Vi Bilägares forum

Hastighetsskylt efter korsning eller rondell

Hastighetsskylt efter korsning eller rondell

Finns det regler för hur nära en korsning eller rondell hastighetsskyltar måste vara? Jag har på senare tid upptäckt att jag missat vilken hastighet som gäller när jag kommit ur korsningen eller rondellen. Man är för uppmärksam på övrig trafik. Det blev ett problem när alla hastighetsbegränsningar ändrades för ett tag sen. Ett riktigt tilltag, om man frågar mig.

Jag tror det dels beror på att trafiken blivit stökigare och att jag blivit äldre. Jag är 53 år och har kört mycket sen jag var 18 år. Jag upplever att vägarna är fulla av enögda bilister utan blinkers och vett. Jag är ingen ängel själv och kan göra fel också så det här borde gälla för fler än mig.

Jag skulle vilja förslå att skyltar flyttas bort åtmintone lika många meter som dessa anger.

Jag vill ha igång en debatt om det här om möjligt. Är det fler än jag som upplevt samma sak?

Uppdaterat: 2011-12-15 18:10

Kommentarer

Det blir inte heller lättare när det är obevakade övergångsställen precis vid in- och utfarter till rondeller. Det är ju knappast så att någon bilförare med vett och vilja vill köra på en fotgängare, men då borde även väghållaren göra sitt för att se till att det inte blir för mycket att hålla reda på samtidigt. Med de nya (försämrade!) regler för rondellkörning som gäller sedan några år har man tillräckligt att göra med att hålla koll på övriga bilar speciellt när man ska ut ur en rondell, övergångsställen borde INTE finnas där som en ytterligare risk.

Uppdaterat: 2011-12-16 12:49