Vi Bilägares forum

Finns det inga reservdelar till blinkersen?

Finns det inga reservdelar till blinkersen?

Varför har biltillverkarna slutat att tillverka reservdelar till blinkersen? Går biltillverkarna i saabs fotspår och har brist på delar. Volvo verkar isåfall ligga risigast till men jag trodde ändå att de hade delar till de äldre modellerna. Även andra biltillverkare verkar ha samma problem att få fram delar. Vad kan detta bero på tro?
Det finns ju ett tillval i utrustningslistan "modellbeteckning utgår" men kanske finns det numer en likadan för blinkersen då det mest är de nya modellerna det gäller.

Börjar tröttna på bilister som inte blinkar, hur jobbigt är det att fälla spaken åt det ena eller andra hållet egentligen? Är det lika överallt eller är det mest ett fenomen här i Dalarna?

Uppdaterat: 2012-04-14 13:18
It's a very good idea to leave a sinking ship

Kommentarer

Det är värre än så.

Det monteras inte blinkers ens på nya bilar. Särskilt inte på Audi, MB och BMW.
Eller kan det vara så att när man köpt alla utrustningspaket, så finns det inga pengar kvar till att köpa blinkers?

Uppdaterat: 2012-04-16 08:40
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag talade igår med en granne som köpt sin första moderna bil, en Primera -02 i väldigt bra skick och den hade inte gått mer än 11000 mil!
Den bil han åkt i hittills är en 9000 från 90 och den har han lärt sig hantera.

Men Primeran gav bekymmer.
Nu efter en månads innehav frågade han om en knapp till vänster på instrumentbrädan, en rund ratt med beteckning: L, 0, R.
Kan det vara blinkersen?
Han skämtade säkert, han visste nog var spaken satt.
Jag frågade om han inte kollat i instruktionsboken.
Jo jag tittade i den, men den är så tjock att jag tröttnade.

Men det kanske är så mer allmänt, man orkar inte titta i instruktionsboken för att få reda på var blinkersspaken sitter.

Men vad sjutton var den ratten till på Primeran?
Kan det ha med p-ljuset att göra, alltså tända höger eller vänster?

Uppdaterat: 2012-04-16 10:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lustigt, igår så behövde jag justera backspegeln på en bil som jag normalt inte kör. En titt i instruktionsboken gav beskedet att en knapp märkt "L 0 R" skulle användas.

Uppdaterat: 2012-04-16 11:11

Ok, säkert rätt, men jag tyckte den hade en underlig placering, på Saab är det mer logiskt, där sitter den i anslutning till justerreglaget, den här var helt för sig själv vad jag kunde se.

Uppdaterat: 2012-04-16 11:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hm. Sån ratt finns inte i min Mini från 65, men det finns blinkers. Det är en spak på rattstången, mina andra bilar också har såna.

Den där ratten har väl en multifunktion, man vrider på den för att välja sida, och skjuter den i sidled/upp/ner för att ställa om den aktuella spegeln.

Uppdaterat: 2012-04-16 18:06
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...