Vi Bilägares forum

Ford Focus - inget fungerande säkringsschema

Ford Focus - inget fungerande säkringsschema

Hej,
Fick kortis i en laddkabel som var ansluten till cigaretttändaruttaget i instrumentpanelen i min Focus 2007.
Säkringen gick givetvis - lätt fixat kunde man tro....
Tänk så fel man trodde.
Det finns två säkringsplintar i bilen - en i motorutrymmet (huvudsäkringsplint) och en någonstans under instrumentpanelen (Centralsäkringsplint).
I instruktionsboken hittade jag två tänkbara säkringar -båda i Centralsäkringsplinten.
Efter lite krypande under panelen (högra sidan) så lyckades jag pillra bort en täckbit i plats/filt och t o m lossa säkringsplinten så man såg säkringarna. Döm om min förvåning när den såg totalt olika ut jämfört med bilden i instruktionsboken....ridå !
Bara att ge upp om man inte ville testa de 50 säkringar som satt i den plinten.
Åkte in till Fordverkstan i morse (Bilia) för att förhoppningsvis få ett nytt, passande schema. Döm om min förvåning när dom inte hade nåt - men dom visste mycket väl att det fanns flera Fordmodeller som hade helt fel bilder/scheman avbildade i instruktionsboken.
Lyckades i alla fall få dom att leta i sitt system och till slut hittade dom en trolig "kandidat" av de 50-talet säkringar som fanns.
Men att skriva ut ett schema motsvarande plinten i min bil kunde dom inte så nästa gång någon annan säkring går så är det bara att acceptera att man inte kan byta den själv - innan man besökt Bilia och i bästa fall fått dom att leta i sin dokumentation....
Senare ringde jag Fords "helpdesk" men dom hade inget teknisk support så ingen hjälp att hämta där heller.
Tydligen anser Ford att säkringsbyte inte är något som bilägaren skall kunna göra själv - på annat sätt kan jag inte tyda detta.
I mina tidigare bilar har jag inte haft detta problem men det kanske är allmänt förekommande numera - vad vet jag....
När jag köpte Focusen kollade jag bl a hur svårt/enkelt det var att byta strålkastarlampor. Kanske dags att lägga in säkringsbyte i checklistan också....
Hälsningar
Roger
PS: Jodå - det gick att med möda komma åt och byta säkringen så nu är allt OK igen.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Har stött på samma problem. Du kommer inte av en händelse ihåg säkringsnummret till cigarettuttaget?

Uppdaterat: 2012-07-08 22:36