av en lyktstolpe och var tvungen att bytas.
När dörren skulle lackas måste han åka till målarverkstaden med bilen för att välja kulör.
Det visade sig att det fanns 9 (!) kulörer till Volvo som hette "Månsand".
Det enda säkra skulle man tro är svart solidlack.
Men inte heller det är så bra.
Min son som åkte svart Alfa fick en skada och när den reparerades och lackades fanns ändå en tydlig nyansskillnad.
När det gäller skyddslister tycker jag att det inte spelar någon roll var de sitter eftersom skadan efter dörrar som slängs upp på trånga parkeringsplatser ändå träffar utanför listen.
Möjligen skulle ett antal tjocka vertikala lister fungera, men det finns ju inte på någon bil.
Och lackerade skyddslister är ju bland det mest korkade man kan tänka sig.

Uppdaterat: 2010-11-28 09:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

leifer, vattenburen lack började man med redan på 1970-talet och MB, Saab och Volvo bl.a. hade stora problem med lacksläpp och korrosion.

Uppdaterat: 2010-11-28 16:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, det var ju det jag menade.
Jag hade en gång en Saab 1975 års modell som fick lackas om helt efter sex år!
Då med lösningsmedelsburen lack.
Även en 240 från början av 1980-talet fick ny lack efter fem år.
För att inte tala om min gamla MB 240D, gammal taxi, som verkligen skulle behövt ny lack när jag köpte den, men det var ingen större ide att måla på rosten så den fick vara tills vidare.
Den avslutade sin tillvaro mot en sten i skogskanten, men motorn fortsatte i en båt.
Senare bilar har faktiskt klarat sig bra, även de franska.
Men att bättra med stift kan vara lurigt. Jag bättrade stenskottsskador på en grön metallic 9000 med stift och det gick hyfsat men inte blev det riktigt samma kulör.
Men jag hade tur och fick tag på lösningsburen lack.
Den finns, men inte som original. Försök få tag på en sådan.
Att sprayen är lösningsmedelbaserad lär nog bero på att det är svårt att göra den färgen vattenburen om den ska vara sprutbar.

Uppdaterat: 2010-11-29 09:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, det var ju det jag menade.
Jag hade en gång en Saab 1975 års modell som fick lackas om helt efter sex år!
Då med lösningsmedelsburen lack.
Även en 240 från början av 1980-talet fick ny lack efter fem år.
För att inte tala om min gamla MB 240D, gammal taxi, som verkligen skulle behövt ny lack när jag köpte den, men det var ingen större ide att måla på rosten så den fick vara tills vidare.
Den avslutade sin tillvaro mot en sten i skogskanten, men motorn fortsatte i en båt.
Senare bilar har faktiskt klarat sig bra, även de franska.
Men att bättra med stift kan vara lurigt. Jag bättrade stenskottsskador på en grön metallic 9000 med stift och det gick hyfsat men inte blev det riktigt samma kulör.
Men jag hade tur och fick tag på lösningsburen lack.
Den finns, men inte som original. Försök få tag på en sådan.
Att sprayen är lösningsmedelbaserad lär nog bero på att det är svårt att göra den färgen vattenburen om den ska vara sprutbar.

Uppdaterat: 2010-11-29 09:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre