Vi Bilägares forum

Förbrukningen då??

Förbrukningen då??

Hej ViBilägare, jag brukar få en bunt tidningar med jämna mellanrum av en släkting och fick nyss ett gäng och alltid lika roligt att uppdatera sig med många intressanta artiklar, men en sak irriterar mig. I nummer 9 fanns en artikel om Fords flexifuel bilar Mondeo, Galaxy och S-Max, visserligen under rubriken provkörd men jätteintressant för jag har börjat fundera om det kanske är ett alternativ ändå med etanolen. Skiljer ju som känt väldigt på literpriset, runt 5;60, men då är det givet intressant att veta förbrukningen och det märkliga att den står vid bensindrift!!!!???? men hallå, flexifuelbilar var det ju, då ska förbrukningen stå för etanoldrift och inget annat, det var ju det som var poängen. Jag struntar fullkomligt i trängselavgifter, parkeringsförmåner, rabatter på förmånsvärdet, helt ointressant och det är det nog för väldigt många i vårat land, alla bor inte i Stockholm. Jag och många med mig kommer aldrig att kunna dra nytta av dessa "förmåner", utan det handlar om en sak, förbrukningen kontra literpriset om man ska "ta steget".
Har nyligen varit på semester i mellansverige och körde en hyrbil, en volvo V50 flexifuel och fick fram en förbrukning på 0,69, kan detta vara möjligt? Visserligen i princip bara landsväg men ändå!, nu vet jag givet inte om den var tankad med E85 när vi hämtade ut den, men varför skulle Hertz eller tidigare kund tankat 95?

Mvh
/Ronny

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Jag håller med dig. Förbrukning som anges gäller alltid bensin, men ska naturligtvis anges för de aktuella bränslen som det finns möjlighet att köra på.
Nu ska man själv räkna ut detta genom att E85 generellt ska dra minst 30% mer än bensin.
Men det går inte att generalisera, de flesta överladdade motorer drar mindre än detta värde (dock inte alla) under förutsättning att man inte utnyttjar den avsevärda effektökning man oftast får med E85. Men de enda jämförande tester jag sett är när man testkör så mycket det går för att se att det går fortare med E85 än med bensin men man får då avsevärd höjning av förbrukningen.
Jag föreslår att man bildar sig en egen uppfattning.
Se gärna också tråden "Blandtanka".

Uppdaterat: 2008-07-08 12:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Problemet är att de flesta tillverkare bara anger förbrukningen vid bensindrift eftersom det är det enda de är tvingade till E85 är ännu inget certifierat bränsle vilket gör att de inte behöver använda det i körcykeln.
Förhoppningsvis är en förändring på gång men tills vidare är det bästa att anamma förslaget som en annan läsare levererade här intill: räkna upp den angivna bensinförbrukningen med 30 procent så hamnar du förmodligen ganska nära den E85-förbrukning du kan vänta dig.

Uppdaterat: 2008-07-11 01:26