Vi Bilägares forum

Dyra bilar i Sverige

Dyra bilar i Sverige

Nu har vi köpt ytterligare en Hyundai i30cw. Vi bytte bort hustruns Toyota Corolla Sportivo mot en i30 Sportswagon. Hon verkar gilla bilar som har sport i namnet. Den är absolut maxutrustad med 141 hästars 2 liters bensinmotor, 17 tums lättmetallfälgar samt läderklädsel som inte är rolig när det är 42 grader varmt har det redan visat sig. Däremot funkade klimatanläggningen mycket bra. Hela kallaset kostade AUD 29.990:- vilket motsvarar ca. 154.000:- i svenskt mynt. Priset inkluderar registreringsavgift, ett års bilskatt och halvförskring, tre års eller 4500 mils fri service samt tre års fri biltvätt med kaffe medan man väntar. På svenska Hyundais internetsida kan man läsa att en liknande bil kostar 219.900:-spänn. Det är altså en skillnad på inte mindre än 66.000:- spänn. Är allt bara skatt eller finns det andra förklringar?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Skatter och avgifter är nog helt avgörande. Exempelvis är nettopriser på bilar i Danmark lägre än i Sverige .. varemot bruttopriserna är betydligt högre där, än här, den absolut billigaste V70 kostar ca 480.000 dkr (alltså 646.000 skr). Med nettopris menar jag alltså vad tillverkare, generalagenter och återförsäljare måste begära för bilen ...Informationen om nettopriser har jag förvisso i andra hand .. men från bekanta i Danmark som har relationer till import och exportbilar, det är exempelvis inte lönt för en Dansk att direktimportera från Sverige, trots det betydligt lägre bruttopris här.

Uppdaterat: 2010-01-26 23:20

Volvo V70 säljs bara i Australien med 3 liter V6, automatlåda, 4-hjulsdrift, läderklädsel mm. Den kostar AUD 70.000:- på gatan (eller "drive away" som det heter här) vilket motsvarar ca. 385.000:- SEK.
Trots att det säljs tre gånger så många nya bilar här så tror jag att konkurrensen är hårdare och priserna mer pressade.Den tiden när en handlare kunde överleva på att sälja ett märke är förbi. Många hanlare säljer ett 10-tal olika märken. "Vår" handlare sålde tidigare bara Holden. Numera säljer dom förutom samtliga GM märken inkl. Saab även Chrysler/Dodge/Jeep, Hyundai, Mitsubishi och Subaru. Konkurrensen har inneburit att de flesta handlare nu för tiden erbjuder utökade garantier, gratis biltvätt, "road side assist" (vad det nu kan heta på svenska) och otroligt låga låneräntor. I vårt fall innebar detta att förutom Hyundais 5 åriga garanti så står handlare för ytterligare 3 års nybilsgaranti (totalt 8 års garanti med obegränsad körsträcka), tre års eller 4500 mils fri service, tre års gratis biltvätt och 2,99% fast ränta. Jag vet inte vad svenska bilhandlare bjuder på nu för tiden för att få till ett avslut men när jag bodde kvar i Sverige var det flesta bilförsäljare otroligt arroganta och man skulle vara tacksam att man över huvud taget fick köpa en bil.

Uppdaterat: 2010-01-27 12:59
Citat:

[b]av:[/b] leifer
Finns väl förvisso en viss svenskanpassning som kostar pengar

halvljus konstant
värmesits fram
större värmepaket
extra rostskydd (t.ex. mercedes och ford)
de motorsvagaste modellerna brukar inte säljas

Tja, är nog nästan samma förhållande i Danmark ... utom att de motorsvagaste där nog säljs ...
Oavsett vad ... är där anmärkningsvärt stor skillnad på konsumentpriset.

Uppdaterat: 2010-01-30 18:04

Vad gäller rostskydd vet jag inte ... En bekant lever gott på att de rostar just .. i Danmark alltså.
I övrigt är nya bilar inte strippade mer än våra bilar är ... Där du får köpa till olika paket med olika lustiga namn.
För ett antal år sedan däremot .. var Danska bilar lite mer "utan" ... typ utan nackstöd och klocka .. Så är det inte idag. Att det var så, och om rostskydd ff helt saknas är det för att hålla priset nere .. Ändock är det närmast dubbelt pris mot hos oss. I övrigt inget som gynnar Svenska bilar (SAAB och Volvo), eller andra s k premium märken ..

Uppdaterat: 2010-01-30 18:22