Vi Bilägares forum

gasbilsproblem?

gasbilsproblem?

Jag har nästan bestämt mig för att köpa en Subaru Outback med gasdrift när den kommer i april. Så hör jag att det är osäkert hur ventilerna egentligen klarar gasen, och hittar på ett tyskt forum ett antal Ford Focusägare som fått dyra reparationer efter 3000-4000 mil, problemen återkommer efter reparation. Är det någon som vet något om detta? Det såldes ju många Passat förra året. En del bör ha hunnit gå rätt långt.

Regor

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Vet du viken gas dessa Focus gått på, LPG eller CNG?

Uppdaterat: 2010-02-13 10:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är bara några som angett vilken gas det är men då har det gällt LPG. Det har handlat om bilägare som konverterat i efterhand, dock även på Fordverkstäder, och enligt vad som anges med speciella kvaliteter på ventiler och topp (Kopf?) som skulle tåla den torra gasen. Är det skillnad på naturgas/biogas och LPG när det gäller hur hårt den går åt ventilerna? Det säljs tydligen också något tillsatsmedel i Tyskland som ska spara ventilerna.
Hittade själv intressanta upplysningar på denna hemsida : http//www.go-lpg.co.uk Där påstås att vissa motorer, framför allt Fords, haft problem, de flesta andra inte. Fortfarande handlar det om LPG gas men ska man köpa bil och tänker ha den kvar länge är man ju intresserad av långtidseffekter, även på Passat och Subaru.

Regor

Uppdaterat: 2010-02-13 15:34

I Sverige kan du ju knappast köra på LPG, här är det ju CNG och CBG som gäller och du behöver inte oroa dig.
Jag tycker det är underligt med det du hört om ventilproblem vid körning på LPG, jag vet att när den gasen var aktuell i Sverige, för många år sedan, skröt många yrkeschaufförer om hur bra den var och hur länge motorerna gick utan problem.
Sedan såg statsmakterna till att göra LPG olönsam.

Uppdaterat: 2010-02-13 22:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre