Familjekombi !.

26 inlägg 0 nya
Familjekombi !.

Behöver åsikter!.

Jag jagar en kombi till mig å familjen.
Just nu har vi en VW Passat kombi-03. Är egentligen väldigt nöjd med denna. Men några saker får mig att vilja byta. Tycker att bilen drar onödigt mycket. Vi kör ca 2500mil/år. Vi har 1,8T varianten. Den ligger på ca 0,9 i blandad körning.
Vad jag där emot gillar med bilen är komforten!. Den är bra tyst och detta är inget som jag vill försämra med nästa bil.
Vi är 2 vuxna å 2 barn. Funderar lite på diesel.

Alla bilar har ju sina för och nackdelar. Undrar om jag kan få lite visdomsord från er.

Har funderat på,
Volvo V70. Bra utrymme och komfortabel. Men dyr!.

Audi A4. Lagom stor och komfortabel. Dyr!.

Mazda 6. Bullrig har jag hört!.

Citroen C5. Komfortabel men gillar inte ratten med 1000 knappar och fast nav.

Honda Accord. Grymt snygg, lagom stor. Har ej provkört denna.

Ford Mondeo. Verkar rymlig och hyfsat ekonomisk. Gillar inte interiören.

WV Passat. Nya modellen verkar bra och ekonomisk med diesel, men har hört att den inte är lika komfortabel som min tidigare modell.

Råd önskas !.

Av de du räknar upp skulle jag kolla närmare på Honda och Ford. Utöver dessa två så har du Subaru Legacy och Outback som har bra fyrhjulsdrift som extra godis. De drar 0.58 blandad och ligger i samma storleksklass (motorn är en pärla men finns tyvärr inte med automatlåda ännu).

Ett annat tips kan vara att kolla in Skoda om du gillade Passaten, men det är inget för mig personligen ( förmycket problem med bekantas VW/Skoda).

Det är ju väldigt personligt så ut o provkör :) Låna bilarna en längre stund, tex lördag - måndag, det brukar inte vara omöjligt hos bra handlare.

Jag skulle gå på Honda Accord som du själv nämner. En otroligt trevlig bil speciellt med diesel och automat. En av mina favoriter, kanske den trevligaste bilen i klassen. Sedan som Leifer nämner Toyota Avensis också en stark kandidat, kanske den mest ekonomiska bilen i klassen bla högsta andrahandsvärdena. Ett tryggt val, som även fått ett eget utseende som sticker ut, något japanska bilar brukar få kritik för att de inte gör. Men numera med Mazda 6, Honda Accord, Toyota Avensis tycker jag de sticker ut MER än många andra om det nu är viktigt. Vilket det tydligen är eftersom många motortidningar kritiserar japanska bilar på detta område tidigare. Kanske blir det tyst nu !?

Mazda 6 måste ju anses som mycket prisvärd mot konkurrenterna både europeiska och japanska, även om du får stå ut med endel buller. Så har den en design som är svår att slå. Passat ser ju ut som ett glas vatten i jämförelse mot japanerna i mina ögon men det är individuellt. Lycka till i djungeln av modeller !

Tack för mycket intressanta åsikter!.

Som "shogun" skriver, Honda Accord verkar mycket intressant!.

Ja jagar lätt begagnade bilar i 200.000 kr-klassen.
Skodan är absolut prisvärd men efter provkörning konstaterat bullrig.
Nya avensis är absolut intressant. Har ej provkört denna men enligt så kallade "experter" ska den vara rätt trist å ratta. Detta är jag visserligen rätt van vid!. Passat-03 är ju ingen kurvkramare direkt!.

Ska absolut ut och provköra mera. Tror dock att jag har minimerat valen ner till accord, Passat, mondeo, A4 eller möjligen Avensis.

Kommer ni på mer åsikter/erfarenheter så skriv gärna.
Tack!.

Accord , Avensis eller Subaru Outback
De tre tycker jag du skall jämföra, gör du det på vintern är valet solklart Subaru, men om du vill ha automatlåda är det Accord... Avensis kanske passar dig, men många tycker som du skriver, att den är tråkig.

Smaken är som baken, men jag håller med. Diesel vill man ha med automat.Däremot så verkar de nya CVT lådorna ( iallafall Subarus) vara väldigt fina. Vet inte om Toyota använder 'rem' men Subaru har en kedja och 6st programmerade steg om man vill växla manuellt. Men inte till diesel tyvärr.
Avensis -09 eller Accord om man måste ha automat. Eller Passat DSG.Inte automat, då skulle jag välja Subaru, men jag är ju partisk eftersom jag kör en Outback idag
:)

Svärföräldrarna har en V50 2,0d. Den är lite för liten för oss tyvärr.

Jag vet inte alls om jag är i behov av en automatväxlad. Har inga problem med växlandet faktiskt.

Ska kolla upp Subaru också tänkte jag. Har hört mycket bra om dessa.

Någon som har erfarenheter av suvar ?. Tänker då på VW tiguan, Honda CR-V, Toyota Rav-4 mm.

Hej Jacob,

vill dela med mig av mina erfarenheter av Passaten.
Jag har haft två 03:or tidigare (nuvarande är en 07:a), alla bensin. En av dessa var 1,8t - vilket drog så mycket som du skriver.
Det tycker jag inte är så mycket egentligen, men en diesel drar ju som sagt mindre.

Nya passaten med komfortfjädring är definivt lika komfortabel som den gamla. Den nya är dessutom en kurvkramare. Man vill gärna gasa lite extra när man kommer in på "motorcykelvägar". Min har sportfjädring som gör vissa vägar lite värre än vad de i verkligheten är, välj inte den om du inte vill känna varje sten..

Prova den starkare dieseln, den är riktigt trevlig.

/Pär

McTar

Avensis med den nya "automatlådan" multidrive s (CVT låda) har stållänk inte rem som bla VIB felaktigt nämnt i test/provkörning. Däremot har ju diesel versionerna av Avensis en "vanlig" automatlåda. Avensis är en bil som växer i mina ögon, bilen har en egen stil och är absolut inte anonym som japanska bilar brukar kritiseras för att vara. Kritiserar man på detta område av gammal vana tro ? Se på nya Avensis, Accord, Mazda 6 inte kan någon av dessa sakna identitet och vara anonyma etc Bilarna är snygga på olika sätt och alla har en egen stil.

Ett test.

[url=http://www.alltommotor.se/tester/bilar/toyota/test-opel-insignia-sports-...

Det är riktigt att det är stållameller i CVT-lådan. Den började konstrueras av DAF på 1960-talet som en ersättning av den remdrivna Variomatic.När Volvo köpte Daf Pv räknade man bland annat med att komma över den här lådan men den låg kvar i DAF Lv !Den har sedan passerat flera biltillverkare i Europa och Japan och under femtio år vidareutvecklats.Det är säkert framtidens variatorlåda som mer och mer kommer att ersätta konventionella automatlådor med momentomvandlare.Men inom industrin har man använt många andra typer av mekaniska variatorer så det är inte säkert att lamellvariatorn är den sista.Industriellt har de mekaniska variatorerna till stor del ersatts av elektronisk varvtalsreglering och detta kommer säkert i framtidens bilar också, den finns ju redan i hybrider.Och vi ska inte tro att den konventionella lådan är död, den kommer säkert att vidareutvecklas under många år ännu.
När det gäller Avensis så var det en intressant test i DN i lördags 1/8 där den jämfördes med "Årets bil" Insignia och där vann Avensis alla ronder utom en. Insignia vann ronden där det gäller väghållning som tydligen inte är Avensis styrka.
Nu hoppas jag att nya 9-5, som ju till stora delar bygger på Insignia, lyckas bättre.Nu spelar den ju förstås inte i samma klass, men ändå!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man skriver ju också i DNs test att Avensis är mer inriktad på komfort och Insignia på god väghållning. men visst måste det gå att kombinera?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse.

Men tror du att insignia är så dålig på komfort då ? Och tror du att Avensis har så fruktansvärt dålig väghållning vid normal körning av en som använder bilen ? Nä, det tror inte jag ! Inte märkte jag något av det när jag provkörde Avensis att den skulle ha så bedrövligt dålig väghållning som det låter eller tolkas. Gå tillbaka något år bara på någon annan bil så har den lika dålig väghållning tex Saab 9-5 eller vilken bil du vill. Jag är övertygad om att Avensis väghållning duger till den transport efter vägen som du utför normalt till vardags. Sedan som jag brukar säga att en bil är ALLTID en kompromiss. Sedan kan man anta att svenska motortidningar när nya Saab 9-5 kommer ut för test kommer att hylla bilen till skyarna, någon som sätter emot ?!

Tack Pär. Intressant jämförelse mellan modellerna.
Skulle det nu bli en nyare passat så blir det problem att välja fjädring!. Har hört av flera att standardfjädringen är bättre ur komfortsyn, men det går ju inte att bortse ifrån att sportchassiet ser "aningen" snyggare ut!.

Har just varit å provkört nya Honda Accord 2,2D och nya Audi A4 1,8t. Intressanta bilar. Hondan gillade jag skarpt. Väghållning, utrymmen och utseende tilltalade mig väldigt mycket. Trodde jag hade hittat rätt, tills jag provkörde Audin.
Den utklassade hondan!. Tystare, roligare, snyggare.......klart den bästa bil jag kört!. Tyvärr är den ju inte gratis. Hondan är fortfarande ett mycket intressant alternativ, och när jag ändå kollade audin passade jag på att kika in på VW avdelningen.... Passaten är ju bra fin ändå!. suck!

Håller även med tidigare talare om att Toyota avensis verkar mycket intressant!. Insignian........nja.

Ja, Shogun, nu var det ju inte min åsikt om komfort och väghållning på Avensis och Insignia utan DNs testreporter.Sedan är det ju upp till var och en att bedöma trovärdigheten i den här typen av test, den blir ofta subjektiv och färgad av personligt tyckande.Men jag håller inte med om att det är dålig väghållning på 9-5, speciellt inte om man väljer sportchassit, men då får man pruta på komforten.Men visst är det riktigt att den väghållning som finns på de flesta bilar idag räcker förmodligen utmärkt för 99,9% av alla bilförare.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse.

Det var bara ett exempel med Saab 9-5 jag tog. Jag menade inte att den har dålig väghållning, för det har den inte. Det jag menade var att utvecklingen går framåt och om du då jämför nuvarande Avensis och 9-5 eller annan bil som har några år på nacken så är det en viss skillnad mellan dom, utvecklingen går framåt och kraven kanske höjs därmed. Annars är jag helt överens med dej att väghållningen räcker till till de flesta förare. Väljer du sportchassi får du pruta på komforten lite grann, även om komforten säkerligen duger ändå. Som sagt en bil är alltid en kompromiss. Sedan kompromissar olika biltillverkare på olika områden. Endel tycker att driftsäkerhet är väldigt viktigt och lägger ner väldigt mycket krut där. Medans andra lägger ner krut på andra områden som kanske känns viktiga för dom.

Men helt klart tycker jag efter min provkörning av nya Avensis är att den motsvarar mina förväntningar på en bil. Och att bilen verkligen sticker ut utseendemässigt och har en egen stil. Något som japaner brukar kritiseras för att de är anonyma etc etc Undrar om det inte är för att man egentligen inte hittar så många andra svagheter......? Jag menar utseende är något individuellt och man tycker olika, varför väljer då motortidningar att ändå kommentera det hela tiden ? Precis som att man försöker hammra in att japanska bilar ÄR tråkiga mot andra. Jag menar en VW Passat är inte heller någon munter gök utseendemässigt i mina ögon och är i mina ögon en tråkig bil tex mfl bilar.

Jacob, 1,8t med 160hk är en fin motor - den finns i Passat också 0,76l/mil om jag inte missminner mig.
Som du säger så är det mycket snyggare med sänkningen. Det som höjer intrycket ytterligare är VWs
original "Chicago" 18"-fälgar (finns som relplica för 8.000:- inkl. däck)
Den blir betydligt snyggare, men även lite stötigare.

Numer finns R-Line till bl.a. 170hk dieselmotorn (DSG ingår) - bilen blir mycket snyggare (spoiler, kjolar, snyggare 18"-fälgar, matt aluminuimgrill, mm). 292 tkr är mycket pengar. Men snygg är den...

Vad det än blir för bil så har du iaf undersökt marknaden och det blir med säkerhet en bil för dig... Lycka till!

/Pär

McTar

Här kommer det en rätt snygg Avensis i mina ögon. Sedan skulle ju jag vilja ha skinnklädsel och kanske Executive eller Premium paketet i stället. Men man kan ju se hur bilen blir med TTE-spoiler paket etc. Ganska snygg bil.

[url=http://www.blocket.se/skaraborg/Toyota_Avensis_2_0_Business_22882472.htm...

Gäller det att stöda svensk industri, så kan man ju som Bosse Bildoktorn föreslog lika gärna köpa gamla modellen av Saab 9-5, idel fördelar, en färdigutvecklad bil med barnsjukdomarna avklarade, en stark dieselmotor, faktiskt en bekväm, säker bil som dessutom är älgtestad.Dessutom är det en bil som kan bli en klassiker så småningom.
En bilmodell är aldrig så bra som just innan den ska ersättas. [b]:-)[/b]

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är förvånad att ingen har nämt Hyundai i30CW. Efter blivit trött på Toyotas arrogans när det gäller klagomål på deras numera usla drftsäkeret så bytte jag bort min Camry kombi (säljs ej i Sverige) och HiAce mot Hyundai i30CW och iLoad. Båda med diesel. Hämtade i30 förra veckan och verkar vara helt OK. iLoad leveraras om några veckor då den beställdes med en hel del spcialutrustning.

Jag har bara haft bilen i en vecka men jag tycker inte den verkar vara speciellt bullrig. Jag var lite orolig att gå från en tre liters sexa till en 1,6 liters dieselfyra men hittills har det gått över förväntan. Den är klart stötigare men det är ju en mycket mindre och lättare bil. De koreanska Hankok däcken tror jag heller inte är några höjdare. Vad jag förstår så är de bilar som säljs i Sverige tillverkade i Tjeckien medan de bilar som säljs här kommer från Korea. Om det har någon som hellst betydelse i sammanhanget vet jag inte. Det kan kanske vara vissa skillnader. Det ända negativa är att jag tycker att bilen borde vara utrustad med en turbo timer och att radiodelen i audiosystemet är en gamaldags analogradio. Jag tycker nog att en fabriksny bil år 2009 borde vara utrustad med en digitalradio med bluetooth som standard.

Jag har kollat och n�gra innersk�rmar finns varken som standard eller extra tillbeh�r h�r. Innersk�rmarna �r v�l en form av rostskydd och rost �r ju en n�stan ok�nd storhet h�r. Jag har �ven f�rs�kt kolla hur kylningen av turbon fungerar men servicechefen hos min lokala Hyundai handlare hade inte en blekaste aning. Han kunde heller inte s�ga om en timer �r en god id� eller inte.
Det enda jag vet �r att turbon p� kompisens Kenworth lastbil blir s� het att den gl�der.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.