Vi Bilägares forum

Hållbarhet och ekonomi på olika modeller

Hållbarhet och ekonomi på olika modeller

Jag har läst inläggen om 15 års livslängd.
Jag funderar hit och dit på olika modeller. En toyota eller en hyundai verkar vara ett någorlunda säkert kort att satsa på men när det gäller rostskyddet är de usla. Då verkar t ex Opel mycket bättre men hur är då den för övrigt?? Jag har tittat på Skoda roomster/praktik och de verkar jättebra
på många sätt, de nyaste bilarna drar bara 0,57, bra rostskydd, men en helt ny bil
blir för dyr, och de gamla drar för mycket bensin (0,71). Den har också något dålig sikt, ialla fall jämfört med min corolla.

Vad tycker ni när det gäller en bil som är kanske fom 2005?
Ska man satsa på en bil (japan) som troligen har mindre reparationer framför sig men å andra sidan blir fortare rostig? Kan det löna sig att köpa en sådan och betala en extra rostskyddsbehandling? Vad kostar en sådan behandling?

Opel combo är stor och drar 0,63. Bra betyg på rostskydd har flera Opel fått, men hur håller den annars?

Jag tittade på en fem år gammal Toyota Yaris Verso, jättefin bil med stort lastutrymme, men med tanke på att rosten kommer och när den dessutom kostar ungefär lika mycket som en helt ny Opel combo så tycker jag toytoa är riktigt riktig dyra. Är de verkligen värda sitt pris??

Hur tänker ni?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Det här får man nästan hjärnblödning av. Det tar tid att åka runt och titta.

Men lite märkligt med Opel tycker jag, det är dåligt med info på hemsidan, bilarna saknar teknisk info t ex, finns t ex ingen information där om kamrem/kamkedja, cylindrar, ventiler osv. Jag har skrivit till dem och inväntar svar.

Att hitta en ny combo tour för att åka och titta på det verkar omöjligt om man går efter informationen på webbsidorna. I hela Stockholms län finns bara en eller två återförsäljare och där verkar knappt finnas några bilar alls i lager. Verkstäder däremot finns det ett helt gäng....

Hyundai har visst någon extra garanti för just elektronikfel på nya bilar.

Oj vad det är svårt!

Uppdaterat: 2010-05-21 11:05

Ja! Bra ide´. Det ska jag göra.
Hittade förresten till slut ett opel-center vid stockholm, jag ska åka dit.

Uppdaterat: 2010-05-21 13:06

Haha, lustigt att du säger det.
Var på Opel i dag och pratade med en försäljare, han fattade precis INGENTING, det var helt otroligt, han svarade inte på EN ENDA fråga om bilen och gällande motorn kunde han över huvud taget inte ens ta reda på hur många cylindrar den hade eller om den hade kamrem. Över huvud taget tror jag inte han visste ens en tiondel så mycket om bilar som jag själv gör. Man tycker väl ändå att det borde vara självklart att ha lite fakta om just de få modeller som han ska sälja. Men han hade ingen aning om vad han pratade om och ändå fortsatte han att prata om annat än det jag frågade om. Till slut blev jag sur...

Herregud, säger jag, ingen bra reklam för Opel precis. Jag skulle aldrig köpa något av den här killen.

Puh

Uppdaterat: 2010-05-21 21:43

Ja, helt otroligt! Jag kan inte föreställa mig hur man kan vara så ointresserad av sitt jobb. Vem som helst skulle ju kunna bara ägna en dag till att lära sig lite om modellerna, men nej! Undrar varför de pratar med en över huvud taget?
Precis som du säger hade den här killen aldrig hört talas om något sådant som kamrem eller kamkedja eller rostskydd, men för varje fråga svarade han bara inte utan babblade bara på om något helt fullkomligt idiotiskt. Han drog tom till med att: "Ja, men du förstår att det finns ju många motorer till den här bilen", som att det skulle vara en anledning till att inte få uppgifterna om den. "Men den finns ju bara med en bensinmotor?" säger jag. -Inget svar. Till råga på allt sa han att "men just det här är ju en diesel". och så var det en bensin motor det tom stod på lappen vid bilen...
Usch för såna! Jag är fortfarande sur.

Uppdaterat: 2010-05-22 16:09

Men det finns ju många företag som säljer just den bilen.
Även om du råkat ut för en dålig försäljare har du ju möjligheten att åka till ett annat företag med mer seriösa försäljare.
Men missa inte tillfället att tala om dina synpunkter för å många som möjligt.
Fåntrattar till försäljare behövs inte.

Uppdaterat: 2010-05-22 19:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja. Jag har pratat med en bra också, det var på Skoda i Nacka, han visste vad han pratade om, inget struntprat.
På andra ställen har de varit ganska okunniga men inte i närheten av den här på Opel, han var värre än jag kunde tänka mig.

Uppdaterat: 2010-05-22 20:50