Vi Bilägares forum

Få bort katt från biltak

Få bort katt från biltak

Behöver konkreta råd och hjälp att vinna en svår kamp mot att grannens katt sitter på taket på mina bilar i carporten. Har läst massor av inlägg på nätet kring detta problem – som jag själv inte kände till tidigare. Katterna får tak över huvudet, sitter på ett varmt tak högt upp och har fin utsikt.

Alla svar angående att jag inte är djurvän mm, lägg ner för det är jag – även om jag rent krasst tycker om mina bilar mer än mina grannars katter. Men framför allt att jag ska kunna få ha dom rena från tassavtrycken som dagligen dyker upp på bilen.

Jag har jobbat med detta ett tag så jag vill klargöra några saker innan:

”Skaffa hund”…. Jo, har stora hundar och detta hjälper inte. De är mer nyfikna på varandra än rivaler vilket är ganska vanligt.

”Spruta vatten på katten”. Nej, inte när den sitter på mina bilar så den sätter ut klorna och flyr. För övrigt så är det extremt sällan jag faktiskt lyckas komma på den befinna sig i carporten (men de dagliga tassavtrycken avslöjar den).

”Köp en elektronisk kattskrämma”. Har en med ultraljud sedan ett år. Fungerade i början men det verkar som att katten har vant sig med ljudet efter hand.

”Köp medel att ha på marken”. Har provat det. Fungerar så där. Möjligtvis bra de första dagarna men sedan måste man fylla på nytt efter några dagar hela tiden. Detta medel jag köper är dyrt och har ingen direkt effekt när det inte är helt nyutlagt.

”Prata med kattägaren”. Har gjort det. Vad ska de göra? Får mao ingen respons.

Alla idiotförslag och övriga olagliga metoder – lägg ner och sluta, naturligtvis inte aktuellt.

Uppdaterat: 2012-08-26 18:01

Kommentarer

Jag har samma problem, men jag har resignerat, jag har inte tid att brottas med katter.
Jag hade själv katter i ca trettio år men dessa kunde jag resonera med och då var det inte något problem.
Jag fick ett råd att hälla flytande såpa på taket, det skulle även hjälpa mot nedsmutsning och när det regnade sköljdes det bort.
Men jag har inte provat.
Det enda som hjälper är nog att röja garaget och köra in bilen!

Uppdaterat: 2012-08-26 18:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag känner en som hade samma problem fast där la sig katten på hans tv. Han la en matta med dubbelhäftande tejp på, när katten hoppade upp fastnade den och fick slita sig loss. Den katten gick aldrig i närheten av tvn sen.

Uppdaterat: 2012-08-27 17:31

Kan du inte hänga ned något från taket i ett snöre, en trasa i en plasthink som hänger precis över biltaket - dränk in den i något som inte katten gillar doften av kanske vitpeppar?, eller något kattskrämmande man kan kanske köpa på sprayburk.
Hade du bara haft en enda bil kunde man ju höjdanpassat en skiva som hängt i fyra snören -"svävat" - ett par cm över biltaket - och på så sätt hindrat katten att komma åt taket, skivan kan man ju göra spikmatta av på ovansidan så den inte blir ny utsiktsplats!

Uppdaterat: 2012-08-29 14:46

Men Richards ide är egentligen inte så dum, den kanske går att utveckla.
Genom att hänga en formad skiva som följer tak, huv och lucka i en linor kan man ju hissa ner den på taket då man parkerat.
Den kan ju vila på taket om man har mjuka kuddar mellan skiva och tak.
Men eftersom jag gillar katter vill jag inte ställa upp på idén med spikar.

Uppdaterat: 2012-08-29 22:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hustrun föreslog en formad frigolitskiva så att katten kunde få det varmt och skönt!

Uppdaterat: 2012-08-30 17:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre