Vi Bilägares forum

Förstabil? 940, 850 eller s40?

Förstabil? 940, 850 eller s40?

Hejsan! Nu är körkortet på g. Så jag letar nu efter min förstabil. Dom modellerna det står emellan är volvo 940 , 850 eller s40. Vem hade ni valt? Har ni några erfarenheter från någon av dessa bilar? För och nackdelar med modellerna? Jag har så svårt att bestämma mig. Och hur långt får en turbo ha gått innan det börjar bli dags att byta?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Hade tänkt mig köpa en bil för ca 30 000-40 000 kr. Ja jag känner folk som är kunniga om bilar. Jag kan fixa lite lättare saker själv. Service/underhåll månadsvis har jag inte tänkt på riktigt. Det blir väll inte pendlande med bilen än, i och med att jag fortfarande går i skolan, så det blir väll inte så sjukt många mil per år. Okej, då kanske man ska satsa på en bil utan turbo som förstabil, det kan väl bli väldigt dyrt om den rasar?

Uppdaterat: 2009-07-14 22:32

okej tack för förklaringarna! Hört att det är lätt att få billiga delar till 940, och att dom går så långt samt att det är en säker bil. Det var därför jag funderar på en sån. Men en turbobil blir det nog inte.

Uppdaterat: 2009-07-14 23:09

Leifer, varför ska man undvika automat på en Volvo 940.

Uppdaterat: 2009-07-18 22:31

Jag kan hålla med om att 940 är enkel och billig att reparera och att man som första bil inte ska välja automat och absolut inte turbo.Men jag är inte säker på att 940 är den bästa bilen för en nybörjare, den är ganska svårkörd vintertid och kräver en hel del vana för att kunna köras säkert.850 är ju avsevärt säkrare och mycket enklare att köra för en nybörjare, men avsevärt dyrare i reparationer, men det finns billiga långmilare med dokumentation som kan visa att det mesta i slitväg är bytt och då kan det bli ett bra köp.Det man bör kolla är att vevaxelns tätring på kopplingssidan är bytt, på de tidiga modellerna var den inte så bra och det resulterade i kopplingsbyte och det blir inte billigt.S40 vill jag helst inte nämna, där blir det mest problem.

Uppdaterat: 2009-07-20 11:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det går [i]aldrig[/i] att klara vintern utan problem och absolut inte för en nybörjare med en bakhjulsdriven bil.Problem kommer alltid, det gäller att se till att de blir så små som möjligt.
Jag tycker att "bilgalen" är ute efter helt fel bilar.En betydligt vettigare bil är ju en Golf eller motsvarande, billig, betydligt roligare än Volvon, relativt lätt och billig att reparera och framför allt med en betydligt bättre säkerhet för en nybörjare genom att den är betydligt lättare att hantera.Med lite mer körvana skulle jag rekommendera en Golf GTI

Uppdaterat: 2009-07-21 11:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Helt riktigt, ABS är ju en välsignelse för säkerheten, kanske det bästa som kommit efter bilbältet.Jag hade själv en Golf med 1,8l 90hk motorn.Den såldes vid 20000 mil. Två kamremsbyten som var väldigt lätt att göra själv till en kostnad av ett par hundralappar (Biltema).Den drog mindre än en liter olja på 1500 mil, men den fick hela tiden gå med helsyntetisk olja av högsta klass (Mobil 1).Men köper man beg. vet man ju tyvärr inte vad den bilen har fått för olja.Golfen är ju också väldigt vanlig och går lätt att få reparerad till hyfsade priser på mängder av verkstäder.Sedan är det ju riktigt med rosten, här gäller det att se upp och helst köpa en "oljad", men det finns fina Golf i den här prisklassen.Men det är en avsevärt roligare bil än Volvo och som går med betydligt lägre milkostnad.Jag har åtskilliga tusentals mil sammanlagt med olika Volvomodeller, men bortsett från ett par överladdade modeller är det ganska tråkiga bilar, nästan lika tråkiga som Toyota (hoppsan där fick jag med det också).Men mycket beror på användningen, kör man mycket landsväg i högre fart blir ju Volvon avsevärt komfortablare.Golfens största nackdel är ju bullret och speciellt om den är försedd med platta breddäck.

Uppdaterat: 2009-07-22 11:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre