Gnällade bromsar Toyota Auris.

19 inlägg 0 nya
Gnällade bromsar Toyota Auris.

Hej !

Jag har skrivit om det förut här på annan plats på forumet. Som sagt var vi in till Toyota igen för byte av klossar som nu gnäller värre än någonsin, som en gammal Volvo 240/740 !

Talade med kundmottagaren som jag brukar tala med. Då visade det sig nu att man inte från Toyotas sida har fått in klagomål från kunder med dieselmotor om bromsarna så man har satt in ett åtgärdspaket. Det är bara på Auris bensin som man fått in klagomål, att man satt in ett åtgärdspaket, så idag skulle han skicka in ett meddelande till Toyota om det.

När jag själv var in till Toyota talade jag med en annan kundmottagare, som sa att om 4 veckor skulle de nya bromsarna (klossarna komma), han menade då till Auris bensin (jag talade aldrig om att jag hade en Auris diesel). Så nu får vi se hur länge det dröjer innan Bosch som levererar bromssystemet till Toyota får fram nya bromsklossar som inte gnäller.

De första klossarna gnällde ju inte alls på samma sätt som nu, nu är det värre än någonsin som en gammal Volvo 240/740. De gamla kom det ett svagt svagt vässande in i kupen jämt så att man hörde det. Men jag tycker ju inte det ska vara så heller, men med facit i hand så hade det ju varit bättre med de gamla klossarna.

Är det någon mer än jag som kör Toyota Auris med största diesel motor som har gnällande/vässande bromsar ? Var vänlig kommentera det här då, och vilka uppgifter du fått från Toyota i ärendet.

Sedan fick vi sommardäcken med påsatta med 17" alu fälgarna 225/45 -däck orginal och bilen blir ju väldigt fin och så, men som jag befarade och som brukar vara fallet med lågprofil däck så ökade bullret markant i kupen. Med friktionsdäcken 16" 205/55- gick bilen väldigt tyst och fint för att vara en bil i denna klassen.

Förövrigt är vi kanon nöjda med denna bil, och svensken i gemen skulle nog ransaka sig själv lite om vi i Sverige behöver så stora bilar som vi kör omkring i mot övriga europa, man klarar sig med betydligt mindre bilar överlag. Denna bil är inte liten, betydligt större än man kan tro vid första anblicken. Och när man kör/åker känns den betydligt större bil än vad den är på ett positivt sätt.

mvh

Låter bromsarna bara när du "mes"bromsar (bromsar in mjukt) eller hela tiden?
Jag hade problem med bromsarna på min Vw Sharan, dom skrek när man mesbromsade och detta löste jag genom att plocka bort bromsklossarna och skära ett V i klossarna. Tog även och putsade av dom lite med vinkelslipen. (Dom hade glaserat)
Sen va det bara ut och köra igen.
Det bästa är att tvärnita rikigt några gånger om året så man sliter till bromsarna.

Lågprofilsdäcken:
Märke?
Antal kilo i?
Jag kör bilar på jobbet med 18" 19" 20" och vissa låter och andra håller normalljud.
Klart att friktionsdäcken är tysta, dom är så ortoligt mjuka i gummi.

Sen vet jag inte om någon 240/740 som låter när man bromsar.

Hej !

Dessa bromsklossar som tjuter/gnäller fick vi i satta i Måndags på Toyota, så dom är helt nya. Men som du säger så är det när man mes bromsar tex i slutet av en inbromsning när du närmar dig en korsning eller när man bromsar väldigt lätt.

Har du aldrig hört en Volvo som tjuter när man bromsar !! Var väldigt vanligt på slutet av 70talet början av 80talet på Volvo 240 serien.

Däcken Dunlop SP Sport 01 225/45 17"

Vad gäller lufttrycket i däcken får jag återkomma till i morgon eftermiddag.

Dunlop låter mycket, dom bilarna som har Dunlop på jobbet har ett högt vägljud.
Kollade vilka däck som sitter på sportbilarna på jobbet och dom flesta hade Toyo (ca60%), Kines däck (ca20%) och resterande 20% hade lite blandat (Dunlop, Michelin, Kuhmo)
Med kinesdäck så menar jag Goodride, Linglong och Nankang och dom funkar väldig bra.

Henke.F

Varför är du intresserad av lufttrycket i däcken ? Har inte kollat det idag, frugan kom hem sent med bilen. Men imorron jag lovar !

mvh Shogun

Ett felaktigt däcktryck ger ljud och detta speciellt vid kurvtagning.

Hej Henke !

Lufttrycket var korrekt, fattas bara annat det var ju Toyota som monterade sommarhjulen åt mig gratis eftersom jag är "Guldkund" hos Toyota ;o)

2,9 fram 2,6 bak vad säger du om det ? Nu när jag var iväg efter att ha tvättat bilen och kollade luft trycket så gnisslade det inte heller något från bromsarna, vi får se hur länge det håller i sig.....peppar peppar.....

Ja det är klart att du är guldkund hos T, fattas bara annat! [b]:-)[/b]

Men jag är ändå lite förvånad över ditt problem.
Hur ser ditt normala körprogram ut?
Mest stad?
Mest landsväg?
Grusväg?

Jag kör mest landsväg, 90% och belagd väg, och jag har varken gnissel eller hasljud.
Snart 6000 mil med samma belägg.

Innan vi fick sista tre km till hemmet belagda hamnade det ibland sten mellan sköld och skiva, men det kan man ju inte missa det för ju ett fruktansvärt oljud.
Det var en fransk bil.
Det märkliga var att en granne råkade ut för samma sak för en tid sedan också på en ny fransk bil!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Just det guldkund !

Landsväg ca 9mil per dag. Frugan har den till jobbet fram och tillbaka varje dag. Som jag sa har det inte gnällt något idag när jag gjorde turen till macken och kollade lufttrycket efter tvätt idag. Men häromdagen gnällde det i bromsarna i slutskedet av bromsningen som på en gammal Volvo. Då tänkte man att det varit bättre att behållt de gamla beläggen för det hördes ju knappt ,svagt svagt väsande bara. Men men vi får hoppas att det håller i sig nu, men Per på Toyota skulle höra av sig när han vet mer och han hör något från Toyota Sweden.

Annars har jag aldrig hört en gnisslande Toyota förut inte de på Toyota heller när man använde japanska Nippon Denso bromssystem detta kom sedan man börjat att använda Bosch system på Toyota Auris, men det har främst kommit anmärkningar från kunder som kör bensin versioner av Auris, inte Auris diesel som jag har därav har inte Toyota Sweden satt in något åtgärds paket än när inte tillräckligt många kunder hört av sig och klagat än.

Annars är vi kanon nöjda med bilen !

Det är ett korrekt lufttryck. Va bara nyfiken för att lågprofildäck är oehört känsliga vad gällande lufttryck.
Ang bromsarna. Vet att Citroen C5 (kommer inte ihåg vilken årsmodell) hade samma problem med skrikande bromsar vid mesbromsning. Detta löste Citroen genom att skära ett V i bromsklossarna och problemet försvann. Kanske nått att prova om felet kommer tillbaks?

Hej!

Tråkigt med dina bromsar:( Har tyvärr inget att skriva om dem men om dina däck däremot. Jag har en Avensis -04 med vinterdäck av dimension 205/55/R16 på plåtfälg och sommardäcken är av dimension 215/45/17 på lättmetallfälg. Kör med 2,4 kg lufttryck (17-tum däcken) då det står i instruktionsboken att det ska vara detta tryck. Betydligt högre ljudnivå i bilen och den går lite hårdare/stötigare. Jag har talat med märkesverkstaden och de kan bara bekräfta att så blir det med 17-tummarna:( För övrigt drar bilen klart mer bensin också! En dl/mil mer på landsväg och ännu mer i stadstrafik!
Har du noterat någon skillnad?

Ej ännu "Guldkund".

Hej Toyotaägare ! Ja, jag är ju inte förvånad om att dessa däck bullrar mer än friktionsdäcken. Det hade jag räknat ut. Lufttrycket som jag uppgett 2,9 fram och 2,6 bak står också uppgett vad som rekomenderas i instruktionsboken. Min däckdimension är 225/45/17" orginal på våran Auris med störst dieselmotorn.

Tyvärr har vi inte mätt upp vad bilen drar än med sommar däcken, men det skulle inte fövåna om den stiger lite i förbrukning.

Förövrigt kan jag meddela att våran Toyota Camry nu är såld efter 3 timmar ute på blocket så var bilen såld ;o) Kul !

[Edited on 2008-05-04]

Hej !

Hittade ett intresant inlägg på forumet på Toyota club Swedens hemsida, om kvalitet mellan olika länder där Toyota tillverkar bilar. Han som skriver jobbar som mekaniker på Toyota. Klipper ur hans inlägg här under.

" Har du en -89ans Corolla så har den Kat, så även en -88a...
Corollan med svenssonmotorer (GTI-motorn hade det från 1983) var ju lite senare än andra Toyotamodeller med elektroniskt insprutning men den kom även som standard på samtliga Corollor från och med 1990 liksom servostyrning.
Din är rätt garanterat tillverkad i Japan då alla Svensksålda modeller tillverkades där då som sagt...

Angående kvalitén håller enligt mina erfarenheter samtliga Toyotor generellt hög/mycket hög kvalitetsstandard oavsett tillverkningsland men hjärtat av Toyota ligger i Japan och även om Toyota försöker anamma sina tillverkningsprinciper och få samtliga att alltid följa "The Toyota way" så gått dom bara kan är det nog svårt att få tex Européer att alltid vara lika exemplariska och kvalitetsmedvetna som deras Japanska annställda är.

Om man ska fortsätta har dom Europabyggda tex. högre andelar Europatillverkade delar (Vilket knappt existerar alls i Japanbyggda) av vissa underleverantörer (Tex Bosch) som i bland kan vara liknande som Europeiska biltillverkare bilar använder sig av i sina bilar vilket aldrig är en fördel kvalitetsmässigt även om Toyota har stränga krav på dom.

Dom Japanska Toyotafabrikerna håller enligt undersökningar jag sett den allra högsta tillverkningskvalitén i Världen och det märks skillnader så Japantillverkade är det absolut bästa... "

Så det ligger en del i vad jag skrivit här tidigare vad gäller europeiska underleverantörer mot japanska till Toyota bilar, så helt fel har jag inte haft !!

Shogun/
Supror har vi på jobbet. Ví hade en som va helt original som blev såld i Torsdagas, det va inte den du pratade om?
[url=http://www.europeansportscars.se]www.europeansportscars.se[/url]

Toyota Supra mkIV verkar vara en väldigt fin bil.

[Edited on 2008-05-04] [Edited on 2008-05-04]

[Edited on 2008-05-04]

Supra skulle jag vilja ha.

[Edited on 2008-05-04]

Nu halkade ni väl av tråden, eller?

Jag tror Henke F. har lösningen.
V-slipning kanske kan ordna upp problemet.

Jag förstår inte varför det skulle vara någon skillnad mellan bensin och dieseldrivna Auris när det gäller bromsar!

Egentligen ska jag ju inte yttra mig, jag åker ju 9-5 och beroende på ljudisoleringen hör man ju inte sådant här när det gäller gnäll från bromsar, men det kan ju bero på hörselskador! :-)

Jag vägrar att tro att det skulle vara någon skillnad i kvalitet mellan Nippon-Denso och Bosch.
Jag tror att vi i Europa har minst lika bra möjligheter till teknisk utveckling och produktion som i Japan.

Jag vet att du Shogun är väldigt imponerad av japansk teknik, men efter alla år med teknisk utveckling inom försvaret har jag lärt mig att det finns andra kriterier att ta hänsyn till.
Du har ju delvis varit inne på det, styrning av kvalitetssäkringen, som är det absolut viktigaste och här har många europeiska bolag halkat efter trots ISO 9000.
Kanske behöver de en spark i häcken av japsen, kanske räcker inte ISO 9000 i praktiken, men jag är så urbota korkad att jag tror att de europeiska biltillverkarna kommer att fortsätta att konkurrera med japanerna.
Och klarar de inte detta är det verkligen synd om oss!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
ehijne (ej verifierad)

ISO9000 har ingenting med produktkvalitet att göra. Det visar bara att företaget har ordning på vad och hur det tillverkar sina produkter. I princip kan ett företag tillverka flygvästar i betong och vara ISO-certifierade, bara det är dokumenterat.

Nej, naturligtvis inte, men tillverkar man flytvästar i betong som inte fungerar som det är avsett så är man körd.
Jag har personligen gått genom stålbadet, jag vet!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.