Ecodriving

4 inlägg 0 nya
Ecodriving

På väg in i forumet får vi några tips om hur man kan spara på bränsle. En sak som ofta återkommer i sådana tips är att alltid ligga på så hög växel som möjligt och att inte varva (i onödan). Jag har svårt att acceptera dessa två resonemang, särskilt i kombination. Min uppfattning är att man ska sträva efter relativt snabba accelerationer och att sedan ligga på en växel så att varvtalet ligger en bra bit över tomgång (minst 1800-2000). För den Volvo V50 1,6D som jag hyrde igår kunde jag notera att färddatorn visade tydligt lägsta förbrukning enligt följande:
50 km/h - 3:an - ca 4,5 l/100 km
70 km/h - 4:an - ca 4,0 l/100 km
90 km/h - 5:an - ca 4,7 l/100 km
i alla tre fall låg motorn kring 2000 varv

[Edited on 2007-09-14]

Håller med helt Mugge. Samma slutsats här :)

Samma slutsats i en Volvo S60 2.4D - automatlådan valde 6:a i 90, 5:an i 70 och 4:an i 50 km/h. När jag provade högre växlar visade färddatorn att bilen drog mer (50 och 70).

Rimligen är det väl så att motorn går lättast när vidmomentet är störst. Om inte hastigheten är så hög att vindmotståndet blir betydande, borde det vara den mest ekonomiska hastigheten. Eller har jag missförstått något?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.