ESP utan gaspådrag

20 inlägg 0 nya
ESP utan gaspådrag

Jag undrar om ESP (antisladd) fungerar när man har släppt på gasen. Av egen erfarenhet tror jag att ESP hjälper till föraren bara när man fortsätter att gasa. Kan det stämma? Någon som vet?

Är det verkligen ingen som kan svara på det här om ESP? Fungerar det eller inte?

Det ska fungera även utan gaspådrag. Det är ju ett antisladdsystem, men det går in lite olika på olika bilar.
Det som ska förhindra hjulspinn vid gaspådrag är TRC (traction control) som ochså fungerar lite olika.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har funderat lite på skillnaderna mellan traction control och ESP. På min Opel så blinkar ESP lampan både när jag får sladd och när drivhjulen börjar spinna bla pga snö. Varför blinkar ESP lampan när hjulen spinner? Är det någon sorts traction control där eftersom jag även märker att varvtalet sjunker trots att jag inte ändrar gaspådraget.

Tak för all respons. Jag vill gärna lita på er som säger att ESP fungarer oavsett gaspådrag. Fast jag förstår inte varför ESP lampa aldrig blinkar när jag får bilen i sladd efter jag har släppt gasen. Däremot när foten är på gaspedalen blinkar lampa vid minsta spinn eller sladd. Jag har en Ford Focus FFV 2005.

[Edited on 2009-02-15]

Det �r precis vad jag har gjort. En stor tom yta med sn�, jag k�rde, sladdade och provocerade fram allt. Och jag kan bara s�ga f�ljande: Utan gas ingen ESP.

Dannyboy, du har nog ingen ESP på din bil.
Eller också är den paj.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tror du verkligen, saabnisse, at jag är helt korkad? Det är klart att jag har ESP och den fungerar. Det märker jag tydligt när jag kör. Både att ESP lampan blinkar och att jag känner av det. Men, har jag inte foten på gasen så aktiveras den aldrig. Åk själv med din SAAB till nå'n stor parkeringsplats och prova och sladda. Med gaspådrag och utan. Rapportera gärna.

[Edited on 2009-02-16]

Ingenting av det du länkar till bevisar det du påstår. Jag hävdar fortfarande, får du sladd och släpper gaspedalen så avaktiveras ESP.

Det verkar som att ingen tar mig på allvar. Ni bara antyder saker utan att ha testat själva. Jag har studerat mycket i ämnet och har inte läst någonstans att ESP fungerar även när man släppt gaspedalen. Jag har hamnat i en knivig sladdsituation på en raksträcka i ca 90 km/t, släppte intuitivt gaspedalen och jag kan bara kostatera att bilen var som ett kälke. Dansade på vägen och jag har varken sett eller känt att ESP grep in som det annars händer när man t.ex. svänger på isiga villagator.
Jag skulle vilja uppmana Vi bilägare att prova göra älgtestet med gas (som de brukar göra) och med släppt gaspedal. Jag är övertygat att många blir överaskade vad som händer (eller inte händer....).

Jag har provat min folka idag. Gas eller ej så går esp in är det hasar.
Så var min förra och min förrförra bil också.

Hade en toldedo utan esp för 10år sedan. Den hade bara eds (elektrisk diffbroms) - den arbetar bara vid gaspådrag.
Då bromsar den hjulet som rullar snabbast.

Har du esp så är nåt fel.

/P

[Edited on 2009-02-17]

McTar

Så här förklarar SAAB hur det fungerar på deras bilar: [i]"ESP kan motverka sladd genom att bromsa ett eller flera hjul utan att föraren använder bromspedalen. Motoreffekten stryps också för att reducera spinn på drivhjulen. I bilen finns givare som mäter hjulhastighet, girvinkelhastighet, sidoacceleration, rattvinkeln och bromstryck. Med dessa signaler beräknas bilens kurs som jämförs med den kurs föraren valt med ratten och stämmer inte dessa värden överens går ESP in.[/i]
[i]För att systemet ska fungera måste alla däck ha samma dimension."[/i]

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag känner inte till Ford Focus. Kan det vara så att deras ESP fungerar annorlunda?
Jag ska föröka kolla detta, jag har tillgång till just en 2005 FFV.
Återkommer.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej saabnisse, det låter väldigt bra. Jag är väldigt nyfiken hur du kommer att uppleva det hela i en Focus.

Nu har jag äntligen fått svar på min ursprungliga fråga. Jag tog under lunchen min bil till en f.d. militär övningsfält och körde hårdare än tidigare. När jag försökte sladda med bilen så som jag gjorde tidigare hände inget nytt. Gasen på - ESP lampan blinkar direkt, utan gas och med sladd - inga blinkningar. Men sedan ökade jag farten och bokstavligen ryckte i raten för att få bilen snurra runt och DÅ började ESP lampa blinka och jag kände att systemet aktiverades. Därför måste jag konstatera att ESP fungerar även när man har släppt gaspedalen. Det konstiga bara är att när man gasar så aktiveras systemet direkt när det lite halt, utan foten på gasen måste bilen verkligen börja kränga ordentligt för att det ska hända nå't.

Jag tackar alla för era synpunkter i denna tråd.

dannyboy.

I ditt inlägg 2009-02-17 12.52

I din näst sista mening skriver du att det aktiveras direkt när det är lite halt. Troligtvis blinkar ESP lampan när hjulen spinner, alltså samma (ESP lampa) blinkar även för antispinnsystemet för att på så sätt tala om för dig att nu är det halt ute, så tror jag att det ligger till. Just my two cents.

Du har nog rätt Shogun. Det verkar vara samma lampa för antispinn och ESP. Det förklarar att lampan inte lyser när man inte gasar.....hjulen spinner inte.

Klart som korvspad att ESP endast funkar med gaspådrag , vad ska ESP kunna göra när man inte gasar??
Slänga i backen? Eller vad då ? Förklara den som har en annan ide`

;)

Masen 54,
Som jag skrev 02/17/2009,: "ESP kan motverka sladd genom att bromsa ett eller flera hjul utan att föraren använder bromspedalen...."osv

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nja, att kalla det för antisladd är visserligen populärt men lite missvisande blir det.
En oväntad sladd eller sk. överstyrning medför att bilens svagare delar (sidorna) riskerar att blotta sig inför en ev. kollision.
Detta vill man undvika i allra högsta grad då fronten av bilen utgör en betydligt bättre deformationszon än sidorna.
Moderna bilars sidokollisions system fungerar dock bra i lägre hastigheter och som ett andra system vid en ev. rullning efter en kraftigare frontalkollision.
Sidokrockkuddarna är inte tänkta för att hjälpa vid en höghastighets primärkollision.

Vänder man på steken så har ESP systemet till uppgift att förhindra en kollision.
Kort och gott, att samtidigt som det motverkar överstyrning (sladd).. Även motverka understyrning.
Vilket innebär att du skall likväl kunna bromsa dig rakt utan risk för sladd och därmed minska farten och energin vid en frontalkollision men samtidigt gasa och styra dig ifrån ett hinder (förhindra understyrning).

Jag rekommenderar alla som har en bil med ESP att verkligen testa vad system går för under kontrollerade former.
Men ställ rimliga krav. Inget ESP system kan upphäva fysikens lagar.
Bra däck och bromsar i gott skick är ett måste.
Blandar man detta med lite sunt förnuft så borde riskerna för att man hamnar i en olycka vara mycket MYCKET liten.

Helt säker är man dock aldrig.
Och det finns trots allt en liten lättnad i det också.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.