Etanol i diesel

8 inlägg 0 nya
Etanol i diesel

Hej!

Jag måste skriva av mig och passa på att fråga om någon varit med om något liknande. Vi har tjänstebilar på mitt jobb, Volvo S40 diesel, och en av dem fick vi lämna på verkstad för att motorn plötsligt kunde dö. Verkstaden hittade inget fel och de skickade iväg bränslet på analys. Där kunde man konstatera att det fanns 0,6 % etanol i dieseln. De bytte därmed bränsle och filter och vi fick en faktura på 8.000:-. Vi har kvitto på all tankning som skett med denna bilen och det är alltid tankat diesel. Vi visade upp detta för verkstaden (Volvo) och då säger de att den som tankade kanske kom på det och avbröt tankningen. Vi hävdar att det då borde stå på kvittot att de valt etanol först i så fall, det gör det inte. Min kollega som kört bilen lovar att han verkligen inte har tankat etanol först, jag litar på honom då vi jobbat ihop i 6 år och han är den som kört dieselbil längst. Enligt rapporten från företaget som analyserat bränslet säger de följande (översatt av Volvo):

Skickar över resultatet till dig. ( kort och gott så är det etanol i dieseln ).
Normal flampunkt för diesel är 170 grader, enligt punkt 1 så är den "way below amblemt temperature" detta innebär att för att diesel skall kunna antändas under 170 grader måste den vara utspädd med något som har en lägre flampunkt.
Under noteringar punkt 2 står det att etanol inte är normalt i diesel
Punkt 3 står det att det finns klara spår av en flyktigare produkt än diesel, samt att det finns 2 olika bränslen i provet.
Så tyvärr så är det någon hos er som tankat fel, för testresultatet visar att det finns etanol i dieseln.

Är diesel så känsligt att 0,6% på en tank kan göra att bilen går att köra men ibland dör? Jag var inne på att vi skulle skicka iväg bränsleprov från några av våra andra bilar för att jämföra om det verkligen var 100% diesel i dem, men det fick jag inget gehör för.

Är det någon som har någon fundering på hur man annars kan ha fått etanol i tanken? Statoil hävdar att deras diesel är det inga fel på.

Tobbe

Dårar!

Faan, diesel har ju en flampunkt på ca 70... [url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Dieselolja]http://sv.wikipedia.org/wiki/Die... Dess kokpunktsintervall däremot ligger mellan 180-320 (destillationskurvan)

Så de verkar vara amatörer... Vilket företag är det som testat dieseln?

Hej!

Det är SGS Sweden AB Oil Gas & Chemicals service i Göteborg. Det står så på rapporten vi fått.

Tobbe

Kvack!

verkar otroligt! Det enda som faller mig in är att man/någon hällt lite K-sprit i tanken?
Kollat det? Kanske kan analysfirman leta efter det? Jag har för mig att statlig sprit är märkt med någon speciell kemikalie för att kunna identifiera hembränt/icke-dito. Kanske en rövarhistoria, men vem vet?

Kalle

Jag tänkte på en sak...
T.ex. ACP (Active Cleaning Power, eller nåt..) diesel hos Preem har en inblandning av RME i sin diesel. 5 % tror jag det var..
RME är ju som bekant en RapsMetylEster.
Lite förenklat betyder det att "ren rapsolja" är utblandad med metanol för att få rätt egenskaper på bränslet.

Det kan inte vara så att de detekterat metanolen i din analys?

Har du tankat på PREEM eller någon annan bensinstation med liknande bränsle?

Det är kanske ett "hugskott" men det kan vara nåt att undersöka i alla fall?

Själv har jag kört länge på ren RME, men har tvingats till diesel igen då försäljningen av RME upphört i min närhet.

Tveksamt map RME, ren RME innehåller ju ca 0.10% metanol... Samt att RME har en högre flampunkt än diesel, ca 120C...

Tycker att TS borde få sitt bränsle testat nån annanstans, för SGS verkar vara klåpare... :/

[quote][b]av:[/b] Lupo 3L
Jag tänkte på en sak...
T.ex. ACP (Active Cleaning Power, eller nåt..) diesel hos Preem har en inblandning av RME i sin diesel. 5 % tror jag det var..
RME är ju som bekant en RapsMetylEster.
Lite förenklat betyder det att "ren rapsolja" är utblandad med metanol för att få rätt egenskaper på bränslet.

Det kan inte vara så att de detekterat metanolen i din analys?

Har du tankat på PREEM eller någon annan bensinstation med liknande bränsle?

Det är kanske ett "hugskott" men det kan vara nåt att undersöka i alla fall?

Själv har jag kört länge på ren RME, men har tvingats till diesel igen då försäljningen av RME upphört i min närhet.
[/quote]

Det är naturligtvis svårt att svara på Din fråga som Du förstår leifer.. Jag har kollat blocket och många Lupo 3L börjar närma sig 15 - 20 tusen mil. Helt normalt tycker jag. Men det känns som om bilar som är importerade av firmor som säljer importbilar i mängder alltid har "samma" mätarställning. Det verkar mycket tvivelaktigt anser jag. Själv köpte jag min (import) när den gått 10500 mil för ett par år sen. Dock var den importerad redan 2004 av någon annan. Då hade bilen gått 3200 mil. Kan tillägga att årsmodellen på bilen är 2002. Papperna verkade vara iordning på min bil så jag köpte den (privat). Nu har den gått 18500 mil och gått i stort sett problemfritt. Slitdelar bytta men inget annat ännu ( peppar peppar..) Överlag är jag mycket nöjd med bilen och kommer definitivt inte byta bort den om den inte börjar kosta för mycket i forma av reparationer. Jag vet att det finns en Lupo som gått 40 000 utan växellådsbyte. Många tror att växellådorna krånglar på 3L men det är nog ingen fara så länge man gör servicen på ett korrekt sätt. Kolla också klubsidan. En mycket aktiv sida med många inlägg.. Riktigt kul! [url=http://www.lupo3lclub.se]www.lupo3lclub.se[/url] Kul att det finns intresse för världens snålaste serietillverkade bil efter alla dessa år..

[Edited on 2008-10-30]

Fiestan låter som ett bra val.
Min 3L har endast 81g CO2/km i utsläppsvärde. Helt OK anser jag.. Dock utan partikelfilter.

VW har ett flertal nya snåla bilar som kommer ut på marknaden inom något år.
En ny Lupo kommer 2010 eller 2011. Den kommer ut med ett flertal motoralternativ.
En ny 3L och eventuellt en 2L kommer också senare.
Jag kommer nog själv vara spekulant på den nya Lupon när den kommer ut på marknaden.
Dessutom finns en 1L också i VW program.
Lite svårt att veta när den kommer ut men förbrukar endast 1 liter / 100 km.
1L är en konceptbil som har små utrymmen och är tvåsitsig.
Det verkar vara mycket snåla bilar som är på gång i VWs modellprogram framöver.
Jag hoppas att andra biltillverkare har samma tänk så det kan bli lite konkurrens och låga priser på bilarna.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.