Vi Bilägares forum

Hjälp med bilköp

Hjälp med bilköp

Hej!
Jag tänkte köpa mig en bättre begagnad bil från bilhandlare. Men vilka märken ska jag i så fall kolla på? Är en ensamstående mamma med två barn (5,11) och behöver en bil som hoppningsvis behöver inte servas så jätte ofta. Vill gärna ha automat. Jag har tänkt på Polo eller Golf men det verkar som det är jätte svårt att få tag på som automat. Finns det någon som kan ge mig lite tips?

Tack på förhand!
Morsan

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Eftersom du tänkt på bilar som VW Polo och VW Golf skulle jag vilja föreslå Skoda Fabia och Skoda Octavia. Det är två bilar som i stort sett är samma bilar som de du förslagit, men till något lägre pris. Fabia och Octavia får bra betyg i både Rostregistret och Bilprovningens begbilguide. Serviceintervallen bör vara samma som VW bilarna, dvs 3000 mil. Att det är svårt att hitta automatväxlade bilar i den storleken är inte förvånande, men det går om du är beredd att leta längre bort än bara runt din omgivning.

Uppdaterat: 2008-03-30 11:22

Hej.
Håller med Ingemar. En Fabia håller ju samma storlek som en Golf.

Annars finns Ford Focus, en bra bil som funkar fint. [url=http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?id=8DE7AC1F3CBB4B&look=escalmhult]http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?id=8DE7AC1F3CBB4B&look=escalmhult[/url]
Focus med etanolmotor= ingen tullavgift (om man bor i Stockholm)

Uppdaterat: 2008-03-30 22:41

Nej, passa dig för Toyota, jag håller absolut inte med Shogun, jag måste säga emot, det hör till mina principer. [b]:-)[/b]

Köp en bil med ett bra rostskydd, det finns inte på Toyota (men det är ju lätt att ordna för några tusenlappar).

Uppdaterat: 2008-04-01 12:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det här var det första uttalandet som jag håller med Shogun om (alltså den första raden).

Men den sista av länkarna som han tipsade om var väl inte så tokig, en nästan ny bil till ett bra pris. Synd bara att den var svart, men det är ju en smakfråga.
Men det här är bilar som man måste prova (det gäller förstås alla) för att se om man trivs med körställningen och komfort i övrigt.

Och köper man en asiatisk bil bör man undersöka rostskyddet och är det en sådan här ny bil bör man absolut behandla den om det inte är gjort.
Det är småpengar jämfört med det man betalar för bilen.

Uppdaterat: 2008-04-02 12:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej, ursäkta mig, jag gjorde en liten tankevurpa.
För mindre än de här pengarna får du ju en sprillans ny KIA Ceed med sju års garanti!
Men prova gärna en Opel Astra av nyare årgång, den ger mycket bil för pengarna, eller kanske Ford Focus?

Uppdaterat: 2008-04-02 19:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej!
jag känner att jag har fått massa bra tips men på något sätt har jag fastnat för Toyota. Inte bara för testresultatets skull men Auris och Yaris formen tilltalar mig. synd bara att just nu finns det bara två stycken begagnade Auris till salu hos bilhandlare här i Stockholm (årsmodell 2007). och detta med rostskydd ska jag inte glömma. Det var jätte bra tips! så nu gäller det att hitta några år gammal Auris eller Yaris (beror på storleken och testkörning) och då är jag nöjd.

Uppdaterat: 2008-04-02 23:45

Javisst Shogun, du har rätt när det gäller KIA, de måste servas på egna verkstäder för att garantin ska gälla.
Men inte när det gäller Huyndai, de kan servas på vilken auktoriserad verkstad som helst, de verkstäderna behöver inte vara Huyndaianslutna och därför kan de hålla betydligt lägre priser.
Man kan ju jämföra med min egen 9-5 som servats vid varje tillfälle på en s.k. BSC-verkstad (Bosch Service Center) till ett betydligt lägre pris än Saabverkstaden och då ingår samma assistansförsäkring som man får betala ca 500:- extra för hos Saab..!

Men som leifer skrev i en annan tråd här på forumet, Opel Corsa kanske inte är något dåligt alternativ, bra pris, låga bränslekostnader och bra rostskydd.
Och de har skärpt sig när det gäller kvalitetskänslan (även om jag tycker Saab är några gånger skarpare, men det vore väl sjutton annars till det priset).

Men det här är svårt, det är ju många kriterier som ska stämma, man måste ut och köra, känna hur man trivs med bilen, hur man sitter, hur bullrig den är, hur den motsvarar de transportbehov man har o.s.v.
Kan man sedan snacka till sig ett bra pris är det ju bara ett plus.

Det är faktiskt hur man trivs med bilen som är det viktigaste, inte andrahandsvärdet. Man köper ju inte bilen för att sälja den, jo förresten, trivs man inte med den vill man ju göra sig av med den så snabbt som möjligt.

Uppdaterat: 2008-04-03 00:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, Shogun, jag hade gott om pengar när jag köpte min bil, men nu har det mesta försvunnit i värdeminskningen.
Nu är jag fattigare, men jag trivs med min bil.
Men det märkliga är att min granne som fick sin Avensis värderad har förlorat ungefär lika mycket.

Min erfarenhet är lika som leifers, en beg. Toyota är klart övervärderad vid inköp men ska man göra sig av med den då är det inte så roligt.

Jag håller fortfarande på att det viktigaste är att man trivs med bilen, gör man inte det är det väldigt svårt att ständigt behöva intala sig att man i allafall får bra betalt när man säljer, vilket inte är så säkert.

Uppdaterat: 2008-04-03 11:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tycker Hyundais automatlådor inte är speciellt bra. Vi har en Accent automat som våra ungar håller på att pina livet ur. Lådan växlar väldigt sent speciellt vid kickdown, En av deras kompisar har en likadan med manuell låda och den går betydligt bättre. Det kan ju bero på den lilla motorn i kombination med automatlåda. Jag tror att man bör hålla sig till motorer över 2 liter för att automatlådan skall fungera bra.

Uppdaterat: 2008-04-03 15:51

Blir ganska trött på Shoguns nyanslösa hyllningar av Toyota. Han låter som en Toyotasäljare.

Uppdaterat: 2008-04-03 20:17

Ja du, Shogun, du får fortsätta att hylla T hur mycket du vill, men jag har andra krav på bilar som de inte klarar av hur bra du än tycker de är.
Egentligen ska jag inte yttra mig, jag har bara erfarenhet av Avensis och kan bara redovisa mina personliga åsikter, jag sitter inte bra, den bullrar (kan bero på däcksvalet) på de hyrbilar jag haft och för mig privat har den inte den last eller dragförmåga jag behöver (men det har ju inget med bilen i sig att göra).
En gång i tiden var jag intresserad av Camry, men den kunde inte levereras som kombi så då blev det en annan bil.

Men jag håller med leifer,nog känns T plastiga i inredningen och även om det är kvalite´så inte tycker jag att det känns.
Sedan tycker jag att T gör bland de fulaste bilar som går att köpa i dag, de var betydligt snyggare på 90-talet.
Men det är ju en helt personlig uppfattning som inte har det minsta att göra med om bilarna är bra eller dåliga.

Uppdaterat: 2008-04-04 10:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej Tiina!

Nu vet jag inte om du har köpt eller inte en bil vid den här tiden men jag tänkte påpeka på 2 viktiga aspekter: lyssna på alla åsikter men du ska själv avgöra vad det är för bil du köper inte någon annan i den här tråden.

Lyssna på både vad Shogun och Saabnisse säger men läs mellan raderna. Välj en bil som är driftsäker och så, men samtidigt så ska du trivas med bilen. Motsvarar bilen dina förväntingar så gör du ett lyckat köp. Alla bilar har ju fel inklusive Toyota.

Om du går in på Biltester på ViBilägares hemsida och väljer ut en bilmodell där kan du hitta en länk som heter "Felanmälan". Bilägare som hänvisar till vad de hade för fel på deras bilar.

Uppdaterat: 2008-04-04 12:02

Ok leifer, glömde Corollan, håller med där. den förra såg förskräcklig ut med sin perforerade grill.

Och Gabbe, det var det jag skrev om lite tidigare. Det absolut viktigaste är att man trivs med bilen och att den motsvarar ens förväntningar.

Uppdaterat: 2008-04-04 12:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har en kompis som har en Corolla -05. Jag tar tillbaka vad jag skrev tidigare, jag tycker den är ful.
Men kompisen är väldigt nöjd med bilen och trivs mycket bra med den och då spelar det ju ingen roll vad andra tycker!

Uppdaterat: 2008-04-04 18:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det beror på vad man tycker är viktigtast. För mig är driftsäkerhet och ekonomi viktigast. Körkänsla är ganska viktigt men utseende kommer mycket långt ner på listan. Det är därför jag personligen envist har hållit mig till Toyota de senaste 10 åren. Är inne på min tredje Camry, tredje HiAce och hustrun på sin första Corolla. Jag vet att Camryn har lite av "grå kofta" över sig men den fyller mina kriteria till punkt och pricka. Jag vågar faktiskt påstå att ingenting på marknaden kommer i närheten när det gäller allmän kvalitet, driftsäkerhet och ekonomi och det gäller förmodligen också Corollan även om min hustrus Sportivo är ett ganska sorgligt försök att konkurrera met Golf GTI.

Uppdaterat: 2008-04-05 15:13

Ja men, det är ju det jag skrivit hela tiden!
Det är ju bara jag själv, om det är jag som ska bruka bilen, som kan avgöra hur jag trivs med den!
Vad andra har för åsikter är ju egentligen oväsentligt.
Jag minns på den tiden jag körde Simca och alla talade om för mig att det var helt fel, men jag trivdes med bilarna trots en del olägenheter och de som ansåg att de visste allt om Simca hade inte ens provkört!
Och som jag skrivit tidigare, vad är det för mening med att köpa en bil med bra andrahandsvärde om man inte trivs med den?
Kan man kombinera detta då är det ju bara att lycka till.

Uppdaterat: 2008-04-05 19:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre