dieselpriset?

19 inlägg 0 nya
dieselpriset?

ni som är kunniga där ute vad händer !förra året i juni kunde man tanka diesel för 7,94 på jet mackarna runtom i landet folk har kanske glömt hur billigt det var idag är pumppriset 13,29 vad tror ni?

Ja, man kan fråga sig vad som händer ? Men att vi kan förvänta oss höjda priser på diesel och bensin är helt klart. Sedan skulle jag tro att staten nu vill styra konsumenterna till att köpa bilar som går på etanol. Volvo och i vissmån Saab vill nu helst vräka ut etanolbilar på bla svenska marknaden,antagligen i samarbete med staten. För att sedan när tillräckligt många valt etanolbilar genom att staten subventionerat dessa, för att sedan kan staten ta vad dom vill betalt för etanolen om de vill höja priset på den och få in pengar till stats kassan och samtidigt visa för övriga Europa och världen vad duktiga vi är på att sänka koloxidutsläppen. Och vi konsumenter sitter som vanligt med skägget i brevlådan och bara behöver betala.

För jag tror inte att etanolen blir någon succe i övriga Europa, och hur skulle etanolen räcka till hela Europa ?! Nej, det är nog bara för att staten vill åt våra pengar så småningom när hela Sverige kör på etanol, det är därför man vill styra vårt val mot etanolbilar och att vi ska köpa svensktillverkade bilar. Sedan har de oss i sitt grepp staten och kapitalet (Volvo och Saab) Ford och GM.

Bra skrivet Shogun.
Håller med Dig helt och hållet!

Jag kan bara hålla med om Dieselpriset.. Det är för illa...
Det blir ju inte bättre av att vi har en inkompetent regering som höjer dieselskatten MER än bensinskatten.VARFÖR?
Det är FÖR sorgligt. Jag trodde att dieselmotorn är både snällare mot miljön och har en bättre verkningsgrad än bensinmotorn.
Men har man inget innanför pannbenet (politikerna) så kan man inte begära så mycket.
Trots detta kan man konstatera att diesel är huvudbränslet för våra lastbilar idag.
Jag tror att höjningarna på skatterna hålls inom rimliga gränser på dieseln i fortsättnigen, annars börjar väl trasportsektorn att morra??
Det brukar inte politiker gilla.

Det är ganska enkelt att förstå varför staten höjer dieselskatten mer än bensinskatten.
Eftersom en dieselbil drar betydligt mindre bränsle än bensinbilen och det säljs allt fler dieslar så måste det till en kompensation på något sätt.
Skattepengarna måste ju in!

Samma sak kommer säkert att hända med gasen. Ju mer gasbilar som säljs ju mer pengar förlorar staten på drivmedelsskatten.
Gasen är ju det i särklass miljövänligaste bränslet och är ca 3:-/mil billigare att köra på än diesel.

Och samma med etanolen. Efter 2012 blir det nog helt andra priser.
Detta kommer säkert att ändras så att pengarna kommer in.

Det är inte av miljöskäl med hopp om fler etanolbilar man höjer dieselskatten.

Hade man tänkt på miljön skulle man subventionera både utbyggnad av gasmackar och konvertering av så många bef. bilar som möjligt till gasdrift.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack leifer för ett balanserat inlägg...många har en övertro på att det skulle finnas ngn dold agenda från politikens sida. För att göra miljöbränsle konkurrenskraftigt så höjs skatt på fossilt bränsle. Ang. Dieselskatten så har konsumtionen av diesel stigit och raffinaderierna hinner inte med, och den bekanta marknaden styr ju priset...

Men men, vi som bor i glesbygd då alla har inte tunnelbana som i Stockholm som det verkar att alla miljöpartister tror. Och de flesta av dessa verkar finnas i Stockholm ! Liknar lite detta om rovdjurs debatten, de som bestämmer sitter i Stockholm långt från de verkligt drabbade och verkligheten, och sitter och bestämmer hur det ska vara. Man tar sig för pannan....på något sätt måste vi i glesbygd kompenseras annars kan vi ju lika gärna stanna hemma från jobbet.

Men helt klart är det ett bra styrmedel för staten detta att höja skatter på drivmedel hit och dit vad vi ska välja och förmåner hit och dit för att välja ett visst drivmedel. För att sedan ha oss i säcken när tillräckligt många valt etanolen, hoppas att inte så många går på detta om etanolen. Vi kommer att få ångra det i framtiden.

Stockholm skulle jag aldrig flytta till ! Däremot är det trevligt att åka dit över en helg, MED TÅG ! På lite nöjen, strosa i gamla stan kan va trevligt, men att bo där ! Nej tack !

Det var ju mycket intresant att bensinbolagen i Sverige motiverar det högre dieselpriset med hög efterfrågan. Här i Australien motiverar man ett högt dieselpris med låg efterfrågan! Då volymen är låg så kostar det mer per liter att producera enligt bensinbolagen. Det är väl helt enkelt så att man vrider det så att det passar ens egna syften för stunden. Här i Sydney kostar bränslet i svenska kronor just nu:
Bensin 91 oktan 7:56/l
Diesel: 8:64/l
E85 7:18/l
LPG 3:30/l
Ren etanol finns inte.

Visst vill våra politiker ha alla skattepengar de kan få, men mycket vill ha mer.
Någonstans går gränsen för vad folk orkar med gällande bränslekostnader. I och för sig är det långt dit ännu men vänta bara så händer det...
Tänk på alla som bor i glesbygden, ska alla flytta till stan? Det verkar så om man får tro den allians som har makten.
Till och med centern som alltid talar så varmt om decentralicering. Vilket Bull****!!

Vi kan inte komma ifrån att Sverige är ett avlångt land, att det förekommer stora geografiska avstånd från arbetsplaten till hemmet.
Men innan man sätter det svenska folket i glesbygden i en alltför svår situation SKALL man se över kollektivtrafiken i dessa delar av landet.
Det borde väl inte vara så svårt, men ingen tycks vilja nysta i detta problem. Speciellt inte stockholmspolitikerna som åker taxi och tunnelbana varje dag.
Jag själv har 8,5 mil till jobbet. Inga vettiga kollektiva medel finns (tar alldeles för lång tid). Ändå bor jag i Småland och jobbar i Borås.
Hur är det inte norrlands inland i en jämförelse??
Men det går så länge det går, att utarma landets glesbygd och innevånarna där. Snart kan man inte ens tanka i glesbygden längre.

När det väl kommer till kritan kommer politikerna också förstå att glesbygden behövs.
Men det är inte förrän det drabbar storstadsborna ekonomiskt som politikerna gör nåt åt det..

Hutlöst! Tyvärr spelar det ingen roll vilken färg man har politiskt då alla politiker styr från stockholm. Där glöms glesbygden bort och likaså kollektivtrafik och bränslekostnad. Tunnelbanekortet kostar inte mer för det..

Jag bor själv på landsbygden, jag skulle inte flytta till Stockholm och bosätta mig där ens om jag fick bo gratis och fick extra betalt för det.
Men det är min åsikt.
Det som de flesta utanför storstadsregionerna inte fattar är att det oftast finns mycket dåliga kollektiva transportmedel som stämmer med de tider man behöver utnyttja dem.
Man är tvungen att åka med egen bil.
Och leifer, hur sjutton ska man kunna gå plus med en bil vid avdrag?
Det är väl inte bara bränsle som kostar?
Det samhällssystem man verkar vilja utveckla bygger på att alla ska bo i storstadsregioner, åka kollektivt, cykla så mycket som möjligt, även i busväder, känna sig som en sann martyr, allt i den heliga miljödebattens namn.
Hur ska vi som vill bo på landet bete oss för att inte gå omkull ekonomiskt?
Och leifer, du vet ju inte varför inte Lupo 3 kan bosätta sig i Borås. Det är lätt att ge förslag när man inte vet bakgrunden.
Ursäkta mig, men jag blir grym på de boende i storstäder som inte försöker förstå våra problem.
Sveriges framtid är dess landsbygd!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leifer.

Hur vet du att Stockholmare blir utfrysta på landsorten ?! Känner flera Stockholmare som bor här där jag bor, och dom trivs ! Dom vill inte längre bo i "gettot". En av dem jag känner heter Håkan Jäder och är en ganska känd stå upp komiker, desseutom är han Djurgårdare,men det får man väl förlåta honom för ;o)

Men vad jag vet har inte någon Stockholmare betalat någonting åt mej ! Inte vad jag märkt iallafall. Och vad vore Stockholm utan resten av landet runt om kring ?! Inte mycket skulle jag vilja påstå !

Tvivlar starkt på att Lupo kommer ner i 3dl per mil som kanske utlovas, men det bör ju Lupo 3 kunna svara oss på, eller ?

Så sant att det är folkvalda politiker som sitter i Stockholm, men så fort dom kommer dit verkar det som om dom tappar huvudet helt och hållet, och är främmande för hur verkligheten ser där de kom ifrån ! Är det något i luften i Stockholm tro som gör att politiker blir som dom blir ?

Och inte kompenseras man med reseavdraget när man ska betala diesel/bensin när det är sådana priser och värre blir det, då får man att ändra rejält på milkostnaden man får dra av ! Men det vet vi hur det kommer att bli med det. Snart har vi väl inte en bensin/diesel mack kvar att åka till i glesbygd om petrolium industrin får bestämma helt och hållet själva.

Hur mycket går då till Stockholm från norra Sverige ? Tänker främst på gruvindustrin i Kiruna, det har nog vi nytta av i hela södra Sverige, till och med Stockholm, men det kommer aldrig fram i debatten i media. Man kan undra varför !

Joo du Leifer..

Bakgrund till att jobba i Borås..
För det första har jag en civ. ing utbildning som jag gått för ett par år sen.
I mitt segment som miljö- och vattentekniker fanns inga jobb i Gislavedstrakten när jag var klar med utbildningen.
Nu skall jag dock börja jobba i Gislaved i juni. Jag kan ju inte ta ett jobb som jag inte är skolad till, då mister utbildningen snabbt sin relevans.

Går plus med att köra Lupo?.. Det beror på hur man ser på det. Men försäkringar, service, däck m.m. blir inte billigare för att man kör mer precis..
Men visst går Lupon på 0,30-0,33 sommartid och något mer vintertid. Den har funkat jättebra som pendlarbil, så jag klagar inte på det..

Hmm vilket argument du kommer med att stadsborna betalar för dem på landsbygden.. Rätt kul faktiskt..
Mjölken som även Ni i stan dricker kommer inte i kranen hemma va? Potatis och spannmål tror jag inte odlas så mycket i stan heller.

Det finns en gård nära granne med min gård som snart är till salu. Det skulle vara oerhört kul med en stockholmare som granne!
Jag har ett flertal kompisar som bor innanför tullarna i Sthlm. Det är inte stockholmarna jag har ont av utan politikerna som styr landet därifrån med sina stockholmsideal.

Rent energipolitiskt väljer stockholmarna med sin välordnade kollektivtrafik att straffa glesbygden med höga bränsleskatter.
Ge gledsbydsborna ett högre avdrag eller ge dem en kollektivtrafik värd namnet!!

leifer, när du presenterar dieselpriset från andra länder måste man ju samtidigt tänka på reallöneläget i respektive land.
Jag har ofta sett politiker som sagt att våra bränslepriser är låga internationellt sett. Vilket nys!
I den här uppställningen verkar dieselpriset högre i t.ex Danmark och Norge än i Sverige och det är det ju för en svensk som tankar där.
Men en dansk eller norsk som tankar hemma får mer bränsle för sin lön än en svensk, de har ju ett helt annat löneläge.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo det är riktigt att diesel kostar 1 krona mer än regularbensin här och det motiverar bensinbolagen med att volymen är mycket lägre och därför blir distribution och andra kostnader dyrare per såld liter. Skatten är den samma. Det är i stort sett bara lastbilar som går på diesel här. Bara 5% av personbilarna är dieseldrivna. Det är likadant i USA.

Leifer..

Min tanke är att gledsbygden försörjer staden med råvaror som förbrukas där (livsmedel, papper, trävaror, järnmalm mm).
I staden fungerar allt som stadsborna kräver, kollektivtrafik, infrastuktur handel o.s.v.
I stan anser man att det krävs bra förbindelser för en god ekonomisk tillväxt.
I glesbygden får gemene man sköta sig själv, har man inget körkort, då får man sova på bussen till och från jobbet om det går nån buss överhuvudtaget. Man har inte tid att sova ut hemma om bussen går 05.00..
Det spelar ingen roll att den enskilde får ta kostnaden och den ekonomiska tillväxten snackas det inte mycket om..
Det vore fel att påstå att landsbygden har stadens möjligheter vad gäller infrastuktur handel o.s.v.

För att säga sanningen så kanske man inte kan kräva det heller.

Jag har också svårt att se hur staden förser landsbygden med något som de behöver?
Pengar i vissa fall till kommuner och landsting, javisst! Det förekommer en del satsningar på jobb i glesbygden också, men det blir alltmer ovanligt..
Men får inte kommunerna som ligger i stan också pengar av staten?
Men om man tvingas arbeta på annan ort en bit ifrån hemmet, kan man då inte erbjuda en rimlig ersättning för denna pendling?
Det kanske hade varit bättre för mig rent ekonomiskt att inte arbeta i Borås och gå med arbetslöshetsersättning istället för att pendla?
Jo, förmodligen hade det varit en bättre affär för mig personligen.
Det säger väl allt om hur systemet är uppbyggt?

Det finns flera exempel på att glesbygden utarmas och städerna växer. Ex. Antalet mjölkbönder, grisfarmar, bensinstationer, affärer, skolor.
Listan kan göras lång. Ju mer avfolkning som sker i en glesbygd, desto mer kostar det för staten.
Är det inte dags att hejda utvecklingen? Eller ska alla flytta till stan? Då slipper man i alla fall betala ut bidrag till glesbygden.
Det är dock helt OK att lägga massa miljarder på ringleder i Sthlm?! Det stimulerar ju den ekonomiska utvecklingen i regionen..

Tack för mig.

Lupo 3L.

Bra skrivet det där. Det är ju en heldel som går från glesbygden till storstäderna som dom inte tänker på, man tar det bara för givet att det ska vara så.

Det är bara att inse att bilismen är och kommer att vara en mjölkko för staten här i Sverige, jämför Australien med Sverige.
Även om man jämför mot länder här i Europa så skilljer det inte så mycket i pris på bensin/diesel, men man tjänar betydligt mer än oss ! Desseutom har man bättre vägar än oss, åtminstone för oss som bor i glesbygd (där jag bor) är det katastrof. Alla pengar går ju till vägbyggen runt städerna (Stockholm) och söderut från Stockholm är det iregel skapliga vägar när man varit på semester och åkt, mot man är van vid hemma.

Men jag måste ändå ge nuvarande regering och vägverket en eloge att man faktiskt satsar en del på vägarna runt om kring här nu. Något som inte gjorts i någon större omfattning de senaste 30åren häromkring. Och den skulden ger jag Socialdemokratiska regeringar som faktiskt haft huvuddelen av ansvaret under dessa år.

Leifer..
Jag håller med i mycket av det Du säger, det är helt klart.
Sedan är det en definitionsfråga vad man menar med "försörjer"... Jag lämnar den frågan nu..

Jag bor ju själv i den så kallade "Gnosjöregionen" där det finns extremt mycket små och stora företag.
Kommunerna har god ekonomi och det mesta fungerar bra. Kommunerna här tillför statskassan mycket pengar.
Men om Stockholm är eftersatt i förhållande till Malmö/Göteborg, så är vi ännu mer eftersatta, även att vi genererar höga skatteinkomster.
Där är vi nog rätt lika, stockholmarna och innevånarna i Gnosjöregionen.

Nu talas det om att man skall lägga ner persontrafiken på järnvägen mellan Värnamo och Halmstad.
Olönsamt säger man.. Tro f-n det när biljetpriserna är så sjukt höga. Två personer reser billigare med egen bil!??
Med Lupon reser jag billigare själv.. Det är något som är fel. Snart lägger man väl ner busstrafiken också. Då får man cykla..

Jag har själv varit i Stockholmtrafiken ett antal gånger (har arbetat där ett tag). Det är inte skoj i rusningstid.
Själv blir jag tokig i köerna. Men varför väljer många att ta bilen när det finns bra kollektivtrafik?
Om jag bodde i Stockholm skulle jag undvika att använda bilen. Det funkar ju så smidigt med alla de färdmedel som erbjuds?
Dessutom skulle det gynna alla innevånare med mindre utsläpp och trängsel.

Håller med om att man kan ta bort fordonskatten helt! Tänk bara på administrationen av alla dessa skatter. Lägg skatten på bränslet!
Själv skulle jag inte ha något emot kraftigt höjda bränsleskatter OM det finns en kollektivtrafik som fungerar alternativt större skatteavdrag...

Intressant dialog med dig Leifer!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.