Drivmedel för fordon

6 inlägg 0 nya
Drivmedel för fordon

Hej!
Jag undrar över när det kommer att tas på allvar att det inte längre finns olja att pumpa ur marken. Nu har en ny "religion" startat angående miljöfordon och det är Etanol som är det stora samtalsämnet. Det är över två år sedan det stod klart att Etanol som bränsle till fordon är en återvändgränd. Miljökämpen Björn Gillberg talade om detta och det är väl få som anammat han inlägg i Etanoldebatten. Biltillverkarna vänder "kappan" efter vinden och kör fran Etanolbilar så det bara ryker. Brasilien är än så länge det landet som kan leverera Etanol i tillräcklig mängd till de fordon som behöver. När sedan odligsarealerna skall utvidgas så får regnskogarna vika. Framställning av Etanol med skogsråvara som testas i Örnsköldsvik är förmodligen ett politiskt jippo för att få lite bidrag i regionen. Metanol vore kanske ett alternativ då framställning blir lättare med att använda den skog vi har och som kommer att ta slut fortare än vi anar om den skall driva våra bilar.
Så länge de multinationella oljeföretagen kommer att pumpa ned vatten i hålen för att klämma ur så mycket som det går av oljan får vi inget alternativ som i tillräcklig mängd ersätter bensin och diesel. Forskare måste få mer resurser att jobba med för att ersätta de fosila resurser vi har kvar. Det är alldeles för tyst angånde drivmedelsförsörjning. När USA talar om att deras drivmedelslager inte längre fylls i den takt som räknas med att vara säker är det försent att vakna. I dagsläget borde de som bestämmer se till att motorer byggs som använder diesel och i mycket små mängder till fordon så att oljereserverna sparas. Stora törstiga bensinmotorer kan givetvis inte förbjudas så länge det finns de som har mycket pengar. Etanolen är en typ av buffert och temporär drivmedelskälla som nog måste ses som sådan. Det som tydligen jobbas med är El som drivmedel i kombination av en snål förbränningsmotor för laddning då inte de två hålen i väggen finns att tillgå.
Tacksam för en kommentar i detta ärende!
MVH
Harry Larsson

Jag har sagt det förut och säger det igen!
GAS ÄR DET ENDA MILJÖRIKTIGA BRÄNSLET!
CNG, naturgas är ett fossilt bränsle som ökar CO2 men det är ändå miljövänligt under förutsättning att man tar hand om den gas som ändå sipprar ur marken och förorenar 21 gånger mer än CO2.
Det pumpas upp enorma mängder gruvgas som bara förorenar atmosfären.
Naturgas finns i praktiskt taget oändliga mängder och det är bättre att omvandla den till energi än att släppa ut den fritt.
CBG, biogas framställs kontinuerligt, det räcker med en tallrik ärtsoppa som producerar en fjärt som skulle kunna driva en bil flera mikrosekunder.
Biogasen kan framställas i väldiga mängder i våra reningsverk, från våra soptippar och bildas i kontinuerligt i våra hav.
Det är i princip en outtömlig energiresurs.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man kör gasoltruckar inomhus över hela jordklotet, och vad jag vet så är det bara vatten so kommer ur avgasröret

Varför är alla så insnöade på etaol. varför kör vi inte på metanol, vi skulle kunna vara sjävförsörjande.

För närvarande är det ganska ineffektivt att köra på vätgas. Bränslecelltekniken är på tok för dyrbar och det finns ingen möjlighet att framställa vätgas till en rimlig kostnad.
BMW har ju ett antal vanliga förbränningsmotorbilar avsedda för vätgas, vilket är bättre och betydligt billigare f.n. än bränsleceller men ändå blir bränslet för dyrt.
Man har kört bilar på vätgas i mer än hundra år och man har använt lysgas, gengas, LPG, CNG och CBG.
Av alla dessa bränslen är det egentligen bara CBG, biogas, som är vettigt.
Billig framställning, obegränsad tillgång på råvara och i princip ingen extra påfyllning till naturen av CO2.
Alla befintliga fordon går att konvertera till gas!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Här är en kille som tror på en drastiskt sänkning av oljepriset. Han anser att det är ren spekulation som drivit upp priset.
Det är väl i så fall inte första gången?
[url=http://www.dagensps.se/article.aspx?articleID=40700&categID=38]http:...

Vad händer med etanolförsäljningen då?
Blir det bara de som behöver mer effekt som fortsätter med E85?
Eller ser man från statens sidaa till att hålla prisdifferensen konstant?

Man kan ju undra hur det blir, nu när vi har vant oss vid ett bensinpris på 13:50 och om priset före skatt sjunker med 30%, kommer bensin fortfarande att kosta 13:50?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.