Gaspriser

13 inlägg 0 nya
Gaspriser

På sex månader har gasen (LPG) gåt upp här i Sydney från 2:60/liter (i Svenska pengar) till 3.90 utan någon synbar anledning. Nu har dock änligen myndigheterna vaknat till liv och krävt en förklaring av bensinbolagen. Och mirakulöst sjönk priset över natten till 3.45. Dock en bit kvar till 2.60 men det är ju i rätt riktning i alla fall. Bensinbolagen skyller höjningarna på att det är vinter på norra halvklotet och stor efterfrågan på gas till uppvärmning. Det är altså ert fel!!! Skämt åsido så är det givetvis rent dravel som också motororganisationerna har varit snabba att påpeka.
Nu väntar vi med spänning på vad regeringen skall göra åt saken. Men det är ju klart i jämförelse med svenska bensinpriser så ter det sig hyfsat billigt ändå så kanske borde vi inte klaga.

Gasen är ju ändå väldigt mycket billigare i Sydney än här i Sverige.
Dock är det så att köra på gas här ändå blir mellan 20-40% billigare än att köra på bensin!

I går i SVT hade nan ett inslag om biogas där man räknat ut att den egenproducerade gasen kunde räcka till att driva 1,4 milj. bilar!
Och detta med gas från avloppsreningsverk och soptippar.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse.

Såg du i samma inslag som du pratar om våran miljöminister som pratatde sig varm för etanolen bara för att Volvo och Saab har dessa på programmet. Det hela är så genomskinnligt, staten och kapitalet de sitter i samma båt, vem var det som sjöng det, det stämmer ju så himla bra. I samma inslag så nämndes det ju också att Volvo slutat med gasbilar, sedan efter det rycker miljöministern in och försvarar det hela med att man har etanol bilar allt för att styra oss konsumenter vad vi ska välja.
Men de flesta väljer dieselbilar som drar lite. Vad ska oljebolagen och staten hitta på ihop för att styra oss mer nu mot etanolen, jo vi har börjat att höja priset på diesel att det är på samma nivå som bensin, och detta är bara början !

Tyvärr tror jag Saabnisse att din dröm om gasbilar i Sverige är just inte något annat än en dröm så länge som staten och kapitalet går hand i hand på detta viset. Och skulle man av någon anledning ändra sig vad gäller gasen, så kommer man att höja skatten på gas så att staten får in sina pengar. Flödet av pengar in till statskassan ska vara konstant oavsett vem som sitter i regering och oavsett bränsle !! Ingen har mer pengar än den andra att fördela.....

Javisst Shogun, du har helt rätt.
Men man har aviserat kraftiga prishöjningar på diesel, om det beror på brist, som man hävdar samtidigt som det finns överskott på bensin, eller om det beror på att man får in för lite skatt framgår inte.
Men det är klart att man kommer att höja skatten på gas, men faktum kvarstår, gasen är närproducerad och pengarna stannar inom landet.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det var det jag skrev förut - gas är ett framtidsbränsle. Biogas och "rena" dieslar är det som vi direkt kan/skulle kunna satsa på för att hjälpa miljön. Bygg om reningsverk och sopanläggningar helt för att kunna maximera utvinningen av biogas. Biogasnätet är inte utbyggt i Norrland, men väl söder om Stockholm, även om mycket mer behöver göras. Alltså - vi här i söder kan köra på närproducerad biogas kompletterat med bensin, medan norrlänningarna skulle kunna köra snåla dieslar, vilket många redan gör.

Dessutom - om jag kommer ihåg rätt, så är biogasen metan en växthusgas som är ca. 6-20 gånger kraftigare än koldioxid. Om vi då minskar läckaget av metan från avloppsverk etc. och istället bränner upp den i motorer så att koldioxid bildas, så har vi bara där gjort en miljöinsats, då koldioxid är en mindre kraftig växthusgas än metan.

Tänk om Volvo skulle återuppta sin Bi-Fuelmotor och importen av övriga CNG-bilar skulle öka. Då hade vi fått en miljöinsats att tala om.

Läste i ett häfte som Västra götalandsregionen medverkat i (projekt) att de som kör gasbilar är nöjda. Det enda kruxet är att man måste tanka oftare och att det inte finns så många ställen ännu (då). Idag finns det betydligt fler ställen, både här i väst och i Skåne. Sannolikt i Stockholmstrakten också. Det stod också att man kan blanda in vätgas 8-10% i biogasen/naturgasen, och att biogastekniken hjälper till att bana väg för vätgasen, som är ännu renare.

/Erik

Som jag sagt förut så propagerar jag som en utstuderad tok för gas som fordonsbränsle.
För de som är intresserade finns det en hel del att läsa här:
[url=http://www.gasforeningen.se/]http://www.gasforeningen.se/[/url]

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Här har bensinmackarna även bensin med 10% etanol. Det skall vara helt ofarligt för motorn är ungefär 10 öre billigare per liter. Lite miljövänligare är det väl också.

Nu har jag kikat på Gasföreningens hemsida. Det var ju otroligt intressant. Dels visade sig att jag är så jäkla dum att jag inte fattade att LPG som vi kör på här är Gasol. Det är dock otroligt att det bara finns 10 försäljningsställen över hela Sverige. Här har varenda bensinstation i städerna LPG men ute på bystan är det lite glesare. Alla Taxi och polisbilar kör på LPG. Det som jag fortfarande finner konstigt att gasolen fungerar i det svenska klimatet. Verkstaden som konverterade min HiAce till gasdrift hävdar bestämt att LPG på grund av gasens viskositet inte funerar i minusgrader. Är det helt fel? Min första gasbil jag hade för 10 år sedan, en Mazda E2000, hade jag startproblem med när det var kallt. Med kallt menas när det är 10-12 plusgader. Kallare än så blir det aldrig. Jag har dock problem tanka Toyotan när det är mycket varmt. Om jag föröker tanka när det är över 35 grader så slår pumpen av efter bara några sekunder. Då får jag vänta att tanka till det blivit svalare och slå över till bensin så länge. Däremot är det inga problem att köra på gas när det är varmt.

Tror fortfarande att staten är med och styr även med bensinbolagen om detta om utbud, tex här då tankningsställen i Sverige. Staten,bensinbolagen, biltillverkarna har kommit överens om att man ska försöka styra över oss kunder till etanolen när vi väljer bil. Därför slutade Volvo med sina gasbilar och satsade liksom Saab på etanol. Sedan kunde vi höra häromdagen miljöministern gå ut och försvara etanolen bara för att Volvo och Saab har det på programmet nu, och att man samtidigt kan visa upp fina siffror för Eu sedan att man verkligen har lyckats med att sänka koldioxid utsläppen i Sverige. Vi ska ju vara ett föregångsland i Europa är det sagt.

Tror liksom Saabnisse att gasen inte är så dum ändå, men vad kommer ut ur avgasröret på en gasbil egentligen ? Någon som verkligen vet det ?

Sedan tror jag som sagt att det inte spelar någon roll vad förslags bränsle vi har ekonomiskt för oss konsumenter. För staten ska ha in sina pengar vilket bränsle vi än kör på så ska pengaflödet in till staten vara konstant, vi är en mjölkko för staten vi bilister och kommer så att vara för evigt.

Ja, tack för länken, saabnisse. Det var en informationsrik hemsida. Har läst dels något dokument om vad de gör, (tror jag det var), dels deras vision, som ju är mycket bra. Hoppas de kan få med sig Sveriges kommuner och regering/riksdag i detta arbete och förverkligande.

Shogun - vad jag förstått så lade Volvo ner sina Bi-Fuelbilar p.g.a. ständig förlust. De sålde för dåligt helt enkelt. Jag googlade på orden och kom till en artikel i GP från 2005, där det stod så. Jag tror inte på din "konspirationsteori" om att biltillverkarna, bensinbolagen och staten kommit överens om något sådant. Varför har det i så fall tagit Volvo 2-4 år längre än för Saab att komma fram med etanolmotorer? De Flexfuelmotorer de säljer idag är ju bara en tillfällig B-lösning med fordmotorer, eftersom de själva inte hunnit ta fram en egen motor, som dock kan vara nära förestående nu. Turbo och mer kraft än fords sugmotorer.

Jag känner spontant att jag gärna vill att vår nästa bil ska vara en gasbil. I Europa (söderut) är det tydligen vanligt med CNG-drift, och det finns gott om tankställen, i alla fall jämfört med i Sverige. Men det har börjat dyka upp här nu med.

Varken Volvo eller Saab propagerar för etanol här men Saab säljer sin biodiesel. Dock det finns ännu mycket få mackar som säljer biodiesel.
Inga europeiska tillverkare verkare vara intresserade av gasol. Jag har aldrig sett en europeisk bil som går på gasol. Både Holden (GM) och Ford har bilar för gasol direkt från fabrik och för i stort sett samtliga japanska bilar finns det av fabrik godkända konverteringssatser. Min HiAce kom klar från fabrik med specialhärdade ventiler gör gasoldrift. Till Camryn ingick det alla sådana detlajer i konverteringssatsen.
Därför kommer aldrig de europeiska märkena in på de stora företags flottorna typ Polis, Taxi, Post och Televerk. Bara Telstra (motsv. Telia) har 3000 bilar ov olika storlekar som går på gasol.

Jo, Peter, LPG fanns för ca 25 år sedan i Sverige, jag talade med några taxiförare som var väldigt nöjda.

Gasolen, propan här i Sverige, butan fungerar inte vid lägre temperaturer, medförde betydligt lägre driftkostnader än bensin som många taxi gick med då och motorerna höll betydligt bättre.
En Volvomotor som normalt höll 30-40000 mil i en taxi, klarade med gas 60000 mil.

Naturligtvis fick det inte gå till på det här sättet. Myndigheterna upptäckte snart detta fruktansvärda försök till bättre ekonomi och såg till att höja skatten så att det inte längre var lönsamt att köra på gasol.

Nu är det egentligen bara några truckar som fortfarande kör på LPG.

Den gas som nu är aktuell är CNG eller CBG och som finns på för närvarande ca 85 tappställen i Sverige.
Utbyggnad sker kontinuerligt.

Båda dessa gaser finns i enorma mängder över hela världen och gasen nyproduceras kontinuerligt vilket vi vill eller inte.

Den är en enormt kraftig växthusgas, 21 gånger värre än CO2, och det bästa vi kan göra är att fånga upp så mycket som möjligt och omvandla den till energi och CO2.

Det skulle vara den bästa miljögärning som kunde åstadkommas, mycket effektivare än vindsnurror och andra kostsamma projekt.

Jag tycker det är sorgligt att varken Saab eller Volvo har gasdrivna bilar i sin produktion, men det kanske beror på de amerikanska ägarna?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo jag kommer ihåg att Statoilmacken på E4an vid Skärholmen sålde gas på 80-talet.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.