Erfarenheter av Corolla

53 inlägg 0 nya
Erfarenheter av Corolla

Tjenare!

Har nu i några månaders tid velat fram o tillbaka vilken bil jag ska köpa och väljer just nu mellan toyota corolla 02 och framåt och Skoda octavia Diesel(helst 04- o framåt)

Corollan verkar suverän, dock tycker jag inte den är så snål som alla påstår?0.93 stadskörning tex är ju inte så soppanålt för att vara en liten bil. Kan man lita på displayen som visar bränsleförbrukningen? Man brukar ju inte kunna göra det...

Har en Saab 9000 just nu som jag är jättenöjd med men den börjar bli till åren och drar ganska mycket.....

Vad har Ni för erfarenheter av Corollans soppaförbrukningen av modellen 02- och framåt??

Mvh Niklas

Hej!

Jag har ingen erfarenhet av Corollan du frågar efter. Men 0,93 låter mycket tycker jag. Kan vara så att färddatorn som du kallar för displayen är lite optimistisk. Dock tror jag den stämmer rätt bra på våran Toyota Auris diesel. På denna för vi "tanknings dagbok" med liter diesel tankade och körda mil. Dock har jag faktiskt inte räknat ut än vad snittförbrukningen är efter drygt 7000mil men jag ska göra det. Men så mycket som 0,93l/mil kan aldrig Corollan dra, var har du fått dessa uppgifter ifrån ?

0,93 stadkörning, 0,72 blandat, och 0,59 landsväg ca...det är siffror som diverse tidningar säger att Toyota själva uppgett, och även den sk "Sverigecykeln". Har för mig att det stämmer.

Dock när jag körde en corolla av den modellen visade inte färddatorn så mkt förbrukning utan betydligt mindre...men kan man lita på den? Vad ska man tro egentligen?

Leifer: Dock kan det skilja en hel del mellan hur mycket det skiljer. Det enda man kan göra för att vara helt säker är att kolla hur mycket man tankar och hur långt man kommer på det mätt med gps. Kollade en V50 2.0D, körde på 0.55 enligt färddatorn. Verkligheten var att den drog 0.59. Visst ganska liten skillnad men det skiljer mycket mellan tillverkarna.

Jes (ej verifierad)

Om valet står mellan en Corolla 02 bensin och en Oktavia 04 diesel, vill jag mena att det är väldigt olika bilar med olika för och nackdelar.

0.92 l/mil med en så liten bil, låter aningen mycket i mina långfärds-öron men talar vi om stadskörning och/eller korta sträckor är det nog helt okay.
Dieselbilen har en betydligt högre skatt där man måste köra ganska långt innan man sparar in på den lägre bränslekostnaden ....
Driftsäkerheten lär ligga bra till för Corollan och riktigt uselt till för Oktavian ... liksom värdeminskningen.

Ingen färddator har väl ännu gett korrekta uppgifter inte mej veterligen ... men den ger alltid en fingervisning om ditt körsätt.

Kollade på en Audi A2 med 1,4 liters bensinmotor jämfört med en Audi A2 1,4TDI. Beräknat på att man kör 1500 mil per år så sparade man inte in den extra skatten man fick betala per år tyvär. Om man hade kört 2000 mil så hade det nog lönat sig.

Jes (ej verifierad)

Generellt betalar du, i runda tal dryga 4000 mer i fordonskatt för en dieselbil ... Dieseln kostar fn ca 2 kr mindre än bensin men ibland är det nästan omvänt, snart nog kommer konjunkturen upp igen och den tunga trafiken sväljer som vanligt, det var inte såååå länge sedan diesel kostade mer än bensin om du minns.
Dieselbilen drar ett par dl mindre per mil ... Jag kör själv en diesel-Passat (variant) som går att köra på 0.65 och en motsvarande bensinare drar i bästa fall 0.85 ... min bil är 10 år gammal och tillhör generationen som tråden handlar om.
Visst måste man köra mycket för att tjäna in mellanskillnaden ... Att sedan diesel-hästar ger en go känsla kan förstås vara värt en slant :o)

Hmmmm, satt just o räknade .... fick en bränsle-kostnads-skillnad på nästan 4 kr milen ... Det skulle ju innebära att det jämkades redan strax efter 1000 mil ... Näää, det kan inte stämma! Kan det?

Jes: Man kan lika gärna räkna på att dieseln kostar lika mycket som bensinen, så blir man inte besviken sen. Då sjunker bränsle-kostnads-skillnaden avsevärt.

Leifer: Jag tror att dieselpriset kommer att bli högre än bensinpriset snart. Vänta bara ska du se!

Jag tror ni har fel båda två.
Dieseldrivna personbilar har alltid straffbeskattats och jag tror inte att det kommer att ändras.
Även om inte dieselpriset ökar mer än bensin, som leifer skriver, med hänsyn till tunga transporter, så är det ju inget som hindrar att man höjer fordonsskatten på dieseldrivna personbilar.

Man har alltid jävlats med dieselåkare. Jag var med på den tiden då jag var tvungen att med jämna mellanrum stämpla en blankett under huven på min merca och skicka in för att man skulle vara häftig och betala skatt i efterhand!
Det var extra krångligt när man skulle åka utomlands.

Jag undrade ofta vad det var för stolle som hittade på det idiotsystemet. :-(

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Jes (ej verifierad)

Ska inte svära på det men har för mej att fordonskatten sänktes lite grann på dieselbilar nyligen. Mycket marginellt men ändock en sänkning, kan ju vara argumentet för att höja dieselskatten.
Innan förra valet lovade flera partier att sänka bränsleskatten .. men hur det blev vet vi ju. Personligen tror jag inte det spelar någon roll för bilägandet vilka som vinner nästa.

Så här långt har ingen Svensk regering agerat för att ge Svenska åkerier konkurrensfördelar genom lägre dieselskatt, tvärtom faktiskt.

Saabnisse, Leifer: Jag menar inte att Dieselpriset för alltid eller ens för en längre tid kommer ligga över bensinpriset. Jag menar bara på att det även ett bra tag framöver kommer vara så att priserna går upp och ner och om vartannat, som dom "alltid" har gjort.

Nej, men åkerierna är ju lättare att hålla om ryggen.
Från statens sida kan kan ju styra utvecklingen åt vilket håll som helst när det gäller personbilar.
Min son som helt nyligen köpt en ny diesel (Saab givetvis, helt utan min inblandning!) kör väsentligt billigare än med sin förra 9-5 2,0, men han kör ganska många mil och är ändå ganska säker på att det kommer att bli dyrare med diesel framöver.
Jag tror honom.

Jag är säker på att det enda vettiga framöver är gas och jag hoppas verkligen att Saab får fram en vettig gasdriven bil.
F.n. är det väl Passat som är det vettigaste alternativet där eller kanske Opel turboZafira.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har man en lite äldre dieselbil kan man annars köra på rapsolja om det skulle krisa =)

Krävs lite småmeck framförallt om man ska köra på vintern med det.

[url=http://www.youtube.com/watch?v=GOFbsaNeZps]http://www.youtube.com/watch?...

Ser man på parkeringen till en civil flygplats så är ofta 9/10 bilar på parkeringen som ägs av flygteknikerna just dieselbilar hehe. Hur kan det komma sig ; )

Jes (ej verifierad)

[quote][b]av:[/b] Volvo RWD
Ser man på parkeringen till en civil flygplats så är ofta 9/10 bilar på parkeringen som ägs av flygteknikerna just dieselbilar hehe. Hur kan det komma sig ; )
[/quote]

Hur kommer det sej?
Allvarligt nyfiken på om det finns en självklar förklaring.

Att lantbrukaren, grävmaskinisten och åkeriägaren kör dieselbil är förståeligt ... men flygteknikerna .. ??

Man brukar dränera tankarna på flygplanen för att få ut vatten. Det kan vara rätt många liter man dränerar ut och det bränslet kan man hälla ner i dieselbilen.

Jet A1 [[url=http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Flygbr%C3%A4nsle&action=ed... title="Redigera avsnitt: Jet A1]redigera[/url]]

[url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Flygplan" title="Flygplan]Flygplan[/url] och [url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Helikopter" title="Helikopter]helikoptrar[/url] drivna med [url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Jetmotor" title="Jetmotor]jetmotorer[/url], [url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Turbopropmotor" title="Turbopropmotor]turbopropmotor[/url] respektive turbinmotorer för helikoptrar ("turboshaftmotorer") använder sig av Jet A1. Jet A1 benämns ofta "[url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Flygfotogen" title="Flygfotogen" class="mw-redirect]flygfotogen[/url]" , [url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Jetbr%C3%A4nsle" title="Jetbränsle]jetbränsle[/url] eller [url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Kerosin" title="Kerosin" class="mw-redirect]kerosin[/url].

Jet A1 liknar vanlig [url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Dieselolja" title="Dieselolja]dieselolja[/url]
till sina egenskaper men är något renare. På senare tid har det också
utvecklats en del dieselmotorer till främst lätta flygplan och som
använder sig av Jet A1. Detta bränsle fungerar utmärkt rent tekniskt
också i dieseldrivna bilar.

Jes (ej verifierad)

Men det görs av annan personal ... dräneringen alltså. I varje fall på Sturup. Eller görs det för femte gången på själva flygplanen? Kan i varje fall inte bli nåra mängder värt besväret .. vill jag tycka. Och så måste dunkar smugglas ut genom personalin/utgången ... för privatbilar kommer inte in på en flygplats. Låter som en skröna ...

Av egen erfarenhet kan jag säja att fotogen (jet A1) inte fungerar särskilt bra i en oljebrännare (vilket diesel gör) ..

Saabnisse kanske kan säja om flygfotogen fungerar långsiktigt i en modern dieselbil?? Fotogen är "torrt"

Jag jobbar inte som tekniker (än) men jag vet åtskilliga tekniker som har bekräftat att detta är sant. Inom försvaret är det dock strängt förbjudet.

Bränslet är ju värdelöst och betraktas som skräp?

Jes (ej verifierad)

Nope, bränslet heter "slop" och återvinns ...

jag jobbar i branschen sen 20 år. Har även hanterat flygfotogen

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.