Vi Bilägares forum

Få nya bilar

Få nya bilar

Läste att det registrerats drygt 300.000 nya bilar i sverige under 2007. Det är ju en ganska låg siffra. Sverige har 10 milloner invånare. I Australien där jag bor av ohejdad vana sedan 13 år finns det 21 miljoner invånare och registrerades det strax över en miljon nya bilar under 2007. Med andra ord dubbelt så många invånare men tre gånger så många nya bilar. Man kan ju undra vad det beror på? Kan det vara så att svensken är:
1. Smartare. Som vi alla vet är en fabriksny bil en usel investering rent ekonomiskt.
2. Ointresserad. Man lägger hellre ner sina surt förvärvade slantar på andra saker så som båtar, sommarstugor eller italienska espressomaskiner.
3. Fattig. Man har inte råd. Återgång till fattigsverige?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

1. Jag tror inte svensken är smartare
2. Jag tror inte det heller.
3. Kanske.
Men jag läste för några år sedan att japanerna exporterade sina tre år gamla bilar, p.g.a. de orimligt höga kostnaderna för att få bilen genom deras bilprovning, oftast till Australien och New Zeeland där de såldes som nya!
Stämmer det eller var det en skröna?
Kanske kan man köpa nya bilar betydligt billigare i Australien än i Sverige.
Obs! Det är ju alltid nettolönen, det man har kvar efter skatt m.m., som ska betala bilen.

Uppdaterat: 2008-01-16 13:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bensinpriset varierar något mellen de olika delstaterna men här i Sydney koster regularbensin ca. AUD 1.40/liter vilket är ungefär 8.40 i svenska kulor. Dock kör många inklusive jag själv på gas. Gaspriset ligger just nu på exakt halva pensinpriset. Det tycker vi är dyrt för gasen har alltid kostat en tredjedel av besinen men gick upp för bara ett par veckor sedan. Varför verkar det som ingen kan förklara. Förmodligen giriga bensinbolag. Trots den dyra bensinen har både Holden (GM) och Fords försäljning av bilar med V8 motorer ökat kraftigt det senaste året.

Det säljs en del begangnade japanska bilar här, men oftast modeller som inte säljs som nya i Australien. Bilar så som Nissan SkylineR , Toyota Supra (häftiga sportbilar) och Mitsubishi Delica (4-hjulsdriven minibuss).

Miljömedvetenheten är stor här också. Bland annat kommer plastpåsar att förbjudas i slutet av året har mijöminister Peter Garrett meddelat. En idiotisk ide tycker jag. Det har jag redan talat om för honom för av en ren slump rastar vi våra hundar i samma park. Fast hans hund är mycket större än min så man får väl inte vara allt för uppkäftig.

Uppdaterat: 2008-01-17 10:40

Jag såg att Toyota var största bilmärke med ca 22% av nybilsmarknaden i Australien före Holden (ca 14%) o Ford (10%)
Mest sålda bilmodell 2007 var Holden Commodore före Toyota Corolla.
Holden Commodore ser faktiskt ganska tilltalande ut, särskilt SS i V utförande med 6 liters V8 på 270hk.
Gå in på Holdens hemsida o kolla: [url=http://www.holden.com.au]www.holden.com.au[/url]. Holden finns i många olika modeller.

I Australien finns ett av världens mest spektakulära banracinglopp, nämligen Bathurst 1000 på Mount Panorama banan.
Mkt häftig och utmanande bana. Rickard Rydell vann loppet 1998 i en S40.

Uppdaterat: 2008-01-17 18:13

Shogun! Det är så bra att du finns !

Uppdaterat: 2008-01-17 18:26

Om du gillade Holden så kolla [url=http://www.hsv.com.au]www.hsv.com.au[/url]. Det är Holden Special Vehicles. Det är verkligt upphottade bilar!

För dig som vill köpa småbil. Provkör Mazda 3. Helt klart bästa småbilen.

Uppdaterat: 2008-01-18 14:28

Peter i Sydney.
Intressant att det är så vanligt med gas hos er, det är ju ett bra miljöval förutom att ni sparar pengar på det.

Shogun och leifer.
Är det här verkligen rätt tråd för era åsikter?
Det finns ju en annan tråd som behandlar Toyota m.m.

Uppdaterat: 2008-01-18 20:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ursäkta mig leifer, men eftersom Peter i Sydney öppnade tråden trodde jag att det var kopplingen Australien-Sverige vi diskuterade, men som vanligt halkar det in en massa om japanbilar här, kanske naturligt när det gäller Australien, som ju är ganska nära.

Jag tyckte det var intressant att få en australiensisk syn på bilinnehavet och jag tyckte det var trevligt att det var så stort intresse för gasbilar eftersom det är det absolut bästa miljöalternativet, oavsett bilmärke.

Uppdaterat: 2008-01-18 23:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För att återkomma till ämnet med att det säljs begangnade bilar från japan som nya här i Australien så är det rent dravel. Det är stora detaljskillnader på de bilar som säljs i japan och här i Australien. Dessutom tillvekas de flesta "japanska" bilarna som släjs här inte länre i japan. Samtliga Honda byggs i Thailand utom Accord V6 som kommer från USA. Toyota Corrolla (Auris i europa) byggs i Sydafrika. Camry och Aurion (Avalon i USA) byggs här i Australien. När det gäller Yaris så kommer kombikuppen från england och sedan modellen från USA osv. osv. Allt detta på grund av den höga japansla valutan.

När jag köper bil är det ungefär som man köper möbler. Man springer stan runt och tittar men till sist köper man alltid på IKEA. Jag brukar provköra i stort sett varenda bil som finns men det slutar alltid hos Toyotahandlaren så blir det en Camry V6 som vanligt. Man får en stor och rymlig bil som aldrig går sönder till mindre än halva priset jämfört med Volvo S80. Fast den här gången blir det nog en Mitsubishi 380. Jag tycker inte om inredningen på nya Camry/Aurion och dessutom går Mitsubishis V6a ännu tystare och mjukare än Toyotas. Fast inget slår Nissans V6a. Det måste vara en av de bästa motorerna genom tiderna. Det är synd att Toyota inte stoppar sin helt suveräna 5 liters V8a i Aurion. Då hade jag kunnat bortse från den plastiga "Corollainredingen". Jag provkörde en SAAB 9-3 torbodiesel förra veckan. Det var den tröttaste bil jag kört på säkert 20 år.

Uppdaterat: 2008-01-19 07:12

Om du vill ha en liten bil som går hyfsat så föreslår jag att du väntar på nya Mitsubishi Lancer. Vad jag förstår så säljs den inte än i Sverige men släptes här i oktober. Det är ett jättelyft från förra modellen. Den är både snygg, går som ett skållat troll och i god japansk stil skyhög kvalitet. Det blir nog en sådan så småningom när vi byter famijens andrabil fast hustrun har kärat ner sig i Dodge Nitro. Det är en skitbil men den ser ju tuff ut!

Jag är mycket positivt inställd till både Saab och Volvo. Problemet är bara att här i Australien är de helt enkelt inte prisvärda. Båda är mycket dyra i inköp och har ett närmast katastrofalt andrahandsvärlde. Framför allt Saab som har ett uselt kvalitetsrykte. Volvo anses vara en pensionärsbil ungefär som Opel i Sverige eller Honda i England. Volvos marknadsavdelning har gjort ett otroligt dåligt jobb här. Volvo som numera reprsenteras av Ford Prestige Vehicles och marknadsför även Jaguar och Land Rover verkar bara vara intresserade av att sälja Land Rover. Både Jaguar och Volvo har rasat i försäljning medan Land Rover säljer som smör trots att de är de minst driftsäkra bilarna på marknaden enligt en undersökning. Tittar på parkeringen på svenska klubben så hittar man idag imte en enda Saab eller Volvo. Det är Subaru som helt klart är favoritmärket bland svenskarna i Sydney. Senast jag var där såg parkingsplatsen närmast ut som Subarus personalparkering. Och som sagt inte en enda stackars Saab eller Volvo. Annat var det bara för några år sedan.

Uppdaterat: 2008-01-19 13:00