Vi Bilägares forum

Gnällade bromsar Toyota Auris.

Gnällade bromsar Toyota Auris.

Hej !

Jag har skrivit om det förut här på annan plats på forumet. Som sagt var vi in till Toyota igen för byte av klossar som nu gnäller värre än någonsin, som en gammal Volvo 240/740 !

Talade med kundmottagaren som jag brukar tala med. Då visade det sig nu att man inte från Toyotas sida har fått in klagomål från kunder med dieselmotor om bromsarna så man har satt in ett åtgärdspaket. Det är bara på Auris bensin som man fått in klagomål, att man satt in ett åtgärdspaket, så idag skulle han skicka in ett meddelande till Toyota om det.

När jag själv var in till Toyota talade jag med en annan kundmottagare, som sa att om 4 veckor skulle de nya bromsarna (klossarna komma), han menade då till Auris bensin (jag talade aldrig om att jag hade en Auris diesel). Så nu får vi se hur länge det dröjer innan Bosch som levererar bromssystemet till Toyota får fram nya bromsklossar som inte gnäller.

De första klossarna gnällde ju inte alls på samma sätt som nu, nu är det värre än någonsin som en gammal Volvo 240/740. De gamla kom det ett svagt svagt vässande in i kupen jämt så att man hörde det. Men jag tycker ju inte det ska vara så heller, men med facit i hand så hade det ju varit bättre med de gamla klossarna.

Är det någon mer än jag som kör Toyota Auris med största diesel motor som har gnällande/vässande bromsar ? Var vänlig kommentera det här då, och vilka uppgifter du fått från Toyota i ärendet.

Sedan fick vi sommardäcken med påsatta med 17" alu fälgarna 225/45 -däck orginal och bilen blir ju väldigt fin och så, men som jag befarade och som brukar vara fallet med lågprofil däck så ökade bullret markant i kupen. Med friktionsdäcken 16" 205/55- gick bilen väldigt tyst och fint för att vara en bil i denna klassen.

Förövrigt är vi kanon nöjda med denna bil, och svensken i gemen skulle nog ransaka sig själv lite om vi i Sverige behöver så stora bilar som vi kör omkring i mot övriga europa, man klarar sig med betydligt mindre bilar överlag. Denna bil är inte liten, betydligt större än man kan tro vid första anblicken. Och när man kör/åker känns den betydligt större bil än vad den är på ett positivt sätt.

mvh

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Låter bromsarna bara när du "mes"bromsar (bromsar in mjukt) eller hela tiden?
Jag hade problem med bromsarna på min Vw Sharan, dom skrek när man mesbromsade och detta löste jag genom att plocka bort bromsklossarna och skära ett V i klossarna. Tog även och putsade av dom lite med vinkelslipen. (Dom hade glaserat)
Sen va det bara ut och köra igen.
Det bästa är att tvärnita rikigt några gånger om året så man sliter till bromsarna.

Lågprofilsdäcken:
Märke?
Antal kilo i?
Jag kör bilar på jobbet med 18" 19" 20" och vissa låter och andra håller normalljud.
Klart att friktionsdäcken är tysta, dom är så ortoligt mjuka i gummi.

Sen vet jag inte om någon 240/740 som låter när man bromsar.

Uppdaterat: 2008-04-17 21:04

Dunlop låter mycket, dom bilarna som har Dunlop på jobbet har ett högt vägljud.
Kollade vilka däck som sitter på sportbilarna på jobbet och dom flesta hade Toyo (ca60%), Kines däck (ca20%) och resterande 20% hade lite blandat (Dunlop, Michelin, Kuhmo)
Med kinesdäck så menar jag Goodride, Linglong och Nankang och dom funkar väldig bra.

Uppdaterat: 2008-04-18 21:32

Ett felaktigt däcktryck ger ljud och detta speciellt vid kurvtagning.

Uppdaterat: 2008-04-19 01:16

Ja det är klart att du är guldkund hos T, fattas bara annat! [b]:-)[/b]

Men jag är ändå lite förvånad över ditt problem.
Hur ser ditt normala körprogram ut?
Mest stad?
Mest landsväg?
Grusväg?

Jag kör mest landsväg, 90% och belagd väg, och jag har varken gnissel eller hasljud.
Snart 6000 mil med samma belägg.

Innan vi fick sista tre km till hemmet belagda hamnade det ibland sten mellan sköld och skiva, men det kan man ju inte missa det för ju ett fruktansvärt oljud.
Det var en fransk bil.
Det märkliga var att en granne råkade ut för samma sak för en tid sedan också på en ny fransk bil!

Uppdaterat: 2008-04-19 19:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är ett korrekt lufttryck. Va bara nyfiken för att lågprofildäck är oehört känsliga vad gällande lufttryck.
Ang bromsarna. Vet att Citroen C5 (kommer inte ihåg vilken årsmodell) hade samma problem med skrikande bromsar vid mesbromsning. Detta löste Citroen genom att skära ett V i bromsklossarna och problemet försvann. Kanske nått att prova om felet kommer tillbaks?

Uppdaterat: 2008-04-19 21:51

Hej!

Tråkigt med dina bromsar:( Har tyvärr inget att skriva om dem men om dina däck däremot. Jag har en Avensis -04 med vinterdäck av dimension 205/55/R16 på plåtfälg och sommardäcken är av dimension 215/45/17 på lättmetallfälg. Kör med 2,4 kg lufttryck (17-tum däcken) då det står i instruktionsboken att det ska vara detta tryck. Betydligt högre ljudnivå i bilen och den går lite hårdare/stötigare. Jag har talat med märkesverkstaden och de kan bara bekräfta att så blir det med 17-tummarna:( För övrigt drar bilen klart mer bensin också! En dl/mil mer på landsväg och ännu mer i stadstrafik!
Har du noterat någon skillnad?

Ej ännu "Guldkund".

Uppdaterat: 2008-04-19 23:33

Shogun/
Supror har vi på jobbet. Ví hade en som va helt original som blev såld i Torsdagas, det va inte den du pratade om?
[url=http://www.europeansportscars.se]www.europeansportscars.se[/url]

Uppdaterat: 2008-04-20 09:04

Nu halkade ni väl av tråden, eller?

Jag tror Henke F. har lösningen.
V-slipning kanske kan ordna upp problemet.

Jag förstår inte varför det skulle vara någon skillnad mellan bensin och dieseldrivna Auris när det gäller bromsar!

Egentligen ska jag ju inte yttra mig, jag åker ju 9-5 och beroende på ljudisoleringen hör man ju inte sådant här när det gäller gnäll från bromsar, men det kan ju bero på hörselskador! :-)

Jag vägrar att tro att det skulle vara någon skillnad i kvalitet mellan Nippon-Denso och Bosch.
Jag tror att vi i Europa har minst lika bra möjligheter till teknisk utveckling och produktion som i Japan.

Jag vet att du Shogun är väldigt imponerad av japansk teknik, men efter alla år med teknisk utveckling inom försvaret har jag lärt mig att det finns andra kriterier att ta hänsyn till.
Du har ju delvis varit inne på det, styrning av kvalitetssäkringen, som är det absolut viktigaste och här har många europeiska bolag halkat efter trots ISO 9000.
Kanske behöver de en spark i häcken av japsen, kanske räcker inte ISO 9000 i praktiken, men jag är så urbota korkad att jag tror att de europeiska biltillverkarna kommer att fortsätta att konkurrera med japanerna.
Och klarar de inte detta är det verkligen synd om oss!

Uppdaterat: 2008-04-20 21:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

ISO9000 har ingenting med produktkvalitet att göra. Det visar bara att företaget har ordning på vad och hur det tillverkar sina produkter. I princip kan ett företag tillverka flygvästar i betong och vara ISO-certifierade, bara det är dokumenterat.

Uppdaterat: 2008-04-20 22:01

Nej, naturligtvis inte, men tillverkar man flytvästar i betong som inte fungerar som det är avsett så är man körd.
Jag har personligen gått genom stålbadet, jag vet!

Uppdaterat: 2008-04-20 22:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre