Vi Bilägares forum

Dubb eller inte?

Dubb eller inte?

Dubbdäck är säkrare än friktion, visar alla tester. Men dessa tester utförs ju med helt nya däck! Gissar att de flesta använder sina vinterdäck i minst 4 år beroende på körsträcka, så det vore mycket intressantare att få veta hur säkra dubbdäcken är kontra friktion efter några års användande? Gissar att man får ett helt annat resultat när dubben (som finns kvar i däcken) har mist sin skärpa....
sign Robban

Uppdaterat: 2010-10-07 08:14

Kommentarer

Helt rätt.
Det är något jag efterlyst i flera år men inga motortidningar gör sådana tester.
Varför?
Alla begriper att nya däck är bättre än beg., men hur mycket bättre?
Och vilka gamla dubbdäck är bäst?

Jag har erfarenhet av Gislaved som på drivhjulen tappade 20% av dubben efter ett år .
Efter tre år när de ersattes var 70% av dubben borta på ena hjulet och 50% på det andra.
Nu åker mina Michelin på som efter en säsong behållit alla dubb.

Uppdaterat: 2010-10-07 10:55

Kan inte svara på hur det är nu, men tidigare generationer av Gislaved Nordfrost var hyfsat bra även fast halva mönstret och dom flesta dubbarna var borta (jag har nött ut flera omgångar) medans tex Hakka och Goodyear varit hala som hockypuckar efter typ 3 år hur mycket dubbar o mönster dom än haft.

Uppdaterat: 2010-10-08 22:33

På de vägar jag kör mest, E-vägar, borde jag klara mig bra med friktionsdäck, men jag gör det inte.
Ofta hamnar jag på mindre vägar som även om de är plogade ändå är ishala eftersom det saknas varje form av sand eller grus.
Jag har provat friktionsdäck för ett par år sedan och även slitna dubbdäck var överlägsna.
Jag vet att det skiljer en hel del mellan friktionsdäck, men det här var däck som fått ett bra omdöme vid tester.
Nu gäller bara dubbdäck för mig.

Uppdaterat: 2010-10-11 08:49

Att inte vrida för mycket på ratten utan rullning bör vara något som man tänker på även om man inte har sprillans nya piggedäck.
Sommartid skapar det onödigt mekaniskt slitage när allt får jobba tyngre.
Effekterna av det tror jag inte finns dokumenterade.
Men jag har å andra sidan aldrig bytt detaljer som tillhör styrningen och heller aldrig gjort en hjulinställning trots att jag varit orolig ibland efter en och annan ovarsam kontakt med kantstenar...

Uppdaterat: 2010-11-01 21:11

Vintern har kommit till Skåne och nu är vinterdäcken på. Körde i en ganska brant backe där tre framförvarande faktiskt alla framhjulsdrivna fastnade med sina friktionsdäck eftersom alla fick stanna tack vare att den som var först gjorde det. Det var bara jag med min bakhjulsdrivna bil med dubbar som klarade att stanna och därefter kunna köra iväg igen.

//Volvo RWD (nytt konto, kunde inte logga in på mitt gamla av ngn anledning)

Uppdaterat: 2010-11-25 17:08

"Verdensvejr", hä-hä, kul nick, var fick du den från?
Jag hade också problem med att gå in med min gamla så jag fick byta till "nuppe", men nu är jag tillbaka med min gamla vanliga nick.
Försök igen.
När det gäller din upplevelse kan det ju också bero på körstil, jag har en granne, som trots många tusen mil, ändå ger fullgas när han fastnar.
Han lyckas alltid polera isen till en perfekt curlingbana.
Men det är riktigt att friktiondäck inte är så värst mycket att ha om man fastnar.
Och vanligtvis är ju framhjulsdrivna bilar sämre att ta sig uppför branta backar om man nu inte gör som T-Fordsägarna gjorde för hundra år sedan, de vände bilen och backade upp, men det berodde ju på andra orsaker( den blev ju framhjulsdriven när den backade).
Men jag minns en vinter för ca femton år sedan när jag fick ut en helt ny 945 turbo med dubbdäck.
När jag kom till första backen efter en km kom jag bara ett par hundra meter innan det tog stopp.
Jag fick backa ner och åka tillbaka till garaget och ta ut en Astra för att ta mig fram.
Hur går det förresten med rostproven?

Uppdaterat: 2010-11-26 09:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo dom flesta diskussionerna pågår fortfarande på huvudsidan. Vad är det för märke du kör på dina friktionsdäck? Olika däck inom samma kategori är ofta bättre och sämre på något, däcktillverkarna kompromissar olika helt enkelt, ett däck som man kan accelerera snabbare med kan tex vara sämre att bromsa med osv.

Verdensvejr är danska och betyder översatt på svenska ungefär "Världens väder" =)

Man ska ju bara ta det lugnt med kopplingen alternativt gaspedalen om man kör med automat, börjar man väl spinna på med ett friktionsdäck i en uppförsbacke så är det ganska kört, har man dubb så äter sig dubben ner.

Just nu så är dom täckta med ett tjockt lager snö hehe ;)

Uppdaterat: 2010-11-26 14:22

Jag trodde inte att det snöade så där nära ekvatorn :-).
Jag förmodar att det är leifers friktionsdäck du menar, själv kör jag nu med Michelin fram med alla dubb kvar efter en säsong och Gislaved Nordfrost bak.
Gislaved går inte att ha fram på Saaben dubbarna försvinner snabbt.

Uppdaterat: 2010-11-26 14:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hehe jo numera gör det ! =)

Aa precis, konstigt att dom försvann så snabbt faktiskt jag har efter 2 säsonger förlorat max 10 på varje däck (Continental) men mina slits nästan jämt eftersom jag har bakhjulsdrift, har svårt att skilja ut fram och bak om jag inte märker upp dom vilket jag glömmer att göra varje år ;).

Lite konstigt det här med att dubbdäcken skulle vara så pass mycket av en färskvara som VIB/TV säger, statistiken från VV pekar ju på annat håll

Uppdaterat: 2010-11-28 23:40

Jag har som jag skrivit tidigare alltid varit skeptisk till dessa tester.
Testerna gäller praktiskt taget alltid jämförelse mellan nya däck och under en begränsad körsträcka.
Ytterst få bilägare byter till nya vinterdäck inför varje ny vinter, förmodligen enbart yrkesbilister och de med lång körsträcka.
Jag skulle vilja se en jämförelse mellan olika fabrikat efter t.ex. 1500 mil och treår om man räknar med att snittbilisten kör 500 mil med vinterdäck/år.

Uppdaterat: 2010-11-29 09:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tror vi hade fått ett helt annat resultat i testerna och vore mer intressant att läsa än nytesterna som äger rum varje år.

Såhär kan det gå om man kör på däck ala Usa (gissningsvis sommardäck)

http://tv.expressen.se/nyheter/utrikes/1.2233607/har-slar-superhalkan-till-med-beskesd

Ett klipp ni inte får missa, mycket underhållande =)

Den första vita bilen 25-0 km/h på ca 60+ meter?

Uppdaterat: 2010-11-30 16:42

Det är till och med så att det är bara vid vått/torrt underlag som ABS ger en kortare bromssträcka, vid snö och is så ger låsta hjul en kortare bromssträcka än om man har ABS.

Uppdaterat: 2010-11-30 20:05

4WD och dubbar är allt du behöver...
Kör man en 4-hjulsdriven bil utan dubbar så kan man lika gärna skippa att köpa en sådan...

Uppdaterat: 2010-11-30 20:52

Kan hålla med om att det är konstigt att hjulen låser sig på samtiga bilar, men samtidigt har du fel, ABS ger en kortare bromssträcka bara ibland, men du kan däremot fortfarande styra. Sen hjälper inte ESP om det inte finns något grepp att jobba med.

Uppdaterat: 2010-11-30 23:00

På is skiljer det hela 149 meter!!!

Uppdaterat: 2010-11-30 23:00

"Den finska biltidningen Tekniikan Maailma genomförde ett bromstest med en VW Golf V utrustad med odubbade Continental ContiVikingContact 3-däck."

[URL=http://forumbilder.se][IMG]http://forumbilder.se/images/4d3020108080010c1.jpg[/IMG][/URL]

Uppdaterat: 2010-11-30 23:05

Roberg, du skriver att veta att vara försiktig vid isgata. Men oftast så ser man ju inte isgatan. Den ligger dold under snön.
Du kanske har nån slags röntgensyn. Eller är det macho synen som pockar på.
Hade en jobbarkompis som skröt med att han aldrig använde vinterdäck. Då gäller det Stockholm.
Han hade då en Opel Omega bakhjulsdriven. Han var antagligen rallyförare som många vill likna vid. Yngre män är ju odödliga tror dom.
Sladda runt och lattja för polare. Med åldern blir man både visare och klokare.
Sen dom som skryter att dom kör odubbat. Kan åka med mig på vägar ut i skogen ner mot sjöar. Där det är backar med riktiga isgator. Där inte ett gruskorn finns att tillgå. Där knappt dubb hjälper. Så snacka inte.
Att åka till butiken och handla runt hörnet är nåt annat.

Uppdaterat: 2010-12-01 21:30

Mugge, har man gjort en test med slitna dubbdäck och jämfört med lika slitna friktionsdäck?
Eller är det som vanligt en test mellan äpplen och päron?

Uppdaterat: 2010-12-15 17:13

Även Motor har haft med en artikel som antyder att dubbdäcks prestanda försämras drastiskt. Vill minnas att i testet så var de nya dubbdäcken de bästa i alla delmoment, men så fort de blev slitna så "vann" friktionsdäcken i de flesta momenten. Motor kan knappast anklagas för att vara dubbmotståndare och man gjorde verkligen ingen sak av att använda friktionsdäck klarade sig bättre än använda dubbdäck. Det som lyftes fram var att slitna däck är sämre än nya....

Uppdaterat: 2010-12-16 09:06

Nuppe, min uppfattning är att det oftast är en hel fruktskål inblandad i biltidningars tester ;-) I fallet Motor så redovisar man vad jag minns för respektive däckstyp: nya, slitna till 6mm och slitna till 3mm. Så vad man påstår är att man jämfört lika slitna däck med varandra. Förutom dubb och friktion har jag för mej att även allvädersdäck fanns med (som dock inte förtjänar några ytterligare kommentarer...).

Uppdaterat: 2010-12-16 09:06

Mugge, motormännen har också de här synpunkterna:
http://www.sn.se/nyheter/sormland/1.621295
http://www.expressen.se/motor/1.1868125/fler-olycksbilar-hade-odubbade-dack
http://svt.se/2.106391/1.1873865/motormannen_odubbat_ger_dodsolyckor?lid=is_search1451716&lpos=14&queryArt1451716=vinterd%E4ck&sortOrder1451716=0&doneSearch=true&sd=105671&from=siteSearch&pageArt1451716=1
http://na.se/motor/1.968872-fritt-fram-for-dubbdack
De talar alltså onekligen för dubbdäck.
Nu bryr jag mig egentligen inte så mycket om deras åsikter, jag går efter egna erfarenheter.
Jag har varit med sedan den tid man körde med slicks året om, man bytte däck innan man slitit ner sista cordlagret för att slippa kosta på en ny slang.
Det man lärde sig var framför allt att åka tillräckligt sakta och att hålla avstånd till framförvarande, något man fick göra även sommartid beroende på avsaknad av tillräckligt fungerande bromsar.
Jag skulle aldrig drömma om att köra på det viset i dag!

Uppdaterat: 2010-12-16 10:28

Här är en bra artikel om dubbdäck alt. dubbfria.
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3047469.ece

"Är ju som polertrasor på is"
Det håller jag med om.

Uppdaterat: 2010-12-24 08:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre