Vi Bilägares forum

Erfarenheter av Corolla

Erfarenheter av Corolla

Tjenare!

Har nu i några månaders tid velat fram o tillbaka vilken bil jag ska köpa och väljer just nu mellan toyota corolla 02 och framåt och Skoda octavia Diesel(helst 04- o framåt)

Corollan verkar suverän, dock tycker jag inte den är så snål som alla påstår?0.93 stadskörning tex är ju inte så soppanålt för att vara en liten bil. Kan man lita på displayen som visar bränsleförbrukningen? Man brukar ju inte kunna göra det...

Har en Saab 9000 just nu som jag är jättenöjd med men den börjar bli till åren och drar ganska mycket.....

Vad har Ni för erfarenheter av Corollans soppaförbrukningen av modellen 02- och framåt??

Mvh Niklas

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

0,93 stadkörning, 0,72 blandat, och 0,59 landsväg ca...det är siffror som diverse tidningar säger att Toyota själva uppgett, och även den sk "Sverigecykeln". Har för mig att det stämmer.

Dock när jag körde en corolla av den modellen visade inte färddatorn så mkt förbrukning utan betydligt mindre...men kan man lita på den? Vad ska man tro egentligen?

Uppdaterat: 2010-03-02 12:01

Leifer: Dock kan det skilja en hel del mellan hur mycket det skiljer. Det enda man kan göra för att vara helt säker är att kolla hur mycket man tankar och hur långt man kommer på det mätt med gps. Kollade en V50 2.0D, körde på 0.55 enligt färddatorn. Verkligheten var att den drog 0.59. Visst ganska liten skillnad men det skiljer mycket mellan tillverkarna.

Uppdaterat: 2010-03-02 16:50

Om valet står mellan en Corolla 02 bensin och en Oktavia 04 diesel, vill jag mena att det är väldigt olika bilar med olika för och nackdelar.

0.92 l/mil med en så liten bil, låter aningen mycket i mina långfärds-öron men talar vi om stadskörning och/eller korta sträckor är det nog helt okay.
Dieselbilen har en betydligt högre skatt där man måste köra ganska långt innan man sparar in på den lägre bränslekostnaden ....
Driftsäkerheten lär ligga bra till för Corollan och riktigt uselt till för Oktavian ... liksom värdeminskningen.

Ingen färddator har väl ännu gett korrekta uppgifter inte mej veterligen ... men den ger alltid en fingervisning om ditt körsätt.

Uppdaterat: 2010-03-02 18:34

Kollade på en Audi A2 med 1,4 liters bensinmotor jämfört med en Audi A2 1,4TDI. Beräknat på att man kör 1500 mil per år så sparade man inte in den extra skatten man fick betala per år tyvär. Om man hade kört 2000 mil så hade det nog lönat sig.

Uppdaterat: 2010-03-02 19:42

Generellt betalar du, i runda tal dryga 4000 mer i fordonskatt för en dieselbil ... Dieseln kostar fn ca 2 kr mindre än bensin men ibland är det nästan omvänt, snart nog kommer konjunkturen upp igen och den tunga trafiken sväljer som vanligt, det var inte såååå länge sedan diesel kostade mer än bensin om du minns.
Dieselbilen drar ett par dl mindre per mil ... Jag kör själv en diesel-Passat (variant) som går att köra på 0.65 och en motsvarande bensinare drar i bästa fall 0.85 ... min bil är 10 år gammal och tillhör generationen som tråden handlar om.
Visst måste man köra mycket för att tjäna in mellanskillnaden ... Att sedan diesel-hästar ger en go känsla kan förstås vara värt en slant :o)

Hmmmm, satt just o räknade .... fick en bränsle-kostnads-skillnad på nästan 4 kr milen ... Det skulle ju innebära att det jämkades redan strax efter 1000 mil ... Näää, det kan inte stämma! Kan det?

Uppdaterat: 2010-03-02 20:23

Jes: Man kan lika gärna räkna på att dieseln kostar lika mycket som bensinen, så blir man inte besviken sen. Då sjunker bränsle-kostnads-skillnaden avsevärt.

Uppdaterat: 2010-03-02 20:48

Leifer: Jag tror att dieselpriset kommer att bli högre än bensinpriset snart. Vänta bara ska du se!

Uppdaterat: 2010-03-02 20:48

Jag tror ni har fel båda två.
Dieseldrivna personbilar har alltid straffbeskattats och jag tror inte att det kommer att ändras.
Även om inte dieselpriset ökar mer än bensin, som leifer skriver, med hänsyn till tunga transporter, så är det ju inget som hindrar att man höjer fordonsskatten på dieseldrivna personbilar.

Man har alltid jävlats med dieselåkare. Jag var med på den tiden då jag var tvungen att med jämna mellanrum stämpla en blankett under huven på min merca och skicka in för att man skulle vara häftig och betala skatt i efterhand!
Det var extra krångligt när man skulle åka utomlands.

Jag undrade ofta vad det var för stolle som hittade på det idiotsystemet. :-(

Uppdaterat: 2010-03-03 09:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ska inte svära på det men har för mej att fordonskatten sänktes lite grann på dieselbilar nyligen. Mycket marginellt men ändock en sänkning, kan ju vara argumentet för att höja dieselskatten.
Innan förra valet lovade flera partier att sänka bränsleskatten .. men hur det blev vet vi ju. Personligen tror jag inte det spelar någon roll för bilägandet vilka som vinner nästa.

Så här långt har ingen Svensk regering agerat för att ge Svenska åkerier konkurrensfördelar genom lägre dieselskatt, tvärtom faktiskt.

Uppdaterat: 2010-03-03 16:41

Saabnisse, Leifer: Jag menar inte att Dieselpriset för alltid eller ens för en längre tid kommer ligga över bensinpriset. Jag menar bara på att det även ett bra tag framöver kommer vara så att priserna går upp och ner och om vartannat, som dom "alltid" har gjort.

Uppdaterat: 2010-03-03 16:54

Nej, men åkerierna är ju lättare att hålla om ryggen.
Från statens sida kan kan ju styra utvecklingen åt vilket håll som helst när det gäller personbilar.
Min son som helt nyligen köpt en ny diesel (Saab givetvis, helt utan min inblandning!) kör väsentligt billigare än med sin förra 9-5 2,0, men han kör ganska många mil och är ändå ganska säker på att det kommer att bli dyrare med diesel framöver.
Jag tror honom.

Jag är säker på att det enda vettiga framöver är gas och jag hoppas verkligen att Saab får fram en vettig gasdriven bil.
F.n. är det väl Passat som är det vettigaste alternativet där eller kanske Opel turboZafira.

Uppdaterat: 2010-03-03 17:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har man en lite äldre dieselbil kan man annars köra på rapsolja om det skulle krisa =)

Krävs lite småmeck framförallt om man ska köra på vintern med det.

[url=http://www.youtube.com/watch?v=GOFbsaNeZps]http://www.youtube.com/watch?v=GOFbsaNeZps[/url]

Uppdaterat: 2010-03-03 17:16

Ser man på parkeringen till en civil flygplats så är ofta 9/10 bilar på parkeringen som ägs av flygteknikerna just dieselbilar hehe. Hur kan det komma sig ; )

Uppdaterat: 2010-03-03 17:20
Citat:

[b]av:[/b] Volvo RWD
Ser man på parkeringen till en civil flygplats så är ofta 9/10 bilar på parkeringen som ägs av flygteknikerna just dieselbilar hehe. Hur kan det komma sig ; )

Hur kommer det sej?
Allvarligt nyfiken på om det finns en självklar förklaring.

Att lantbrukaren, grävmaskinisten och åkeriägaren kör dieselbil är förståeligt ... men flygteknikerna .. ??

Uppdaterat: 2010-03-03 18:13

Man brukar dränera tankarna på flygplanen för att få ut vatten. Det kan vara rätt många liter man dränerar ut och det bränslet kan man hälla ner i dieselbilen.

Uppdaterat: 2010-03-03 18:18

Jet A1 [[url=http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Flygbr%C3%A4nsle&action=edit&section=2" title="Redigera avsnitt: Jet A1]redigera[/url]]

[url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Flygplan" title="Flygplan]Flygplan[/url] och [url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Helikopter" title="Helikopter]helikoptrar[/url] drivna med [url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Jetmotor" title="Jetmotor]jetmotorer[/url], [url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Turbopropmotor" title="Turbopropmotor]turbopropmotor[/url] respektive turbinmotorer för helikoptrar ("turboshaftmotorer") använder sig av Jet A1. Jet A1 benämns ofta "[url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Flygfotogen" title="Flygfotogen" class="mw-redirect]flygfotogen[/url]" , [url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Jetbr%C3%A4nsle" title="Jetbränsle]jetbränsle[/url] eller [url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Kerosin" title="Kerosin" class="mw-redirect]kerosin[/url].

Jet A1 liknar vanlig [url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Dieselolja" title="Dieselolja]dieselolja[/url]
till sina egenskaper men är något renare. På senare tid har det också
utvecklats en del dieselmotorer till främst lätta flygplan och som
använder sig av Jet A1. Detta bränsle fungerar utmärkt rent tekniskt
också i dieseldrivna bilar.

Uppdaterat: 2010-03-03 18:20

Men det görs av annan personal ... dräneringen alltså. I varje fall på Sturup. Eller görs det för femte gången på själva flygplanen? Kan i varje fall inte bli nåra mängder värt besväret .. vill jag tycka. Och så måste dunkar smugglas ut genom personalin/utgången ... för privatbilar kommer inte in på en flygplats. Låter som en skröna ...

Av egen erfarenhet kan jag säja att fotogen (jet A1) inte fungerar särskilt bra i en oljebrännare (vilket diesel gör) ..

Saabnisse kanske kan säja om flygfotogen fungerar långsiktigt i en modern dieselbil?? Fotogen är "torrt"

Uppdaterat: 2010-03-03 19:49

Jag jobbar inte som tekniker (än) men jag vet åtskilliga tekniker som har bekräftat att detta är sant. Inom försvaret är det dock strängt förbjudet.

Bränslet är ju värdelöst och betraktas som skräp?

Uppdaterat: 2010-03-03 20:20

Nope, bränslet heter "slop" och återvinns ...

jag jobbar i branschen sen 20 år. Har även hanterat flygfotogen

Uppdaterat: 2010-03-03 21:57

Som tekniker?

Uppdaterat: 2010-03-03 22:02

Åter till ämnet.
ViB gjorde en bränsleförbrukningstest för några år sen, flera helt olika bilar kördes samma sträcka, stad/landsväg/motorväg.

Bla fanns Opel Astra 1,6 och Corolla 1,6 med i testen, båda hade uppgiven förbrukning blandad körning 0,7 l/mil
Opeln drog just 0,7 Corollan drog 0,55.

Uppdaterat: 2010-03-04 11:51
Citat:

[b]av:[/b] Volvo RWD
Som tekniker?

Jag har jobbat i bränsle-branchen i 20 år. På oljedepå-språk kallas sådan produkt som spills eller på annat sätt förorenas för "slop". Slop transporteras till raffinaderiet ... tja om det återvinns eller destrueras ska jag inte svära på men gissar kvalificerat på återvinning.
Jag kan inte föreställa mej att annat gäller för A-jet som lämnat systemet, alltså det som blir vid dräneringen, det borde betraktas som slop.
När man dränerar A-jet tömmer man någon liter i en rostfri hink. Där kontrollerar man visuellt om vatten finns, skulle så finnas dränerar man mer. Vid tveksamheter används typ läskpapper som reagerar på vatten. Det är inga stora mängder man normalt dränerar, knappast så mycket att det skulle vara lönt för någon att ta chansen .....

På Sturps flygplats är det inte teknikerna som hanterar bränslet, i varje fall inte där det skulle vara mest möjligt att hämta mängder ... cisternerna och tankbilarna. Oavsett vad måste det smugglas ut på något vis, din egen bil kommer normalt inte innanför hägnet. På Sturup är det delvis samma personal som, växelvis hanterar väskor och bagage som tankar flygplanen.

Det var några år sedan jag var på flygplatsen senast men har svårt att tro teknikerna har tagit över hanteringen

Uppdaterat: 2010-03-04 18:29

Jag syftar givetvis på när man dränerar flygplanen och inte cisternerna/tankbilarna. Låter det vara osagt då tills den dagen jag ser det med egna ögon.

Uppdaterat: 2010-03-04 18:59

Jasså drog corollan årsmodell 02- framåt så vid blandad körning? Jag har hört att den ligger på dryga 07 blandad kärning, och då syftar jag på den med 110 hk, 1.6 liters motorn.

Nu står valet också mellan en Honda Civic årsmodell 04, skoda octavia diesel eller Toyota corolla.....

Uppdaterat: 2010-03-08 15:32

Beror lite på vad man får osv men antagligen blir det ett privatköp. Ja de har kvar den garantin.
Kollat lite om Octavierna 04- o framåt och hittar man en välskött diesel där lär det inte vara några konstigheter...men är ju för o nack delar med båda bilarna...SUCK vad beslutsåbngest.

Uppdaterat: 2010-03-08 17:30

Som det är just nu har jag enkel resa i snitt 7-9 mil till jobbet(motorväg) med min saab 9000. Men kommer kanske flytta så vet inte hur ressträckan kommer ändras heller.

Har inte hört någonting dåligt om automatversionen men som med alla automater drar de ju snäppet mera. De som fått lite sämmre betyg är helkombiversionen och Corolla Verso.

Octavia dieslarna verkar ju kosta skjortan med servicen, bla kammremen går på över 10.000. Det slipper man iaf med Toyota.

[Edited on 2010-03-08]

Uppdaterat: 2010-03-08 19:28

Tack för tipset Leifer! Läste och kollade om den bilen den verkar mycket intressant! Billig att äga och samtidigt skön att åka i, verkar heller inte vara så extremt liten längre....

Frågan är bara driftsäkerheten och värdeminskningen? Tjejens morsa hade en astra som de pratats om ska vara så bra kvalitee men den hade hon ständiga problem med.

test av bilen [url=http://www.vibilagare.se/zino.aspx?modelID=71]http://www.vibilagare.se/zino.aspx?modelID=71[/url]

Ska fortsätta kolla upp Corsan den verkar väldigt intressant =D
Någon med erfarenhet från den bilen?

Uppdaterat: 2010-03-08 20:24

Så 06 kom nya Corsan, men vilken årsmodell är smartast att kolla efter då? När kom förändringarna? Jag vill helst inte lägga mera än 120.000...max. Såg att den har kedja också det är ju bra.
Isåfall blir de 4 dörrars versionen:)

Uppdaterat: 2010-03-12 12:40

Nej ska jag köpa en sån bil blir det hos bilfirma. Valet är antingen köper jag en Opel Corsa hoss bilhandlare, där man också brukar få lite billigare lån än hos bankerna, har en väldigt låg bensinförbrukning och relativt liten servicekostnad.

I andra handen har man en corolla som kostar ungefär 30.000 mindre i inköp, ännu billigare i service men något mera bensinkostnad.....vad ska man välja?

I långa loppet kanske opeln blir mera ekonomisk.... ?

Någon som uppmätt vad en corolla drar motorväg runt 110 Kmh?

[Edited on 2010-03-12]

Uppdaterat: 2010-03-12 16:23

Ja precis, köper jag en Corolla lär jag betala mellan 80-90.000.

Då får jag kanske en 04a som gått runt 10.000 mil. Då kommer den framtida servicen i mestadel bestå utav oljebyten osv och inte kosta så extremt mycket...att ha en stämplad servicebok blir ju mindre viktigt efter så lång tid på en sån bil till skillnad från tex Opeln....dock är ju inte Opeln svindyr i service för det.

Dock är båda bilarna mera ekonomisk än min nuvarande saab 9000 =D

Uppdaterat: 2010-03-12 17:13

Absolut, sådant som slits på alla bilar mer eller mindre. Men extra rostskyddsbehandling lär väl inte behövas det är väl redan gjort? Antisladd kom på 04orna, men inte på alla modellerna...

Tror absolut Opeln är komfortmässigt osv bättre att köra...men Corollan har ju ett "hyffsat" kvalitetsrykte den.

Men en diesel är ju aldrig fel :) Ska ner och kolla på en Corsa diesel, tyvärr är de ett demoex så kommer ej få provköra den men iaf test sitta den...

Återkommer med recension senare ;)

Uppdaterat: 2010-03-12 18:20

Testsuttit 2 st Corsor nu och tycker inte sätena va så sköna som de sägs i testerna, utan känndes ganska stumma och hårda men de va ju knappast insuttna heller.

Men själva körställningen var bra. Sen är de ju en synbart mindre bil än corollan...Måste provköra också innan jag yttrar mig mera .

Uppdaterat: 2010-03-12 19:12

Ska försöka hitta ett exemplar att köra i nästa vecka.

Måste också sätta mig och räkna vilken som ger bäst totalekonomi, vilket är anledningen till att jag ska byta bil för kunna sänka driftkostnmader och bränslekostnaden.

Uppdaterat: 2010-03-13 13:14

Kollade lite på felanmälningar och andra problem med corsan, verkar vara lite problem med turbon som går sönder lite då och då samt att den tydligen inte drar så lite som den utger sig ska göra..

Men oavsett vad man väljer finns ju såklart en risk med alla bilar.

Uppdaterat: 2010-03-14 14:05

Tror det va 08orna. Och allt täcktes inte av garantin...

Visst en helt fabriksny vore ju inte helt fel men det kostar ju därefter också. Max 115.000 får den kosta så blir antagligen en begagnad.

Ja slippa helförsäkringen är ju ett stort plus helt klart.
Sjukt svårt att bestämma sig ....

Kan få en corolla 04, (utan antisladd) som gått 7500 för 90.000 och då med TKG också...hmm...

Uppdaterat: 2010-03-14 19:01

Kollade på båda..Getzen har tydligen inte så bra bränsleförbrukning..tom högre än Corollan och Micran va bland de fulare jag sett, lite stolthet har jag trots allt kvar i kroppen ;)

Men säkert mycket bra bilar i övrigt!

Uppdaterat: 2010-03-14 20:53

Hmm enligt uppmätningstesterna va den inte så extremt snål.

Är riktigt sugen på en Corsa i värmland men kommer fan aldrig kunna bestämma mig!

Någon som har fler tips på driftsäker, (gärna diesel) snål bil som är hyffsat skön att färdas i.

Uppdaterat: 2010-03-17 17:41

VW Passat tdi.

Snål för sin storlek, mycket bekväm och praktisk.
Min bruksbil; Passat 1.9 tdi -00 . 45000 mil. 0.7/mil, går nog att köra snålare om man inte har blyfot som jag.

Uppdaterat: 2010-03-17 18:00

Kollat på den men enligt bilprovningen är de dålig driftsäkerhet på de bilarna, i synnerhet dieslarna...

Peugeos HDI motorer har ja hört bra om men franska bilar i allmänhet har väl inte spec bra kvaliteets rykte ;)

The search continue....

Uppdaterat: 2010-03-17 18:45

Förbryllande med bilprovningen ... Jag har haft anmärkning på strålkastarglasen och framvagnsdelar .. men driftsmässigt har jag inga anmärkningar på och inte fått nåra..Peugeot bygger numera väldigt snygga bilar .. men så långt jag vet kan franska bilar ofta bli väldigt dyra att äga.Ingen regel utan undantag, vilket gäller speciellt i bilvärlden. Bilköp är ett litet lotteri.Kan bara säja att min Passat tdi tuffar på som 45.000 mil är inkörnings-perioden. Kan påpeka att Audi har samma maskin och i samma utförande.

Uppdaterat: 2010-03-17 19:57

Jag är inte helt uppdaterat på "common rail".
Kan säja att jag släppte mina professionella verktyg 1990, alltså medan man fortfarande bytte brtytarstift vid service, på vissa bilar i varje fall.

Min motor har ingen central insprutningspump, upptäckte jag till min förvåning. varje cylinder har en egen liten pump som uppenbarligen styrs av kamaxeln..Är det redan föråldrat?

Uppdaterat: 2010-03-17 20:32

Hmmm,

Köp inte en Skoda i tron att du får en förklädd VW.
Så här långt har skillnaden varit ganska stor.

Uppdaterat: 2010-03-17 20:34

Du har säkert rätt. Det är precis som att man skulle få en Volvo när man köper Ford eller att man skulle få en Saab när man köper en Opel.

Uppdaterat: 2010-03-17 20:59

Jag menar inget nedlåtande om Skoda.
Man måste bara förstå att man köper ett plagiat, att man inte får riktigt samma bil.
Skodan är billigare så det handlar mest om hur man prioriterar.

Själv skulle jag, utifrån en given budget välja en äldre VW före en nyare Skoda.

Opel har jag tappat i kunskap om. Märket har näst intill blivit udda i Sverige (i varje fall där jag bor)

Uppdaterat: 2010-03-17 21:08

Jag menar att Skodan må likna VW men är inte.

Nya SEAT må likna gamla AUDI men är inte ...

En Rolex-klocka för 50 spänn är inte ...

Jag menar bara att man kan inte förvänta sej mer än man köper ... priset alltså, det har en relevans.

Uppdaterat: 2010-03-17 22:25

Jag tror de är en "gammal sanning" att Skoda fortfarande har så dålig kvalite. Vet många företag som kör med Skoda bla väktarbilar som aldrig har några problem med sina trots att de kör som biltjuvar.

Också enligt bilprovningen ([url=http://www.bilsmart.se]www.bilsmart.se[/url]) står det att Skoda brukar numera kännetecknas av ett problemfritt ägande och har färre anmärkiningar än vad medelbilen har. Det är faktist konstigt nog mera problem med VW enligt de än Skoda.

Senaste timmarna har ja börja kolla på Skoda Fabia Diesel...bullrig i höga farter är juu en nackdel dock, men väldigt ekonomisk i övrigt.

Uppdaterat: 2010-03-17 22:38

Låter som en ruggigt bra bil men även om den är skattefri första fem åren blir det för högt inköpspris för mig.

Kollat lite vw golf och passat tdi ..verjar finnas begagnade till hyffsat pris men vw-ägarna brukar ju inte vara så nöjda med verkstäder och kvaliteen...väljer nog hellre skoda än vw!

Uppdaterat: 2010-03-18 16:11

Det är VAG-verkstäderna som drar ner autoindex på VW. Inte så mycket bilarna i sej ... Passat är den näst mest sålda bilen i Sverige, lite svårt att tro den skulle vara av undermålig kvalité .. är ju inte den billigaste i storleken.

Kan du inte själv meka så använd allbilsverkstäder .. tja, det gäller nog oavsett fabrikat.
Bor du i storstan så försök att planera så du kan anlita verkstäder på mindre ort ...

Hur det än är ... du får nog vad du betalar för. Se'n kan man ha både tur och otur.

Uppdaterat: 2010-03-19 18:53

Väldigt inne på skoda octavia 05 o framåt just nu. diesel såklart. Automat dsg låda eller manuell kvittar...dock är kvaliten fråga så klart..

Jag har läst på bilprovningar osv att skoda(octavia) 05 o framåt numera är väldigt problemfria...tom mindre problem än vw.....

någon meed erfarenhet av dessa bilar?

Uppdaterat: 2010-03-28 21:22

Tänkte kolla om någon har erfarenhet av volvo v70 nya modellen 00? Inne på v70 nu, både nya och gamla dieseln...kosta max kring 65.000 beroende på vad man får . Erfarenhet någon, eller kanske någon ska vill sälja?

Uppdaterat: 2010-04-14 18:46