Dieselskatt

8 inlägg 0 nya
Dieselskatt

Hej alla dieselägare!

Är det någon som reagerat över regeringens förslag om höjd dieselskatt för miljöns skull? Tänkte väl det! Hörde en representant för bensinbolagen på radion som var tveksam till om man skulle fortsätta tillverka sk miljödiesel. Kostnaden för detta plus skatt blir i fortsättningen inte ekonomiskt försvarbart i jämförelse med diesel klass 3 som är betydligt "skitigare" i jämförelse med klass 1 (miljödiesel). Den som tjänar pengar på detta är statskassan, då denna diesel har en högre skattesats och ger mer klirr i kassan hos staten än miljödieseln. Skulle vara mycket intressant att höra någon företrädare från regeringen eller någon annan initierad utveckla detta!

Surjamten

Gäst (ej verifierad)

Initierad och initierad…Jag har i alla fall skrivit lite om detta och kan kanske bidra med lite fakta i målet. Från och med årsskiftet höjs skatten på diesel med 55 öre per liter och skatten på bensin med 29 öre per liter. Det innebär att den totala bränsleskatten blir 4,27 kr per liter diesel och 5,35 kr per liter bensin. Från årsskiftet sänks också den årliga fordonsskatten på dieselbilar med 284 kronor per år och reseavdraget höjs med 50 öre per mil. I budgeten skriver regeringen att förändringen för dieselbilar motiveras med att det är "miljömässigt riktigt att sänka den fasta kostnaden men höja den rörliga kostnaden för fossildrivna bilar".

Vänliga hälsningar
Tommy Wahlström
Vi Bilägare

Om jag har fattat det rätt så är det koldioxidskatten som höjs. Det får till följd att bl.a. bensin och diesel får en skattehöjning.

(360 kr + 15 kr per g över 100 g) * 3,5 = skatten.

Gäst (ej verifierad)

Det är delvis rätt. Höjd koldioxidskatt gör 35 öre per liter diesel. Sedan tillkommer en höjning av energiskatten med 20 öre per liter. Det är väl den höjningen som då regeringen menar ska växlas mot sänkningen av den årliga skatten med 284 kronor per år.

Tommy

Exempel;
co-utsläpp 150 g/km

(360 kr + (15 kr * 50)) * 3,5 = 3885 kr

Har läst mig till att formeln är såhär:

(360 kr + (15 kr * Co2-100)) * 3,3) = x kr

-284kr är ett genomsnitt på skillnaden mellan 3,5 och 3,3 (dvs 0,2).

/Pär

McTar
Blackmore (ej verifierad)

Lägg hela skatten på bränslet, så blir den exakt proportionell mot CO2-utsläppen. Dessutom kan vi skrota hela hanteringen med debitering av fordonsskatt, skattekvitto samt avställning/påställning. För enkelt för att vara attraktivt för en politiker?

Helt rätt och rättvist.
Lägg hela skatten på bränslet!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.