Detta är framtiden!

14 inlägg 0 nya
Detta är framtiden!

[url=http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=804739]
Jag kan bara hålla med Saabnisse när han säger att biogas är framtidens drivmedel och lösningen på det långavariga miljödebatten!

Läs artikeln nedan!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=804739[/url]

Angående biodrivmedel - denna artikel hittade jag på den sida du tipsade om, leifer:

[url=http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=806396]http://www.dn....

Tankeväckande.

Trevlig sommar!

/Erik

Enligt den här artikeln är det ganska klart att i allafall E85 inte hör till framtiden:
[url=http://www.dagensps.se/article.aspx?articleID=42740&categID=341]http...

Det verkar mer och mer klart att även svenska politiker, som ju länge velat skydda våra svenska biltillverkare (med all rätt!) med deras stora bilar som man försökt få miljöanpassade genom etanolkonvertering, nu måste anpassa sig till EU-regler.
EU är ju väldigt kritisk mot E85.
Men Saab och Volvo kan nog räkna med hjälp från de stora tyska drakarna. BMW, Mercedes och VW protesterar vilt m,ot EU:s miljöregler.

Men det enda riktiga miljöalternativet är ju en storsatsning på gasdrift.
Våra stora Saab och Volvomodeller kan ju mycket väl konverteras för att drivas med gas. De kan ju behålla sina effektstinna motorer (som ju egentligen inte behövs) och ändå klara miljökraven när det gäller CO2-utsläpp.

För Saab behöver det ju inte bli så svårt, gasbilar finns ju inom koncernen, t.ex. Opel Zafira.
För Volvo är det ju värre, Ford har ju inte satsat på gas, tvärtom, de lade ju ner Volvos gasbil. Men det kan ju ändras, Volvo har ju kvar tekniken.

Vi kommer nog att se flera nya gasbilar snart. Det är betydligt mer miljöeffektivt att satsa på gasdrift än att slänga ut miljarder på tvivelaktiga hybridkonstruktioner som ju egentligen bara passar i högtrafikerade tätorter.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tror heller inte att etanol är framtiden, inte heller gas.
Gas har det stora problemet att det just är gas, dvs ingen vätska, vilket gör hanteringen mycket svår.

Jag tror snarare på syntetisk diesel, vilken kommer från "förädlad" biogas. Även metanol är ett bättre alternativ än gas även om det också har problem som någon redan tagit upp.

Vi har helt enkelt inte infrastruktur för att förmedla gas ut till alla tankställen. Kostnaderna för att bygga dessa pipelines genom Sverige skulle bli för dyr, eller hur är det tänkt att mackarna skall få sin gas?

Jag tycker det är synd att forskningen stannat upp med etanol och gas, vi måste hitta något bättre.

Hyundai meddelade för någon vecka sedan att man i juli nästa år kommer att börja sälja en LPG-Hybrid variant av Elantra med liknande teknik som Toyota Prius fast den kommer att ha ännu mycket lägre driftskostnader och dessutom ha ett mycket lägre inköpspris än den på tok för dyra Prius. Jag tycker att det var den intressantaste bilnyheten jag har hört på mycket länge. Om den kommer att säljas i Sverige vet jag ju inte. Vad förstår så är väl Sverige ett av de få länder i världen som inte har någon utbyggd infrastruktur för LPG. Här kostar LPG ca. 3.60/liter i svenskt mynt och då bränsleförbrukningen enligt Hyundai kommer att ligga på 0,5 liter/mil så kommer det säkert att bli en braksuccé.

Här är en artikel som visar att gasen är det absolut billigaste drivmedlet.
[url=http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080828-gas-billig-diesel/index.xml]...

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse.

I den artikel du hänvisar till och du påstår att gas är det absolut billligaste ? I artikeln står det ju att den hybriddrivna bilen är absolut billigast ! et går att läsa innantill för alla som LÄSER vad det står. Totalkostnad gas 20560kr. Totalkostnad hybrid 13380kr. Så står det i artikeln, vilken är billigast nu då ?

Shogun, jag har aldrig kört Prius under 0,7l/mil (jag kör min 9-5 på 0,74l/mil i samma tråkiga körning, men då kör jag på bensin).
En gasdriven Prius vore nog inte så dum, men givetvis enbart i tätortstrafik, det är ju bara där den hör hemma.
Gastankställen byggs ju ut kontinuerligt och i de flesta tätorter är det ju ingen konst att hitta tankställen.
Och nu kommer det ju ett par nya gasbilar som blir intressanta.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse.

Jag litar mer på ägare som kör Prius kontinuerligt och längre sträckor än vad du gjort med Prius, om du nu råkat hyra någon någongång. Sedan tror jag inte att du då ansträngde dej att verkligen köra bilen snålt, som föresten kan ta ett tag innan man lär sig hur bilen ska köras för att få ut det bästa vad gäller bensinförbrukningen för Prius. Men jag vet att du angriper Prius i inlägg efter inlägg på olika forum, och att du inte tror på hybriden, men snälla är den färdig utvecklad för all framtid ? Det är ju bara i början än.

Det är patetiskt att läsa allt negativt om hybrid tekniken från sådana som aldrig ens suttit i en Prius (majoriteten) för att det inte är deras märke som lancerat ide'n i stor skala på marknaden. Men antagligen kommer man att svänga när ens eget märke kommer ut med hybrider på marknaden ( en del med teknik från Toyota ) men det blundar man för då, och hybridtekniken blir helt plötsligt bra. Men ändå är det japanerna som tjänar pengarna på att sälja tekniken till andra märken ( men inte den senaste tekniken, den behåller man själv till sina egna modeller ).

Hybridtekniken är här för att stanna, vi är bara i början på det hela än.

Förövrigt kommenterade du inte ditt påstående att gas bilen var dyrare än hybriden i länken du hänvisade till hos Teknikens värld, påstår du fortfarande att gasbilen är billigare än hybridbilen i artikeln du hänvisar till, eller har du missat att hybriden var billigare av någon anledning , för att DU föredrar gas ?

[Edited on 2008-08-29]

Shogun, här har du svaret:
[url=http:///posts.aspx?postID=3085]http://forum.vibilagare.se/posts.aspx?postID=3085[/url]

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse.

Jag kan inte få upp ditt svar när jag klickar på det ! Forumet fungerar inte något vidare, det är vi överens om.

Ja, Leif du kan ha rätt, men jag är inte säker på att den är styrd.
Men jag håller med om att det är märkligt med livslängden på Hummer, jag tror inte den håller så länge som de räknat med och om den gör det har den nog kostat avsevärda summor i underhåll.
Överhuvudtaget är det fånigt att spekulera om livslängd för fordon eftersom det är så många faktorer som spelar in.
Men när det gäller livslängden för NiMh-ackarna så tror jag de har rätt, där har jag egna erfarenheter av japanska ackar, men de är ju utbytbara (fast svindyra).
De övriga komponenterna slits väl inte mer än på en konventionell bil.

Men jag tror att hybridtekniken kommer så småningom.
Här är ett förslag som möjligen kan reta Shogun en del [b]:-)[/b] eftersom det inte är japaner inblandade:
[url=http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article400470.ece]http...

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse.

Varför skulle det reta mig ? Än finns det ingenting så vi kan jämföra, så det är bara spekulationer än. Men får man det att fungera och utan barnsjukdommar för oss som ska köpa dom så varför inte, men det brukar vara barnsjukdommar när vi presenterar nya ideer inte riktigt färdig utvecklat när det släpps och det är lite tråkigt.

Sedan så kan du kommentera detta du påstått tidigare om Teknikens världs artikel där du påstår att gas är det absolut billigaste, när man själv kan läsa innan till och det står att hybriden är billigare, varför förvränger du faktan som står i artiklarna när det är så lätt att kolla. Vad är det för vits med det ?

Det står att gas är billigare än diesel, men inte billigare än Toyota Prius !

Här är länken du hänvisar till så du kan läsa igen och komma på bättre tankar ! [url=http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080828-gas-billig-diesel/index.xml]...

Här nedan har jag saxat ur ett klipp ur artikel vem som verkligen är billigast.

Av: Mikael Stjerna Foto: Glenn Lindberg
[img]http://www.teknikensvarld.se/roxen-files/cms-images//transp.gif[/img]
Gasbil är billigare än dieselalternativet eftersom förmånsvärdet är rabatterat. Dessutom påverkar bränsleersättningen. Enligt huvudregeln ska arbetstagaren betala allt bränsle själv. Tjänstemilen ersätts med 9,50 kronor per mil om man kör på gas eller bensin. Eftersom gaskostnaden är 7,30 kr/mil gör föraren en skattefri vinst för varje tjänstemil.
Kör man däremot dieselbil är ersättningen 6,50 kr/mil. Eftersom kostnaden är 7,27 kr/mil går föraren back på varje mil i tjänsten. Det är upp till arbetsgivaren att kompensera föraren för förlusten.
Billigast av de fyra alternativen är hybridbilen Toyota Prius som dock är en något mindre bil. Prius gynnas också av ett extremt lågt förmånsvärde eftersom beräknas utifrån förmånsvärdet på en Toyota Corolla Verso. På det beloppet får föraren 40 procent rabatt.

Detta Saabnisse är fakta och inte något förvrängd fakta om artikeln, som alla kan läsa själva. Förstår inte varför man ska förvränga och ljuga för sig själv, är det därför man åker Saab ?

Här kommer ytterligare en intressant nyhet nedan.

[url=http://www.automotorsport.se/news/15411/första-bilden-nya-toyota-avensis/]http://www.automotorsport.se/news/15411/första-bilden-nya-toyota-avensis/[/url]

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.