Vi Bilägares forum

Filkörning utanför storstad

Filkörning utanför storstad

Det här är ett fenomen som tydligen är vanligast utanför stora städer, åtminstone i Sverige.
När motorvägen blir 3 filig fortsätter en stor del bilister att köra i den i mitten, hela vägen in till staden i fråga.
Trodde först att det bara var Stockholm där jag råkar bo utanför, men även Göteborg har man fenomenet.
Hörde en bekant påstå att man lärde ut så i bilskolan, vilket jag uppfattar som ett missförstånd.
Skulle någon få för sig att göra så här på Autoban skulle vederbörande bli uppmärksam på felet snabbt.
Det ser nästan komiskt ut ibland med en lång kö av bilar i mittfilen och närmare Stockholm när det tillkommer ytterligare en fil ligger kön kvar till vänster om mitten ganska länge.
Kanske något för en beteendevetare :0)

Uppdaterat: 2010-10-15 15:57

Kommentarer

Filen längst till höger är tydligen reserverad för tung yrkestrafik och andra "sniglar"...
Hur det förhåller sig med sanningshalten i detta påstående vet jag inte men jag har själv dock inte sett eller hört några förbud mot att använda denna fil trots att den ibland kan vara helt otrafikerad..

Och helt utan omsvep så tror jag vi har funnit pudelns kärna.
Höger höger filen är trots att den kanske är tom på tung trafik alltid den långsamma filen. Snigelfilen.
Och där vill man INTE vara!
Lite fult nästan, längst därute, bland truckers och nysvenskar i rostiga japanare som mirakulöst lyckats ta sig genom den svenska bilbilbesiktningen..
Nej, vi håller oss i mitten. Vi gör en tydlig markering här i mitten.
En markering av att vara lite lagom.. Lagom snabb och lagom långsam. Rätt lagom helt enkelt. Typ sådär 105-110 km/h på sin höjd och allra helst bakom en lagom takthållare till Volvo där i mitten. :-)

Jag har slutat att reta upp mig över detta fenomen.
Men jag tänker inte höja tyskarnas fenomenala motorvägs disciplin till höjderna för det.
Att bli omkörd av en tysk pensionär när man håller 90 på gällande 70 sträcka vilken dessutom är skapligt krokig är inget jag vill ha här i Sverige.

Men jag vet inte.. Jag kanske bara famlar efter den nivå som är lagom för mig.
Min plats i mitten som är lagom för mig.

Uppdaterat: 2010-11-01 21:32

Kul att någon åtminstone reagerade.
WallBo

Uppdaterat: 2011-10-17 14:28

I Sverige så kan man inte köra bil så lätt är det... Blinka kan man inte heller!! Upp till 70 så får du köra om på båda sidor sen är det BARA vänster fil som gäller men det är inte många Svenskar som fattar det=)
En Svensk som hjälper och underlättar i trafiken är nog lika sällsynt som att se en vit älg.

Uppdaterat: 2011-10-17 14:34
Pär

Jag retar också upp mig på fenomenet varje dag, att högerfilen är typ tom, mittenfilen är ganska full och vänsterfilen är helt full. Tyvärr är det allt för många lastbilar som inte väljer högerfilen och jag tror att de resonerar som så, att de blir i vägen eller får stöka med alla som kommer på vid påfarter (dessutom gärna kommer ut på motorvägen i max 70...) men om alla långtradare börjar så blir det mer logiskt för släpvagnsförare att hänga på... men det kommer nog aldrig att fungera.

Enda sättet att fylla den filen också är att tillåta omkörning där även om det är högre skyltning än 70.

Uppdaterat: 2011-10-24 10:47
*Robban