Få nya bilar

15 inlägg 0 nya
Få nya bilar

Läste att det registrerats drygt 300.000 nya bilar i sverige under 2007. Det är ju en ganska låg siffra. Sverige har 10 milloner invånare. I Australien där jag bor av ohejdad vana sedan 13 år finns det 21 miljoner invånare och registrerades det strax över en miljon nya bilar under 2007. Med andra ord dubbelt så många invånare men tre gånger så många nya bilar. Man kan ju undra vad det beror på? Kan det vara så att svensken är:
1. Smartare. Som vi alla vet är en fabriksny bil en usel investering rent ekonomiskt.
2. Ointresserad. Man lägger hellre ner sina surt förvärvade slantar på andra saker så som båtar, sommarstugor eller italienska espressomaskiner.
3. Fattig. Man har inte råd. Återgång till fattigsverige?

1. Jag tror inte svensken är smartare
2. Jag tror inte det heller.
3. Kanske.
Men jag läste för några år sedan att japanerna exporterade sina tre år gamla bilar, p.g.a. de orimligt höga kostnaderna för att få bilen genom deras bilprovning, oftast till Australien och New Zeeland där de såldes som nya!
Stämmer det eller var det en skröna?
Kanske kan man köpa nya bilar betydligt billigare i Australien än i Sverige.
Obs! Det är ju alltid nettolönen, det man har kvar efter skatt m.m., som ska betala bilen.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse.

Att japanska bilar säljs till bla Australien stämmer för att det blir så dyrt att hålla begagnade bilar rullande, så håller man ju igång den egna bilindustrin....bla får man böter i Japan om din bil läcker olja, här kanske vi har förklaringen till varför japanska motorer är så täta och inte läcker olja. Men att bilarna säljs som nya sedan i Australien är nog bara en myt

Tillbaka till japanska bilar och Japan. Man är även tvungen att byta vissa delar på bilarna,fast det inte är något fel på dem innan besiktning ! Därav också varför det blir dyrt att behålla den gamla. Allting är tydligen uppbyggt på att hålla igång industrin.

Jag tror på det 3. tredje svars alternativet. Vi är fattigare än många andra i industrivärlden efter vi har betalat vår skatt. Jag tycker att vi iregel "lånar" till oss vår välfärd med stora lån. Som Göran Persson sa "Den som är satt i skuld är icke fri" Men med den månadslönen han hade skulle det inte dröja förrän jag vore fri......ändå funderar jag på att köpa ny bil nu. Det drar ihop sig nu, kan jag meddela ;-)

Stämmer det du skriver Leifer om japanska bilar. Min förra chef jobbade i Japan i 12år för ett stort välkänt företag som jag själv jobbar inom. 1992 flyttade han och familjen tillbaka till Sverige när vi skulle öppna en ny fabrik här. Han hade då med sig 2 bilar från Japan. En Toyota Mark II och en Honda Accord med popup strålkastare i fronten på Hondan. Toyotan var av årsmodell 1984 med allt du kan tänka dig i utrustning redan då ! Bla hade bilen katalysator, acc bägge fungerar än idag perfekt. Bilen var en lyxmodell med automatlåda och allt annat du kan tänka dig i utrustningsväg. Anledningen till att han tog dessa bilar med sig hem var att han fick ingenting betalt för dem i princip. Så det var lika bra att ta med sig dom till Sverige.

Som du nämner får bilarna flera straffskatter att de blir dyrare att äga än en ny bil, Vilket system, men det bidrar ju till att ny teknik kommer ut snabbt på marknaden och gamla bilar byts ut snabbt.

Njae, kombi anser vi oss klara oss utan numera. Men som jag nämnt tidigare har jag blivit förtjust i Toyota Auris diesel 2,0 eller den stora 2,2liters dieseln. Det är ju en bil i den så kallade (det bär mig emot att skriva och säga det) Golf klassen. Kan man inte kalla den Civic eller Auris klassen, kanske Corolla klassen !

Har provat Golf också men den erbjuder inget som inte Auris erbjuder, tycker jag skall jag väl skriva. Blev också positivt överraskad av Hyundai i30 i dieselverion då. Också Honda Civic tilltalar både mig och frugan, bilen sticker ju ut designmässigt, frågan är hur länge man gillar designen. Bilen är ju väldigt trevlig att köra, som de flesta Honda. Har ju tidigare själv haft 2 Honda Accord.

Tillbaka lite till Auris. Vi anser att vi inte behöver större bil än Auris klassen ;-) Man klarar sig långt med det. Bilen är inte så liten som man klanske tror att den är när man ser den på utsidan. Faktiskt väldigt rymlig inuti kupe'n. Sedan så får man väl anta att säkerhetsmässigt ligger Toyota bra till med sina nyare bilar och det resultat man fick hos euro-ncap med både Avensis och Auris,liksom hos Folksam baserat på verkliga olyckor fick ju Avensis toppbetyg. Jag antar att Auris klarar sig bättre även där mot tex Hyundai i30 mfl i .....Golfklassen brrrr ;-) Tycker Golf är en tråkig bil ! Många klagar på att Toyota gör tråkiga bilar men har dom suttit i en Golf med svartinstrument bräda m.m Sterilt var ordet jag kan komma på. Men föralldel god "kvalitetskänsla" detta ord som motorjournalister tar till när bilarna inte är riktigt upp to date när de saknar "riktig" kvalitet, men det är vad jag tycker, igen.

Ford Fikus, jag vet inte tycker bilen saknar något, vet inte vad. Kanske kvalitet, kanske är jag fördomsfull.

Citroen har jag om jag ska säga det rakt ut ingen speciellt förtroende för, JAG VILL HA EN PÅLITLIG BIL !

Vad tycker du Leifer ? Du verkar vara en sådan person,om jag uppfattat dig rätt som inte gör affärer i onödan. Speciellt inte en bil ! Med andra ord, du är en ekonomisk person !? Stämmer detta ? Men samtidigt är du mycket bilintresserad och följer med vad som händer på bilmarknaden. Och samtidigt när bilar diskuteras vill du gärna "käftas" emot lite för att få en disskution om tex olika bilmärken.

Du vet ju vart jag står när det gäller bilar vid detta laget. Jag antar att jag får några andra förslag från dej varför jag ska välja något annat än Toyota Auris eller någon av de andra bilarna om jag "känner dig rätt ?

Ps. Missförstå mig inte nu. Ds.

;-) mvh Shogun

Bensinpriset varierar något mellen de olika delstaterna men här i Sydney koster regularbensin ca. AUD 1.40/liter vilket är ungefär 8.40 i svenska kulor. Dock kör många inklusive jag själv på gas. Gaspriset ligger just nu på exakt halva pensinpriset. Det tycker vi är dyrt för gasen har alltid kostat en tredjedel av besinen men gick upp för bara ett par veckor sedan. Varför verkar det som ingen kan förklara. Förmodligen giriga bensinbolag. Trots den dyra bensinen har både Holden (GM) och Fords försäljning av bilar med V8 motorer ökat kraftigt det senaste året.

Det säljs en del begangnade japanska bilar här, men oftast modeller som inte säljs som nya i Australien. Bilar så som Nissan SkylineR , Toyota Supra (häftiga sportbilar) och Mitsubishi Delica (4-hjulsdriven minibuss).

Miljömedvetenheten är stor här också. Bland annat kommer plastpåsar att förbjudas i slutet av året har mijöminister Peter Garrett meddelat. En idiotisk ide tycker jag. Det har jag redan talat om för honom för av en ren slump rastar vi våra hundar i samma park. Fast hans hund är mycket större än min så man får väl inte vara allt för uppkäftig.

Ja, jag har för mig att i30 hade innerskärmar bak, men det har väl de flesta bilar både bak och fram idag, eller ? Frågan är om de var av filtmatrial eller plast,jag minns inte det. Egentligen tvivlar jag på att det blir så mycket tystare med innerskärmar. Däremot blir det nog lite tystare med filtinnerskärmar när du kör på tex grusväg och det smattrar i hjulhusen, då dämpar nog innerskärmar av filtmatrial bättre än de i plast. Annars är nog plast att föredra. Antar att det är därför man använder filtinnerskärmar bak att det smattrar inte så farligt med dem, men i rosthänseende är de ju inte så bra sägs det. Visst bullrade bilen lite, men ändå inte farligt. Golf bullrade mer i mina öron. Auris gick väldigt tyst måste jag säga men då hade bilen vinterdäck friktion 205/55-16. Orginal till sommarhjulen är 225/45-17 då väsnas den lite mer. Men bilen är rymlig och bekväm tycker jag. Sitter förbaskat gott i stolarna måste jag säga.

Tror mest att vägbuller härör från däck och hur bussningarna är konstruerade på bilar och hur det fortplantar sig upp genom karrossen till kupen.

Jag satt bättre i Hyundai i30 än koncern syskonet Kia Ceed, fick inget stöd alls för gas benet i Ceed. Annars är det nog ingen dum bil, men dyr service. Ska nu ut och kika på bilar IGEN ;-) Vi hörs !

Jag såg att Toyota var största bilmärke med ca 22% av nybilsmarknaden i Australien före Holden (ca 14%) o Ford (10%)
Mest sålda bilmodell 2007 var Holden Commodore före Toyota Corolla.
Holden Commodore ser faktiskt ganska tilltalande ut, särskilt SS i V utförande med 6 liters V8 på 270hk.
Gå in på Holdens hemsida o kolla: [url=http://www.holden.com.au]www.holden.com.au[/url]. Holden finns i många olika modeller.

I Australien finns ett av världens mest spektakulära banracinglopp, nämligen Bathurst 1000 på Mount Panorama banan.
Mkt häftig och utmanande bana. Rickard Rydell vann loppet 1998 i en S40.

Shogun! Det är så bra att du finns !

Om du gillade Holden så kolla [url=http://www.hsv.com.au]www.hsv.com.au[/url]. Det är Holden Special Vehicles. Det är verkligt upphottade bilar!

För dig som vill köpa småbil. Provkör Mazda 3. Helt klart bästa småbilen.

Peter i Sydney.
Intressant att det är så vanligt med gas hos er, det är ju ett bra miljöval förutom att ni sparar pengar på det.

Shogun och leifer.
Är det här verkligen rätt tråd för era åsikter?
Det finns ju en annan tråd som behandlar Toyota m.m.

Ursäkta mig leifer, men eftersom Peter i Sydney öppnade tråden trodde jag att det var kopplingen Australien-Sverige vi diskuterade, men som vanligt halkar det in en massa om japanbilar här, kanske naturligt när det gäller Australien, som ju är ganska nära.

Jag tyckte det var intressant att få en australiensisk syn på bilinnehavet och jag tyckte det var trevligt att det var så stort intresse för gasbilar eftersom det är det absolut bästa miljöalternativet, oavsett bilmärke.

För att återkomma till ämnet med att det säljs begangnade bilar från japan som nya här i Australien så är det rent dravel. Det är stora detaljskillnader på de bilar som säljs i japan och här i Australien. Dessutom tillvekas de flesta "japanska" bilarna som släjs här inte länre i japan. Samtliga Honda byggs i Thailand utom Accord V6 som kommer från USA. Toyota Corrolla (Auris i europa) byggs i Sydafrika. Camry och Aurion (Avalon i USA) byggs här i Australien. När det gäller Yaris så kommer kombikuppen från england och sedan modellen från USA osv. osv. Allt detta på grund av den höga japansla valutan.

När jag köper bil är det ungefär som man köper möbler. Man springer stan runt och tittar men till sist köper man alltid på IKEA. Jag brukar provköra i stort sett varenda bil som finns men det slutar alltid hos Toyotahandlaren så blir det en Camry V6 som vanligt. Man får en stor och rymlig bil som aldrig går sönder till mindre än halva priset jämfört med Volvo S80. Fast den här gången blir det nog en Mitsubishi 380. Jag tycker inte om inredningen på nya Camry/Aurion och dessutom går Mitsubishis V6a ännu tystare och mjukare än Toyotas. Fast inget slår Nissans V6a. Det måste vara en av de bästa motorerna genom tiderna. Det är synd att Toyota inte stoppar sin helt suveräna 5 liters V8a i Aurion. Då hade jag kunnat bortse från den plastiga "Corollainredingen". Jag provkörde en SAAB 9-3 torbodiesel förra veckan. Det var den tröttaste bil jag kört på säkert 20 år.

Om du vill ha en liten bil som går hyfsat så föreslår jag att du väntar på nya Mitsubishi Lancer. Vad jag förstår så säljs den inte än i Sverige men släptes här i oktober. Det är ett jättelyft från förra modellen. Den är både snygg, går som ett skållat troll och i god japansk stil skyhög kvalitet. Det blir nog en sådan så småningom när vi byter famijens andrabil fast hustrun har kärat ner sig i Dodge Nitro. Det är en skitbil men den ser ju tuff ut!

Jag är mycket positivt inställd till både Saab och Volvo. Problemet är bara att här i Australien är de helt enkelt inte prisvärda. Båda är mycket dyra i inköp och har ett närmast katastrofalt andrahandsvärlde. Framför allt Saab som har ett uselt kvalitetsrykte. Volvo anses vara en pensionärsbil ungefär som Opel i Sverige eller Honda i England. Volvos marknadsavdelning har gjort ett otroligt dåligt jobb här. Volvo som numera reprsenteras av Ford Prestige Vehicles och marknadsför även Jaguar och Land Rover verkar bara vara intresserade av att sälja Land Rover. Både Jaguar och Volvo har rasat i försäljning medan Land Rover säljer som smör trots att de är de minst driftsäkra bilarna på marknaden enligt en undersökning. Tittar på parkeringen på svenska klubben så hittar man idag imte en enda Saab eller Volvo. Det är Subaru som helt klart är favoritmärket bland svenskarna i Sydney. Senast jag var där såg parkingsplatsen närmast ut som Subarus personalparkering. Och som sagt inte en enda stackars Saab eller Volvo. Annat var det bara för några år sedan.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.